Gå til innhold

Sort Pastill og Pastillmannen skal gifte seg:D

Sort Pastill

Anbefalte innlegg

Heisann :)

En stund siden jeg var innom her sist. Så fint at dere blir sponset! Det letner jo utrolig da. Våre foreldre betalte alt av mat, drikke og lokale. Helt herlig å spare de pengene.

Bare 4 og en halv måned igjen nå. Nyt den siste tiden med planlegging. Den går veldig fort, og plutselig er alt over. Gled deg! :) Men det er klart du gjør!

Flub

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle gifteklare damer! NÅ er det lenge siden jeg har vært her, men det har vært ordentlig godt med en liten planleggingspause. Har fått hest og begynt på skole, så det har vært en overgang fra sykemeldt-saktegående liv. To hunder, to hester og fulltidsskole gjør iallefall at jeg ikke kjeder meg. :hoppe: Men nå er det på tide å begynne planleggingen igjen, for i dag er det 4 mnd og 14 dager igjen! Hjelpes! Det vi har i boks er lokale, mat, kirke, tidspunkt for vielsen (14.30), forlovere, antrekk (bunad) og invitasjoner (dvs, de er halvferdige, men skal sendes ut snart). Vi har spurt pastillmannens søster+mann om å være toastmastere, men de er ikke helt sikre. De kommer i dag for å være her noen dager, så da skal vi snakke med de om det. Jeg HÅPER virkelig de sier ja, for ellers er det ikke særlig mange jeg har lyst til å spørre av de inviterte ... Svigermor og jeg skal avgårde og kikke på en krone en dag, og jeg er spent på den også. Så greit det hadde vært om den hadde vært perfekt- så hadde det vært ute av verden også. Men endel av kronene ser mildest talt merkelige ut, så jeg har ikke all verdens forhåpninger:p

Jeg merker at jeg blir litt oppgitt innimellom. Jeg er nokså uerfaren med bryllup, mens det i familien til mannen omtrent finnes en "mal" på hvordan ting skal gjøres. Derfor blir det innimellom litt kræsj mellom mine ønsker og "den riktige måten" å gjøre ting på. Sånt blir jeg sliten av. Jeg ønsker ikke å være en kravstor bridezilla, men mannen og jeg er veldig enige om hva slags opplegg vi vil ha; avslappet, koselig, hvor familiemedlemmene kan bli godt kjent med hverandre. Vi vil gjerne ha endel taler (jeg iallefall :ler: ), men ikke hardpakket program hele kvelden. Vi vil absolutt IKKE ha leker (noe det er tradisjon for i hans familie), det er helt uaktuelt. Toastmasterne må derfor være gode til å legge opp kvelden slik at det ikke blir for tett program, og til å på en høflig måte si fra at vi ikke ønsker (teite) leker som egentlig i hovedsak går ut på å drite ut brud/brudgom. Innimellom føler jeg at mine ønsker om en rolig, avslappet kveld blir sett på som "hysteriske", og det sårer meg jo endel. Jeg vil bare så gjerne at alle skal få det fint, både gjester og oss- aller mest gjestene kanskje. :vetikke:

Jeg vil at alle skal føle seg velkomne og ivaretatt, og at det ikke blir noen ekle scener som f.eks at pastillmannens besteforeldre er svææært konservative kristne- mens min mor er bifil og lever i et lesbisk samboerskap :fnise:. Jeg har iallefall sagt klart i fra at svigermor må fortelle foreldrene sine om mamma, for det er HELT uaktuelt å bare late som hennes samboer er en venninne av familien eller lignende (blir kvalm ved tanken). Det går nok fint, og jeg bekymrer meg nok unødig.

Ellers har jeg plutselig begynt å tvile på menyen :laugh: Smakte hjort for første gang her om dagen, og selv om jeg er glad i vilt så synes jeg faktisk ikke det var særlig godt :fnise: Derfor må vi snart opp og prøvesmake menyen- må jo tross alt ha mat vi liker begge to. I tillegg kompliseres det noe av at jeg, og hele min familie, får panikk av rødt kjøtt (jepp, vi er sånne som ødelegger biffen ved å totalt gjennomsteke den :rolleyes: ), og jeg vet ikke om de klarer å lage den god - ikke tørr - uten at den er rød inni? Alt man skal tenke på! :blush:

Som tidligere sagt er invitasjonene på god vei til å bli ferdige. Jeg lagde først en kladd/mal, og skrev rett av den etterpå. Problemet var bare at jeg på invitasjon nr. ti kom på at datoen for S.U. som jeg skrev i kladden egentlig bare var en tilfeldig dato som jeg skrev inn bare for å ha skrevet noe der :blush: Og fordi jeg ikke ORKER å lage alle om igjen, får vi en latterlig tidlig S.U. dato- nemlig 1. Desember :skratte: Følte meg ikke særlig smart der altså ... Jeez, S.U. 2.5 mnd før bryllupet :skratte: Men etter litt overveielse fant vi ut at det går greit allikevel ... Hotellrom må jo bestilles før jul, så folk har jo bestemt seg innen den datoen allikevel. Og det er dumt å ha S.U. i begynnelsen av januar, rett etter jul, så da ble det heller litt tidlig. Men som sagt- jeg følte meg ikke særlig høy i hatten da jeg oppdaget det :rolleyes:.

Ellers må jeg nesten spørre dere; hva er det jeg må tenke på aller først nå, når invitasjonene er ute? Hva bør jeg gjøre ferdig i oktober/november av ting som må huskes på? Noen som har noen tips? Vi har forresten fått fotograf (hobby) og solist også, det hadde jeg helt glemt.

Nuh skal jeg inn og lese litt i noen andres bøker- mange nye bruder her siden sist jeg var inne også! Ha en NYDELIG dag alle sammen!

Endret av Sort Pastill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Må ta en liten pause fra eksamenslesing for å oppdatere bryllupsdagboken. Først og fremst- gratulerer så mye til alle som har giftet seg siden sist. Utrolig mange vakre bruder på KG-jentene- det må jeg si! Innimellom blir jeg litt redd for at jeg ikke blir "fin nok" i "bare" bunad. Det er bare dumme tanker, men jeg vil så gjerne være helt strålende vakker den dagen ( :roll: Det er godt jeg ikke er overfladisk ... ), sånn at gjestene gisper etter pusten og alle guttene skulle ønske de var i pastillmannens sko ... :snurt: Fnis. Kanskje ikke fullt så ille, men :fnise: Egentlig vet jeg jo at jeg kommer til å bli fin, mannen kommer til å bli utrooolig kjekk, og alt kommer til å bli veldig hyggelig, men er man brud (gulp), så er man brud :fnise:

Nå er det bare litt over to måneder igjen, og det begynner å bli veldig på tide å printe ut forloverskjemaer og navnebytteskjema for å sende inn det. Jeg har siste skoleeksamen (har en hjemmeeksamen og, men det blir noe annet) førstkommende torsdag, og så fort den er overstått skal jeg gjøre sånne ting. Vi har enda ikke fått prøvesmakt maten, det tror jeg vi tar etter jul. Ellers har vi SU i morgen, og alle utenom to har svart at de kommer :danser: Det er jeg glad for! Jeg må få ut fingeren og bestille hotellrom+frisør+sminke dagen før også, det begynner vel også å bli på tide tror jeg. Igjen- alt man skal huske på! Ellers møtte pastillmannen presten her om dagen, og han sa at det blir samtale rett over jul en gang. Koselig at presten kjenner en av oss, iallefall!

Nei, nå må jeg lese litt i noen av deres dagbøker, før jeg forsvinner inn i eksamenshelvetet igjen:p Ha en finfin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: tittet innom dagboken din.

Klart du blir mer enn fin nok som bunadsbrud!! Var inne på tanken selv også.

Og lykke til med siste eksamen! Det blir utrolig deilig, du kommer aldri til å savne eksamen. Selvom om studentlivet har mange goder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for kommentar:D Det er dessverre ikke siste-siste eksamen, bare siste skoleeksamen før juleferien. Men det er mer enn nok å feire synes jeg :ler: Jeg AVSKYR eksamen!

Nå fikk jeg selvsagt ikke ro på meg til å lese, for jeg ble overmannet av sommerfugler og tanker om alt jeg må fikse. Nå skal dere høre, damer. Jeg og min kjære forlover skal sove på hotell natten før bryllupet. Jeg skal sette opp håret hos frisør, og sminke meg hos hudpleier- det er min luksus (jeg har tross alt ikke hvit kjole, noe må jeg og ha :ler:). Nå har det seg sånn at jeg har funnet et sted som ligger ypperlig til geografisk, hvor det er både hudpleier og frisør i samme bygg! Det eneste er at det er en frisørsalong av "ukjent merke", jeg har klippet meg der en gang og ble veldig fornøyd, men jeg er litt redd for at de ikke skal være flinke nok? De ER jo helt sikkert det, for all del, og der tror jeg også vi får være litt i fred- de har ikke fullt hus på lørdager. Sånnsett passer det jo veldig bra. Og man har jo prøvetime, så det burde jo gå fint? Meen ... Det er litt skummelt! Dessuten må jeg booke hotell, og jeg aner ikke hvor vi skal sove. Lite og intimt og stille? Stort og luksuriøst? Ka dokke tru?

Det er bare litt over to måneder igjen! Jeg har SÅ mye å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om en prøvetime i god tid hos frisøren, skulle du ikke bli fornøyd så har du muligheten til å ombestemme deg. Men du skal se at du blir fornøyd.

Når det gjelder bryllupsnatten så kommer ikke vi til å legge mye penger i overnatting der. Det blir sent på natt før en kommer på hotelrommet, og vi må i allefall "tidlig" opp neste morgen for å rekke den planlagte brunchen. Men det er jo bare mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen:D Så koselig med lynsvar rett etter jeg har postet. Bryllupsnatten er grei nok, vi får gratis overnatting på hotellet hvor vi har bryllupsfesten. Vi kommer garantert til å kollapse så fort vi er oppe på rommet- så jeg har ikke allverdens forhåpninger til akkurat den natten :fnise: Natten før derimot, skal jeg og min forlover sove på hotell. Skikkelig jentekveld med mimring og skravling og kanskje ørlite granne champis. Tror jeg kommer til å gå for luksus jeg ... Det er nok det aller greieste, på mange måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listetid! Listen er stjålet fra TuttaV sin dagbok :sjenert: Noen forandringer er gjort!

OVERSIKT:

Brud

Antrekk: blå trønderbunad- har alt av utstyr og sølv

Krone: prøver desperat å finne en som både er fin, og ikke 60 mil unna. Vi får se:p

Sminkør- de skulle ringe meg opp igjen i dag eller i morgen

Frisør - må bestille, og vil ha prøvetime i god tid

Brudgom

Antrekk: vest-agderbunad er in the making;) Sølv mangler.

Blomster

Bukett: har tatt kontakt med blomsterforhandler

Invitasjon: Ferdig, sendt ut, S.U. i morgen!

Bordkort: Skal lages etter jul

Sanghefter: Skal delegeres bort- vi skal ikke se "den rosa sangen" før under middagen

Kirkeprogram: Lager bare et enkelt ett og kopierer på svigerfar sin jobb, tenker jeg. Etter jul.

Til bordet

Dekorasjon: Tenker å kjøre helt enkelt med tykke, hvite duker og kubbelys i forskjellige størrelser. Er litt usikker på om vi skal ha lysene samlet på fat, eller om de skal stå i enkle holdere hver for seg. Ingenting av dette er kjøpt inn enda.

Servietter o.l.: alt slikt holder hotellet, samme med dukene

Maten

Middag: tre retters på hotellet, fisk til forrett, vilt til hovedrett og karamellpudding til dessert. Vi skal prøvesmake etter jul (mye som skal skje etter jul :fnise: )

Bryllupskake: må bestilles

Andre kaker: her vil vi ha et rikelig utvalg! Har en bakeglad familie, så det kommer til å gå greit. Skal bake litt selv også.

Drikke: alkoholfri velkomstdrikk, vin til maten og kaffe avec. Utover det er det hotellbar.

Lokale: hotell. Her skal også de fleste gjestene og brudeparet overnatte.

Betaling lokale: må høre med de når det nærmer seg hvordan vi skal ordne det. Vi får alt dekket av foreldrene våre- snillingene!

Kirken: booket

Inngangsmarsj: Aner ikke

Solist: Ordnet! Vet ikke helt hvilke sanger vi skal ha enda

Utgangsmarsj: Aner ikke!

Salmer: Begynner å finne litt ut av det tror jeg

Hjelperne våre:

Forlovere i boks

Fotograf i boks (hobbyfotograf)

Toastmastere: Svoger og pastillmannens søster

Gaveåpnere: Hjelp! Det har jeg ikke tenkt på engang :fnise:

Transport: Dette ordner pastillmannen. Det er morsomme greier på gang :fnise:

Formaliteter:

Forloverskjema og navnebytteskjema må printes ut og sendes halve norge rundt for underskrifter. Det bør gjøres før jul!

Himmel, så mange smådetaljer man må huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere damer. Vi skal være i kirken klokken halv tre. Det tar ca en førti minutter å kjøre fra frisør/sminkør. Når skal jeg bestille frisør/sminke? Og hva gjør man først? :pasha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kan jeg ikke hjelpe deg, jeg er helt grønn på dette med tid og sånn selv jeg :vetikke: Men, kanskje smart å gjøre håret først? Noe jeg innbiller meg bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:smilyblomst: Hei Tusle, så koselig å se deg her inne! Jeg tenker jeg stikker ned og snakker med både hudpleier/sminkested og frisør i morgen, så kan jeg høre hva de mener.

Nå er jeg ferdig med skoleeksamen, heldigvis! Har en hjemmeeksamen igjen, men den trenger jeg ikke å lese til, så nå har jeg to ukers miniferie:D Herlig! Så nå sitter jeg og funderer på småting til bryllupet- sånne småting som måå ordnes, men som er så små at man ikke husker de hele tiden. For eksempel; gaveåpnere! Vi hadde i utgangspunktet tenkt å spørre to av gjestene, men så har jeg blitt litt bekymret for at det gjør at de får en veldig stor jobb ift at de tross alt skal være gjester og kose seg også? Hvordan gjør dere det? :klø:

Blomster: jeg tenker og tenker, hvordan skal buketten være? Jeg har blå bunad, mannen har bunad med innslag av både grønt og rødt, så jeg har tenkt helt hvitt kanskje, for å balansere inntrykket litt. Det passer jo siden det er et vinterbryllup også! I tillegg vil jeg ikke ha en som er helt rund, for bunaden er ganske "kraftig", og jeg innbiller meg at en helt rund bukett kanskje forsterker et litt rundt inntrykk sånn generelt? Jeg er ikke rund selv, igrunn, men som sagt, bunader er jo gjerne litt kraftigere enn en silkekjole på en måte. For det tredje skal den ikke være for moderne i uttrykket, er jo et bunadsbryllup. Så jeg tenker kanskje noe sånt som disse?

- Kanskje litt mye "dill"?

- Denne var søøt, men kanskje litt for moderne?

Ellers er det jo fint med bare noen få hvite roser eller liljer f.eks? Argh, vanskelig!

Så- til noe annet som heller ikke er så enkelt :fnise: Musikkvalg! Jeg har fryktelig lyst på brudemarsj fra øre som inngangsmarsj, den er jeg kjempeglad i. Men utgangsmarsj? Jeg vil gjerne ha en litt lystig en, og samtidig bør den jo være tradisjonell norsk- jfr bunadstema. Av salmer skal vi iallefall ha Reis meg opp, men vi bør kanskje ha en til? Hvilke har dere?

Håper dere får en kjempefin uke, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inne å snoker litt i dagboken din jeg!

Så morsomt at dere skal ha bunadbryllup! Jeg synes det er koselig at det fortsatt er noen som tar vare på slike tradisjoner.

Håper du har en fin 2.søndag i advent! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei brudelompen! Tusen takk for at du la igjen noen fotavtrykk i boken min! Bunad er valgt av flere grunner ... For det første elsker jeg min, jeg tror det er det plagget i hele verden jeg føler meg vakrest i! For det andre synes jeg menn i bunad er lekkert :fnise: Mannen synes også bunad er stilig, så det er ikke bare jeg som har trumfet dette gjennom altså :fnise: For det tredje så gifter vi oss på vinteren, i en liten laftet trekirke, rett ved gården vi akkurat har overtatt :rødme: Jeg tror det blir veldig fint, men klart, innimellom får jeg panikkanfall fordi jeg tenker at jeg kommer til å se helt lik ut som på 17.mai, og ingen kommer til å sukke og aw'e over meg :fnise: Men men, den følelsen går over den og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes helt riktig ut med bunad i det bryllupet :jepp:

Jeg tror jeg kan våge å si at jeg er over gjennomsnittet opptatt av bunader. Jeg har 'bare' en, men skulle gjerne hatt fler ;) Sambo har ikke, men han ønsker seg. Menn i bunad er knakende flott :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Til bordet

Dekorasjon: Tenker å kjøre helt enkelt med tykke, hvite duker og kubbelys i forskjellige størrelser. Er litt usikker på om vi skal ha lysene samlet på fat, eller om de skal stå i enkle holdere hver for seg. Ingenting av dette er kjøpt inn enda.

Servietter o.l.: alt slikt holder hotellet, samme med dukene

Hei, og gratulerer med nært forestående bryllup :)

Snikleste litt her, og ville bare gi deg et lite tips ang det du skriver med lys :)

Om du har flere kubbelys i forskjellige størrelser på ett fat, vil de lave lysene smelte sidene på de høye, om de står litt for tett sammen.

Da vil det kunne renne ganske mye utover.

Vi hadde dette i bestemor sin åttiårsdag, og ødela flere duker fordi vi merket det for sent og det rant utenfor glassbrikkene de stod på.

Ønsker deg lykke til med siste tiden før bryllupet, og håper dere får en superfin dag, med familiemedlemmer som overholder deres ønsker :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Smaragd, så koselig at du titter innom boken min! Det var et ordentlig godt tips som jeg ikke hadde tenkt på i det hele tatt, det skal jeg huske på, og dermed unngå:D

Nå er det litt stillstand her egentlig, det skjer liksom ikke så mye nå halvannen måned før. Alt er i boks egentlig; brudgom ( :fnise: ), klær, kirke, lokale, meny, frisør (med prøvetime), sminkør (med prøvetime), forlovere, transport (sånn cirka), gjester :bryllup: ... Mangler bordkort og å prate litt med toastmasterne, men det begynner å komme seg!

Fikk forøvrig vite her om dagen at eksen min har forlovet seg, og jeg er tydeligvis både smålig og har store hull i moralen min, for jeg klarer ikke helt å være glad på hans vegne. :bond: At JEG snart er gift, og fornøyd med det, er noe HELT annet enn at han skal gå bort og gifte seg :snurt: Det skal sies at det var et turbulent "forhold" (jeg var ikke den eneste han var sammen med, derfor ""), han var min første på så mange måter, og jeg brukte iallefall 2/3 år på å komme over han, så det er nok litt det som henger igjen ... Ikke at jeg vil ha han selv ... Men kunne han ikke sittet og grått sine modige tårer fordi han ga slipp på meg, istedet for å gå bort og forlove seg og være lykkelig?? :murvegg: Jaa, jeg vet jeg er hinsides teit akkurat nå, og at jeg er så langt over grensen for rimelig at jeg ikke kan se den, men allikeveeeel. Aller helst føler jeg for å finne frem et par liter Ben&Jerry's eller noe lignende :is: - den effekten har den mannen ALLTID har hatt på meg, så det er nok bare godt at vi ikke er nære lenger (for å si det pent :ler:). Jaja, dette var MER enn nok eks-prat i bryllupsdagboken min, jeg måtte bare syte litt :sjenert:

Håper dere alle har hatt en fin jul, det har jeg:D Fått kamera av mannen min, det var helt knall:) Han fikk gode tursko av meg, så kanskje jeg får lokket han med meg på litt flere turer, hvis ikke blir det jaktskoene hans tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla, så mange småting som må på plass i siste liten! Akkurat nå er jeg superstresset for papirene som må sendes inn, min forlover skulle sende de til meg over jul, ferdig undertegnet (forlovererklæring), men de har ikke kommet enda. HJELP! *Puste med magen* Det skal jo tross alt holde med fjorten dager, men de BØR være her i morgen. Tirsdag, senest! Hjelp, hjelp, tenk om de ikke kommer i tide *skrekk*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sort Pastill! Her begynner det å nærme seg med stooormskritt ser jeg :) ..kanskje ikke akkurat det du ville hørre nå...:fnise:

Jeg er sikker på at det går i orden med papirene - husk at de skal være godkjente innen bryllupet...de trenger ikke å ligge klar i skuffen en uke før..:) Det går helt sikkert bra!

Krysser fingrene for at de kommer i posten idag!

Ellers er alt under kontroll? ;)

Må si jeg er litt misunnelig på deg også...som har såå mye i boks..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...