Gå til innhold

Mat i barnehagen

Fremhevede innlegg

Gjest meaculpa
Skrevet
Saken hadde vel ikke blitt så stor om du ikke hadde gjort så stort nummer ut av det. I mine øyne er det ikke forskjell på å ha med frukt eller noe annet godt; blir på lik llinje synes jeg. Ikke det at det ikke er sunt med frukt, men pga de andre ungene. Prinsippsak nesten, si at noen foreldre har den formening av at loff med nugatti er topp til deres barn, er det da ok at de har det med i barnehagen fordi de mener det er rett? Synes ikke dette handler om frukt eller ikke, siden barnet ditt får frukt i barnehagen alikevel. Det handler om at DU vil at DITT barn skal ha noe DU mener er rett, selv om det kanskje ikke er rett i forhold til barnegruppa, noe man i barnehagen også må ta hensyn til. Dessuten kan det fort skli ut om en får lov til å ha med noe, slik at plutselig har noen andre med noe annet også(og ikke nødvendigvis frukt siden ikke alle foreldre er opptatt av sunn mat).

Jeg håper virkelig du ikke jobber i barnehage!

Dette er en helt utrolig argumentasjon for IKKE å ta med frukt som barnet vårt spiser altfor lite av.

Det er mulig jeg lager et stort nummer av det og at dette er blitt en prinsippsak, men vi bryr oss om barnet vårt og mener han skal spise mere frukt også i barnehagen.

Som noen andre sa her tidligere i tråden så kan personalet KUN komme med anmodninger og IKKE nekte barna å spise av det de har med i matboksen.

Dessuten har vi ikke hørt om denne merkelig regelen før barnet vårt får beskjed om at han ikke har lov å spise den ekstra frukten i matboksen.

Hvis barnehagen skal fortsette med denne uskrevne regelen så må de værsågod kontrollere alle matboksene når foreldrene kommer med ungene om morgenen så barna slipper å bli NEKTET noe av maten ved matbordet.

DET blir litt av en jobb for personalet når de skal sende tilbake maten som ikke er "godkjent".

Og hva med foreldrenes sin medbestemmelsesrett, hvor ble den av.

Det står jo om den så fint i Rammeplan og Barnehageloven.

Det er jo tragisk..

Videoannonse
Annonse
Gjest meaculpa
Skrevet
Herlig pedagogisk av personalet å true et lite barn om at det må sitte alene på et annet rom å spise maten sin. Omtrent den sikre vei til spiseforstyrrelser - de har ihvertfall lagt et veldig godt grunnlag for det. :roll:

Ja det er nesten så man tenker i de baner..

Skrevet

Er jo en grunn til at mange barnehager har gått over til å tilby alle måltidene i barnehagen, slik at man slipper matpakker hjemmefra.

poenget mitt er vel at det må jo gå an å se saken fra flere vinkler enn kun sin egen...

Og jeg hadde nok ikke nektet noen å spise frukt de hadde med seg hjemmefra om det hadde vært jeg som hadde bestemt, bare sånn at det er sagt.

• 1 måned senere...
Gjest meaculpa
Skrevet

Til dere som har svart/lest i denne tråden tidligere:

Saken er kommet dit at barnehagen vil vise "velvillighet" ved å gi oss "lov" til å sende med frukt til gutten vår. Men i utgangspunktet skal ungene kun ha med brødmat som de sier. (Som sagt har vi aldri hørt om denne regelen før.)

Hvis det ikke går bra som de sier så må vi slutte med frukten i matboksen. Så de sier dette kun er en prøveordning. Vi har gått med på dette , men vi mener fortsatt at personalet ikke kan sette restriksjoner på mat foreldrene sender med i barnehagen så lenge det ikke er søtsaker.

De sier de har denne regelen så ikke de minste barna skal bli så missunnelig og lage eventuellt oppstyr hvis de ser gutten vår eller andre barn spise en kiwi f.eks.

Er det noen som vet... Har personalet LOV til dette?

Skrevet
kan skjønne personalet siden de har ett felles fruktmåltid fra før av. hadde vært annerledes hvis de ikke hadde frukt i barnehagen.

du kan jo prøve å forestille deg hvordan det er når du har en del unger sittende rundt ett bord og skal spise brødskive, også er det en som spiser frukt, mens resten må vente til senere. Selv om jeg er enig i at de bør lære seg til at ikke alle får likt, så skaper det helt sikkert misunnelse. spesielt siden frukt er like godt som godterier for noen(jenta mi spiser heller frukt enn godis iallefall). dessuten er vel ikke problemet så stort når de får frukt i barnehagen alle sammen alikevel. Ikke noe jeg hadde villa kontakta kommunen om iallefall.

Tja - jeg skjønner tankegangen, men ikke at det trenger bli et problem. I barnehagen hvor jeg jobber (som rimelig uerfaren assistent, men de jeg har jobbet med er førskolelærere og veldig erfarne barne- og ungdomsarbeidere), får barna beskjed om å spise brødmat først, og vente med frukt enten de har med eller det er felles (det er frukt til alle hver dag). Det er egentlig utrolig hvor fort ungene lærer seg å følge slike beskjeder og godta at ikke alle har likt. Det samme når noen har med en egen leke. De andre er nysgjerrige, men de ALLER fleste skjønner utmerket godt forskjellen på mitt, ditt og felles. Og om enkelte sliter litt, og f eks tar fra andre leker eller blir utålmodige, er jo det også verdt å observere og korrigere, så lenge det ikke er snakk om ekstreme ting den ene eller andre veien?

Jeg tror rett og slett man undervurderer barna eller er ualminnelig lite flink til å kommunisere med dem om man synes den beste løsningen er at ungen spiser frukten alene eller ikke har med seg. Det går an å være forberedt og kanskje ikke sette den ungen som sliter med misunnelse nærmest, kanskje samle inn frukten eller si fra at den ikke skal spises før de andre får frukt e.l. Så får man dempet reaksjoner på den måten.

Skrevet

I barnehagen der jeg jobber har vi ingen restriksjoner på hva foreldrene tar med i matboksen til barna sine. Men et barn kommer stadig med saft i vannflaska si, og den tømmer vi ut og heller vann i når foreldrene har gått. Dette har vi nok ikke "lov til" men dette er et barn med foreldre fra et land der de nok ikke er så opptatt av ernæring som vi er her i Norge. Barnet kommer stadig med bruspulver og sukkertøy i matboksen, eller en hel nugattitube som h*n skal spise rett fra tuben. Vi har jo egentlig ikke noe med om barnet skal drikke saft i stedenfor vann, men når barnet har så svarte, små ødelagte tenner pga mye sukker, så tar h*n ikke skade av at vi erstatter saft med vann, tenker vi. :)

I forhold til statens veiledning om barns ernæring står det at barn må få tilbud om frukt eller grønt til alle måltid, og jeg skjønner ikke hvorfor din barnehage nekter dere det. Jeg ville jo tro at flere foreldre kunne tatt med frukt, i stedenfor å nekte alle det. Men jeg vil også si at du blåser opp dette veldig - når du begynner å snakke om å kanskje ta ut sønnen din av barnehagen synes jeg du går for langt. Du river ikke gutten ut av sin trygge barnehage med alle vennene hans bare for å statuere et eksempel. Her må du som mor vise deg som en god og trygg mor for sønnen din (som jeg er helt sikker på at du er) og kjempe videre for det du tror på, uten at sønnen din blir den store taperen.

Personlig tror jeg ikke barn har SÅ godt av frukt så de trenger det til hvert måltid, jeg er heller en stor tilhenger av grønnsaker til barna (babygulrøtter, små-tomater, paprika, agurk osv) da frukt er veldig skadelig for tennene. Mange frukttyper inneholder mye syre, og mye sukker, som etser veldig på tennene om man stadig spiser små porsjoner frukt. Da bør du forsikre deg om at barnet drikker melk etterpå, for det hjelper mot syreangrep, da melk er veldig basisk. :) Ett fruktmåltid om dagen med forskjellige frukttyper får de her hos oss. Ellers får de grønnsaker til brødmåltidene.

Men det er jo min personlige mening, og jeg kommer ikke til å snakke til foreldre i garderoben om de har med frukt. Barnas tannhelse er det foreldrene som får stå for, og frukt er jo veldig sunt, for kroppen ellers. :)

Jeg skulle ønske vi hadde et forbud mot sjokoladepålegg i barnehagen, da det er de samme som stadig har med hvitt brød (gjerne uten skorpe) med tjukt lag med sjokoladepålegg. Det er gjerne de barna som tåler sukker dårlig, og som blir helt hyper og ukonsentrert etter måltidene. Yoghurt er jeg heller ingen fan av. De kunne fått en kopp biola før de går hjemmefra, eller på kvelden, så hadde tarmen fått det den trenger av melkesyrebakterier, og barna hadde sluppet alt dette sukkeret. :)

Når det gjelder argumentet om at barna blir misunnelige så kjøper jeg ikke den altså! Da må personalet ta et tak i det, og forklare at foreldrene lager forskjellig mat til barna sine. Hos oss er det mange som tar med frokostblanding, som de får melk på i barnhagen. Før vi har fått på melken begynner de gjerne å dele med hverandre, alle får smake litt. Da setter jeg meg ved siden av dem, og sier at det er maten til "Per", den maten har mammaen til Per laget fordi hun vil at Per skal spise den maten til frokost, og jeg tror ikke mammaen hans blir så glad hvis alle de andre skal spise opp maten til Per. Og det forstår de godt. En har alltid med seg litt oppskjørt frukt eller grønnsaker i en egen liten boks, og da sier vi igjen, at det er maten hans, og den skal han spise, du skal spise maten din. Joda, det forstår de. En annen gang er det de som har med seg noe godt, og da må de andre spise sin mat.

Jeg har ofte stående litt mat i barnehagen til frokost. Litt diverse frokostblanding, forskjellige knekkebrød og litt sunt og godt pålegg. Ofte ser de lengselsfullt på maten min, og da får de smake en liten bit (der jeg ikke har spist) og hvis de ber om mer får de beskjed om at det er MIN frokost, som jeg skal spise, jeg blir jo ikke mett om alle skal spise min mat, men vi skal huske å gi beskjed til pappa om at den typen liker du, så kanskje kan du ha med deg den også. Og så er det greit. :)

Skrevet

Huff, i denne tråden var det mye rart å lese. For det første, til gjest over her.

Jeg har jobbet som pedagogisk leder i bhg i mange år, og har erfart at det jeg vinner på i lengden er å alltid jobbe for et godt samarbeid mellom hjemmet og barnehagen, til barnas beste. Jeg synes det høres hårreisende ut å helle ut saft barnet har med seg bak ryggen til foreldrene. Da ville jeg heller valgt en annen innfallsvinkel. Bhg. er lovpålagt som pedagogisk institusjon å samarbeide med foreldrene om barnas oppdragelse, samt å veilede foreldre når det er behov for det. Jeg ville ha forklart foreldrene om hvor skadelig saft er for både helse, og spesielt tenner, og at det er lite egnet som tørstedrikk. Samtidig ville jeg bedt om at barnet har med feks. egen drikkeflaske (kanskje bhg kan stille med navnede kopper til større barn) som personalet fyller med vann.

Ang. trådstarters problem synes jeg det høres ganske utrolig ut at de ansatte har taklet situasjonen på en så dårlig måte og har kommet med en rekke ulogiske argumenter som det ikke er hold i. Har du tatt kontakt med styrer i bhg?

Skrevet
Er det noen som vet... Har personalet LOV til dette?

jeg vet egentlig ikke om de har det jeg... Hvis du går inn og ser her så står det en del om hva helsedirektoratet mener om kosthold i barnehagen.

punkt 10. Måltidene bør settes sammen av mat fra følgende tre grupper:

Gruppe 1: Grovt brød, grove kornprodukter, poteter, ris, pasta etc.

Gruppe 2: Grønnsaker og frukt/bær

Gruppe 3: Fisk, annen sjømat, kjøtt, ost, egg, erter, bønner, linser etc.

synes du skal spørre styrer om de har fått tilsendt materiell fra "bra mat i barnehagen" og ellers kanskje bestille noen eksemplarer til dem...

Hvis ting ikke ordner seg ville jeg gått videre med dette - altså tatt det opp med kommunen hvis det er det er en kommunal barnehage...

Gjest meaculpa
Skrevet
Huff, i denne tråden var det mye rart å lese. For det første, til gjest over her.

Jeg har jobbet som pedagogisk leder i bhg i mange år, og har erfart at det jeg vinner på i lengden er å alltid jobbe for et godt samarbeid mellom hjemmet og barnehagen, til barnas beste. Jeg synes det høres hårreisende ut å helle ut saft barnet har med seg bak ryggen til foreldrene. Da ville jeg heller valgt en annen innfallsvinkel. Bhg. er lovpålagt som pedagogisk institusjon å samarbeide med foreldrene om barnas oppdragelse, samt å veilede foreldre når det er behov for det. Jeg ville ha forklart foreldrene om hvor skadelig saft er for både helse, og spesielt tenner, og at det er lite egnet som tørstedrikk. Samtidig ville jeg bedt om at barnet har med feks. egen drikkeflaske (kanskje bhg kan stille med navnede kopper til større barn) som personalet fyller med vann.

Ang. trådstarters problem synes jeg det høres ganske utrolig ut at de ansatte har taklet situasjonen på en så dårlig måte og har kommet med en rekke ulogiske argumenter som det ikke er hold i. Har du tatt kontakt med styrer i bhg?

Har snakket med assistent (som er enig med oss)

Styrer (som er uenig med oss)

kommunen (som har glemt av at de skulle kontakte barnehagen ang dette)

Å helle ut saften er like ille nesten som å nekte barnet å spise frukten foreldrene har sendt med.

Skrevet

I barnehagen jeg jobber så er eneste restriksjonen at de helst ikke skal ha med yoghurt. Men vi oppfordrer til varierte og spennende matpakker! Noen av barna har fristende matbokser med agurker, grove kjeks, gulerøtter, klementinbiter og rosiner :)

Selv gjør jeg det samme med jenta mi. Hun får to-tre brødskiver (enten påsmurt eller med tube) og stort sett alltid noe ekstra ved siden av. Rosiner, gulerøtter i staver, grove kjeks, pølsebiter, tørket frukt i biter og slike ting. Ikke mye, men litt så det blir fristende og variert!

Som foreldre hadde jeg virkelig tatt saken i egne hender og prøvd å forandre holdningen og "loven" i barnehagen hvis jeg hadde fått beskjed om at jenta mi måtte sitte alene for å spise opp klementinbåten sin. Jeg hadde blitt sint!

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Der jeg jobber har barna med omtrent det de vil.

Med unntak av Yoghurt (som barna får av bhg ca 2 ggr pr uke)og drikke (bhg holder vann og melk)Saft er ikke lov.

Ellers har vi forståelse for at ikke alle synes brødskive i matboks er det beste som finnes. Vi oppfordrer derfor til at de kan ta med frukt og grønnsakbiter, samt middagsrester, salater, kornblanding eller puffetris,havregryn,og annet...

Har de med Kaker, kjeks ,boller må barna førs spise litt av det som er sunnere i matboksen. Så de ikke fyller opp bare med tomme kalorier.

Vi har aldri merket at andre barn blir farlig misunnelig eller at det skal være noe problem at barna har med forskjellig mat/snacks i matboksen. Barn godtar slikt bedre enn voksne ser det ut som. Dessuten kan de bare lære først som sist at det er hver sin tur å være heldig.

For livet er ikke rettferdig. Det kan alle voksne skrive opp.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg tror rett og slett man undervurderer barna eller er ualminnelig lite flink til å kommunisere med dem om man synes den beste løsningen er at ungen spiser frukten alene eller ikke har med seg. Det går an å være forberedt og kanskje ikke sette den ungen som sliter med misunnelse nærmest, kanskje samle inn frukten eller si fra at den ikke skal spises før de andre får frukt e.l. Så får man dempet reaksjoner på den måten.

Gjest meaculpa
Skrevet
I barnehagen jeg jobber så er eneste restriksjonen at de helst ikke skal ha med yoghurt. Men vi oppfordrer til varierte og spennende matpakker! Noen av barna har fristende matbokser med agurker, grove kjeks, gulerøtter, klementinbiter og rosiner :)

Selv gjør jeg det samme med jenta mi. Hun får to-tre brødskiver (enten påsmurt eller med tube) og stort sett alltid noe ekstra ved siden av. Rosiner, gulerøtter i staver, grove kjeks, pølsebiter, tørket frukt i biter og slike ting. Ikke mye, men litt så det blir fristende og variert!

Som foreldre hadde jeg virkelig tatt saken i egne hender og prøvd å forandre holdningen og "loven" i barnehagen hvis jeg hadde fått beskjed om at jenta mi måtte sitte alene for å spise opp klementinbåten sin. Jeg hadde blitt sint!

Ja vi er/har vært sinte .

men det er jo ikke slik at man skal bruke så mye tid på noe som kunne vært løst for lenge siden ved at de hadde tatt oss litt mere på alvor.

Hvis de slutter av denne "prøveordningen" som de kaller det, så tar vi gutten ut av barnehagen. For dette gidder vi ikke.

Skrevet

Hvis de andre barna virkelig tar så på vei når noen har frukt og ikke de, hva skjer da på skolen. Der er det jo ingen som passer på og "kjefter" o man har med seg frukt e.l.

Gjest mzluze-gjest
Skrevet

I den barnehagen vi bruker så betaler vi en pitteliten sum ekstra i mnd'en. Da får barna alle måltider i barnehagen + frukt daglig.

Hvis vi ikke har rukket noe frokost før de kommer/barna ikke har villet ha frokost, så sier vi bare ifra og så sørger personalet for at barnet får plass ved frokost-bordet.

Vi har restriksjoner på søtsaker, kaker, kjeks osv og det synes jeg er helt greit. Og så kom det før jul en restriksjon mot å sende med frukt hos oss også. Men det begrunnet med at barna heller ville ha det enn brødmaten, samt at det var unødvendig all den tid barna har kose-stund med oppdelt frukt fra barnehagens side daglig likevel.

Skrevet
Ja vi er/har vært sinte .

men det er jo ikke slik at man skal bruke så mye tid på noe som kunne vært løst for lenge siden ved at de hadde tatt oss litt mere på alvor.

Hvis de slutter av denne "prøveordningen" som de kaller det, så tar vi gutten ut av barnehagen. For dette gidder vi ikke.

Nå får du virkelig gi deg! Det er det dummeste jeg har hørt! Skal du ta gutten ut av sin trygge hverdag med gode venner og voksne han stoler på fordi det er så viktig for DEG at gutten får frukt?!? Du kan ikke mene det seriøst? Da får han heller få frukten sin hjemme da! hva om du blir uenig med personalet på skolen når han kommer så langt? Skal du ta han ut og gi ham hjemmeundervisning da? Du får virkelig skjerpe deg! Det er nok verre for gutten at han mister alle vennene sine og må helt uten grunn begynne ny tilvenning i en barnehage der han ikke kjenner noen, enn at han ikke får spise frukt til frokosten sin. Dette får du heve deg over, og se hva som er best for gutten din, ikke at du skal ha viljen din gjennom!

Gjest meaculpa
Skrevet
Nå får du virkelig gi deg! Det er det dummeste jeg har hørt! Skal du ta gutten ut av sin trygge hverdag med gode venner og voksne han stoler på fordi det er så viktig for DEG at gutten får frukt?!? Du kan ikke mene det seriøst? Da får han heller få frukten sin hjemme da! hva om du blir uenig med personalet på skolen når han kommer så langt? Skal du ta han ut og gi ham hjemmeundervisning da? Du får virkelig skjerpe deg! Det er nok verre for gutten at han mister alle vennene sine og må helt uten grunn begynne ny tilvenning i en barnehage der han ikke kjenner noen, enn at han ikke får spise frukt til frokosten sin. Dette får du heve deg over, og se hva som er best for gutten din, ikke at du skal ha viljen din gjennom!

Det var da voldsomt !?

Hvordan kan du si noe sånt? Og hva vet du om han har ALLE vennene sine i barnehagen? Det fins så vidt jeg vet en verden utfor barnehagen også!

JA det er viktig at alle foreldre blir tatt på alvor. Og ungene. Det er viktig at personalet (foreldrene) passer på at barna får RIKELIG med frukt når de tilbringer mesteparten av sin barndom i barnehagen.

Mener du at skolen også kan nekte ungen min å spise frukt? herregud...

Skal jeg heve meg over at personalet setter restriksjoner på hva foreldrene skal legge i ungenes matboks, skal jeg heve meg over at ungen min ikke får spise den maten han har med seg , nei vet du hva!

Barnehagen er servicebedrift, IKKE en institusjon!

Skrevet
Det var da voldsomt !?

Hvordan kan du si noe sånt? Og hva vet du om han har ALLE vennene sine i barnehagen? Det fins så vidt jeg vet en verden utfor barnehagen også!

JA det er viktig at alle foreldre blir tatt på alvor. Og ungene. Det er viktig at personalet (foreldrene) passer på at barna får RIKELIG med frukt når de tilbringer mesteparten av sin barndom i barnehagen.

Mener du at skolen også kan nekte ungen min å spise frukt? herregud...

Skal jeg heve meg over at personalet setter restriksjoner på hva foreldrene skal legge i ungenes matboks, skal jeg heve meg over at ungen min ikke får spise den maten han har med seg , nei vet du hva!

Barnehagen er servicebedrift, IKKE en institusjon!

Herregud altså! Jeg forstår at vi her har med å gjøre en person som vrir og vender på alt som blir sagt, for å få seg selv til å fremstå som den som alltid har rett. Lurer litt på hvordan samarbeidet mellom barnehagen og dere er ellers også.

For det første: Jeg har da aldri sagt at gutten din har ALLE vennene sine i barnehagen. Men et barn som har gått i den samme barnehagen en stund er trygg på både barn og voksne i barnehagen, og har "sin plass" i en barnegruppe, der han er kjent. Å ta ham ut av barnehagen uten grunn når han er så stor er nok ikke det beste for gutten din. For de aller fleste går det bra å bytte barnehage om man må flytte eller lignende altså, men de bruker en del tid på å bli trygge, og å finne sin plass i barnegruppa. Han har nok andre venner også, i nabolaget, eller dine venners venner, fettere, kusiner osv. Og det finnes selvsagt en verden utenfor barnehagen - jeg er da ikke dum!

Jeg er helt enig med deg at gutten bør få spise det han selv har med i matboksen sin, og nå har du jo fått en gjennomslag i den saken, ved at de skal prøve det ut. Om de bestemmer seg for at de fortsatt skal ha de restriksjonene som gjaldt tidligere, så er det vel fordi de har prøvd det ut med frukt og FUNNET UT AT DET IKKE ER DEN BESTE LØSNINGEN! Om du fortsatt skal krangle og gjøre det ukoselig så får du heller ta ham ut av barnehagen da. Tror faktisk at barnehagen blir glad for å bli kvitt slike foreldre, og de får nok noen kjempeglade foreldre med et barn som kan ta hans plass. Nå høres det hjerterått ut her, men sånn ville nok jeg følt det innerst inne. uten å si noe selvsagt. Man sier ikke sånt annet enn på pauserommet. ;)

Du sier "skal jeg heve meg over at personalet setter restriksjoner på hva foreldre kan legge i ungenes matboks?" JA, det synes jeg faktisk! Som du ser flere har svart her er det mange barnehager som har restriksjoner på hva barna skal ha med seg i barnehagen. Er restriksjonene bare gode nok når det gjelder usunne ting? En svarer at i deres barnehage får de heller ikke spise frukt annet enn til fruktmåltidet da personalet har funnet ut at barna spiser seg mette på frukt, heller enn brødskiver. Frukt er sunt, men det metter ikke lenge. Da har personalet prøvd det, og funnet ut en løsning som de ser er til det beste for barna i barnehagen.

Og jeg mener selvsagt ikke at skolen skal nekte deg å gi barnet ditt frukt, nå får du virkelig slutte å vri og vende på alt som blir sagt. Men det kan komme andre situasjoner der du og læreren på skolen er uenige om hva som er til det beste for ditt barn og alle barna i gruppen. En som arbeider med barn må faktisk ta hensyn til alle barna, og kan ikke alltid ta hensyn til hva en og en forelder sier. Selvsagt skal vi ta alle foreldre på alvor, men de kan ikke alltid få gjennomslag for sitt forslag. Da må man inngå komprimiss, noe som din barnehage har gjort nå, ved å prøve ut ditt forslag. Hva synes du barnehagen skal gjøre da, om foreldrene til et annet barn kommer og sier at jeg synes ikke de skal få frukt til alle måltid, for mitt barn er allergisk og reagerer veldig på frukt? Hva om et annet foreldrepar sier at vi synes ikke barna skal få spise seg mette på frukt - de skal være mette på grovbrød? Om noen sier at jeg skjønner ikke hvorfor hun kunne bestemme at sin skal ha frukt, da kan vel vi få bestemme at vår kan ha med seg nugatti og sukkertøy? Skal ikke de foreldrene tas på alvor de da? ALLE FORELDRE ER FORSKJELLIGE, SKAL TAS PÅ ALVOR, MEN KAN IKKE ALLTID FÅ BESTEMME! Skal du bestemme alt over sønnen din så får du slutte å jobbe og ha ham hjemme.

Gjest meaculpa
Skrevet
Herregud altså! Jeg forstår at vi her har med å gjøre en person som vrir og vender på alt som blir sagt, for å få seg selv til å fremstå som den som alltid har rett. Lurer litt på hvordan samarbeidet mellom barnehagen og dere er ellers også.

For det første: Jeg har da aldri sagt at gutten din har ALLE vennene sine i barnehagen. Men et barn som har gått i den samme barnehagen en stund er trygg på både barn og voksne i barnehagen, og har "sin plass" i en barnegruppe, der han er kjent. Å ta ham ut av barnehagen uten grunn når han er så stor er nok ikke det beste for gutten din. For de aller fleste går det bra å bytte barnehage om man må flytte eller lignende altså, men de bruker en del tid på å bli trygge, og å finne sin plass i barnegruppa. Han har nok andre venner også, i nabolaget, eller dine venners venner, fettere, kusiner osv. Og det finnes selvsagt en verden utenfor barnehagen - jeg er da ikke dum!

Jeg er helt enig med deg at gutten bør få spise det han selv har med i matboksen sin, og nå har du jo fått en gjennomslag i den saken, ved at de skal prøve det ut. Om de bestemmer seg for at de fortsatt skal ha de restriksjonene som gjaldt tidligere, så er det vel fordi de har prøvd det ut med frukt og FUNNET UT AT DET IKKE ER DEN BESTE LØSNINGEN! Om du fortsatt skal krangle og gjøre det ukoselig så får du heller ta ham ut av barnehagen da. Tror faktisk at barnehagen blir glad for å bli kvitt slike foreldre, og de får nok noen kjempeglade foreldre med et barn som kan ta hans plass. Nå høres det hjerterått ut her, men sånn ville nok jeg følt det innerst inne. uten å si noe selvsagt. Man sier ikke sånt annet enn på pauserommet. ;)

Du sier "skal jeg heve meg over at personalet setter restriksjoner på hva foreldre kan legge i ungenes matboks?" JA, det synes jeg faktisk! Som du ser flere har svart her er det mange barnehager som har restriksjoner på hva barna skal ha med seg i barnehagen. Er restriksjonene bare gode nok når det gjelder usunne ting? En svarer at i deres barnehage får de heller ikke spise frukt annet enn til fruktmåltidet da personalet har funnet ut at barna spiser seg mette på frukt, heller enn brødskiver. Frukt er sunt, men det metter ikke lenge. Da har personalet prøvd det, og funnet ut en løsning som de ser er til det beste for barna i barnehagen.

Og jeg mener selvsagt ikke at skolen skal nekte deg å gi barnet ditt frukt, nå får du virkelig slutte å vri og vende på alt som blir sagt. Men det kan komme andre situasjoner der du og læreren på skolen er uenige om hva som er til det beste for ditt barn og alle barna i gruppen. En som arbeider med barn må faktisk ta hensyn til alle barna, og kan ikke alltid ta hensyn til hva en og en forelder sier. Selvsagt skal vi ta alle foreldre på alvor, men de kan ikke alltid få gjennomslag for sitt forslag. Da må man inngå komprimiss, noe som din barnehage har gjort nå, ved å prøve ut ditt forslag. Hva synes du barnehagen skal gjøre da, om foreldrene til et annet barn kommer og sier at jeg synes ikke de skal få frukt til alle måltid, for mitt barn er allergisk og reagerer veldig på frukt? Hva om et annet foreldrepar sier at vi synes ikke barna skal få spise seg mette på frukt - de skal være mette på grovbrød? Om noen sier at jeg skjønner ikke hvorfor hun kunne bestemme at sin skal ha frukt, da kan vel vi få bestemme at vår kan ha med seg nugatti og sukkertøy? Skal ikke de foreldrene tas på alvor de da? ALLE FORELDRE ER FORSKJELLIGE, SKAL TAS PÅ ALVOR, MEN KAN IKKE ALLTID FÅ BESTEMME! Skal du bestemme alt over sønnen din så får du slutte å jobbe og ha ham hjemme.

"Her var det mange til gåings, men de færreste har føtter".

Du kan jo lese litt i Lov om barnehagen samt Rammplanen, så kanskje du etterhvert finner ut hvordan en barnehage som bedrift skal jobbe.

Var det i din barnehage dere tømte ut safta som foreldre hadde tatt med til en av ungene? Det har dere ikke lov til!

Til slutt: Det er vi som foreldre som bestemmer over sønnen vår, ingen annen.

Hvem tenkte du på ?

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
"Her var det mange til gåings, men de færreste har føtter".

Du kan jo lese litt i Lov om barnehagen samt Rammplanen, så kanskje du etterhvert finner ut hvordan en barnehage som bedrift skal jobbe.

Var det i din barnehage dere tømte ut safta som foreldre hadde tatt med til en av ungene? Det har dere ikke lov til!

Til slutt: Det er vi som foreldre som bestemmer over sønnen vår, ingen annen.

Hvem tenkte du på ?

Jeg forstår du er oppgitt over barnehagen din og reglene dens. Jeg er enig med deg at barnet ditt må få lov å ha med det dere vil(så lenge det er rimelig sunt) Men hvorfor ikke bare akseptere barnehagens regler, akseptere at sånn vil de ha det og ikke bråke mer med det.

Ingen barn tar skade av å måtte spise frukta hjemme isteden. Det finns vel verre og alvorligere ting som man heller bør bruke krefter på enn den bagatellen at man er uenig med barnehagens regler om hva barnet kan ha med i matboksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...