Leanne Skrevet 19. november 2008 #21 Skrevet 19. november 2008 Gutten vår fikk lov å spise kiwi`en, men vi har nå fått beskjed om at neste gang han har med slikt så må han sitte for seg selv å spise opp. Jeg reagerer på dette, det kan jo ikke være normalt, eller er det jeg som er "overfølsom"? Det er ikke normalt! Synes du skal prate med pedagogisk leder/ styrer om dette. Barn har jo ikke nøyaktig det samme i matboksen uansett... Verden er jo urettferdig, og barn skjønner mye bare det blir forklart på en ordentlig måte. Jeg jobber selv i barnehage og har diabetes. Når jeg har lavt blodsukker kan jeg spise sjokolade foran alle barna uten at noen blir misunnelige.. da de har skjønt at jeg trenger det.. Hvis ikke pedagogisk leder/ styrer tar deg på alvor synes jeg du skal prate med foreldrerepresentant. Det er da vi som er foreldrene, og vi som bestemmer hva våre barn skal spise. Når det er matboks i barnehagen, må barna få spise det som er i matboksen.
nanya Skrevet 19. november 2008 #22 Skrevet 19. november 2008 Gutten vår fikk lov å spise kiwi`en, men vi har nå fått beskjed om at neste gang han har med slikt så må han sitte for seg selv å spise opp. Jeg reagerer på dette, det kan jo ikke være normalt, eller er det jeg som er "overfølsom"? Du er ikke overfølsom. Jeg har jobbet i mange barnehager med mange forskjellige regler for hva som er ok mat å ha med seg og ikke, men jeg har aldri vært borti en barnehage der man ikke har lov til å spise frukt! Frukt er sunt og bra for sønnen din, og da er det klart at han skal få spise det til lunsj. Hvordan er egentlig reglene i denne barnehagen i forhold til yoghurt? Yoghurt er nemlig ikke fullt så sunt... Jeg har forståelse for barnehager som har satt foten ned for å ha med usunn mat i barnehagen. Jeg har også forståelse for dem som har valgt å si nei til mat som må varmes opp, som middagsrester, grøt o.l. Men å nekte frukt ser jeg ingen grunn til. Det blir som å nekte noen å ha egg på skiva fordi naboen har ost. Jeg syns du bør snakke med ped.leder og be om å få en begrunnet forklaring på hvorfor de velger å gjøre det på den måten, ikke bare la det gå sånn i hurten og sturten ved henting eller bringing.
tingeling Skrevet 19. november 2008 #23 Skrevet 19. november 2008 Gutten vår fikk lov å spise kiwi`en, men vi har nå fått beskjed om at neste gang han har med slikt så må han sitte for seg selv å spise opp. Jeg reagerer på dette, det kan jo ikke være normalt, eller er det jeg som er "overfølsom"? Det synes jeg høres helt merkelig ut! Gutten min var en lang periode overfølsom for all frukt (han har heldigvis vokst det av seg) og hadde da med seg agurkstaver, mais etc som han spiste når de andre spiste fruktmåltidet. Så klart han hadde mer lyst på frukt og så klart det ikke var noe gøy å se at de andre spiste noe han ikke fikk, men det var noe han bare måtte akseptere. Synes du kan ta det opp på foreldremøte, slik at man blir enige om at frukt er en helt ok ting å ta med.
CeeCee Skrevet 19. november 2008 #24 Skrevet 19. november 2008 Synes dette høres rart ut... Du kan kanskje kontakte FAU representanten? Hva står det i barnehagens vedtekter om måltider?
Gjest meaculpa Skrevet 19. november 2008 #25 Skrevet 19. november 2008 Jeg syns jo selvfølgelig det er vi som foreldre som bestemmer hva gutten vår skal spise, altså det vi legger i matboksen. Såfremt det ikke er søtsaker da. Derfor mener vi det ikke skal være nødvendig med foreldremøte eller be om møte med styrer e.l. for å få en slags "tillatelse". Men jeg er jo litt usikker.., det virker så strengt når de sier at han kan få spise frukten men da må han altså sitte alene å spise opp
Gjest imli Skrevet 19. november 2008 #26 Skrevet 19. november 2008 At ungen må sitte alene og spise opp frukten sin høres jo helt på trynet ut! Har ikke noen av de andre ungene frukt da? Hvis de blir så innmari misunnelige mener jeg... Da burde vel noen av foreldrene deres sende med dem frukt hvis de har så lyst på det. Synes dette høres veldig rart ut. Synes også det høres litt rart ut at unger blir såå misunnelige pga litt frukt! Mange unger nekter jo å spise frukt, og jeg tror få unger ser på frukt som noe sånn kjempegodt som man får veldig skjelden!
Gjest Gjest_Rosa_* Skrevet 19. november 2008 #27 Skrevet 19. november 2008 Hørtes litt strengt ut å nekte fruktspising. Er det absolutt ingen andre som har med det? Og Egotrippen: Her kommer 11-åringen hjem kvart over to; og da tar hun seg en brødskive, frokostblanding,frukt eller yoghurt. Middag spiser vi ca kl 17, siden lillebror ikke er hjemme før litt over halv fem. Dette er en bra løsning synes vi.
Leanne Skrevet 19. november 2008 #28 Skrevet 19. november 2008 Jeg syns jo selvfølgelig det er vi som foreldre som bestemmer hva gutten vår skal spise, altså det vi legger i matboksen. Såfremt det ikke er søtsaker da. Derfor mener vi det ikke skal være nødvendig med foreldremøte eller be om møte med styrer e.l. for å få en slags "tillatelse". en jeg er jo litt usikker.., det virker så strengt når de sier at han kan få spise frukten men da må han altså sitte alene å spise opp Enig i at det ikke bør være nødvendig- men hvis de setter barnet ditt til å spise frukten alene så synes jeg det høres helt latterlig ut. Så jeg ville nok tatt en samtale med pedagogisk leder, og hvis ting ikke blir bedre så får du ta det videre. Kan være greit å avtale et tidspunkt for en samtale, slik at det ikke bare blir 5 min i garderoben en dag..
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #29 Skrevet 19. november 2008 I "vår" barnehage skal alle barna ha med frukt hver dag, det synes jeg er en praksis som er veldig fin. Det siste måltidet på dagen, ca klokka to, er fruktmat, så da får barna spise noe godt og sunt som ikke er så mettende at de ikke er klare for middag når de kommer hjem senere. Jeg ville absolutt bedt om en samtale med ped.leder om de synes frukt er så ille at barnet må spise alene når han skal ha det. Det burde ikke være et problem for barnehagen å oppmuntre alle foreldrene til å ta med frukt til barna, og enten ha frukten som avslutning på lunsjen, eller ha et eget fruktmåltid. Hadde det ikke virket å snakke med ped.leder, ville jeg som mange andre her i tråden, tatt det opp med foreldrerepresentantene.
starie Skrevet 19. november 2008 #30 Skrevet 19. november 2008 Vi får ikke lov å sende med yoghurt i barnehagen til sønnen min fordi andre unger kan bli misunnelige. Ellers er det ingen restriksjoner. Jeg pleier å sende med enten tomatbåter, paprikastrimler eller sukkererter i biter i tillegg til matpakka. Det har jeg bare fått positive tilbakemeldinger på. De får også et fruktmåltid i barnehagen.
Gjest meaculpa Skrevet 20. november 2008 #31 Skrevet 20. november 2008 Enig i at det ikke bør være nødvendig- men hvis de setter barnet ditt til å spise frukten alene så synes jeg det høres helt latterlig ut. Så jeg ville nok tatt en samtale med pedagogisk leder, og hvis ting ikke blir bedre så får du ta det videre. Kan være greit å avtale et tidspunkt for en samtale, slik at det ikke bare blir 5 min i garderoben en dag.. Det er leder som sier han må sitte alene å spise frukten. Leder er ikke pedagog engang.
Caramba Skrevet 20. november 2008 #32 Skrevet 20. november 2008 Jeg sender med frukt hver dag, det gjør omtrent alle foreldrene, så vidt jeg vet. Høres latterlig ut å ikke kunne ha med frukt. Kan love deg at jeg ikke hadde funnet meg i en sånn beskjed.
Leanne Skrevet 20. november 2008 #33 Skrevet 20. november 2008 Det er leder som sier han må sitte alene å spise frukten. Leder er ikke pedagog engang. da tar du en prat med styrer eller foreldre representantene. Synes ikke du skal finne deg i slik behandling.
msDelenn Skrevet 20. november 2008 #34 Skrevet 20. november 2008 (endret) barnehagen til min yngste har de sagt fra at det ikke er lov med sjokolade/sukker holdlige matvaser/pålegg. Og jeg er helt enig. Det er en sukkerfri barnehage. Min eldste på 9 år hadde også en så kalt sukkerfri barnehage, men de brøt hele tiden egne regler... så det fungerte dårlig.Foreldrene der var også utrolig dårlig til å følge reglende også. Ingen samarbeid. Vedig trist. edit: PS alle barnehagene vi har brukt har praktisert mat og frukt hver dag. Vi trenger ikke ta med matpakke eller noe. Om de ikke har spist frokost leveres barnet med noe å spise på morgenen Endret 20. november 2008 av sashadelenn
Gjest LanaLane Skrevet 20. november 2008 #35 Skrevet 20. november 2008 Jeg jobbet i en liten barnehage og alle barna skulle ha med seg frukt hver dag. Noen foreldre sendte aldri med frukt, og noen hadde alltid med. Vi gjorde det slik at på et visst tidspunkt sa vi at det var frukttid, barna som hadde frukt om med den, så delte vi opp alt og barna satte seg ned rundt bordet og tok så mye frukt de ville (1 om gangen). selvfølgelig synd at noen av foreldrene ikke sendte med, men ingen av barna ble misunnelige og de lærte å dele. Skal ikke gå utover barna at foreldrene ikke ville sende med frukt. Må presisere at ingen av barna hadde allergier.
Gjest meaculpa Skrevet 26. november 2008 #36 Skrevet 26. november 2008 Etter siste møte har vi nå fått beskjed at slik er reglene (for oss uskrevne regler) om at barna kan ikke ha med ekstra frukt å spise. Dette MÅ vi bare godta sier de, fordi det blir så urettferdig for de andre. Tro det eller ei, men så sier de! Jeg blir mektig provosert. Nå skal vi kontakte eier, som er kommunen. Eller skal vi la det ligge, hva syns dere?
Gjest men Skrevet 26. november 2008 #37 Skrevet 26. november 2008 Skal ikke gå utover barna at foreldrene ikke ville sende med frukt. ? Du mener at de foreldrene som sender frukt med barnet sitt skal holde også andres unger med frukt? Det er en litt merkelig holdning til andres eiendeler.
Gjest men Skrevet 26. november 2008 #38 Skrevet 26. november 2008 Etter siste møte har vi nå fått beskjed at slik er reglene (for oss uskrevne regler) om at barna kan ikke ha med ekstra frukt å spise. Dette MÅ vi bare godta sier de, fordi det blir så urettferdig for de andre. Tro det eller ei, men så sier de! Jeg blir mektig provosert. Nå skal vi kontakte eier, som er kommunen. Eller skal vi la det ligge, hva syns dere? Det må jo dere velge selv. Prinsipielt er det dårlig at personalet velger å begrense deres mulighet til å gi barnet deres sunnest mulig lunsj, det er ikke de som bestemmer hva barnet skal spise. Dette gjør de kun for å gjøre måltidssituasjonen enklere for seg selv, barna har ikke vondt av å lære at hvert enkelt foreldrepar lager matpakke til sitt barn. Der jeg jobbet ble det ingen sure miner av at noen hadde med fruktbiter, cherrytomater, paprika, yoghurt el lignende som tilbehør til lunsjen.
Gjest Grafica Skrevet 26. november 2008 #39 Skrevet 26. november 2008 Meaculpa dette synes jeg dere skal ta videre med kommunen, det er idioti å nekte barna å spise ekstra frukt! Frukt er BRA for barna! Dere er gode foreldre som lærer sønnen deres et godt og sunt kosthold, også skal barnehagen hindre dere i det? Om det hadde vært mitt barn, hadde jeg ikke gitt meg. Har en lillebror på 2 år i barnehage, og han er så glad i frukt at han blir nesten grinete om han ikke får en fruktbit til hvert måltid. Og det er jo bare kjempefint! Barn (og voksne) har bare godt av all frukten de greier å spise. Var det ingen andre foreldre som reagerte på dette? Har dere en FAU-representant? Om kommunen ikke vil blande seg, vil jeg foreslå å gå til lokalavisene. Men det er kun hvis kommunen nekter å blande seg, eller sier seg enig med barnehagen.
Gjest SurSilden Skrevet 26. november 2008 #40 Skrevet 26. november 2008 Jobber i barnehage jeg.. Frukt og riskjeks kan de ha med. Men evnt vafler,pannekaker og sjokoladepålegg er kun lov på fredager!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå