Gå til innhold

Jeg har problemer med hygiene


Gjest jeg_sliter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jane Doe_*

Jeg har psykiske lidelser i familien og kjenner til fenomenet. Min mor er slik som deg, og nå i godt voksen alder kan det faktisk lukte av henne, dessverre... :tristbla: Hun "liker ikke vann", "orker ikke vann over hodet" , "kommer seg ikke opp av badekaret" osv. Unnskyldningene er mange... Og hun rydder heller ikke.

Råd som "ta deg sammen" og "du er bare lat" hjelper ikke, ikke hvis det er psykisk. Jeg har prøv, og prøver febrilsk å få slike ting igjennom til moren min, at hun kan vel bare ta seg sammen og vaske seg og se bra ut, om ikke for sin egen del så for meg. Men nei...uten hell. Siden det er moren min så prøver jeg fortsatt, selv om jeg vet jeg bare må la det gå..

Dra til fastlegen din du. Snakk om problemene dine og så kan dere finne en løsning sammen, mener h*n at du trenger det får du henvisning til psykolog. Hvis du vil prøve å komme ut av den onde sirkelen så tror jeg dette er veien å gå. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jeg_sliter
Jeg har psykiske lidelser i familien og kjenner til fenomenet. Min mor er slik som deg, og nå i godt voksen alder kan det faktisk lukte av henne, dessverre... :tristbla: Hun "liker ikke vann", "orker ikke vann over hodet" , "kommer seg ikke opp av badekaret" osv. Unnskyldningene er mange... Og hun rydder heller ikke.

Råd som "ta deg sammen" og "du er bare lat" hjelper ikke, ikke hvis det er psykisk. Jeg har prøv, og prøver febrilsk å få slike ting igjennom til moren min, at hun kan vel bare ta seg sammen og vaske seg og se bra ut, om ikke for sin egen del så for meg. Men nei...uten hell. Siden det er moren min så prøver jeg fortsatt, selv om jeg vet jeg bare må la det gå..

Dra til fastlegen din du. Snakk om problemene dine og så kan dere finne en løsning sammen, mener h*n at du trenger det får du henvisning til psykolog. Hvis du vil prøve å komme ut av den onde sirkelen så tror jeg dette er veien å gå. :klemmer:

Jeg har selv en diagnose med psykisk funksjonshemning (lett grad), men vet ikke om det her jeg har begynt å slite med det senere året har noe med dette å gjøre.

Selv om jeg prater på å vaske, at nå skal jeg vaske det og det, så gjør jeg det ikke.

Samme gjelder rydding også. I mange mange uker nå så har rommet hvor jeg har pc-en min på, sett helt forferdelig ut.

Masse ting over alt.

Har vel også hendt at når jeg skal ut med noen av familien, så sier min mor at jeg må vaske håret før vi drar, og jeg sier som så at ja ser det ikke bra ut?

Hinter liksom til at kan ikke det vente, selv om det har gått noen dager.

Klarte å si det på fredag at kan jeg ikke vaske håret senere idag, for da skal jeg dusje allikevel.

Men det ble ikke noe av med dusjingen, men tok å vasket året og vasket meg under armene og skiftet klær.

Ja, jeg må vel gjøre noe. På egenhånd så er det ikke sikkert at jeg klarer å bli "bedre" med mindre jeg får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg_sliter
Kanskje kjæresten din kan hjelpe deg med dette? Hvis han er klar over ditt problem? Å holde struktur og timeplanen i gang til du føler at du klarer å huske alt på egenhånd :)

Typen min og jeg bor ikke sammen, og han vet ikke om dette hygiene problemet mitt, eller ja hvordan dette er for meg.

Vet ikke om min mor har merket dette, siden hun går hjemme om dagen..

Er ikke så åpen om dette..

Syns det vel kanskje er litt flaut og pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg_sliter

Men noen råd angående dette, hvordan kan jeg da legge fram dette for fastlegen min?

Jeg er vel redd for kanskje å legge det fram, for jeg tror kanskje at jeg kan bli sett ned på, eller ledd av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det går uker mellom hver dusj kan jeg garantere deg at du lukter, selv om du vasker deg med klut.

Det er vel egentlig bare en måte å legge dette frem på, og det er å si det som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg_sliter
Hvis det går uker mellom hver dusj kan jeg garantere deg at du lukter, selv om du vasker deg med klut.

Det er vel egentlig bare en måte å legge dette frem på, og det er å si det som det er.

Ja, det kan vel lukte av plasser på kroppen hvor man ikke har fått vasket med vann og såpe.

Men merker stor forskjell om man vasker med såpe under armene og barberer seg.

Jo, det er jo det. Ikke sikkert hun tar det så alvorlig, eller seriøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Jane Doe_*
Men noen råd angående dette, hvordan kan jeg da legge fram dette for fastlegen min?

Jeg er vel redd for kanskje å legge det fram, for jeg tror kanskje at jeg kan bli sett ned på, eller ledd av.

Tja, jeg burde jo ha klart å komme med noen tips, i og med at jeg selv gikk til fastlegen med mine problemer angående moren min, og hvordan dette sleit meg ut fysisk. Jeg var (og er) også redd for å bli sett ned på fordi jeg har en mor som ikke er som alle andre...

Jeg begynte vel egentlig med å si til fastlegen at jeg ønsket henvisning til psykolog, og deretter fikk jeg ny time til utredning, slik at legen min og jeg i fellesskap kunne finne ut av hva som skulle stå som grunn til henvisningen. Så ble det vel bare til at vi begynte i det små, og jeg ymtet frempå om at moren min var syk og jeg var sliten og utmattet, og deretter hjalp legen til å dra i gang resten av dialogen.

Bare si det som det er, eventuelt spør om henvisning. Legen vil nok da spørre om hva som plager deg, også kan du si at du er sliten og har begynt å slite med hygienen. Og da er du igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg_sliter
Tja, jeg burde jo ha klart å komme med noen tips, i og med at jeg selv gikk til fastlegen med mine problemer angående moren min, og hvordan dette sleit meg ut fysisk. Jeg var (og er) også redd for å bli sett ned på fordi jeg har en mor som ikke er som alle andre...

Jeg begynte vel egentlig med å si til fastlegen at jeg ønsket henvisning til psykolog, og deretter fikk jeg ny time til utredning, slik at legen min og jeg i fellesskap kunne finne ut av hva som skulle stå som grunn til henvisningen. Så ble det vel bare til at vi begynte i det små, og jeg ymtet frempå om at moren min var syk og jeg var sliten og utmattet, og deretter hjalp legen til å dra i gang resten av dialogen.

Bare si det som det er, eventuelt spør om henvisning. Legen vil nok da spørre om hva som plager deg, også kan du si at du er sliten og har begynt å slite med hygienen. Og da er du igang.

Men jeg kan liksom ikke si at jeg er sliten heller.. For jeg går jo hjemme hver dag..

Ingen jobb ingen skole eller jobb.

Andre kan vel si at jeg bare er hjemme og daffer.

Spiser mat, ser tv, driver med data, snakker litt i tlf, spiller litt playstation kanskje.

Føler sånn dagen min er, sånn i bunn og grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jane Doe_*
Men jeg kan liksom ikke si at jeg er sliten heller.. For jeg går jo hjemme hver dag..

Ingen jobb ingen skole eller jobb.

Andre kan vel si at jeg bare er hjemme og daffer.

Spiser mat, ser tv, driver med data, snakker litt i tlf, spiller litt playstation kanskje.

Føler sånn dagen min er, sånn i bunn og grunn.

Man kan bli sliten av å bare går rundt og daffe også, om ikke fysisk, så ihvertfall psykisk. Nå vet jo ikke jeg hvordan du føler deg, men du må jo være ganske tiltaksløs når du ikke orker å vaske deg o.l. og dette kan jo komme av psykisk utmattelse, eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jane Doe_*

Psykisk utmattelse er vel kanskje et dårlig ord, for det dekker ikke helt det jeg mener, men du virker jo til å ha en slags depresjon eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan liksom ikke si at jeg er sliten heller.. For jeg går jo hjemme hver dag..

Ingen jobb ingen skole eller jobb.

Andre kan vel si at jeg bare er hjemme og daffer.

Spiser mat, ser tv, driver med data, snakker litt i tlf, spiller litt playstation kanskje.

Føler sånn dagen min er, sånn i bunn og grunn.

Nå har ikke jeg lest hele debatten, så beklager dersom jeg stiller spørsmål du allerede har svart på.

Hva er det som gjør at du ikke jobber/ går på skole? Hvor gammel er du? Ønsker du å jobbe/gå på skole? Har du tanker om fremtiden, noen ønsker eller mål?

Hvordan er det ellers med deg? Har du venner? Familie? Trener du? Sover du godt? Spiser variert, godt kosthold?

Har du selv noen tanker om hvorfor du du har slike vansker med hygienen? Er det noe ellers som plager deg, som du kan tenke deg til har noe med hygienen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg_sliter
Nå har ikke jeg lest hele debatten, så beklager dersom jeg stiller spørsmål du allerede har svart på.

Hva er det som gjør at du ikke jobber/ går på skole? Hvor gammel er du? Ønsker du å jobbe/gå på skole? Har du tanker om fremtiden, noen ønsker eller mål?

Hvordan er det ellers med deg? Har du venner? Familie? Trener du? Sover du godt? Spiser variert, godt kosthold?

Har du selv noen tanker om hvorfor du du har slike vansker med hygienen? Er det noe ellers som plager deg, som du kan tenke deg til har noe med hygienen å gjøre?

Hvorfor jeg ikke går på skolen, er fordi jeg er ferdig med skolen. Ventet på lærlingplass på omsorgssenter, men fikk aldri noe tilbud.

Så har jeg heller ikke vært klar for noe jobb, føler jeg. Så da har det bare blitt slik.

Per dags dato er jeg ferdig med skole, og har heller ikke noe ønske om å tilbake på skolen.

Jeg har jo som sagt en tittel, mangler lærlingtiden som omsorgsarbeider, men er nok ikke det jeg vil bli.

Er 23 år. Tanker om fremtiden vet jeg ikke så mye om..

Er forlovet nå og har planer om å bli samboer med typen, men det blir når jeg føler meg klar for det.

Har ikke så mange venner, kun de jeg trenger. Hadde ikke orket en hel haug av de.

Har familie også. Mamma og pappa. Eldre søster og bestemor som nærmeste familie.

Trener ikke nei. Sliter med overvekt, gjort det i flere år.

Har nylig blitt operert for gallestein.

Sover godt om natta, prøver å spise litt normalt, spiser ikke bare junkfood.

Må tilpasse kosten, i alle fall prøver etter den gallestein operasjonen.

Nei, jeg kan ikke komme på noe. :( Hvorfor ting har blitt som dem har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan liksom ikke si at jeg er sliten heller.. For jeg går jo hjemme hver dag..

Ingen jobb ingen skole eller jobb.

Andre kan vel si at jeg bare er hjemme og daffer.

Spiser mat, ser tv, driver med data, snakker litt i tlf, spiller litt playstation kanskje.

Føler sånn dagen min er, sånn i bunn og grunn.

Kanskje du føler at hverdagen din ikke har noen mening?

Jeg vet ikke. Prøver ikke å dømme deg, men jeg vet at mange, inkl. meg selv blir veldig psykisk slitne av å kun gå hjemme og se på tv. Uten noen annen form for stimulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er komme et lite stykke på vei når du skriver om problemet ditt!! Vil også anbefale deg å til fastlegen din. Bare si det som det er, sånn som du forklarte i første innlegg!! Når man først begynner å snakke om problemene, så vil jeg tro at tingene kommer av seg selv..og legen spør sikkert om ting for å hjelpe deg i gang.

Ønsker deg lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg_sliter
Kanskje du føler at hverdagen din ikke har noen mening?

Jeg vet ikke. Prøver ikke å dømme deg, men jeg vet at mange, inkl. meg selv blir veldig psykisk slitne av å kun gå hjemme og se på tv. Uten noen annen form for stimulasjon.

At det er noe rart med meg, kan jeg vel være enig. Har vel mine perioder hvor humøret varierer.

På samme dag så kan jeg være i ulikt humør, først være litt sånn ekstra blid kanskje tullete.

Senere samme dag mer rolig og ikke så tullete.

Kan også bli irritert når jeg snakker med typen over tlf, det er sånn at han har noen spørsmål han stiller meg hver dag, samme spm, dette gjør han fordi at samtalen ikke skal bli stille.

Dette har jeg irritert meg over, og til tider, så har jeg vært ganske furten og svart ganske kort, ikke sånn skikkelig.

Har jo prøvd å ordne opp med typen ang de samme spørsmålene, føles ut som et avhør.

Jeg har jo ikke lappen selv, så jeg kommer meg ikke ut sånn.

Om jeg hadde hatt det, vet jeg slettes ikke hvordan jeg hadde vært.

Kan hende at jeg har lite selvtillit pga mye mobbing som følge av overvekten min.

Og kanskje det har ført til det her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg_sliter
Jeg synes du er komme et lite stykke på vei når du skriver om problemet ditt!! Vil også anbefale deg å til fastlegen din. Bare si det som det er, sånn som du forklarte i første innlegg!! Når man først begynner å snakke om problemene, så vil jeg tro at tingene kommer av seg selv..og legen spør sikkert om ting for å hjelpe deg i gang.

Ønsker deg lykke til!! :)

Takk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ja,da er vi vel enige om at du ikke har det så lett av forskjellige årsaker. Mitt råd er at du setter deg små mål for hver dag, f. eks at i morgen skal du vaske håret, stelle det, føne det og gjøre det så bra som du kan. så kan du slappe av og gjøre akkurat hva du vil, og være fornøyd med deg selv, og kjenne at du har vært flink og føler deg bra. neste dag kan du sette deg et nytt mål. fokuser på hvor flink du har vært. Nå må du ikke skuffe deg selv. Kjæresten din setter sikkert også pris på å ha en velstelt jente. Er også enig i at du bør snakke med fastlegen din om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg_sliter
ja,da er vi vel enige om at du ikke har det så lett av forskjellige årsaker. Mitt råd er at du setter deg små mål for hver dag, f. eks at i morgen skal du vaske håret, stelle det, føne det og gjøre det så bra som du kan. så kan du slappe av og gjøre akkurat hva du vil, og være fornøyd med deg selv, og kjenne at du har vært flink og føler deg bra. neste dag kan du sette deg et nytt mål. fokuser på hvor flink du har vært. Nå må du ikke skuffe deg selv. Kjæresten din setter sikkert også pris på å ha en velstelt jente. Er også enig i at du bør snakke med fastlegen din om dette.

Kanskje det å ha et lite mål hver dag, å prøve å gjøre det, kanskje at det er lettere..

Enn å ha masse ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det å ha et lite mål hver dag, å prøve å gjøre det, kanskje at det er lettere..

Enn å ha masse ting å gjøre.

Ja, ta en ting om gangen du, får ikke gjort alt samtidig uansett. Så kan du sette flere mål etter hvert som du føler deg bedre. Dette klarer du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg_sliter
Ja, ta en ting om gangen du, får ikke gjort alt samtidig uansett. Så kan du sette flere mål etter hvert som du føler deg bedre. Dette klarer du.

Får prøve så godt jeg kan. Har litt som skulle ha vært gjort her, som da prøve å dusje og rydding for eksempel.

På fredag og igår så drev jeg å ryddet rommet mitt til jeg skulle ha besøk, slengte alt i skap og skuffer.

Nå i kveld når jeg skulle åpne det for å hente noe, tenkte jeg: herre min hatt og du roter. Eller noe sånn. Sånn litt negativ følelse på en måte.

Men får bare prøve, å håpe jeg kan være flink med ting nå imot jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...