Gå til innhold

Mat i barnehagen

Fremhevede innlegg

Gjest SurSilden
Skrevet

vi har det forresten slik at barnehagen "spanderer" frukt og yoghurt, så har de med seg egen niste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gått videre med det... Lurer også på hva FAU representanten(e) sier til dette?

Begynn å send med grønnsaker istedet... (Cherrytomater, oppkuttet agurk, paprikabiter o.l., som en annen nebnte) Se om de reagerer likt da også...

Skrevet

Syns så definitivt at dere skal gå videre med saken, ja!

Skrevet
Syns så definitivt at dere skal gå videre med saken, ja!

:jepp: det synes jeg og!

Gjest meaculpa
Skrevet

Til dere.

Takk for mange svar, jeg ser at alle er stort sett enig med meg.

Vi har tatt det opp med assistent, 2 ganger med assisterende styrer (som ikke vil gi seg) , 2 ganger har vi ringt til skolesjefen.

Skolesjefen var heldigvis enige med oss andre gangen vi ringte (mulig han nå skjønte at det strider mot foreldres rettigheter) og skulle ta det opp med styrer som nå er tilbake.

Vi syns dette er så mye unødvendig, fordi det er jo vi som foreldre som bestemmer hva gutten vår skal spise, så lenge det ikke er søtsaker.

Dette går selvfølgelig utover vår tillit til barnehagen.

Gutten vår vil nå ikke ha noe ekstra med i matboksen utover brødskiver, han er redd han ikke får spise det eller at han må sitte alene.

Vi venter nå å bli innkalt til møte med styrer til uka.

Fins det lover, el lignende vi kan henvise til i denne saken for å vise at vi er totalt overkjørt. Det står noe i barnehageloven ja, men utover det, mere konkret?

Takk :)

Vi vil nødig ta han ut av barnehagen da han har sine venner der.

Skrevet

Mulig det står noe i barnehagens vedtekter. De har dere skrevet under og godtatt når dere fikk plassen. Mange barnehager had disse liggende på nettsidene sine.

Ellers er det Lov om barnehager dere må henvise til.

Skrevet

Har dine kommunale barnehager en lederavtale med kommunen?

I såfall kan det stå noe der om kosthold i barnehager. De fleste barnehager er jo opptatte av sunt kosthold. Så jeg synes det er merkelig denne situasjonen dere har kommet opp i.

Hvis de har en lederavtale er dette noe styreren vet om

Skrevet

Hentet fra Rammeplan for barnehger:

Fra fagområdet kropp, bevegelse og helse:

får kunnskap om menneskekroppen og forståelse for betydningen av gode vaner og sunt kosthold.

Rammeplanen finner du her:

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/...rammeplanen.pdf

Mer fra hva personalet må gjøre:

• organisere hverdagen slik at det finnes en gjennomtenkt veksling mellom perioder med ro, aktivitet og måltider, og bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper når det gjelder kost, hygiene, aktivitet og hvile

Skrevet

Vi er heldige kjenner jeg. Ungene får frokost og lunsj i barnehagen. Og klokken tre er det frukt til alle barna. De få hundrelappene vi betaler for dette er det absolutt verd.

Jeg hadde sendt brev til kommunen (og avisa) og frklart situasjonen. Det er helt latterlig at det ikke skal være lov å ha med frukt i barnehagen.

Gjest meaculpa
Skrevet
Vi er heldige kjenner jeg. Ungene får frokost og lunsj i barnehagen. Og klokken tre er det frukt til alle barna. De få hundrelappene vi betaler for dette er det absolutt verd.

Jeg hadde sendt brev til kommunen (og avisa) og frklart situasjonen. Det er helt latterlig at det ikke skal være lov å ha med frukt i barnehagen.

Ungene i denne barnehagen får pålegg og litt frukt.

Så ungene har med seg stort sett brødskiver.

Og som jeg har skrevet tidligere i tråden, vi ønsker at vår unge skal spise mere frukt og grønt, for det spiser han altfor lite av. Det er dt vi ikke får lov til, hvis vi sender med så må han sitte alene å spise, påstår personalet. Hva lærer barnet da? Huff .. :(

Skrevet

Når jeg leser denne tråden, kjenner jeg at jeg er takknemlig for at ungene mine får ALLE måltider i bhg. Frokost, frukt, lunsj og frukt igjen. Og vi står fritt til å sende med ungene en youghurt o.l dersom vi vil det.

Og å fredager har de kosedag, de lager boller, pizza, eller noe sånt som de kan kose seg med. Og det er varm mat til lunsj flere ganger i mnd.

Skrevet

I min barnehage betaler vi 240 i mnd kr for at ungene får varm lunsj tre dager i uka, og vanlig brødlunsj de andre dagene. Frokost får de to dager i uka, og hver dag får de frukt i 1430 tiden. De to dagene vi sender med gutten frokost får han vanlige brødskiver med ost el lign, og en frukt skåret i biter. Ingen har noen sinne sagt noe til dette. Mitt inntrykk er at de andre foreldrene også sender med frukt og grønt til frokost. innimellom koser de seg med boller el lign, også får de en pepperkake når de har spist opp frukten sin på ettermiddagen, men det er bare nå i adventstiden da:) Veldig fornøyd med barnehagen vår:)

Skrevet

Jeg skulle skjønt det om dere serverte pannekaker, vafler, pizzastykker, sjokoladekake, ostepop el; men frukt? :klø:

Nei det skjønner jeg ikke!

Vi har også all mat servert i barnehagen og betaler 350,- i mnd for det. Det er vel anvendte kroner. :)

Skolebarna derimot, har med seg matpakke. Og vi er opptatt av sunn mat og frukt/grønt. Eldstemann er like opptatt av det, mens yngstemann kan lage et helvete innimellom fordi noen av medelevene får med seg masse usunn mat alà nugatti, vafler, boller og sjokolademelk, lasagne, pizza, en hel pose mikropopcorn etc (samme ungene hver dag, hvor foreldrene gir blaffen i at lærer sier nei......... Grmf; men vi kan ikke oppdra andre foreldre eller deres barn - av og til desverre må jeg si.........)

Skrevet (endret)
Jeg syns også det er veldig rart. De har felles fruktmåltid, men en ekstra frukt om dagen er så vidt jeg vet bra for unger :)

Enig i at barn må da lære seg at unger har forskjellig mat.

kan skjønne personalet siden de har ett felles fruktmåltid fra før av. hadde vært annerledes hvis de ikke hadde frukt i barnehagen.

du kan jo prøve å forestille deg hvordan det er når du har en del unger sittende rundt ett bord og skal spise brødskive, også er det en som spiser frukt, mens resten må vente til senere. Selv om jeg er enig i at de bør lære seg til at ikke alle får likt, så skaper det helt sikkert misunnelse. spesielt siden frukt er like godt som godterier for noen(jenta mi spiser heller frukt enn godis iallefall). dessuten er vel ikke problemet så stort når de får frukt i barnehagen alle sammen alikevel. Ikke noe jeg hadde villa kontakta kommunen om iallefall.

Endret av Ehlana
Gjest meaculpa
Skrevet
kan skjønne personalet siden de har ett felles fruktmåltid fra før av. hadde vært annerledes hvis de ikke hadde frukt i barnehagen.

du kan jo prøve å forestille deg hvordan det er når du har en del unger sittende rundt ett bord og skal spise brødskive, også er det en som spiser frukt, mens resten må vente til senere. Selv om jeg er enig i at de bør lære seg til at ikke alle får likt, så skaper det helt sikkert misunnelse. spesielt siden frukt er like godt som godterier for noen(jenta mi spiser heller frukt enn godis iallefall). dessuten er vel ikke problemet så stort når de får frukt i barnehagen alle sammen alikevel. Ikke noe jeg hadde villa kontakta kommunen om iallefall.

Det er kanskje da man skal lære barna at man har ulik mat, og kanskje barna oppfordrer foreldrene til å ta med mere frukt. Å pleie andre barnas misunnlese kan ikke gå foran Det er alltid positivt å spise ekstra frukt etter min og manges mening.

Dessuten har jeg en oppfatning om at det er foreldrene som bestemmer, det er jo ikke barnehjemsbarn det er snakk om.

Det er når ungen min blir NEKTET å spise maten han har med i matboksen av en bedrevitende styrer (som ikke er pedagog), at alle piggene er ute.

Skrevet

Saken hadde vel ikke blitt så stor om du ikke hadde gjort så stort nummer ut av det. I mine øyne er det ikke forskjell på å ha med frukt eller noe annet godt; blir på lik llinje synes jeg. Ikke det at det ikke er sunt med frukt, men pga de andre ungene. Prinsippsak nesten, si at noen foreldre har den formening av at loff med nugatti er topp til deres barn, er det da ok at de har det med i barnehagen fordi de mener det er rett? Synes ikke dette handler om frukt eller ikke, siden barnet ditt får frukt i barnehagen alikevel. Det handler om at DU vil at DITT barn skal ha noe DU mener er rett, selv om det kanskje ikke er rett i forhold til barnegruppa, noe man i barnehagen også må ta hensyn til. Dessuten kan det fort skli ut om en får lov til å ha med noe, slik at plutselig har noen andre med noe annet også(og ikke nødvendigvis frukt siden ikke alle foreldre er opptatt av sunn mat).

Skrevet

Herlig pedagogisk av personalet å true et lite barn om at det må sitte alene på et annet rom å spise maten sin. Omtrent den sikre vei til spiseforstyrrelser - de har ihvertfall lagt et veldig godt grunnlag for det. :roll:

Skrevet
?

Du mener at de foreldrene som sender frukt med barnet sitt skal holde også andres unger med frukt? Det er en litt merkelig holdning til andres eiendeler.

Tja, vet ikke om jeg syns det er så ille. Eller mener du at det ene barnet som ikke får med frukt hjemmefra skal sitte alene og se på at de andre spiser? Det fins alltid foreldre som ikke følger helt opp som de skal, og da syns jeg det er bedre at man deler på frukten slik at det ene barnet ikke føler seg utenfor. Men en bedre løsning her hadde gjerne vært om barnehagen arrangerte fruktinnkjøp, og at foreldrene betalte til barnehagen.

Men om foreldre sender med frukt på sitt eget iniativ, i tillegg til annen mat og frukt, syns jeg selvfølgelig de må få lov til det. Så lenge ikke maten er usunn, ser jeg ikke hvordan barnehagen kan legge seg opp i hva man sender med barna.

Skrevet

Nå har gutten min begynt på skole, men i barnehagen han gikk betalte vi for et fruktmåltid i barnehagen. Likevel oppfordret styrer oss foreldre til å sende med frukt eller grønnsaker til barna som de kunne spise til eller etter brødmåltidet.

Nesten alle barna hadde disse matboksene som har sånn ekstra plass til noe ekstra under lokket. Der la foreldrene oppkuttet frukt eller grønnsaker. Personalet i barnehagen mente at dette førte til bedre matlyst hos barna og de spiste mer. Ikke alle hadde med hver dag, men barna var flinke å dele med hverandre viss det var noen som ville smake. Selv synes jeg matpakken er kjedelig om jeg ikke har frukt eller grønnsaker til, så skjønner ikke problemet med å friske opp matpakken til barna litt. Det øker jo bare matlysten vil jeg påstå!

Kan ikke forstå at styrer kan nekte noen å sende med barna sine frukt i barnehagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...