Gå til innhold

Verste middag?


VesleBråka

Anbefalte innlegg

Innmat, blodmat og renselsesorganer (nyrer). Fy æsj! :kvalm:

Torskerogn er også grusomt. Ellers er jeg ingen fan av pateer. Synes konsistensen er ekkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble servert torsketunger en gang. Jeg brakk meg da jeg så gryta og fikk svar på hva det var. Kommer aldri ALDRI til å ta det grusomme greiene der inn i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker ikke:

tyttebær

moste grønnerter til kjøttkaker

fett (på kylling, koteletter, i lapskaus osv, får panikk hvis jeg får en klump i munnen)

pinnekjøtt

salt sylteagurk

hvalkjøtt, har så lett for å bli transmak

fiskeboller/kaker/pudding

ting jeg ikke vil spise/prøve av div grunner (utseende, konsistens, smak osv):

lutefisk

rømmegrøt og smørgrøt

blodmat (selv om jeg prøvde blodpannekaker i barndommen)

lungemos

lever (min bror kastet opp over hele bordet en gang)

nyrer

foie gras (sånn gåselever-pate)

skjell

smalahovud

div tunger (både fisk og storfe)

hjerte

hjerne

egentlig all innmat...

ting jeg er overrasket over at jeg har prøvd:

snegler (med masse hvitløksmør og store biter loff å dytte etter hver bit, var det ikke såå ille)

sushi (snadder jo!)

krabbe (bare kjøttet fra klørne, men nam, morsomt å bruke nøtteknekker)

bacalao (rar fisk)

sikkert mer, men det jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke skalldyr, lever, nyre og annen innmat, lam som ikke er ferskt (altså at det er røkt, saltet, tørket eller hva det måtte være), hvalkjøtt og sikkert mye annet også. Det meste klarer jeg å spise om jeg "må" da. Kan ikke huske noen "verste middag"-opplevelse likevel. Har vært mye jeg ikke har syntes var noe særlig, og til og med middager hvor jeg hadde store problemer med å svelge maten, men ingenting som skiller seg ut som aldeles grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt i denne noe negative tråden :ironi: , har jeg vridd hjernen, men klarer faktisk ikke å komme på noen middagsrett/ingrediens jeg i prinsippet ikke kunne tenke meg å spise.

Ikke det at jeg liker alt like godt - det er en viss systematikk i hva jeg ofte nedprioriterer å ha til middag (biff står feks rimelig langt nede på den listen :mrgreen: ).

Tror heller jeg må si at middagsmaten jeg ikke liker, er den som er dårlig tilberedt. Feks noen kalde og seige snegler jeg spiste på en skrekkelig turistfellerestaurant i Paris for mange år siden. Eller tripes, en innmatrett (tarmer, tror jeg? Ihvertfall noe fra fordøyelsessystemet :forvirret: ) som ble inntatt i en sliten kantine i samme land. Å spise denslags utfordende mat på dårlige etablissementer er ikke å anbefale. :eeeh:

Men det jeg først og fremst synes fortjener å nevnes her, er dårlig og billig ferdigmat - feks den billigste fiskegratengen fra frysedisken, gjerne stekt litt for lenge eller varmet opp, sånn at den blir skikkelig inntørket. Ikke bra, og en fornærmelse mot betegnelsen fiskegrateng. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med piaf. Jeg kommer ikke på èn enkelt råvare jeg ikke ville ha spist (selv om jeg ikke er så tiltrukket av blod- og innmat), men det er tilberedelsen det kommer an på.

Grå kjøttpudding med rød overflate er noe av det ekleste jeg vet, og Ala Capri, og Joikakaker, og en hel del annen dårlig ferdigmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lever, fårekjøtt (utentatt i fårikål, men selv ikke da klarer jeg de store klumpene med kjøtt).. og smør klarer jeg ikke få ned uansett hvor mye jeg prøver (med mindre det er smeltet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ting jeg ikke vil spise/prøve av div grunner (utseende, konsistens, smak osv):

Må si jeg blir overrasket over voksne mennesker som ikke engang smaker på mat de synes "ser ekkel ut".. Ufattelig barnslig spør du meg. Jeg traff en gang en mann som fortalte at han ville aldri i sitt liv smake på lutfisk, han syntes ikke det så noe godt ut. Jeg måtte spørre ham to-tre ganger om han mente det alvorlig før jeg trodde på ham. Synes dere høres litt bortskjemte og forvente ut jeg..

Når det er sagt, så er jeg så og si alt-etende. Jeg hopper ikke av begeistring for hverken lever eller blodig mat eller kalvedans, men har aldri latt være å spise det som blir meg servert når jeg er på besøk eller liknende. Men så er jeg også oppdratt med å enten spise det som ble servert til middag eller ikke spise noen ting. Det er jeg veldig glad for idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Haggis er det absolutt verste jeg har smakt. Var på besøk i Skottland og følte jeg måtte spise litt iallefall for å være høflig. Haggis=sauemage fylt med diverse involler :kvalm: . Ellers liker jeg ikke torskerogn, blir dårlig av bare lukta av rognekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Salt torsk. Klarer ikke smaken og har ikke spist det siden jeg bodde hjemme hos foreldrene mine, enda min mor fremdeles truer meg med at vi skal ha det til middag hver gang jeg er hjemme på besøk. :ler:

Og alt som er laget med tørrfisk. Fælt. Er ikke fan av noe røkt mat, unngår å kjøpe det selv, men spiser det om jeg "må".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig få ting jeg ikke liker, og det er følgende:

1. Nyrer

2. Trippa (italiensk rett laga av innvoller)

3. Lever

4. Marsvinstuing

5. Rømmekolle

6. Dravle

7. Duer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Det er veldig få ting jeg ikke liker, og det er følgende:

1. Nyrer

2. Trippa (italiensk rett laga av innvoller)

3. Lever

4. Marsvinstuing

5. Rømmekolle

6. Dravle

7. Duer

Marsvinstuing? :overrasket: Hvor spiser man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haggis er det absolutt verste jeg har smakt. Var på besøk i Skottland og følte jeg måtte spise litt iallefall for å være høflig. Haggis=sauemage fylt med diverse involler :kvalm: .

Jeg liker haggis, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Marsvinstuing? :overrasket: Hvor spiser man det?

Jeg spiste det i Italia for mange år siden, som tilbehør til en kjøttmiddag. Familien jeg bodde hos hadde et eget uthus til en drøss med kaniner, pluss et par store bur med marsvin. Jeg hadde gjerne prøvd marsvin igjen, men da på den måten de blir tilberedt på i Peru: Grillet hele, og ofte stuffet. Som stuing smakte det pyton! Urk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvinstuing? :overrasket: Hvor spiser man det?

Marsvin stammer fra Sør-Amerika så jeg vil anta at de fleste oppskrifter har sitt opphav derfra også. Det finnes ulike varianter av marsvin. Noen kan bli opptil 8-9 kilo tunge. Det sies at kjøttet er velsmakende, men som alt annet, blir det ikke tilberedt ordentlig så blir smaken deretter. Jeg har enda ikke prøvet dette, men har i utgangspunktet ingen motforestillinger.

Mye psykologi med i bildet når man har bestemt seg for hva man ikke liker. F.eks. de som ikke liker lever, men spiser det når man kverner det sammen med fett og krydder og kaller det leverpostei.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
ting jeg ikke vil spise/prøve av div grunner (utseende, konsistens, smak osv):

greit nok at det er ting du ikke vil spise fordi det virker ekkelt, eller ser/lukter rart.

Men ikke si det da har noe med smak eller konsistens å gjøre, for det vet du jo ikke når du ikke har smakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen kjøttpudding som jeg laget etter å ha blitt den stolte eier av min første foodprossesor :ler: Mann og sønn snakker om den fantastiske kjøttpuddingen ... selvom det er 15 år siden jeg lagde den. Men fyttirakkaren så grusom den var - en grå dissende gele-lignende pudding. Løk, paprika og kjøtt var malt til det ugjenkjennelige :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...