Avalon Skrevet 21. november 2008 #41 Skrevet 21. november 2008 (endret) Fant en artikkel her, men den var ikke av den mest lettleste typen. I hovedsak er det vel p-piller eller gestagener som setter deg i kunstig overgangsalder som brukes. Jeg har forsøkt Synarela, som er en nesespray i sistnevnte gruppe, Det er sikkert sånne medisiner du tenker på når du snakker om hormonkurer? Men det kan jo høres ut som om disse er uaktuelle for deg hvis du skal ha minst mulig hormoner, for min erfaring er iallfall at dette var ganske heftige greier med kraftige bivirkninger. Men har du lest inne der Mette Moen svarer på endometrioseforumet? Hun er jo ekspert på medisinsk behandling og svarene der kan kanskje være lærerike? Jeg ble også operert ved SUS. Laparotomi i 05 og laparoskopi i 07. Fikk særdeles dårlig oppfølging etter første operasjon, (sykepleier ga meg brosjyrer om endometriose som jeg lå på sengen og leste alene uten noen der til å svare på spørsmål, fikk heller ingen oppfølgingstime) men var bra lenge etter det. Siste operasjon hadde liten effekt, dvs jeg ble bedre men hadde fortsatt vondt. Har fått beskjed om at neste gang vil jeg bli henvist til Langebrekke & co på Ullevål, har forstått at det er der man bør være Ble på sykehuset en ekstra natt siden jeg var så dårlig etter siste operasjon, så da fikk jeg jo smertestillende, men fikk ikke utskrevet noe nei. Men som sagt hadde jeg ikke så veldig vondt heller, kanskje fordi jeg var forberedt på noe lignende smertene etter laparotomien og DET var vondt det. Hmm, det du sa der fikk meg faktisk til å tenke litt over oppfølgingen jeg fikk, jeg ante jo ikke hva jeg skulle forvente meg. Men når jeg tenker meg om har heller ikke jeg fått noe bra oppfølging der. Jeg fikk ingen brosjyrer. Hun som utførte lap, hadde gått for dagen etterpå så jeg fikk snakke med en sykepleier eller noe sånn i stedet. Jeg har vært på en oppføgingstime, bare en samtale. Har vært hos fastlege pga p-pillene som ikke fungerer..fikk blødninger i 3-4uker sammenhengende etter lap. Og jeg fikk beskjed av sykehuset om å ikke ha mensen mer enn hver 3 måned.... Jeg får time på sykehuset ang dette til VÅREN.... Og disse sykepleierene eller hva de heter skremmte vettet av meg, "ja da må du forte deg å bli gravid"....hyggelig... Kanskje jeg skal velge Ullevåll om det blir aktuellt igjen, bare redd for smertene etterpå, ang det å komme seg hjem til stavanger igjen mener jeg. Men takk for tipsene! Jeg har ennå ikke truffet på en lege som har kunnet svare på spørsmålene mine ang endo.. Hva er forskjellen på laporoskopi og den andre du nevnte? Endret 21. november 2008 av Avalon
Avalon Skrevet 21. november 2008 #42 Skrevet 21. november 2008 Skjønner det Som Avalon sier så er det jo ikke noen kjekk diagnose å få, men det er jo bedre å vite det hvis det faktisk er (eller ikke er) noe galt med deg. Og som sagt, da finnes det jo behandlingsmuligheter. Det burde ikke være nødvendig å besvime når man har mensen, det høres helt forferdelig ut å ha det sånn Helt enig, bedre å vite enn å ikke vite.
Gjest Tanita Skrevet 22. november 2008 #43 Skrevet 22. november 2008 Jeg hadde det som deg, TS da jeg var yngre. Det ga seg etter noen år og bruk av p-piller, heldigvis. Men jeg husker jeg fikk kapsler som het noe slikt som Dong Quang. De ble kjøpt på helsekost. Det hjalp veldig.
KnockedUp Skrevet 26. november 2008 #44 Skrevet 26. november 2008 Hmm, det du sa der fikk meg faktisk til å tenke litt over oppfølgingen jeg fikk, jeg ante jo ikke hva jeg skulle forvente meg. Men når jeg tenker meg om har heller ikke jeg fått noe bra oppfølging der. Jeg fikk ingen brosjyrer. Hun som utførte lap, hadde gått for dagen etterpå så jeg fikk snakke med en sykepleier eller noe sånn i stedet. Jeg har vært på en oppføgingstime, bare en samtale. Har vært hos fastlege pga p-pillene som ikke fungerer..fikk blødninger i 3-4uker sammenhengende etter lap. Og jeg fikk beskjed av sykehuset om å ikke ha mensen mer enn hver 3 måned.... Jeg får time på sykehuset ang dette til VÅREN.... Og disse sykepleierene eller hva de heter skremmte vettet av meg, "ja da må du forte deg å bli gravid"....hyggelig... Kanskje jeg skal velge Ullevåll om det blir aktuellt igjen, bare redd for smertene etterpå, ang det å komme seg hjem til stavanger igjen mener jeg. Men takk for tipsene! Jeg har ennå ikke truffet på en lege som har kunnet svare på spørsmålene mine ang endo.. Hva er forskjellen på laporoskopi og den andre du nevnte? Anbefaler deg å finne en bra gynekolog som kan følge deg opp så du har èn person med kompetanse å forholde deg til. Jeg går til dr. Braut på Sandnes, men hvis du bor i Stavanger så er det vel mange å velge mellom der. Ang Ullevål så burde vel det være mulig å løse på ett vis. Vet ikke hvor kjipe de er med ekstra liggedøgn, men du skal jo være i stand til å reise før de sender deg den lange veien hjem. Og smertestillende får du nok uten problem hvis du forteller hvordan det var denne gang. Men spør Langebrekke om det du lurer på inne på endometrioseforumet. Gynekologen min sier at dette er relativt vanskelige operasjoner, så jeg vil iallfall til de beste neste gang det blir aktuelt med operasjon for min del. Laparotomi er åpen bukoperasjon, dvs at du får et stort snitt akkurat der hvor trusekanten går, istedenfor de tre små som du får ved lap.
Gjest Gjest_Jente 16_* Skrevet 5. desember 2009 #45 Skrevet 5. desember 2009 Jeg er en av de heldige utvalgte med utrulig sterke mensen smerter. Det er ofte så vondt at jeg besvimer. Kaster opp. Klarer ikke spise. Helt utrolig forfærdelig. Som eksempel tok jeg 5 panodilzapp idag og en pinex forte (fått av legen) Dette hjalp ingenting. Så jeg låg å vrei meg i senga med en varmeflaskepute ting å hyl grein i fem timer. Å da mener jeg hylgrein. Prøvde krabbe ut på kjøkkenet for å få meg noe å drikke. men ble bare liggende på gulvet. Ikke hadde jeg penger på kortet heller. Å samboeren var ikke hjemme. Lite koselig. Kastet opp å holdt på å besvime. Dagen idag har ikke vært veldig gøy. Sånn som dette er det hver eneste gang. HAr vært hos legevakten ofte pga dette. Fikk beskjed der om å ta 900 mg smertestillende 3 ganger daglig. Nå nylig fikk jeg pinex forte som jeg skulle blande med ibux. Dette hjelper meg ingenting egentlig. Å det som kommer ut er ikke alltid rennende. Kommer av og til noen tjukke klumper nesten. Ser nesten ut som gele. Beklager detaljene. Det skjer også at jeg ikke klarer stå på beina. Men det sier vel smertene alt om. Noen som har det sånn som meg ? Åh gud, jeg fikk mensen i dag jeg, det er helt forferdelig de første dagene. Jeg har nettopp kom ut av toalettet, satt der inne i 2 timer, fordi at jeg følte jeg måtte spy hele tiden. Jeg tok 2 naproxen piller, en pille inneholder 250g. Så det hjalp litt. Jeg går på p-piller, og da er jo det 7 piller der du har mensen, jeg klarte ikke det, i dag hoppet jeg over ed, og tok den første pillen i det andre brettet, for da stopper mensen med en gang nesten. 2 eller 3 naproxen piller anbefaler jegog ligge litt i sengen (å sprelle og sparke som meg og alle andre gjør) Viss ikke, ta p-sprøyten!
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #46 Skrevet 5. desember 2009 Jeg plages ikke så mye med menssmerter-heldigvis! men fikk høre av svigerinna mi at det hjalp å drikke vann. Ikke kaldt vann, men kokt vann. Å man skal holde seg unna fet mat, det gjør det visst bare verre.
Gjest Gjest_Tom_* Skrevet 5. desember 2009 #47 Skrevet 5. desember 2009 Sterke menstruasjonssmerter, og særlig de som kommer etter noen år med smertefri menstruasjon (sekundær dysmenore) skal alltid undersøkes av lege. Det er sikkert ikke særlig morsomt for jenter å ligge der med underlivet blottlagt, men det er da et lite offer i forhold til å måtte gå med sterke smerter kanskje i årevis.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #48 Skrevet 5. desember 2009 Jeg hadde virkelig ille menssmerter tidligere. Prøvde det som var av medisiner, voltaren, paracet, ibux, pinex forte..... Det som hjalp meg var akupunktur! Var ikke så mange behandlinger som skulle til heller. Dette var ca 2 år siden, og nå har jeg overhodet ingen smerter! Merker ikke at jeg får mens engang, har veldig regelmessig syklus, så når jeg vet at jeg skal ha mens så hiver jeg på et bind, for jeg får ingen forvarsel. Min legemann som tidligere ikke helt trodde på alternativ medisin har endret sitt syn på akupunktur..
Gjest emiiiiinaa Skrevet 4. januar 2010 #49 Skrevet 4. januar 2010 Hei! Jeg er ei jente på 15år. Og hver måned gruer jeg meg til mensen. Når jeg får mensen så begynner det fra første dag og i 3-4 dager. Jeg kaster fort opp, spiser ikke så mye, og dikker heller ikke så mye. Er redd for å ta for mye av tabletter. Nesten ingenting hjelper meg. Jeg sovna på badegolvet fordi jeg stadig kastet opp og var så trøtt. Fikk ingen søvn. Jeg skriker av smerter og bare ruller meg i sengen. Klarer virkelig ikke stå på bena, er desperat etter hva som kan hjelpe? .. Er det normalt? å ha så forferdelig vondt? jeg har aldri hatt så vondt i hele mitt liv. noe som kan hjelpe? takk!!
Gjest Gjest_Ellinor_* Skrevet 4. januar 2010 #50 Skrevet 4. januar 2010 Hei! Jeg er ei jente på 15år. Og hver måned gruer jeg meg til mensen. Når jeg får mensen så begynner det fra første dag og i 3-4 dager. Jeg kaster fort opp, spiser ikke så mye, og dikker heller ikke så mye. Er redd for å ta for mye av tabletter. Nesten ingenting hjelper meg. Jeg sovna på badegolvet fordi jeg stadig kastet opp og var så trøtt. Fikk ingen søvn. Jeg skriker av smerter og bare ruller meg i sengen. Klarer virkelig ikke stå på bena, er desperat etter hva som kan hjelpe? .. Er det normalt? å ha så forferdelig vondt? jeg har aldri hatt så vondt i hele mitt liv. noe som kan hjelpe? takk!! Hei Hvor lenge er det siden du fikk mensen? Det er en innkjøringsperiode i tenårene, ofte, så da er gjerne plagene verst. Når det er sagt: Så sterke smerter som du beskriver, skal du ikke trenge å leve med. Snakk med legen din, og hvis legen sier "menssmerter er vanlig" så sier du "ikke smerter som får meg til å tro at jeg er i ferd med å dø, nekter å gå før du gjør noe". Du kan få smertestillende på resept som er bedre for dine smerter enn vanlige piller.
Margay Skrevet 5. januar 2010 #51 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har ikke fullt så store plager under menstruasjon som du beskriver, men uten noen form for smertestillende er jeg nærmest handicapet. Får krampesmerter som kommer i bølger, problemer med å puste når det står på som verst, kvalme osv. Det som hjelper for min del, er Naproxen. De fjerner ikke smertene helt, men gjør at jeg kan fungere nogenlunde normalt. Jeg må alltid ta minst to stk, sammen med mat, helt i starten når jeg merker smertene, hvis ikke virker de ikke. Håper du finner en løsning som virker for deg, TS. Du skal ikke trenge å ha det så ille.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #52 Skrevet 12. januar 2010 Heisann damer og jenter.. jeg er også veldig plaget med dette.. min eneste anbefalning er å ta to paracet sammen med naproxen som man får kjøpt på aboteket, koster bare 49 kroner for en pakke med 20 tabeletter om ikke mer.. jeg har også en del andre venner som sliter med dette.. ga dem anbefalningen og dette funket supert.. det er verd og prøve! btw klumper og slikt er vell helt naturlig
Gjest Emilie Skrevet 17. mai 2010 #53 Skrevet 17. mai 2010 Har sterke mensensmerter, og det er hver gang. De kommer, og sitter der hele dagen, og kansje dagen etter. Nå har jeg tatt to pinex og to paracetter, men hjalp meg lite. Ble litt bedre. Merket smertene akkurat da jeg våknet så tok paracet da med en gang. Er ikke slik at jeg besvimer eller no, har bare KRAFTIGE menssmerter når de først kommer. Noen som har noen råd til meg ?
Sugerøret Skrevet 18. mai 2010 #54 Skrevet 18. mai 2010 Har sterke mensensmerter, og det er hver gang. De kommer, og sitter der hele dagen, og kansje dagen etter. Nå har jeg tatt to pinex og to paracetter, men hjalp meg lite. Ble litt bedre. Merket smertene akkurat da jeg våknet så tok paracet da med en gang. Er ikke slik at jeg besvimer eller no, har bare KRAFTIGE menssmerter når de først kommer. Noen som har noen råd til meg ? 2 paracet og 2 ibux samtidig? Ikke bra. Ta en prat med fastlegen,helsesøster du.INGEN behøver å ha slike kraftige smerter.Det finnes alternativer der ute,men du MÅ til lege/gyn. Helsesøster kan ikke skrive ut medisiner tror jeg (kanskje ppiller) men smertestillende på resept,må dere til legen .
Konstantin Skrevet 18. mai 2010 #55 Skrevet 18. mai 2010 Hei! Jeg er ei jente på 15år. Og hver måned gruer jeg meg til mensen. Når jeg får mensen så begynner det fra første dag og i 3-4 dager. Jeg kaster fort opp, spiser ikke så mye, og dikker heller ikke så mye. Er redd for å ta for mye av tabletter. Nesten ingenting hjelper meg. Jeg sovna på badegolvet fordi jeg stadig kastet opp og var så trøtt. Fikk ingen søvn. Jeg skriker av smerter og bare ruller meg i sengen. Klarer virkelig ikke stå på bena, er desperat etter hva som kan hjelpe? .. Er det normalt? å ha så forferdelig vondt? jeg har aldri hatt så vondt i hele mitt liv. noe som kan hjelpe? takk!! Snakk med legen din! Jeg hadde veldig sterke mensensmerter i magen når jeg var yngre. Det er mulig legen din anbefaler p-piller, eller så får du resept på noen typer ibux som er spesielt for menssmerter. Jeg begynte på p-piller, å siden det har jeg ikke hatt slike problemer. Eneste jeg har merket er at jeg blir mer hormonell å får flere humørsvinginger enn før, men det er mye bedre enn kraftige magekramper.
Tabris Skrevet 18. mai 2010 #56 Skrevet 18. mai 2010 Jeg slet også med voldsomme menssmerter. Vanvittige kramper, vondt i korsryggen, vondt i knærne, kastet opp, kaldsvettet og var helt skjelven. Jeg prøvde ulike typer smertestillende tabletter og "kjerringråd", ingenting hjalp. Det roet seg litt med årene, men jeg går nå på p-sprøyte og har ikke hatt verken mensen eller menssmerter på flere år. Det er temmelig fantastisk. Men som Leo sa tidligere i tråden (som nå begynner å bli et par år siden), så kan det være lurt å tenke seg om en gang eller to før man starter på p-sprøyte eller langvarig bruk av p-pille. Det eneste jeg savner er endorfinrusen jeg fikk når smerten var over.
cdspiller Skrevet 18. mai 2010 #57 Skrevet 18. mai 2010 Like heldig som deg ts, moren min hadde det og sånn, og hennes hjelp var å få tre barn, deretter sette i spiral. Jeg har ikke funnet noe som hjelper enda, smertestillende fra lege, varmepledd og varmeflaske er det eneste jeg tyr til de første dagene under menstrasjon, men ligger og ofte og gråter fordi det er så vondt og ingenting hjelper. Har prøvd diverse p-piller, men har ikke funnet noe som hjelper. Da jeg var yngre hadde jeg mest lyst til å være gutt, fordi når jeg først fikk mensen kunne jeg nesten ikke bevege meg pga smertene og frykt for å besvime uten å ha noen i nærheten. Mitt eneste "råd" er å lære å leve med det, for det er hvertfall ikke i mitt tilfelle noe jeg kan gjøre som virker ordentlig.
Gjest Tulla Skrevet 18. mai 2010 #58 Skrevet 18. mai 2010 Kjenner meg svært godt igjen. Har spydd, svettet, vridd meg, svimt av, grått hver mnd i flere år. Er enig med flere her om at Ibux er best. Har også gått til akupunktur, noe som dempet smertene utrolig! Kan anbefales.
Sekretæren Skrevet 16. juni 2010 #59 Skrevet 16. juni 2010 Tråden er ryddet. Ikke skriv på dialekt. SportyShorty, mod
Gjest Airi Chikako Skrevet 17. juni 2010 #60 Skrevet 17. juni 2010 P-ringen hjalp for meg Før det fungerte jeg rett og slett ikke de dagene jeg hadde mensen. Prøvde jeg å gå på skolen, måtte jeg bare dra hjem. Besvimte, kastet opp, lå og vred meg i smerte på gulvet...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå