Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

I har fra før et par Kavat-sko i str. 21, men de er store, og hun bruker tykke sokker inni. Hun bruker fortsatt gummistøvlene i str. 19 med tykke ullsokker inni, men hun har nok litt mindre føtter enn snittet.

Så dette ble et fornuftskjøp fordi føttene hennes garantert vil vokse i løpet av vinteren.

Ang. farger og kjønn, er det til å bli frustrert over. For eksempel har Kivat og Reima flotte luer i mange farger, men de har i tillegg til fargene typiske gutte- og jentemotiver, og selv om jeg gjerne ifører ei jente gutteklær, tror jeg det begrenser utvalget for gutteforeldre.

Stort sett synes jeg bare det er Polarn O Pyret som er flinke til å tenke kjønnsnøytralt, og jeg kjøper ikke så mye der pga. prisen. Ullbodyer til 250 kroner? Da kan jeg like gjerne kjøpe fine fra Nøstebarn, eller helst de billige fra Reflex eller Joha. I lilla. :hjerte:

Jeg digger lilla, og vi har akkurat malt en vegg på soverommet i en mørk lillatone. Snuppa fikk en gressgrønn vegg i samme slengen. :)

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har snoket på den gressgrønne veggen. kjempefin!

Det er irriterende at det synes å være så vanskelig å lage kjønnsnøytrale klær. det er jo som du sier, ikke bare fargen, men det at de skal trykke typiske jente og guttemotiver på klærne også. Som f.eks. reimadressen hans (74 begynner så smått å bli litt knapp). Den er blå, og i grunnen veldig fin, men de måtte trykke biler på den også. Ikke at jenter ikke kan ha dress med bil, men jeg husket jeg irriterte meg litt over det for det, og jeg gjør det i grunnen enda. Jentedressen var selvsagt råååsa med ett eller annet feminint på. Greit nok.

Men det er mange plagg som er f.eks. lilla eller gule, som er overstrødd med jentete detaljer, og da ifører jeg ikke G i det. Selv om plagget hadde vært kanonfint til han ellers.

Takk og lov så kan jeg strikke litt bukser og denslags til han selv. Vi kommer til å få en del fine multifargede longies og overaller til han i høstfarger, lillatoner, blåtoner... :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg irriterar meg grønn over dette med gute- og jentefargar/klær. I det siste har eg begynt og stort sett kjøpe i jenteavdelinga på trass. Er så mykje stygge guteklær at det er til å spy av, i alle fall i kjedebutikkane (der eg må handle av økonomiske grunnar, elles har P.O.P fine klær, ja). Berre mørke, triste fargar; mørk blå, svart, grå osv, for ikkje å snakke om dei gyselege mønstera/designa, med spiderman, superman, dødningeskallar og det som verre er. Slike klær får ikkje mine ungar før dei er gamle nok til å be om det sjølv, og får dei sånt i gåve, byttar eg det med ein gong. Kle små ungar i slikt, eg syns det er grusomt. Kan ikkje ungar berre få vere små, søte ungar, då, uavhengig av kjønn? MÅ gutane vere små supermennar og jentene små barbiedokker?

Eg kler for øvrig gutane i både lilla og (mørk) rosa, sjølv om det ikkje er lett å finne klær i dei fargane som ikkje er for jentete i snittet. Men eg har finni einsfarga lilla eller rosa body/genser/joggebukse og mønstrete genser/body med alle moglege fargar (lindex). Litt einsfarga rødt, gult og grønt kan ein faktisk slumpe på å finne i begge avdelingar. Men ein må leite litt...

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor de ullbodyene fra Reflex er så gull. I år har de virkelig fått fiiiine farger. Vi har både brunt, blått og lilla. Den lavendelfargede kjøpte jeg på name-it, tror jeg.

Spider-man og Hell Kitty (sic)er til å få fnatt av!

og som sagt...hadde skoene vært i riktig størrelse, hadde jeg med glede puttet på han lilla "jentesko" med to te små sølvstjerner på. :)

Rosa styrer jeg unna da. Er litt konservativ eller moderne der. Alt etter hvordan man ser det. Nå holder jeg forresten på å strikke hals til G. Er greit å ha et par halser i barnehagen. Håper den blir bra, for jeg strikker etter egen idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har den lilla Reflex-bodyen, og den blå er også fantastisk flott. :hjerte: Jeg kjøper i grunnen mest kjedebutikk-klær til dagligbruk, men har ellers en lett blanding av så mangt. Men til barnehagebruk er det greit med klær man ikke er så redd for, og da er Name It og Lindex supre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har vi vel en lett blanding av lindextøy, reflex, litt h&m og noe bånsull og reima. Utedressene er reima sine. Vi har en Kivatlue også. Noe er kjøpt brukt, noe fått og annet nytt.

Er man heldig finner man gjerne fint tøy på tre bjørner til en grei penge også. Jeg har vært veldig fornøyd med økobomullen derfra.

Og så venter jeg på soyaklær fra USA, kjøpt gjennom en co-op til en veldig grei pris. Venter også en del strikkede klær fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soyaklær, ja. :) Har samme egenskapene som ull, og har 50+ i solbeskyttelse i seg. Er veldig mykt og godt, og svindyrt her hjemme. Akkurat det samme gjelder bambusklær. *Savner den gode bambusdressen han hadde som baby*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleba! :strix: I fikk en pysj derfra til barselgave, og den ble brukt så lenge at vi nesten måtte bruke skoskje for å kle den på henne. Ellers finnes det lite bambusklær å få kjøpt.

Jeg har noen håndklær med bambus, og de er det mykeste som finnes. Jeg så forresten også strømpebukser til voksne i bambus på Cubus, av alle steder. Nå vet jeg ingenting om andelen bambus, men det virker som om det er en trend, og den ønsker jeg velkommen. :)

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleba har veldigh flotte klær! De har dem i en butikk her, så utrolig myke og deilige. Men også så utrolig dyre at jeg ikke har kjøpt noe enda... Det koster 4-500 for en body. Jeg lurte sterkt på å kjøpe en nattdrakt, men endte opp med vanlig bomull pga pris. Vi får se til neste sommer når han bruker klærne litt lengre :) Jeg har ikke samvittighet til å betale så mye for klær som skal brukes så kort tid.

Jeg er helt og fullstendig enig i at den fargefascismen på barneklær er gått alt for langt. Jeg synes ikke små guttebabyer er noe søte med bare striper og supermann, klær likedan som kanskje 5-åringer går med. Jeg synes også det er veldig urettferdig at det lages så mye bedre utvalg for jenter enn gutter. Bare ta HM, i sommer hadde de sikkert 15 nusselige topper i forskjellige design, farger og mønstre for småjenter. Og 5 t-skjorter for gutter. Ingen lek med farger eller snitt eller mønstre. Blah.

Jeg liker best barneklær som er nettopp barneklær, ikke voksenklær i små størrelser. Jeg liker farger og morsomme mønstre. Og de må være bevegelige og funksjonelle. Nøstebarn er bra kvalitet, men de er litt kjedelige i utseendet. Jeg synes MeToo har mange fine barneklær.

Nå tror jeg språklæringen har tatt et skritt forover, han kan lære et nytt ord (med sin uttale) etter par-tre gjentagelser. Han skjønner at vi sier det flere ganger for at vi vil han skal gjenta og lære! Når vi ser i en bok, kan han peke på ting på bildene også, f.eks. finne ballen og grisen og hesten. Selv om han ikke kan si alle enda. Han er veldig glad i bøker, og sitter gjerne alene på gulvet med en bok, blar og peker og forklarer høylytt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga har vi hatt besøk av min familie, så det har vært full fart hele helga. Men veldig koselig. Og lillegutt har oppført seg eksemplarisk.

Og riktignok var tenner grunnen til alle bæsjebleiene. Den siste jekselen for nå har bryti gjennom.

Han har fått vinterstøvler i julegave på forskudd. Mormor og morfar kjøpte Ecco GoreTex støvler til han. Han måtte ha str. 23 og det var sånn at ekspeditrisa vurderte str. 24, men siden han akkurat har lært å gå er det ikke kjekt med store sko. Så det spørs om de holder hele vinteren gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E har primært Stonez som vintersko, men har også ett par Skofus i størrelse 22. Han er ikke veldig bevegelig utendørs enda, stabber såvidt litt rundt men tyr mest til krabbing. Innendørs derimot, er det full løping hele tiden :)

E har også fått en jeksel, og har nå 9 tenner.

Ikveld skal kjære og jeg ut og feire at kjære har fått ny jobb :)

Bestefar skal passe E - skal bli deilig med en voksentur ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoa kan godt halde heile vinteren, Aricept. Dei veks ikkje SÅ mykje i beina som folk i skobutikkane skal ha det til. Eg kjøpte feks sko til eldstemann i str 24 hausten i fjor (då han var ca 20 mnd), og dama i butikken meinte at dei kanskje holdt til 17. mai viss eg var veldig heldig. Han brukar dei enno... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner også å helle mot at beina ikke vokse så fort som det påstås. Vinteren er straks her, og vi må over på vintersko ganske så snart. De lave ufõrede gore-tex skoene vi kjøpte istedet for støvler, er fortsatt store, og skal snart parkeres. Det er to streker foran på sålen, den korteste streken markerer hvor foten skal være når man kjøper skoene, den lengste streken markerer når skoene er utvokst. Og foten hans har såvidt krysset den korteste streken. Jeg konkluderer med at vi fikk veldig dårlig hjelp da vi kjøpte dem. Den perioden skoene ble brukt, var de for store. Den perioden de passer godt, står de på parkert.

De vil riktignok fungere som backup-sko til vinterskoene i den grad det går an. Men det føles veldig dumt at han ikke fikk brukt dem når de passer best. Så vintersko kommer jeg ikke til å kjøpe "så de skal holde", men så de vil fungere når de skal brukes. Om det betyr at han må ha to par første vinteren sin, så får det heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også gått i støvelfella, men hadde ikke mye valg. Jeg kjøpte neopren-støvler i str. 22 for å ha som backup og på slapsete dager som det er endel av. Det var den minste størrelsen jeg fant etter å ha trålet et par butikker, så jeg resignerte, og la to par ullsåler nedi; de medfølgende samt et par tykke som jeg klippet til.

Da jeg kom til barnehagen for å hente henne på fredag, hadde hun støvlene på, og den ene bak frem. De ble tatt med hjem så de ikke skal bli fristet, og så får hun fortsette å bruke gummistøvlene i str. 19 frem til de blir for små i stedet. :sukk:

Jeg er generelt ikke tilhenger av at ting skal være for mye å vokse i for sånne små. De er så små at det fort blir vanskelig å bevege seg. Men fella går jeg stadig i, som da jeg kjøpte Nøstebarnpysj i str. 92, som selvsagt er enorm for knøttet mitt. :sukk:

Men man lærer så lenge man lever. Som at man ikke kjøper 92 til en som bruker 74/80 fra NB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi på 15 mnd kontroll i dag. 12,1 kg og 80 cm. Veide nøyaktig det samme som på 1-årskontrollen. Helsesøster ville ha oss tilbake på kontrollveing, men jeg sa nei. Han ligger nå midt på den røde gjennomsnittsstreken. Og det er da ikke rart at de strekker seg i lengden og ikke legger på seg når de begynner å gå og bruker mer energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at som en tommelfingerregel skal de kunne falle to kurver før det er snakk om bekymring? Han er jo dessuten en stor gutt, og er vel ikke så sårbar for stagnasjoner i vekt som en litt mindre unge?

Vi må tilbake på kontrollmåling av høyde, fordi hun hadde vokst en cm siden august. Snåle greier, spesielt siden hun ligger på samme kurve både på vekt og høyde (25-percentilen, altså et hakk under snittet).

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke bekymret for den vekta hans, synes dermed det var rart at helsesøster ville følge det opp. Ved forrige kontroll la han helt på den overste streken, rett innenfor normalen, men veldig på den lubne siden. Jeg så ikke nøyaktig hvor mange streker han falt nå, to eller tre, men ligger nå rett på den rød gjennomsnitsstreken. Han er jo ingen liten gutt og har alltid vært god og rund. Han har mistet Michelinmann armene og låra sine, men det er jo naturlig at de strekker seg.

Vi selv kjøpte et par støvler til til han. Viking denne gang, var bredere lest så passer nok litt bedre. Greit å ha et par hjemme også. Der måtte han ha str. 22, så det er tydelig forskjell på sko. Men det er det jo til voksne også, dumt å kjøpe sko uten å prøve de.

Er det flere her hvor en leverer og den andre henter i barnehagen? Noen lure tips til hvordan mannen som henter skal skjønne hva lillegutt hadde på seg da jeg leverte og dermed gjerne vil ha med hjem igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...