Gå til innhold

Mat i barnehagen

Fremhevede innlegg

Gjest meaculpa
Skrevet

Dere som har barn i barnehage, - har personalet satt noen restriksjoner/regler for hva barna kan ha med seg av mat til måltidene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke i utgangspunktet, men jeg vet det har vært gitt noen diskrete hint om at sjokoladekake ikke er noe å bli mett av.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og vi har ikke særlig restriksjoner på hva barna kan ha med av mat hjemmefra. Men vi ønsker ikke kaker o.l i matboksen, selv om noen i blant har med en kjeks eller to, en bolle eller vafler fra dagen før. Saft på flaske ønsker vi ikke at barna skal ha med.

Når det gjelder pålegg, er det fritt fram for foreldrene å sende med det de ønsker.

Gjest meaculpa
Skrevet
Jeg jobber i barnehage, og vi har ikke særlig restriksjoner på hva barna kan ha med av mat hjemmefra. Men vi ønsker ikke kaker o.l i matboksen, selv om noen i blant har med en kjeks eller to, en bolle eller vafler fra dagen før. Saft på flaske ønsker vi ikke at barna skal ha med.

Når det gjelder pålegg, er det fritt fram for foreldrene å sende med det de ønsker.

Tanken er vel, - så lenge det er sunn mat, eller?

Gutten min på 4 år får ikke spise frukt han har med i matboksen, den har han fått beskjed om fra personalet ikke å spise for da blir de andre ungene så misunnelige...

Skrevet

Ikke frukt, en gang. Nå har ikke jeg barn, men ei venninne av meg sender frukt med ungene hver dag. Det er noe som praktiseres i barnehagen. Alle har (og skal ha) med seg frukt.

Skrevet

Gutten min på 4 år får ikke spise frukt han har med i matboksen, den har han fått beskjed om fra personalet ikke å spise for da blir de andre ungene så misunnelige...

Den synes jeg var rar... Barna maa da kunne laere seg at ikke alle har med samme maten i barnehagen? Og saa lenge det ikke er snakk om soetsaker saa jeg ikke problemet med at noen har med seg noe andre ikke har.

Gjest meaculpa
Skrevet

Jeg syns også det er veldig rart. De har felles fruktmåltid, men en ekstra frukt om dagen er så vidt jeg vet bra for unger :)

Enig i at barn må da lære seg at unger har forskjellig mat.

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet

I "vår" bhg er det restriksjoner ja, men det går på søtsaker, kaker, boller, sjokoladepålegg o.l. De ansatte sier klart fra på foreldremøter at de ønsker at barna skal ha med seg grovbrød og gjerne frukt/grønt i matpakka. De har mikroovn på avdelingen, og varmer gjerne opp middagsrester o.l. om man sender med det. Foreldre som ofte sender med loff, kaker e.l. får besked på en pen måte at de helst skal sende med annen mat. Ungene får varmmat i bhg tre dager i uka + frukt til ett måltid pr. dag også. De har fokus på sunn mat, og det virker som alle foreldrene er veldig fornøyde med hvordan det praktiseres :) .

Skrevet

synes det høres rart ut.. og jeg synes ikke du skal finne deg i det. Hvis du vil at barnet ditt skal spise frukt, så send det med i barnehagen.

Om de andre barna blir misunnelige så får de ta det opp med sine foreldre, så kanskje de også får med i matboksen...

I barnehagen til datteren min er det et søsken par som ofte har med seg vafler, kjeks, muffins osv... Og dette ble i en periode nevnt ofte hjemme. Men jeg stod på mitt, jeg er mamma'n din og jeg bestemmer hva du får i matboksen. Jeg synes ikke det er bra med for mye sukker - så du får ikke ha med kjeks i barnehagen. Dette godtok hun og nå er maset over...

Barn må da lære seg hvem som er sjefen over hvem.. at en får lov vil ikke si at alle får lov...

Men ærlig talt - frukt er da bare bra! Send med, og gi beskjed i barnehagen om at det kommer du til å gjøre fremover også!

Gjest Gjest_mammo_*
Skrevet

Barna i vår barnehage får alle måltider der; så da får de lik mat, og ingen trenger å bli misunnelige. Kjekt for min lille gutt, som har nøtteallergi.

De har to brødmåltider, og et fruktmåltid. På bursdager danderer de frukt på en lekker måte i småbiter. Vi er veldig fornøyd med denne måten å gjøre det på.

Har et barn på skole også, som har nøtte- og hveteallergi. Hun reagerer på at noen av de andre ungene kommer med kaker, loff osv. Har sagt at hun bare må tåle at andre har med usunn mat,- og at det egentlig ikke er bra for dem. Nå som hun går i 7. tenker hun heller at det er synd på dem som har foreldre som ikke har lært dem å spise sunn mat, og foreldre som ikke bryr seg. Hun blir ikke misunnelig når de kommer med de usunne matpakkene sine dag etter dag.

Da er det vanskeligere for en treåring å skjønne slike ting. Synes det viktigste her er at barna skal spise sunt, slik at de får best utbytte av skoledagen, og at humøret og formen ikke svinger for mye pga "feil" mat.

Om barna har med yoghurt eller frukt skjønner jeg at noen barn blir misunnelige. Men jeg vet ikke om jeg ville nektet dem det.

Det beste er etter min mening at barna får servert lik mat i barnehagen.

Skrevet
Det beste er etter min mening at barna får servert lik mat i barnehagen.

skal alle barna ha like regndresser og støvler også da?

Og skal alle få være med på de samme aktivitetene etter barnehagen?

skal alle få se like mye på TV?

Verden er urettferdig - når skal barna lære det?

Skrevet

I barnehagen har de sluttet med kake i bursdager. I stedet for bursdagsbarnet være konge/dronning for en dag, og da kan de velge sin favorittmiddag den dagen. Og det fungerer kjempefint. Vi sender med frokost hvis de ikke har spist hjemme, ellers får de et brødmåltid og et frukt/yoghurt måltid på ettermiddagen.

Det siste måltidet skaper forøvrig litt problemer hos oss. Jeg slutter i jobben kl. 15.00 og de har måltid kl. 14.30. Så når vi spiser middag rundt 15.30 er han som regel ganske mett etter å ha spist en time tidligere. Da blir det ikke mye middagseting.

Har sluttet å sende med yoghurt, men han er jo selvfølgelig sulten siden de ikke har spist siden kl.11.00. Så han får litt frukt i stedet. Men han vil gjerne ha mere, og det som de andre sitter å koser seg med... :-) Så alternativet er vel på lage middag senere, eller godta at han ikke spiser så mye middag, og heller lage et lite ekstramåltid litt senere til han...

Skrevet
Det siste måltidet skaper forøvrig litt problemer hos oss. Jeg slutter i jobben kl. 15.00 og de har måltid kl. 14.30. Så når vi spiser middag rundt 15.30 er han som regel ganske mett etter å ha spist en time tidligere. Da blir det ikke mye middagseting.

Ikke noe problem å ordne på det vel?

Er jo bare å spise middag litt senere.

15:30 er jo forholdsvis tidlig..

Gjest meaculpa
Skrevet

I dag sendte jeg med en kiwi som han er så glad i, og sa han måtte få spise den. det var visstnok ikke så populært skjønte jeg så vi får se hvordan det går.

Bare det ikke går utover gutteungen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Man kan da ikke nekte folk å sende med frukt til ungene sine?!? heller omvendt spør du meg...

Datteren min har med yogurt.. av og til brødskive/frukt.. en sjelden gang i blandt legger jeg med en lefse eller kornmo kjeks med smør og brunost... har ikke fått no tilbakemelding på det, men vet at hun fikk skryt fordi en venninne også hadde lyst på og da delte hun med henne.. og hun er 2...

Skrevet

Vi har fått beskjed om at de ikke skal ha med seg saft. Ellers får de mat i barnehagen, og frukt på ettermiddagen. Da er det mange som har med seg litt ekstra, en youghurt eller kokt pasta eller en oppskåret grønnsak. Vi har fått tips om at hun har veldig lyst på det naboen har med, og det er veldig greit, synes jeg, så kan vi sende med det hun har lyst på av og til.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Ja, så klart er tanken at det skal være sunt. Vi er en tilnærmet sukkerfri barnehage, og bruker alternativer til kaker, is, gele osv ved bursdagsfeiringer o.l.

Men vår tanke er at vi kan ikke diktere hva foreldrene selv sender med barna, og hva de ønsker at barnet deres skal spise. Vi kan kun komme med anmodninger.

At ditt barn ikke skal kunne ha med frukt å spise den pga misunnelse fra andre, er bare latterlig, og jeg ville tatt opp dette på et foreldremøte.

Skal alle ha samme type brød med hvitost hver dag da? Hvis barna ser at andre har annet pålegg, kan det jo bli misunnelig?

Barnehagen er et servicetilbud til barna og foreldrene deres, og foreldre har krav på medbestemmelse.

Skrevet
Ikke noe problem å ordne på det vel?

Er jo bare å spise middag litt senere.

15:30 er jo forholdsvis tidlig..

Ja det er tidlig. Men alle er hjemme 15:00 og jentutten på 13 er "ihjelsulten" når hun kommer hjem 14:30. Så da blir det lenge å vente til 16:00. Men dette er jo ikke noe stor problem.. :-) så vi løser det. Gutten må jo få mat i barnhagen når han er sulten...

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet

Jeg jobber også i barnehage.

Vi praktiserer det slik at først spiser barnet litt brødmat /middagsrest/annet sunt det har med, og så kan barnet begynne på frukten om det har med det. De trenger jo begge deler. Frukten kan barnet også ta frem helt på slutten av dagen om det blir sulten.

Sultne barn er jo ofte ukonsentrerte/ irritable.

Ellers får barna både frukt, joghurt og knekkebrød i 2-tiden hver dag av barnehagen.

Gjest meaculpa
Skrevet

Gutten vår fikk lov å spise kiwi`en, men vi har nå fått beskjed om at neste gang han har med slikt så må han sitte for seg selv å spise opp.

Jeg reagerer på dette, det kan jo ikke være normalt, eller er det jeg som er "overfølsom"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...