Gå til innhold

Skravletråd 2009

Fremhevede innlegg

Skrevet

O er også mammadalt. Men pappa er bra nok når jeg ikke er i nærheten.

Hva spiser deres små til middag nå? Hva liker de best?

O spiser stort sett det samme som oss hver dag, men det hender en gang i blandt at han får middagsglass hvis vi ikke har tid til å lage mat, skal bort etc. Noen som har tips til lettvindt middag istedet for middagsglass??

Favorittmaten er laks, pasta og pannekaker :tommelsmil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini får det same til middag som resten av familien, han har aldri likt middagsglass. Det aller meste glir ned. I går hadde me fiskegrateng (heimelaga) og det er ein av favorittane hos begge ungane. Elles er all potet og sausemat topp.

Skrevet

Her er ikke frøkna særlig glad i middag i det hele tatt, hverken hjemme eller i barnehagen. Hun kan spise laks, fiskegrateng eller fiskeboller, men stort sett fnyser hun til det aller meste som blir servert. Hadde det vært opp til henne, hadde hun levd på en diett av yoghurt og friske jordbær. Hun får servert det samme som vi andre spiser, og så er det opp til henne hva som er bra og ikke. Det hun likte i går, er det nemlig ingen garanti for at hun vil like om tre dager. :roll:

Skrevet

G spiser også stort sett det samme som oss, og en gang i blantfår han litt Hipp eller småfolk. Han liker noen av de.

Leste forresten i et blad på sykehuset (helseforetaksmagasin av et slag som distribueres internt) hvor jeg er i praksis, at man skal være forsiktige med kanel (både til ungene og seg selv), da det visstnok er oppdaget at det inneholder stoffer som kan være litt uheldig for leveren. 0,7 gram i uken til de minste var nok. En teskje er ca. 2,7 gram, så vet dere det. ;) En teskje, var i grunnen nok til voksne også.

Skrevet

Har jo lest i mange år at kanel skulle vere så innmari sunt jo? :klø:

Mini har for øvrig aldri fått kanel...

Skrevet

Det har gode egenskaper også, det er bare mengden som visstnok bør reduseres. G har fått litt kanel, og han er glad i det, men på samme måte som f.eks. rosiner, bør vi visst ikke gi for mye bare.

Skrevet

Det var visst ikke slik at alle reagerer likt på det stoffet som er i kanelen heller, slik at noen nok er mer ømfintlige for det, men man kan jo ikke vite hvem det gjelder. Derfor denne forsiktighetsformaningen.

Gjest Unknown
Skrevet

Her spiser M det samme som også, til og med pizza..Vi ser klart at retter med pasta er litt bedre enn andre middager, men har ikke opplevd noe ho ikke har likt enda, heldigvis :)

Kanel bruker vi lite. Kun på grøt, og det er jo ikke så mye..Men hva er mengden rosiner de kan spise? rosiner er nemlig kjempepoppis her i hus!

Skrevet (endret)

mattilsynet har oppdatert seg ift. dette med kanel, og det stod også noe om det i dagbladet.

Grensen på 0,7 gram gjelder 9 åringer. Det er faktisk enda lavere for våre små. Dette er daglig inntak da. 0,2 gram. Så da husket jeg feil, når jeg sa 0,7 pr. uke. Det blir 1,4 gram i uka da. ;)

http://www.mattilsynet.no/regelverksutvikling/vkm_riskovurderinger/storforbrukere_b_r_begrense_inntaket_av_kanel_83922

Endret av Saeria
Skrevet

Vi har en pappadalt vi. Stort sett så er begge greie, eller andre for den saks skyld. Men hvis det er noen han sutrer etter så er det pappa'n.

Nå har forresten jeg endelig sett lillegutt gå også. Mange ganger :-)

Har forøvrig aldri gitt kanel til han. Grøt til middag har vi kun hvert jubelår. Ellers er vi skikkelig dårlig på å gi vår middag. Han får mest glass. Oftest fordi vår middag blir tilberedt etter hans leggetid. De få gangene jeg slutter på jobb så tidlig at jeg rekker å lage middag før han legger seg, spiser han det samme som oss. Men hjemmelaget mat liker han ikke most, da må han ha ting han kan holde selv. Favoritten der er fiskekaker. Egentlig greit for det er jo ikke lett å spise samtidig som man mater han, den som mater får jo kald mat innen man er ferdig... Av ferdig middagsglass spiser han det meste utenom ris, men favoritter er pasta og tomatsaus.

Skrevet

Kanskje han kan få en skje som dere fyller med mat for ham? Da kan han "spise selv" samtidig som det blir mindre klin. :)

Vi har akkurat vært på tidlig 15-månederskontroll, og det var ikke stas i det hele tatt. Heldigvis hadde hun gått opp litt i vekt, men hun er fortsatt ganske liten, med 9600 gram og 76,5 cm. De ville faktisk kontrollere lengdeveksten etter tre måneder, selv om hun ligger på samme percentil både for lengde og vekt, og har ligget der de siste månedene.

Skrevet

Så rart når hun følger kurven sin, Honesty. J har jo falt 2 kurver uten at de reagerte på det. Nå er han på gjennomsnittet, og lå over før. Men det er jo godt de følger opp i grunnen. Vi skulle egentlig på kontroll i går, men J var så forkjølet at vi ble hjemme. Han skal neste uke istedet.

Skrevet

Ja, man kan jo begynne å lure litt. Hun har vokst 1 eller 1,5 cm siden 12 månederskontrollen for under to måneder siden, så jeg føler ikke akkurat at det er noen krise. En gang da hun var helt fersk, måtte vi inn til måling av hodeomkrets på nytt; hun hadde lite hode ved fødsel, men vokste seg opp til gjennomsnittet raskt. :roll:

Skrevet

Kan jo hende ho berre er kort, då... Nokon må vere det og ;) Syns ikkje 76 cm høyrtes veldig lite ut. Det er vel ganske gjennomsnittleg viss det er snakk om 12 mnd, så det kan vel ikkje vere veldig lite ved 15 mnd?

Mini ligg over gjennomsnittet på både lengde og vekt (80 cm og 11 kg), berre hovudomkrets som er akkurat på gjennomsnittet ;) Dermed syns eg han har lite hovud :fnise:

Blir spennande og sjå kor høge dei er på 2-års kontroll - høgden ved 2 år skal jo kunne doblast for å få høgden som vaksen :) Sjølv om det blir ein del år til me får sjekka om det stemmer :ler:

Det stemte på syskna mine og meg, på centimeteren :jepp:

Eldstemann skal for øvrig bli 181 cm viss det stemmer.

Fekk Stonz'a i posten i dag og, mini blir så fin atte :)

Skrevet (endret)

Hun blir nok temmelig gjennomsnittlig dersom man skal dømme fra foreldrenes størrelse, så vi er ikke akkurat bekymret. :) Det er dessuten bare 6 uker siden ettårskontrollen...

Endret av Honesty
Skrevet

Vi skal på kontroll neste uke vi, blir spennende og se hvor mye hun har vokst. Hun må jo ha lagt på seg en god del, spiser helt enormt for tida. Idag var det to grove skiver til frokost, tre til lunsj, to fruktmåltider og en yoghurt og et knekkebrød i barnehagen, tre store stykker grov hjemmelaget pizza til middag og en banan til kvelds rett etterpå. Det er mer enn hva jeg har spist i dag...

Nå begynner det å bli noen ord i bruk her, og det er jo så moro! Jeg hopper omtrent av stolthet for hvert nye jeg hører og forsøker så godt jeg kan og skrive dem ned. I dag var det en fornøyd frøken som grep tak i kost og feiebrett (sånn med skaft som er lengre enn henne), sa Eie! høyt og tydelig og satt i gang å "eie" stuegulvet. Kjempegøy :)

Skrevet

Jøss, så flink hun er :) Føler ikke at J er i nærheten av å gjøre sånt enda, han sier så vidt "mamma", men ikke noe annet. Men han babler mye da :ler:

Skrevet

Sitter i stua med en liten (forkjølet) gutt på gulvet som dytter på gåbilen sin og lager brummelyder. :hjerte: Det er planleggingsdag i barnehagen.

Skrevet

Lillegull her er også glad i å feie gulv :)I begynnelse gikk han rundt med både kost og feiebrett, og holdt på å snuble seg selv på feiebrettet, så da la mamma ned forbud mot å traske rundt med feiebrett ;)

Lillegull har begynt å danse! Å han er så innmari søt når han gjør det. Vi har selvsagt startet, og så hermer han etter, kom ikke på det selv. Han har en leke hvor han trykker, og så kommer musikk ut. Og så danser mamma og pappa, og så danser han. Han er så søt når han står og vrikker og rugger og nærmest headbanger, stort smil over hele ansiktet :rødme:

Hans nye ord idag er "balla" som betyr "ballong". Det er ikke det samme som "bai" det betyr "ball".

Imli: Er du alenemor? Jeg mener du har skrevet at du var hjemmemor mens mannen jobbet? Har dere nylig brutt? Uff da.

Vår får kanel hver dag.. på grøten sin. Morgen og kveld i helga. I ukedagene spiser han havregrøt i bhg til frokost, husker ikke om den har kanel..

Han spiser ganske mye forskjellig til middag, og jeg prøver å tenke ut mat som er i biter så han kan spise selv. Speilegg på brødskive til lunsj liker han godt, plukker med hendene. Pytt i panne, tilsatt makaroni og fiskepuddingbiter, likte han veldig godt. Plukket med hendene selv. Synes det går bedre når han kan spise selv, enn når vi må mate han, selv om han spiser da også. Han liker å spise med gaffel selv nå, bruker sånn dessertgaffel, jeg hjelper han å spidde mat, så putter han det i munnen selv, storfornøyd. Prøver ofte med skje også, men den snur han ofte opp-ned på vei til munnen, så det fordrer at maten sitter fast på skjeen :fnise:

I vår bhg sa de at de helst ikke ville ha gummistøvler til ettåringer, spesielt ikke til de som krabber. De bare ramler av når de krabber. Vi bruker nå goretex-sko til ham. De er lette og sitter godt, og er vanntette. Buksen går utenpå med strikk, og han går jo ikke i voldsomt dype pytter enda. Vintersko har vi ikke kjøpt, avventer hvor store pailabbene rekker å bli innen snøsesongen begynner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...