Gå til innhold

Teknikk for å plage telefonselgeren


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tråden om forslag til salgsteknikker for telefonselgere, provoserer meg såpass at jeg lager en mot-tråd.

For oss som er litt barnslige, og syns et enkelt nei og legge på røret er for tamt, hva foreslår du å gjøre når telefonterroristen ringer?

Selv har jeg innledet lang samtale om hvor interessant produktet er, og det må jeg nesten ha, men så plutselig slå over til "Nei, jeg skal ikke ha noe." "Klikk".

Og unnskylde meg med at jeg bare skal ta en kjele av plata e.l, legge fra meg røret og ikke plukke det opp igjen...

Flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes synd på alle de som må jobbe som telefonselgere, og orker ikke være slem mot dem. Ønsker dem fortsatt god kveld og legger på (mens de snakker desperat i øret mitt).

Men det var en morsom tråd om dette for noen år siden! Der var det noen virkelig morsomme triks, jeg prøvde faktisk ett av dem, som var å selge noe tilbake til telefonselgeren. Han ble ganske paff...

Jeg er ikke venn med søkefunksjonen her, men kanskje noen kan grave fram tråden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på alle de som må jobbe som telefonselgere, og orker ikke være slem mot dem. Ønsker dem fortsatt god kveld og legger på (mens de snakker desperat i øret mitt).

Synd på? De er da ikke noe å synes synd på. Ingen blir tvunget til å være telefonselger, selv om sjefene kanskje oppfører seg som halliker i blant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor plagsomme de kan være så er de jo bare mennesker som prøver å tjene til livets opphold som oss andre.

Det er jo bare å si at man ikke er interrisert og legge på røret.

Har prøvd telefonsalg selv ( kun i 2 måneder) for mange år siden, og synes egentlig bare synd på dem som må drive med dette.

Behandle andre mennesker slik du ønsker å bli behandlet selv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvor plagsomme de kan være så er de jo bare mennesker som prøver å tjene til livets opphold som oss andre.

Det er jo bare å si at man ikke er interrisert og legge på røret.

Har prøvd telefonsalg selv ( kun i 2 måneder) for mange år siden, og synes egentlig bare synd på dem som må drive med dette.

Behandle andre mennesker slik du ønsker å bli behandlet selv...

Den siste setningen er det da ingen som følger lenger så hvorfor skulle jeg?

Vi er mange som bare prøver å tjene til livets opphold, men må tåle kjeft og hissigpropper og spøk på vår bekostning likevel. Tar man seg jobb som telefonselger får man bare tåle en spøk og litt kjeft. Det er jo ingen som ringt opp vedkommende telefonselger for å plage dem. Har ikke så mye i mot den stakkaren som ringer, men slike selskaper ønsker jeg dit peppern gror. Og jeg er en tåpelig prinsipprytter; JEG skal ikke behøve å måtte reservere meg for å slippe disse plagsomme telefonene på kveldstid. Det skulle vært slik at man kunne åpnet seg for det, om å kjøpe over telefonen var noe for dem. Basta!

Så lenge det er slik som nå, får de bare tåle at jeg har det litt moro med dem om de ringer. Jeg kjøper ingenting, så litt skal jeg da ha igjen for å ha plukket opp røret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor plagsomme de kan være så er de jo bare mennesker som prøver å tjene til livets opphold som oss andre.

Det er jo bare å si at man ikke er interrisert og legge på røret.

Har prøvd telefonsalg selv ( kun i 2 måneder) for mange år siden, og synes egentlig bare synd på dem som må drive med dette.

Behandle andre mennesker slik du ønsker å bli behandlet selv...

Og for ordens skyld... jeg snakket ikke om personangrep og å kjefte og smelle gjennom telefonen altså .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest NAV-bruker
Synd på? De er da ikke noe å synes synd på. Ingen blir tvunget til å være telefonselger, selv om sjefene kanskje oppfører seg som halliker i blant....

Joda, om man er arbeidssøker kan man bli presset av NAV til å ta jobb som telefonselger. Trusselen er at man mister dagpenger...

Jeg gikk på kurs via NAV og en av de andre på kurset ble presset til å ta telefonselgerjobb. Møtte han etter en uke, og da var han nesten på gråten fordi han mislikte jobben så sterkt. Jeg anbefalte at han fikk legen sin til å støtte han i en oppsigelse. Han ble sykemeldt ut oppsigelsestiden, 1 uke (14dagers oppsigelse i prøvetiden) og fikk komme tilbake på dagpenger uten karantene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig imot mobbing av folk. Og telefonselgere har like mye rett til å tjene til livets opphold de som andre yrkesgrupper, for eksempel narkolangere, torpedoer, bødler og torturister.

Men så er det dette med at telefonnummeret er reservert mot telefonsalg, og enkelte firma ringer, selv om de er gjort obs på at nummeret er reservert, og blitt bedt om å fjerne det fra lista. Vel.

Så jeg er med på den, at det kan være interessant å holde dem på linja, en stund. Spørre om absolutt alle detaljer ved produktet, og forsøke å finne ut om de bruker det selv, og li indignert hvis ikke de gjør det. Eller fyre i gang et tredjegradsforhør hvis de lyver på seg at de bruker det. Spørre om alle detaljer. Om de klør, får utslett, you name it. er de ikke engstelig for ettervirkninger, og er ikke dette ren svindel, til en så høy pris? Blablabla.

Er de ute etter provisjon, burde de kanskje unngå reserverte numre?

Men før jeg reserverte telefonene for noen år siden, kunne det ikke falle meg inn å være uhøflig mot folk som ringte. Men det blir fler og fler telefonselgere, og mindre og mindre tid til privatliv og uforstyrret ro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som ringt opp vedkommende telefonselger for å plage dem.

Å jo da. Flere som har et litt mer spesielt navn enn anne hansen har opplevd kunder som søker opp deres mobilnummer og sender meldinger eller ringer de i lang tid. Selv måtte jeg politianmelde en mann for å bli kvitt ham. Jeg gikk på VGS, fikk ikke stipend, og måtte tjene mine egne penger. En 16-åring uten arbeidserfaring får ikke så mange andre jobber...

Har ikke så mye i mot den stakkaren som ringer, men slike selskaper ønsker jeg dit peppern gror.

Å gjøre livet surt for stakkaren som ringer hjelper ikke en dritt. Alt du oppnår er å gjøre en allerede tøff arbeidsdag enda verre. Jeg skulle likt å se folk som deg prøve seg en kveld på telefonen. Det er jævlig. Telefonselgere er det liksom lov å øse alt sitt innestengte sinne og frustrasjon ut over.

Det er mange år siden jeg sluttet som selger, men jeg har fortsatt sterk medlidenhet med de som sitter fanget i denne jobben. For mange er det den eneste jobben de kan få. Selvfølgelig, noen få trives faktisk og velger frivillig å bli i flere år. Men 90% er unge mennesker eller mennesker uten spesialisert utdanning eller mye joberfaring. Mennesker som har husleie, bensinutgifter, mennesker som må ha mat...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frysepopp
Og jeg er en tåpelig prinsipprytter; JEG skal ikke behøve å måtte reservere meg for å slippe disse plagsomme telefonene på kveldstid. Det skulle vært slik at man kunne åpnet seg for det, om å kjøpe over telefonen var noe for dem. Basta!

Jeg jobber som telefonselger, jeg skal ikke starte noen lang diskusjon, men vil gjerne kommentere dette, fordi dette er noe av det som irriterer meg med folk jeg snakker med. Det koster deg veldig lite å ta opp røret og si at "hei, jeg kjøper ingenting av telefonselgere, ha en fin dag videre". Hvis du absolutt ikke vil snakke kan du legge på etter det. Tar du opp telefonrøret, hører bakgrunnsstøy/ser at det er et ukjent nummer og legger på så kommer maskinene til å ringe tilbake, samme hvis du bare ikke tar telefonen. Det er ikke som om vi sitter med mobilen og telefonkatalogen og prøver å ringe fru hansen hver dag flere ganger om dagen.

Ang Brønnøysundregisteret er det mange som trenger litt opplysning tror jeg. Det er mange som tror at man kan registrere husstanden sin, iallefall ut 2008 er det ikke slik det fungerer, det er registrert på personnummer. Så om mannen din er registrert der er ikke du det automatisk. Det kommer nye regler for dette i 2009, der det kommer til å stå på husstanden, men om det kommer til å bli registrert på ektefeller og barn eller hva er jeg ikke sikker på enda. Brønnøysund er også kun for salg, ikke mersalg eller kundeoppfølging, så om du allerede er kunde hos NetCom har de lov til å ringe deg for å tilby deg ny telefon eller whatever.

Og, for å komme ordentlig tilbake til sitatet ditt: mennesker som deg provoserer meg helt ærlig talt litt. Ikke fordi jeg ikke liker folk som er sure eller sinte, eller fordi jeg ikke liker folk som ikke handler over telefon, men fordi det er så mange som rett og slett ikke gidder noe som helst. De kan ikke ta seg bryet til å høre på et tilbud 2 minutter (fordi tro meg, du kan få endel gode tilbud), de tar seg ikke bryet med å si ifra om de ikke skal ha mer hvis de sier ja til å prøve noe ut, folk er så uengasjerte at det er til å bli irritert av.

så ja, jeg forstår at mange blir irritert av telefonselgere (skal selv innrømme at det finnes mange irriterende og uærlige selgere der ute), men det koster dere veldig lite å faktisk bare si nei, enkelt og greit og høflig. Føler du deg litt crazy så si "lykke til videre", så kan du føle deg litt bedre fordi du har gjort en persons dag litt bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å si følgende:

" siden du sikkert jobber på rpovisjon, skal ikke jeg bruke din tid, for jeg kommer ikke til å kjøpe noe av deg uansett hvor gode srgumentene dine er. dessuten er budsjettene fastsatt for lenge siden og vil ikke endres"

det takles stort sett veldig bra. hvis de ikke aksepterer dette legger jeg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv jobbet som telefonselger (nød lærer nøken kvinde at spinne også videre), og syns veldig ofte synd på de som må ha (det jeg karakteriserer som) en så bedriten jobb. Så jeg sier rett og slett: "Du Kari, jeg skal ikke ha noe. Dessuten har dere tydeligvis eldgamle lister, for jeg har reservert meg i Brønnøysundsregistret for flere år siden, og oppdaterer det med jevne mellomrom, og du vet vel at slike lister som ringelistene du sitter på SKAL vaskes opp mot Brønnøysundsregistret hver tedje måned? Ellers vil jeg også gjøre deg oppmerksom på at jeg kommer til å sende en e-post til post- og teletilsynet hvor jeg klager inn firmaet ditt for å ringe opp folk som er reserverte. Ha en fin dag!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang da jeg jobbet i radio,så skulle jeg ringe et firma for å avtale et intervju. Jeg har en såkalt radio og reklamestemme og dette førte da til noen uante konsekvenser.

Nesten umiddelbart (før jeg fikk presentert meg ordentlig) fikk jeg til beskjed om å "vente litt". Og jeg ventet og jeg ventet og jeg ventet... (fant på litt andre ting å gjøre mens jeg ventet) Underveis, så skjønte jeg at fyren trodde jeg var en selger, så på pur trass følte jeg VELDIG for å se om hans tålmodighet var like stor som min.

Tre kvarter tok det (og han tapte for å si det sånn). Han ble kjempeflau da han skjønte hvem det var som ringte. Og min "hevn" var å nevne dette på lufta når han kom på intervju... muhehehe :lur:

Poenget mitt er i hvertfall at dette er noe av det mest frustrerende og irriterende jeg i hele mitt liv har vært borti! Så trenger du en teknikk er denne god.

Forøvrig synes jeg etter opplevelsen min SYND på alle telefonselgere.

Det er dessuten jobben deres. Nesten alt rundt oss er tuftet på dette med salg. Verken radio eller kommersielt fjernsyn ville ikke ha eksistert uten salg (reklamesalg).

Selv det å lete etter en plagsom teknikk til å plage telefonselgere er salg. Her er det du som skal selge inn ditt NEI til selgeren. Forskjellen er at du (som visse selgere) ønsker å fullføre din salgsteknikk på en uforglemmelig og gjennomført måte. Men hva er poenget? Holder det ikke bare med et "NEI"?

Endret av nettvenninnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser rett og slett ingen grunn til å plage noen som gjør jobben sin. Jeg jubler ikke over selgere, men har da evne til å takke pent nei til tilbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg holdt ut som telefonselger i en hel uke, da løp jeg nærmest ut av bygningen og hadde allerede gruet meg til å gå på jobb et par dager.

Jeg føler med dem, de har en ufyselig jobb.

Jeg er ikke stygg mot dem når de ringer, bare bestemt og sier at jeg ikke er interessert.

Jeg ser også litt an tonen på den som ringer.

Hvis de ikke gir seg og prøver å presse, så gjentar jeg at jeg ikke skal ha noe som helst, og legger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på alle de som må jobbe som telefonselgere, og orker ikke være slem mot dem.

Samme her, unner dem alt godt. Det er hardt å overleve som telefonselger. Tenk for en utakknemlig jobb...På fint språk heter det Key Account Manager, men i virkeligheten selger de altså produkter per telefon.

Det er et hardt og utakknemlig yrke og mange blir nedbrutt. De kan tjene bra, men de fleste tjener gjennomsnittlig. Mange av disse telefonselgerne har BI-utdanning og har yrkesstolthet. Jeg synes ikke vi skal disse de som ligger nede fra før: BI-utdannede som sitter eplekjekke ved telefonene og hedasett'ene sine, der de håper på et salg. La oss ikke trykke ned de svake som er avhengig av en slant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg også over telefonselgere som bryter inn i livet mitt for å selge meg ting jeg ikke vil ha. Men syns ikke man trenger være ekkel med de for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir oppringt nå, er jeg ikke spesielt hyggelig, men det er fordi jeg har reservert meg og ikke ser noen grunn til å være hyggelig mot lurefirmaer som ringer meg opp likevel.

Til alle dere telefonselgere som sier: det er bare å si nei, stakkars oss osv, har jeg dette til svar:

Det er slett ikke BARE å si nei. Det er så mange arrogante luringer på disse stedene at flere av dem regelrett bevisst manipulerer folk i andre enden til å kjøpe. Jeg er ikke så lett å manipulere - det har skjedd en gang og det var en gang for mye. Jeg ønsker ikke å være hyggelig i begynnelsen, bare for å risikere at vedkommende er en sleiping.

Det er i tillegg mange som spekulerer i å selge til eldre og psykisk utviklingshemmede, fordi de ofte sier ja. Selv hadde jeg en venninne (som attpåtil var sterkt kristen), som sa at hun foretrakk eldre i telefonen fordi de ofte var litt ensomme og/eller lettlurte og kjøpte for dyre dommer - kanskje produkter de ikke ville ha eller ante hvordan de kunne bruke, som ADSL eller annet. Det er ikke bare å si nei, når de som Ja, skal tjene til livets opphold, nesten stjeler fra eldre, som heller ikke har stort, fordi de skal tjene til livets opphold.

En annen ting er at om man ikke har reservert seg, får man kanskje 10 telefoner på en dag. Overalt hvor jeg går på gaten skal folk ha penga mine, jeg ønsker å være i fred når jeg er hjemme. Ikke sitte i telefonen og si høflig nei takk til alle som skal ha penga mine da også. Hadde det vært en av dere som ringte, så kanskje, men dere ringer jo så og si i kø, fordi det er så big business å flå uvitende over telefon.

Selv har jeg jobbet som telefonselger i nøyaktig 2 timer da jeg var arbeidsledig over lengre tid. Jeg fant ut at jeg heller vasker romper enn å gjøre dette og det å si at telefonsalg er den eneste jobben de kan få bla bla bla er bare tull. Jeg nevner i fleng: trikkesjåfør, sykehjem, vaskehjelp.

Nei dere. Dere har valgt dette yrket selv, og selv om dere kanskje ikke er manipulerende, så er såpass mange av kollegaene deres det at jeg gidder ikke engang føle med dere.

Det er en skam at det ikke er slik at de som ønsker tilbud over telefon må melde seg på en liste, istedenfor at vi må melde oss av. Fysj og fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...