Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Jeg skal på jobbintervju på fredag, i hovedstaden. Dvs. at dersom jeg får jobbtilbud, så flytter vi, og dermed står vi i smørja med bolig som må selges, ny bolig som må kjøpes, barnepass som må fikses osv. Jeg kjenner at jeg blir svett. :filer: Men jobber av dette kaliberet vokser ikke på trær, så jeg har ikke så mye valg om jeg skulle være heldig ( ? ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rullergardiner er nok en lur investering, imli. :)

Honesty: Skal krysse fingrene for deg, hva jobb og evt. salg, kjøp, flytting og barnepass angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt selv etter info om hvordan vi ligger an. Ønsker foreldre å vite det, må vi nemlig spørre barnehagene direkte. Så jeg sendte avgårde et par e-poster.

Åja, går det ann. Visste ikke det jeg, men bor dere kanskje på et større sted enn oss? Her er det et ganske lite sted med ca 4300 innbyggere.

Puh, kjenner eg er veldig glad eg ikkje skal ha ungane i barnehage ;) I alle fall ikkje på lenge.

Me har hatt nokre fine nettar i det siste, mini vakna berre ein gong i natt og, og sov ellers frå 19.30 til 6 :) Dagane startar som regel rundt 6-6.30 her i huset. Mini vaknar som regel rundt 6 og så ligger eg og han i senga vår og ventar på at eldstemann vaknar, som regel rundt 6.30. Hender han slår til og søv til 7. Men merkar at dei vaknar tidlegare no som det er lysare om morgonen. Kjem nok til å investere i rullegardiner ja...

Rullegardin er nok et godt kjøp ja. Kjøpte en på kid i går vi, den skal opp før helgen. Kjøpte også sklimatte til badekaret i går, L vil ikke bruke babybadekaret mer. Vil ikke blir vel feil ord, men han krabber ut av det og da ser jeg ikke poenget i å bruke det. Iallefall, nå fyller jeg vann i karet, så ligger han der å plasker. Ekstra stas blir det nok med matten, da kan han sitte uten å skli :)

Jeg skal på jobbintervju på fredag, i hovedstaden. Dvs. at dersom jeg får jobbtilbud, så flytter vi, og dermed står vi i smørja med bolig som må selges, ny bolig som må kjøpes, barnepass som må fikses osv. Jeg kjenner at jeg blir svett. :filer: Men jobber av dette kaliberet vokser ikke på trær, så jeg har ikke så mye valg om jeg skulle være heldig ( ? ).

Oi, det blir spennende. Enkelte jobbtilbud kan man ikke avstå fra rett og slett. Men skjønner det kan bli mye å ordne om du får jobben. Riktig lykke til iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bor på et litt større sted. Vi er vel en 250.000 her i Bergen. ;) Har forresten sendt PM, Minnie.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Lager dere middag av kjøttdeig til miniene? Sånn som man kjøper på butikken? Den er det jo endel salt i?

Synst jammen det er vanskelig å lage middag jeg!

Hva bruker dere å lage av? Tenker M skal få smake anna enn kylling og laks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd små kjøttboller av kjøttdeig uten vann og salt. Det får en jo også på butikken. Han har ikke smakt på de enda da. Ellers har vi gitt han laks, kylling og litt svin. Han har smakt på leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ellers si at G virkelig plages med de tennene nå. Han har våknet tidligere og tidligere om natta, sutrer og vrir seg. Han gnir seg på kinnet og ørene, tygger for å prøve å klø seg med de to tennene han har, gnager på alt han kommer over og står i!

Har knapt sovet i natt, så er rimelig trøtt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Fysj, tenner er noe hærk! Håper ikke M får flere :fnise: Du får ta deg er lur Saeria :)

Jeg får ta meg en tur på butikken og lese litt innhold :)

Men hvordan er det med sauser da? Er all saus fyfy?

Skulle hatt en babymat-for-dummies-bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du sausen selv, kan du jo lage den uten alt saltet som er på posesaus. Jeg fikk en liten matbok på helsestasjonen, og så har jeg kjøpt en som heter Top 100 baby purées. Der er det riktignok oppskrifter med melk i til babyer på både 6 og 7 mnd., men de er det bare til å spare til senere. I går lagde jeg bærmos, så det skal han få smake i dag. Jordbær, blåbær og blanding av de to. Brukte frosne bær. Jordbær fra Belgia smaker jo ingenting.

Ellers er det jo en oppskriftstråd på gravid og spedbarnsforumet.

Rene grønnsaksmoser som ratatouille er også genialt. G liker veldig godt ovnsbakte grønnsaker også, og mat med tomatsaus. Han har også fått most fullkornspasta med litt pesto på (smaksprøve) og det likte han veldig godt! Pinjekjerner er jo ikke nøtter, men frø, så det går jo bra.

Ellers er jo mat med couscous et alternativ til pasta og potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor fort tiden går. Ikke lenge igjen til jobb :tristbla: Fikk heldigvis plass for minstemann i samme bhg som storebror. Fikk svar på søknaden allerede 8 mars (søkn.frist 1 mars) så de er jammen meg effektive i Trondheim. Er veldig fornøyd med småbarnsavdelinga i denne bhg og er ikke i det hele tatt bekymret for hvordan han vil ha det der.

Utviklingen går nå i rekordfart synes jeg. Fikk tenner 2 dager på rad og nå står ikke skravla på han. Spiser som en hest gjør han også. Enkelte dager 4 faste måltider (grøt, fruktmos, middag og så grøt igjen)Og da spiser han en hele porsjoner med grøt og et middagsglass. (Ikke flink til å lag mat selv jeg..)Selv om han får grøt og melk kl 18.30, våkner han igjen mellom kl 22 og 23 og er kjempesulten. Men etter det får han ikke mer mat før om morgenen. Ser nå frem til at soverommet hans skal pusses opp rett etter påske slik at han kan flyttes inn dit. Koselig å ha han på samme rom som oss men nå vil jeg gjerne ha litt nattero.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt godt å lese at det ikke bare er vi som er late i forhold til matlaging.. Bruker middagsglass vi også. Hvorfor skal jeg lage noe når Nestlé, Hipp og Semper allerede har gjort det for meg, og bedre enn meg? Jeg kan ikke lage mat... Jeg vet noen har innvendinger mor Nestlé, men hvis man ser bort i fra det. Det er ikke konserveringsmidler eller salt i barnemat til under 1 år, og så blir jeg sikker på at den inneholder det gutten trenger av vitaminer og oljer osv.

Han smakte couscous med kylling og grønnsaker i går, og det var en stor hit. Synes den var god selv også.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at det er sagt, så har vi tydd til mat på glass vi også. Hipp og litt småfolk. Vi har også prøvd en av de smoothiesene fra Ellas house, og de falt i smak.

Nestlé kommer aldri i vårt hus så lenge de driver på som de gjør i U-land, men Hipp er ikke så verst. Liker økologisk mat.

Men aller best synes vi det er med hjemmelaget. Ofte lager vi bare middag til oss selv. Kutter ut å salte før vi spiser, og så lager vi mos av restene. Ikke verre enn det. ;)

Det er en veldig grei måte for meg å bli flinkere å lage mat, og ikke minst får det oss til å spise mer ren fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre...Når får ungene deres døgnets siste måltid? Her får han kveldsmat mellom sju og halv åtte, og da våkner han gjerne midt på natta. Er det noen av dere som gir ungene et måltid pupp/flaske når dere legger dere? Eller i 22-24 tiden en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har laget endel mat til frøkna, men hun har hatt en lang periode med matvegring, og da har jeg tydd til HIPP og litt Småfolk. Det føles liksom greiere å kaste "fast food"-maten enn den hjemmelagde. Men jeg vil etterhvert lage mat til henne selv, men helst gi henne av vår mat så sant det lar seg gjøre. I dag skal hun få smake brokkoli og potet og kanskje litt ovnsbakt laks, tillaget uten salt. Det er ingen allergier i familien, så vi lar henne få smake, i hvertfall, selv om det er minimalt som havner i magen.

Hun er mye mer glad i brødskive, og da går leverpostei ned på høykant. Makrell i tomat var også OK (minst mulig saus pga. salt og sukker), og Litago Prim. :) Nå skal vi straks ut på reise, så da har jeg funnet fram noe fruktmos, samt Småfolk pasta bolognese i plastbeger.

Men jeg er glad jeg fortsatt har nok melk til henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får J siste måltid (mm) i 22-tiden om kvelden.

J er ikke noe fan av middagsglassene han heller, så her går det bare i hjemmelaget. Har blitt så vant til å lage noe til ham nå at jeg ikke tenker noe særlig over det. Noen ganger får han bare avocado om vi ikke har tid/lyst til å lage noe, eller at det vi spiser ikke kan gis til ham (noe det stort sett kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre...Når får ungene deres døgnets siste måltid? Her får han kveldsmat mellom sju og halv åtte, og da våkner han gjerne midt på natta. Er det noen av dere som gir ungene et måltid pupp/flaske når dere legger dere? Eller i 22-24 tiden en gang?

E får siste måltid mellom 18.30 og 19.00, og så får han frokost igjen kl 07.00.

Han våkner på natta, men kun for å få dyttet inn smokken igjen ;)

---

Ang. barnehage så får ikke vi svar før i uke 15, hadde søknadsfrist den 15.feb...

---

Her er vi litt opp og ned med maten, får litt på glass og litt hjemmelaget.

Han er veldig glad i alle pastaglassene, buker både småfolk, hipp og nestle.

Har enda ikke gitt han brød eller fisk, så er vel på tide å prøve snart.

---

En uke igjen å jobbe, så skal jeg være hjemme i 9 uker igjen - jammen har det gått fort.

Og appropo fort - lillegutt er 7mnd idag :dåne:

Han har virkelig blitt mobil nå, kryper som bare det, nesten begynt å krabbe - så nå må vi følge med absolutt heeele tiden.

Tror det blir innkjøp av lekegrind straks :sjenert:

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini får siste måltid om kvelden i 19-tida, men han får jo fortsatt pupp om natta då. Han vakna to gonger i natt, for så vidt bra det, til å vere han ;)

Me kombinerar ferdig- og heimelaga mat. Brukar ferdiggraut no som han er så liten, men kjem til å gå over til havregrynsgraut når han blir litt større og kan få kumjølk. Syns det er for mykje styr å lage graut med MM, pga at den ikkje skal vere varmare enn 40 grader for då blir den øydelagt og alt det der. Grauten blir jo dermed kald... Og dessutan smakar det ingenting av dei grautane eg har prøvd å lage (av div sammalte mjøltyper og hirse); eldstemann nekta å ete dei...

Middag syns eg derimot det er like greit å lage sjølv, då eldstemann starta med middag åt han berre saman med oss, tok til side ein porsjon til han før ei tilsette det som han ikkje kunne ete. Blir mykje enklare når dei kan få kumjølk i maten då. Iflg mi helsesyster kan ein bruke det frå ca 8 mnd.

Mini er fortsatt ein matvegrar - me har prøvd å gi graut i 4 veker utan at han har gapa frivilleg ein einaste gong. Må lure maten inn når han smiler eller ler :sukk: Han suttar gjerne på brødskalkar o.l, men er jo ikkje mykje mat han får ut av det, og han brekker seg og sprutspyr viss han får bitar i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slemt å si det, men det er litt beroligende å høre at det ikke bare er her vi sliter med maten. I dag har hun spist ørlite brødskive med prim, samt en smoothie fra Ella's kitchen til kvelds. Både grøten og matglasset gikk rett i vasken, for hun kniper igjen munnen og snur seg bort. Hun fikk så vidt smake litt laks og brokkoli til middag, men det var ingen suksess, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia

Her får hun siste måltid (grøt) 19:00, også pupp på senga rundt 19:27 og da spiser hun ingenting før morgenpupp mellom 06:00 og 07:00 alt ettersom hun vekker pappaen eller pappaen vekker henne ;)

Vi har kjøpt inn, men ikke begynt med, middagsglass vi også.

Er enig med Aricept; det er tilpasset små barn og da er det bedre enn det jeg får til med mine ferdig-på-fem-minutter-pose-middager.

Helsesøster syntes også det var bra i og med at jeg er såpass usikker på kjøkkenet fra før.

Men hun sa at hvis jeg glimter til og lager fra bunnen av så må jeg jo gjerne gi det også. Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få most det nok, ikke har jeg kjøkkenmaskin eller stavmikser eller noe sånt. Og jeg gidder ikke stå og mose med gaffel.

Ellers er jeg også veldig lite begeistret for det nye designet.

Endret av NiChia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...