Gå til innhold

Jeg har problemer med hygiene


Fremhevede innlegg

Gjest jeg_sliter
Skrevet

I en lang stund så har jeg slitet med personlig hygiene som dusjing, pusse tenner, vaske året å stelle meg selv.

Tror dette startet for over ett år siden da jeg gikk siste året på vgs, da hadde jeg nok litt småproblemer i forhold til det å dusje meg.

Med tiden har det bare blitt værre føler jeg.

Dusjer veldig sjelden, vasker håret veldig sjeldent, barberer meg ikke under armene, har på rene klær, ikke pusse tenner eller noe.

Hva kan jeg selv gjøre så jeg kommer ut av denne uvanen, og blir som andre?

At jeg kan stelle meg skikkelig flere ganger i uka.

Mitt mål er å få dusjet 4-5 ganger i uka, nå kan det gå uker i mellom.

Det eneste jeg kan gjøre, er å vaske meg under armene og ta håret, fordi det trengs siden jeg har gått lenge.

Trenger også å få skikkelig rutine på tannpussing, må pusse hver dag.

Nå føler jeg faktisk at jeg har fått mindre tenner pga at jeg ikke har pusset på lenge, og jeg har også betennelse i tannkjøttet.

Og det blør endel ved tannpuss.

Skifte klær oftere.

Ønsker jo at jeg skal lukte godt, ikke svette og sånn.

Og at andre ikke skal merke at jeg har gamle klær på meg.

Noen som har noen gode svar og som kan hjelpe meg litt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet

For meg høres det ut som du har psykiske problemer av noe slag. Prøv å ta kontakt med legen din. Er du mye ute blandt folk? Bare det å skulle ut og møte folk burde jo motivere til å være ren og pen og lukte godt...

Skrevet

Hmm, skriv masse post-it lapper og heng rundt i huset?

Skriv "Dusj!" "Puss tenner!" og sånt på dem.

?

Men jeg skønner egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å bare gjøre det?

Er det fordi du er lat eller er det noe psykiske greier som hindrer deg?

Gjest jeg_sliter
Skrevet

Nei, er ikke mye ute blant folk. Men når jeg skal ut, prøver jeg å freshe meg litt.

Ta håret, vaske håret, skifte klær.

Men blir ikke til at jeg dusjer, det føler jeg at det skjer ikke så ofte.

Kan også ta tennene den dagen, men det er kanskje da, også er det over til det gamle.

Var en stund hvor jeg gikk masse hos tannlegen pga noen tannproblemer, tannlegen trodde dette kunne være betennelse.

Sikkert pga den dårlige tannpussen.

Jeg var flink en stund da, kanskje 2-3 uker, også var det tilbake til gamle vaner, null pussing.

Gjest jeg_sliter
Skrevet
Hmm, skriv masse post-it lapper og heng rundt i huset?

Skriv "Dusj!" "Puss tenner!" og sånt på dem.

?

Men jeg skønner egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å bare gjøre det?

Er det fordi du er lat eller er det noe psykiske greier som hindrer deg?

Jeg vet ikke jeg, om det er noe med psyken min som gjør at jeg er sånn, eller at jeg er lat..

Var jo ikke slik før, da gjorde jeg alt av hygiene ofte.

Skrevet
Jeg vet ikke jeg, om det er noe med psyken min som gjør at jeg er sånn, eller at jeg er lat..

Var jo ikke slik før, da gjorde jeg alt av hygiene ofte.

Og dette vet du ikke? Hvis du ikke gidder så er det ikke mye vi kan si for å forandre måten du er på. Å være lat i forhold til hygiene er noe av det verste jeg vet i en person. Det er rett og slett ekkelt. Å sitte ved siden av en person på bussen som lukter vondt, eller snakke med en som har gule og ekle tenner... *grøss*.. æsj, vil ikke tenke på det engang. Lukter du ikke deg selv?

Hvordan skal du få deg kjæreste når du er sånn? Eller har du kanskje en som er på samme måte som deg?

Nei, så hvis det er bare fordi du er lat, så får du søren meg dra deg selv opp av sofan og vaske deg litt altså. Hvis ikke for deg selv, for alle oss andre.

Skrevet

Det høres ærlig talt ut som du er deprimert på noe slag. Jeg hadde det slik før jeg også, jeg er IKKE stolt av det..!! Jeg trodde at jeg var lat, jeg bare orket ikke. Husarbeid, personlig hygene, diverse andre ting tok nesten livet av meg bare med tanken. Jeg oppsøkte fastlegen min som sa at jeg hadde moderate depresjoner og at det var derfor. Man kan ofte føle seg lat når det er slik, sannheten er at man er mer skikkelig sliten. Kanskje en tur til legen er på sin plass?...

Skrevet
Nei, er ikke mye ute blant folk. Men når jeg skal ut, prøver jeg å freshe meg litt.

Ta håret, vaske håret, skifte klær.

Men blir ikke til at jeg dusjer, det føler jeg at det skjer ikke så ofte.

Kan også ta tennene den dagen, men det er kanskje da, også er det over til det gamle.

Var en stund hvor jeg gikk masse hos tannlegen pga noen tannproblemer, tannlegen trodde dette kunne være betennelse.

Sikkert pga den dårlige tannpussen.

Jeg var flink en stund da, kanskje 2-3 uker, også var det tilbake til gamle vaner, null pussing.

Hva betyr det å "ta tennene" og å "ta håret"?

Dette hørtes ikke bra ut. Du bør treffe folk oftere!

Skrevet

Sett opp "timeplan" for deg selv og følg den. Morgen og kveld skal tennene pusses. (Sett opp klokkeslett som passer i forhold til når du står opp og når du vanligvis legger deg.)

Mandag kveld, onsdag kveld og lørdag morgen skal du dusje, og lørdag skal du også vaske håret. Undertøy byttes hver dag. Genser annenhver og bukse en gang i uka.

Det er en start, så får du heller øke på dersom du finner ut at det faktisk er gjennomførbart og at det er godt å være ren.

Skrevet
Og dette vet du ikke? Hvis du ikke gidder så er det ikke mye vi kan si for å forandre måten du er på. Å være lat i forhold til hygiene er noe av det verste jeg vet i en person. Det er rett og slett ekkelt. Å sitte ved siden av en person på bussen som lukter vondt, eller snakke med en som har gule og ekle tenner... *grøss*.. æsj, vil ikke tenke på det engang. Lukter du ikke deg selv?

Hvordan skal du få deg kjæreste når du er sånn? Eller har du kanskje en som er på samme måte som deg?

Nei, så hvis det er bare fordi du er lat, så får du søren meg dra deg selv opp av sofan og vaske deg litt altså. Hvis ikke for deg selv, for alle oss andre.

Du er klar over at gule tenner ikke kommer av dårlig hygiene, sant? Man kan fint pusse tennene og bruke tanntråd etter alle kunstens regler, og likevel få gule tenner.

Og gud bedre for en manglende innsikt du har i forhold til andre. Har du hørt om depresjoner og psykiske plager? Det virker det nemlig som ts har av et eller annet slag. Man blir helt tom for energi, og alt virker meningsløst, man ser ikke poenget i å ta vare på sitt eget utseende. Og nei. Da er det ikke bare å "ta seg sammen".

Skrevet

Vet litt hvordan du har det, selv om jeg dusjer hver dag, eller i hvertfall annen hver dag. Det er et tiltak å gå i dusjen, tørke seg, kle på seg, føne håret osv., men jeg tenker hvor mye jeg får ut av det, og hvor fornøyd jeg er når alt er gjort. Personlig hygiene er et must, både for deg selv og andre. Det krever jo ikke akkurat all verden å ta en kjapp dusj på 5 min. og å pusse tenner, og du vil se og føle deg MYE freshere.

Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg igjen i dette, kanskje ikke i alt, men spesielt dusjinga. Jeg liker ikke å dusje, rett og slett. Jeg liker ikke tanken på det, men sånn er det.

Jeg pusser tenner to-tre ganger om dagen, vasker håret annenhver dag, barberer meg, vasker meg under armene og diverse kveld og morgen, men jeg liker ikke å dusje. Jeg har lurt selv på hvorfor det er sånn, og har ikke funnet noen god forklaring på det, men jeg har lært meg å leve med det. Men jeg tvinger meg selv til å dusje iblant.

Det høres ut som om du har et litt større problem enn mitt her, men kanskje du har noen du kan snakke med dette om? En god venn som kan hjelpe deg med å sette i gang dette. Forøvrig syns jeg Cata sitt forslag var kjempebra.

Endret av ninuska_
Gjest jeg_sliter
Skrevet
Og dette vet du ikke? Hvis du ikke gidder så er det ikke mye vi kan si for å forandre måten du er på. Å være lat i forhold til hygiene er noe av det verste jeg vet i en person. Det er rett og slett ekkelt. Å sitte ved siden av en person på bussen som lukter vondt, eller snakke med en som har gule og ekle tenner... *grøss*.. æsj, vil ikke tenke på det engang. Lukter du ikke deg selv?

Hvordan skal du få deg kjæreste når du er sånn? Eller har du kanskje en som er på samme måte som deg?

Nei, så hvis det er bare fordi du er lat, så får du søren meg dra deg selv opp av sofan og vaske deg litt altså. Hvis ikke for deg selv, for alle oss andre.

Siden jeg ikke har noe godt svar på dette, så kan ikke du påstå at jeg ikke gjør dette fordi jeg ikke gidder.

Det er jo ikke sånn at jeg lukter vondt blant andre da, såpass prøver jeg å ordne meg selv.

Sitter ikke på bussen å lukter vondt!

Jo, jeg vet hvordan jeg ser ut, og hvordan jeg er, men jeg vifter jo ikke med kroppslukten min til andre.

Jeg har kjæreste, og han er veldig bra. Er ikke her for å diskutere typen min, så la han være!

Gjest jeg_sliter
Skrevet
Det høres ærlig talt ut som du er deprimert på noe slag. Jeg hadde det slik før jeg også, jeg er IKKE stolt av det..!! Jeg trodde at jeg var lat, jeg bare orket ikke. Husarbeid, personlig hygene, diverse andre ting tok nesten livet av meg bare med tanken. Jeg oppsøkte fastlegen min som sa at jeg hadde moderate depresjoner og at det var derfor. Man kan ofte føle seg lat når det er slik, sannheten er at man er mer skikkelig sliten. Kanskje en tur til legen er på sin plass?...

Vet ikke jeg men, jeg føler at jeg har andre problemer også, som rydde, vaske og ordne.

Rydding er ikke så ofte jeg gjør, vasking ganske sjeldent.

Husker ikke når jeg vasket her hvor jeg sitter nå, sist.

Men hvordan kan en moderat depresjon være, hvordan føler man seg og hvordan er man mot andre mennesker?

Gjest jeg_sliter
Skrevet
Hva betyr det å "ta tennene" og å "ta håret"?

Dette hørtes ikke bra ut. Du bør treffe folk oftere!

Ta tenner og ta håret, det betyr og pusse tenner og vaske håret.

Ja, jeg burde kanskje det, men er ikke alltid så lett for meg, siden jeg har en angst om vinteren.

Da bare burer jeg meg inne..

Gjest jeg_sliter
Skrevet
Sett opp "timeplan" for deg selv og følg den. Morgen og kveld skal tennene pusses. (Sett opp klokkeslett som passer i forhold til når du står opp og når du vanligvis legger deg.)

Mandag kveld, onsdag kveld og lørdag morgen skal du dusje, og lørdag skal du også vaske håret. Undertøy byttes hver dag. Genser annenhver og bukse en gang i uka.

Det er en start, så får du heller øke på dersom du finner ut at det faktisk er gjennomførbart og at det er godt å være ren.

Må bare prøve å skrive opp noen få mål, og prøve å følge de så godt jeg bare kan.

Gjest jeg_sliter
Skrevet
Du er klar over at gule tenner ikke kommer av dårlig hygiene, sant? Man kan fint pusse tennene og bruke tanntråd etter alle kunstens regler, og likevel få gule tenner.

Og gud bedre for en manglende innsikt du har i forhold til andre. Har du hørt om depresjoner og psykiske plager? Det virker det nemlig som ts har av et eller annet slag. Man blir helt tom for energi, og alt virker meningsløst, man ser ikke poenget i å ta vare på sitt eget utseende. Og nei. Da er det ikke bare å "ta seg sammen".

Altså jeg kan vel være enig i det at ved tannpuss så blir tennene mindre gule, og mer hvite.

Men hvorfor må dette bare komme ned på meg liksom? Vil jo være ordentlig som person.

Det er jo ikke lett og på en måte forandre seg på dagen, og bli en helt annen person, enn den man er..

Krever motivasjon, og ha det.

Sånn til hverdags, så er det vel sånn at jeg ikke tenker på at ja nå må jeg dusje, eller den og den tiden må jeg dusje, eller gjør det og.

Bare drar ut og drar ut.

Samme med tannpuss. Jeg finner heller senga enn å pusse tennene.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Gjøre det til en vane?

Puss tennene med en gang du står opp. Gå i dusjen annenhver dag om morgenen, og vask håret.

Så har du vært flink og er ferdig.

Hvorfor vasker du deg ikke?

Gjest jeg_sliter
Skrevet
Gjøre det til en vane?

Puss tennene med en gang du står opp. Gå i dusjen annenhver dag om morgenen, og vask håret.

Så har du vært flink og er ferdig.

Hvorfor vasker du deg ikke?

I en periode så prøve jeg å pusse tenne hver dag, gjorde det på dagen istedenfor kvelden..

Er vel ikke akkurat det man burde gjøre men..

Det funket i en periode, også var det tilbake til det gamle.

Angående dusjing, så er jeg vel ikke helt våken nok til det når jeg står opp, så blir i løpet av dagen sånn ellers.

Det er ikke sånn at jeg ikke vasker meg i det hele tatt, men gjør det ganske lettvint.

Hvis jeg hadde hatt ett svar på hvorfor det har blitt så ille, så skulle jeg ha svart på det.

Men har ingen svar og gi.

Skrevet

Kanskje kjæresten din kan hjelpe deg med dette? Hvis han er klar over ditt problem? Å holde struktur og timeplanen i gang til du føler at du klarer å huske alt på egenhånd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...