Gå til innhold

Teknikk for å plage telefonselgeren


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kjenner ei som ble oppringt av en telefonselger, men hun la på til ham. Etter noen sekunder ringer telefonselgeren henne opp igjen og spør "hallo, hvorfor la du på til meg?" :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synd på? De er da ikke noe å synes synd på. Ingen blir tvunget til å være telefonselger, selv om sjefene kanskje oppfører seg som halliker i blant....

Nei, man kan jo velge å gå på sosialen eller dagpenger i stedet for å jobbe. I enkelte byer er selgerjobber de eneste ledige jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan jo velge å gå på sosialen eller dagpenger i stedet for å jobbe. I enkelte byer er selgerjobber de eneste ledige jobbene.

Her i byen er det slik, med mindre man har spesialierst utdannelse eller mye erfaring innenfor et bestemt yrke, er telefonsalg eneste løsningen. Ikke engang vaskejobber er å oppdrive. Selv på McDonalds, som ellers har rykte for å ansette alt og alle her i jobber, har de fått ganske høye krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen er det slik, med mindre man har spesialierst utdannelse eller mye erfaring innenfor et bestemt yrke, er telefonsalg eneste løsningen. Ikke engang vaskejobber er å oppdrive. Selv på McDonalds, som ellers har rykte for å ansette alt og alle her i jobber, har de fått ganske høye krav.

Det er mulig, men ellers vet jeg for a fact at flere av de store telefonsalgselskapene har store fine kontorer midt i Oslo Sentrum. Her i byen er det da altså ingen grunn til å bruke slike unnskyldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Det er mulig, men ellers vet jeg for a fact at flere av de store telefonsalgselskapene har store fine kontorer midt i Oslo Sentrum. Her i byen er det da altså ingen grunn til å bruke slike unnskyldninger.

Men i alle dager da, jeg føler ikke at jeg trenger å unskylde jobben min :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, men ellers vet jeg for a fact at flere av de store telefonsalgselskapene har store fine kontorer midt i Oslo Sentrum. Her i byen er det da altså ingen grunn til å bruke slike unnskyldninger.

Nå er det faktisk ikke alle som bor i Oslo :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste telefonselgere prøver ikke å lure gamle mennesker eller psykisk utviklingshemmede (sistnevnte har vi uansett ikke lov å selge til), men noen gjør det. Telefonselgere er en gruppe på lik linje med andre grupper, der de kjipe blir ropt høyest om, men absolutt ikke er representative for gruppen. Litt som kristne, du ser kun de som står og skriker "dere kommer til helvete! SYNDERE!!!" - mens de er jo ikke representative for den vanlige kristne. Ok, kansje litt drøy sammenligning, men håper de fleste skjønner hva jeg skal frem til. Vi forstår at mange ikke liker å bli oppringt hjemme, at mange ikke har tid, at mange er skeptiske til å kjøpe noe på telefon - det blir bare så frustrerende fordi det koster så utrolig lite å si det på en hyggelig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan jo velge å gå på sosialen eller dagpenger i stedet for å jobbe. I enkelte byer er selgerjobber de eneste ledige jobbene.

:jepp: All respekt for de som gidder å jobbe- uansett hvor lusen jobben er. Selv om jeg er svært godt utdannet, så har jeg i arbeidsløse perioder vasket bæsj fra toaletter. Og selv om jeg har vært vaskedame,så innbyr ikke det til at man ikke skal ha respekt for yrket. Telefonselgere tar ikke jobben fordi de har et brennende ønske om å plage folk. Gjør de vel?

I mediejobben jeg har nå er vi avhengig av selgerne våre. Reklamesalget gikk ned med det resultat at mange av de ansatte nå er permitert. Fortsetter nedgangen (mye av årsaken er finansuroen), så må i værste fall noen av radioprogrammene våre utgå (for å spare penger). Vi trenger selgere. Det samme gjør man som sagt også innenfor kommersielt fjernsyn.

Og når det gjelder privatmarkedet,så tviler jeg på at man benytter seg av selgere for moroskyld- eller for å bevisst plage livet av folk. Klart det er synd på selgere. Når valget er mellom å være arbeidsløs eller å treffe uhøflige mennesker i telefonen, så kan det umulig være greit å være selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste telefonselgere prøver ikke å lure gamle mennesker eller psykisk utviklingshemmede (sistnevnte har vi uansett ikke lov å selge til)

Og hvordan vet du om personen i andre enden er psykisk utviklingshemmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant de som er lite happy for å bli oppringt av smørblide selgere. Får ikke så mange slike henv. (reservasjon av nr. hjelper til en viss grad), men noen. Jeg pleier som regel å fortelle så tidlig som mulig i samtalen at jeg ikke er interessert - så slipper de å bruke flere minutter på sine innøvde gloser til ingen nytte. Hvis de begynner på tiraden sin før jeg får muligheten til å si at jeg ikke er interessert, så pleier jeg å avbryte på en høflig måte og si at "hvis du skal selge noe så er jeg ikke interessert". Noen selgere forventer nærmest at jeg skal argumentere hvorfor jeg ikke vil kjøpe noe og det synes jeg faktisk er ganske utidig. Jeg synes ikke jeg skylder dem noen forklaring på det. Jeg pleier dessuten å si at jeg har reservert nr. for telefonsalg og ber dem slette nr. mitt i den oversikten de måtte ha fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden om forslag til salgsteknikker for telefonselgere, provoserer meg såpass at jeg lager en mot-tråd.

For oss som er litt barnslige, og syns et enkelt nei og legge på røret er for tamt, hva foreslår du å gjøre når telefonterroristen ringer?

Selv har jeg innledet lang samtale om hvor interessant produktet er, og det må jeg nesten ha, men så plutselig slå over til "Nei, jeg skal ikke ha noe." "Klikk".

Og unnskylde meg med at jeg bare skal ta en kjele av plata e.l, legge fra meg røret og ikke plukke det opp igjen...

Flere forslag?

Det er patetisk å plage folk for at de gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier dessuten å si at jeg har reservert nr. for telefonsalg og ber dem slette nr. mitt i den oversikten de måtte ha fått.

Dette er bra du sier ifra om, men ikke bli sur på selgeren om du blir oppringt fra samme firmaet igjen, for de som sitter på telefonen har ingenting ansvar for listene. Det er salgssjefene og oppover, og alt selgeren kan gjøre er å krysse av for at denne personen er reservert (om de er så heldige å ha den muligheten i sitt datasystem), det er de lenger opp i systemet som tar seg av rensing av listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teknikk for å plage telefonselgeren var overskrifta... Her kommer hvertfall noen teknikker for å ha det morro selv på telefonselgerens bekostning, og det må vel være lov;)

Alt. 1) "Sextelefon"

Når du ser det er en telefonselger som ringer (skjult nummer og støy når du tar telefonen) så svar med din heseste, mest vulgære telesex stemme og presenter deg med det mest horete navnet du kommer på, takk så mye for at de ringer og spør om han/hun er like kåt som du er.

Alt. 2) "Psykopaten"

Avbryt selgeren midt i remsa han/hun prøver å lire ut av seg og spør sakte og veldig seriøst: "Hva var det du het sa du?" Når de svarer f.eks. "Ola Nilsen", så fortsett med å spørre detaljert om skrivemåten; f.eks. "Var det OlE eller OlA, sa du?" Stav så navnet som om du noterer deg det og fortsett med å spørre hvor han ringer fra, før du sier "takk" og legger på røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du om personen i andre enden er psykisk utviklingshemmet?

ofte kan du høre det, selvsagt ikke alltid - men det ble slengt ut med anklager om at telefonselgere selger bevisst til utviklingshemmede. Om en utviklingshemmed person har en fasttelefon, er myndig og ikke høres 'utviklingshemmed' ut kan da ingen mene at vi skal ha ansvar for å luke ut dette? På hvilken måte skal vi greie det?

Og foresten, når dere nevner gamle, de er ofte krassere, slemmere og mye mindre høflige enn unge - så at vi prøver å utnytte dem er tøv, de er som regel mye sikrere i sin sak (og mye mer direkte) enn yngre, så generelt synes jeg ingen som blir oppringt av telefonselgere trenger å pådra seg en offerrolle. (Og nei, jeg prøver heller ikke å sette telefonselgere i en offerrolle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp: All respekt for de som gidder å jobbe- uansett hvor lusen jobben er. Selv om jeg er svært godt utdannet, så har jeg i arbeidsløse perioder vasket bæsj fra toaletter.

Som en hobby da? :ler: Det høres ut som et ærlig arbeide for min del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du synes det er slitsomt reserverer du deg mot telefonsalg hos Brønnøysundregistrene. Markedsundersøkelser kan du ikke reservere deg mot, men du kan si, på en vennlig måte, at du ikke vil bli oppringt igjen, så stryker de deg fra listen.

Om du derimot later som om du må ta kjelen av plata eller kommer med en annen tåpelig unnskyldning trykker selgerne på den fine knappen som sier "ring tilbake om... min"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica
Om du synes det er slitsomt reserverer du deg mot telefonsalg hos Brønnøysundregistrene. Markedsundersøkelser kan du ikke reservere deg mot, men du kan si, på en vennlig måte, at du ikke vil bli oppringt igjen, så stryker de deg fra listen.

Nei, man skal ikke gjøre det. Markedsundersøkelser kan man ikke resevere seg mot på noen måte, og intervjuerne har IKKE lov til å fjerne folk fra listene etter eget skjønn.

Jeg vil også bare gjenta det freezepop sa: Selv om du er reservert, har selskaper du er kunde hos lov til å ringe deg opp for oppfølging, f.eks. netcom som gjerne vil selge deg nytt abonnement. Så firmaer du er kunde hos nytter det ikke å skjelle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...