Gå til innhold

Skravletråd 2009


Mirabella83

Anbefalte innlegg

Tisselaken i bilstol kanskje..

I vår barnehage sier de at de skal følge opp når ungen selv er motivert og ganske god hjemme. De har ikke kapasitet til å dra ham på do hvert 10 min, og ønsker ikke å presse ham hvis han ikke vil, og kanskje synes det er ukomfortabelt å gå der med de andre ungene, kanskje ha uhell osv. Ungen må med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da E sluttet her, tok jeg han med uten bleie i bhg etter dag 3.

De var superflinke til å følge opp, og han har kun hatt ett uhell i bhg siden han sluttet.

Men ettersom din ikke vil gå på do der, er det jo litt værre - men tror du ikke han kanskje gjør det når han merker at han ikke har bleie og MÅ på do??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke. Barnehagen er innstilte på å hjelpe altså, de er kjempeflinke. Det er vel jeg som ikke vet om jeg tør bare levere han uten bleie en dag. Ikke noe problem å ta med masse skift, og jeg vet de ansatte følger opp.

Det jeg er redd for er at siden han ikke vil på do der, slår han seg vrang og slutter her hjemme også. Vi har holdt på lenge, over ett år, med å gjøre han fortrolig med doen her hjemme. Har ikke lyst til å ødelegge alt det igjen. Er'kke alle som bare slutter med bleie på dagen og alt er fint. Isj, føler meg litt overbeskyttende hønemor (som jeg egentlig er laaangt unna å være, sånn egentlig..).

Hadde en god prat med primærkontakten hans da jeg leverte i dag tidlig. Foreløpig ser vi an ut uka, og så tar vi status opp neste uke. I morgen f.eks. har de turdag, da er de ute i skogen hele dagen, med kun tilgang til utedo. Den fisefine, lille mannen min klager over at det lukter vondt der og da kan ikke han bruke den doen.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi maste og lokket og lokket og maste, men snuppa blånektet både do og potte. Plutselig en dag hadde hun bestemt seg, og etter det hadde vi ikke noe særlig med uhell, annet enn sånne som typisk nok skjedde ved at hun stilte seg rett opp foran meg mens jeg ammet lillebror, og bare tisset, før hun tok av seg klærne og fortsatte med sitt. :forvirret: Hun var tørr om morgenen lenge før vi kuttet dagbleiene, men det tok lang tid før vi turte å ta bort nattbleien, og der har hun faktisk bare hatt ett bittelite uhell, hvor hun våknet idet hun tisset, og klarte å gjøre seg ferdig på do. :) Hun har også holdt seg i over 12 timer i strekk fra hun la seg, og til langt ut på morgenen. For hennes del var det tydeligvis greit å slutte med bleie, men hun selv måtte bestemme tidspunktet.

Men nå sliter vi med noe annet, nemlig sutring. Og hysterisk krampegråt over hver minste bagatell. I ettermiddag skulle vi gå tur alle fire; jeg, mannen, hunden i bånd, lillebror i vogna, og altså frøkna. Hun sutret for hver femte meter, og klaget over vondt både her og der, og alt var egentlig galt. Det er litt slitsomt når potensielt koselige stunder blir ødelagt på den måten, og nå føler jeg at vi snart bør begynne å ignorere sutrestemme og late som vi ikke skjønner før hun prater normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Honesty, sutring er bare en uvane. Det krever fokus av foreldrene å bryte mønsteret, si at man ikke skjønner om hun ikke kan snakke vanlig + overse sutring + gi masse oppmerksomhet når barnet ikke sutrer. Det er oppmerksomhet som er nøkkelen tror jeg, gi det ved normal stemme og ikke ved sutring. Og det er også det som er vanskelig, å konsistent gi positiv oppmerksomhet til normal stemme, når man også har andre ting som foregår med baby osv. Hvis barnet finner at sutring er mer effektivt så vil man slite med å bryte mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har lillegutt vært hos tannlegen. Eller tannpleier egentlig. Har noen av dere andre fått innkalling?

Det gikk over all forventning. Han var kjempeflink. Tannpleieren fikk titte, og pusse og ta bilde. Han har noe barnebelegg (som jeg har trodd har vært tannstein, og irritert meg over for vi jo pusser jo så godt) og det ble fjernet med sånn slipesandgreie. Ikke noe problem, skylte munnen og spytta ut sanda etterpå. Tannlegen måtte se på et bilde av fortanna som han slo i trappa for snart et år siden. Vi har regnet med den er død, har litt annen farge enn de andre tennene, men den sitter godt fast.Tannlegen får vurdere hva som skal gjøres med den.

Etter endt time fikk han velge seg premie i skuffen til tannpleieren. Dinosaur, bil, sprettball? Nei. Ikke min gutt. Gullring med stor, fin blå stein på! Så stolt gutt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hos tannlege/pleier tidligere i høst. Snuppa satt klar i stolen og sa Aaaaaaa fra FØR tannpleieren kom inn i rommet :ler: Her bare så hun på tennene med sånt lite speil og brukte den pirketingen bittelitt. Tror den dama kunne ha fått gjort det hun ville jeg. Hun hadde nemlig rosa glitrende helsesko og sjokkrosa hansker.

I dag er jeg og snuppa hjemme. Startet med å kaste opp litt på vårt soveromsgulv. Kastet opp seks sju ganger etterpå også, men sa i fra og traff bøtta hver gang. Veldig greit med så stort barn at man slipper full vask av sofa og gulvteppe :) Nå måler jeg i overkant av 38 grader i armhulen hennes så vi tar det pent i dag. Hakkebakkeskogboka og daff cola med sugerør ;)

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke unger hos tannlegen da ;)

E får innkalling i november - var selv hos tannlegen i sommer men pga graviditeten så tok hun ikke bilder, så da skal jeg inn i november igjen, og da skulle E få time samtidig.

Blir spennende å se hvordan det går ;)

God bedring til snuppa, Kvist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til jenta di, Kvist!

*bank-i-bordet*, har enda ikke opplevd oppkast eller omgangssjuke, og det gruer jeg meg til. Da må det stålsetting til. Både mannen og jeg er sånn som blir dårlig og kaster opp sjøl når andre kaster opp... Herlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini skal til tannlegen i løpet av månaden. Han uroar seg for at Karius og Baktus kan miste huset sitt ;) Eg håpar ikkje det finnest slike i munnen hans ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var J hos tannlegen på fredag. Han synes det var kjempestas å sitte i tannlegestolen og bli heist opp og ned og opp og ned, igjen og igjen. Tannlegen bare kikket på tennene med speil, var overrasket over at det var en så "overfladisk" sjekk. Vi hadde forberedt oss godt med å øve på å telle tennene og pirke med en liten pinne, osv, også kikket han så vidt på de. Men men, han synes de så sunne og friske ut, og da var det visst ikke noe vits med mer. Det var jo greit det. J var hvertfall kjempestolt og sa at Karius og Baktus ikke hadde flyttet inn i tennene hans. Mamman var litt stolt hun også, for lillegutt var så blid og grei.

I dag har vi hatt visning på leiligheten. Er så spent på om det kommer inn bud i morgen. Det var over 10 stk som skrev seg som interessenter, det må jo være bra. Åh, dersom man får en bra pris er det nesten som å vinne litt i lotto. Veeeldig spent nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Spennende, Flickan! Lykke til :)

Har ikke fått innkallelse vi. Men de er sikkert lei av oss der. Jeg var der for ett par uker siden og mannen har vært en dag pr uke i en mnd nå :ler: Ikke noen gode forbilder på den fronten..

M passer veldig godt på at alle kariuser og baktuser blir børstet bort og spyttet ut i vasken, så håper på at tennene ser ok ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karius og Baktus er mye brukt ser jeg. Vi leser den både hjemme og i barnehagen. Men vår får så sympati for Karius og Baktus at han ikke vil spytte ut etter tannpuss, vil jo ikke skylle de ned vasken... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble relativt sen middag i dag, og vi satt en stund ved bordet og koste oss med maten. Snuppa spiste en ganske stor porsjon til henne å være. Et kvarter etterpå sitter hun og ser Fantorangen og sier hun er sulten. Jeg sier hun får vente litt, siden vi nettopp har spist middag. Har et håp om å lære henne å heller spise litt mer middag så hun ikke ber om brødskive rett etterpå. Hun har nemlig litt lett for å velge bort middagen og heller ville ha en yoghurt eller noe sånt rett etterpå.

Bare i løpet av Fantorangensendingen sier hun at hun er sulten i hvertfall tre ganger. Så da går mannen og smører en skive til henne. Den går ned på høykant og hun ber om en til. Like fort borte den. Så en banan, borte vekk. Og tilslutt en skive til.

Tre skiver grovbrød, en stor banan og to gode glass melk. Rimelig kraftig kveldsmat for en sped treåring :fnise: Særlig rett etter middag.

Lurer på om hun har vokst synlig innen i morgen jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, godt når de har matvett ;)

E spiser gjerne 4 brødskiver til frokost og 4 brødskiver til kvelds... han er dog ingen storeter på middag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille hadde god matlyst fra dag 1, men de siste månedene har det blitt mindre. Spiser gjerne en-to biter av brødskiva på morgenen, et par biter av middagen og kanskje en yoghurt til kvelds. Han veier snaut 18 kg, så tenker han får i seg nok i barnehagen :ler:

Gidder ikke styre i alle fall. Tenker han styrer dette fint selv. Selv om han blir forferdelig utålmodig når han først blir sulten, da skulle helst maten vært ferdig NÅ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E spiser gjerne 4 brødskiver til frokost og 4 brødskiver til kvelds... han er dog ingen storeter på middag da.

Oi! Her pleier det å være mellom en halv og en hel skive, både til frokost og kvelds. Derfor satt vi litt og gapte da hun ba om enda en og enda en i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matlysta har heldigvis alltid vore god hjå begge ungane mine. Ikkje alt dei vil eta, men noko et dei alltid. Minsten er ganske glad i middag au, der er eldstemann meir kresen. Godt når det eter :)

18 kg, ja, det var bra, Aricept! Er han høg au da? Mini er ein plass mellom 15 og 16 kilo og rett under meteren. Han er nok litt over snittet, tippar eg. Men mindre enn storebroren var på same alder, eldstemann har alltid vore stor for alderen. Dei fleste trur han er 5-6 år. Han er ikkje berre høg, men ser "voksen" ut i fjeset i tillegg. Minsten derimot, har skikkeleg "babyface" enno ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...