Tenshi Skrevet 17. november 2008 Forfatter #21 Skrevet 17. november 2008 Tenkte jeg skulle ringe fastlegen min å spørre han ut om tipsene jeg har fått. Høre hva han synest. Han er en sinnsykt flink lege som alltid har tatt meg på alvor. Han vet hvor vondt jeg har. Ettersom jeg ofte har blitt kjørt på legevakten. Er jo nesten litt komisk at mensensmerter kan gjøre så j*vlig vondt. Den operasjonen hørtes skummel ut :S Ligger vel i narkose?
Avalon Skrevet 17. november 2008 #22 Skrevet 17. november 2008 Tenkte jeg skulle ringe fastlegen min å spørre han ut om tipsene jeg har fått. Høre hva han synest. Han er en sinnsykt flink lege som alltid har tatt meg på alvor. Han vet hvor vondt jeg har. Ettersom jeg ofte har blitt kjørt på legevakten. Er jo nesten litt komisk at mensensmerter kan gjøre så j*vlig vondt. Den operasjonen hørtes skummel ut :S Ligger vel i narkose? Hei! Jada du får full narkose
Tenshi Skrevet 18. november 2008 Forfatter #23 Skrevet 18. november 2008 Hei! Jada du får full narkose Bra Er drit redd bare jeg skal til tannlegen. Hehe. Pyse nr en.
KnockedUp Skrevet 18. november 2008 #24 Skrevet 18. november 2008 (endret) Jeg ville krevd utredning for endometriose. Dette er en av de vanligste kvinnesykdommene, men få vet noe særlig om den (dette gjelder også en del leger). Kjøp gjerne det KK som er ute nå og les artikkelen på side 80 Eller gå inn på endometriose.no og se om du kjenner deg igjen i det som står der. Smertene kommer for mange tilbake ja selv om man blir operert, men det finnes ulike hormonbehandlinger som kan hjelpe. Ikke at det trenger å være noe galt med deg, men det er faktisk ikke normalt å ha så vondt at sterke smertestillende ikke hjelper. Endret 18. november 2008 av KnockedUp
KnockedUp Skrevet 18. november 2008 #25 Skrevet 18. november 2008 Jeg synes forresten at det var helt uproblematisk med lap, bortsett fra kvalme etter narkosen.
KnockedUp Skrevet 18. november 2008 #26 Skrevet 18. november 2008 Eneste "behandlings metode" er p-piller. Dette er ikke riktig, det finnes flere behandlingsmuligheter. Anbefaler deg også forumet på endometriose.no. Leit å høre at operasjon ikke hjalp i ditt tilfelle, dersom det blir aktuelt med ny anbefaler jeg deg på det sterkeste å be om henvisning til Ullevål, de er etter det jeg vet det eneste sykehuset med skikkelig ekspertise på endo.
mgr Skrevet 18. november 2008 #27 Skrevet 18. november 2008 Jeg er også en av de "heldige utvalgte".Ble så ille tilslutt av jeg bestemte meg for å hoppe over menstruasjon ved å ikke spise sukkerpillene på p-pillebrettet.Men vet at mange får blødninger til tross for at de gjør dette.for meg funket hverken trening,trappegåing eller smertestillende. jeg lå akkurat som deg og vred meg i smerte og besvimte ofte på badegulvet. årsaken til disse smertene er at endel av muskelaturen i bekken er for stram.et veldig godt tips,som faktisk har funket litt på meg er å ligge på ryggen på et høyt bord,la det ene benet henge ned på siden av bordet.på den måten strekkes buskelaturen og dette kan lette smertene litt.Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #28 Skrevet 18. november 2008 Jeg er også en av de "heldige utvalgte".Ble så ille tilslutt av jeg bestemte meg for å hoppe over menstruasjon ved å ikke spise sukkerpillene på p-pillebrettet.Men vet at mange får blødninger til tross for at de gjør dette.for meg funket hverken trening,trappegåing eller smertestillende. jeg lå akkurat som deg og vred meg i smerte og besvimte ofte på badegulvet. årsaken til disse smertene er at endel av muskelaturen i bekken er for stram.et veldig godt tips,som faktisk har funket litt på meg er å ligge på ryggen på et høyt bord,la det ene benet henge ned på siden av bordet.på den måten strekkes buskelaturen og dette kan lette smertene litt.Lykke til Stram musklatur. Hm, bare en tanke, men fysioterapi eller kiropraktor kan kanskje hjelpe?
mgr Skrevet 18. november 2008 #29 Skrevet 18. november 2008 Muskelaturen strammes under menstruasjonen tror jeg.blir som spenninger.Øvelsene jeg forklarte er veldig enkle og utføre hjemme og mange penger er spart.har aldri hørt om noen som har gått til fysioterapeut for dette,men kan kanskje hjelpe?Det går an å høre ønsker deg ihvertfall lykke til,og håper du finner en metode som kan gjøre disse periodene mer komfortable for deg!!
Avalon Skrevet 19. november 2008 #30 Skrevet 19. november 2008 Dette er ikke riktig, det finnes flere behandlingsmuligheter. Anbefaler deg også forumet på endometriose.no. Leit å høre at operasjon ikke hjalp i ditt tilfelle, dersom det blir aktuelt med ny anbefaler jeg deg på det sterkeste å be om henvisning til Ullevål, de er etter det jeg vet det eneste sykehuset med skikkelig ekspertise på endo. Hei du, jeg har allerede henvist til forumet på endometriose.no og er aktiv der. Jeg har fått beskjed om at p-piller er det eneste, har hørt om hormonkur også. Men i mitt tilfelle så har jeg også migrene i tillegg og det er allerede risikabelt dor min helse og gå på p-piller med så mye hormoner som jeg trenger for å unngå blødninger. Hva er egentlig de andre behandlings metodene?
Avalon Skrevet 19. november 2008 #31 Skrevet 19. november 2008 Jeg synes forresten at det var helt uproblematisk med lap, bortsett fra kvalme etter narkosen. jeg var heldig med narkosen, ble ikke dårlig. Første jeg spurte om da jeg våknet var om jeg kunne få noe å spise snart Men jeg hadde ekstremt vondt rundt snittene. alt gjorde vondt, å sta, gå, sette seg ned, sitte, reise seg opp, legge seg ned, ligge og reise seg opp..... greide ikke rette opp ryggen på ei uke pga smertene. Og bukser....jeg kunne gå i dem,men ikke knappe dem igjen Gikk jo over selvfølgelig, men det var veldig smertefullt veldig lenge. Syns jeg kunne fått noe smertestillende. Å rive av "plasteret" som lå over navlen noen timer etter lap..var ikke lurt heller fant jeg ut. Fikk du smertestillende etter lap? Jeg fikk lap på universitets sykehuset i stavanger der jeg bor syns de var helt ok, men syns jeg har fått lite info, utenom det jeg har funnet fram til selv men det er heller ikke så mye
Anglofil Skrevet 19. november 2008 #32 Skrevet 19. november 2008 Jeg kjenner meg så godt igjen i dette du beskriver trådstarter, for jeg har alltid hatt det slik som deg. For meg hjalp naproxen litt, men ikke veldig mye. For meg ble det derimot en helt ny verden som ble åpnet for meg da jeg startet på p-piller. Smertene er nesten nå borte. Helt utrolig. Jeg er ikke lenger et ødelagt menneske de dagene jeg har mensen, og det er helt fantastisk! Mvh Yvonne
soph Skrevet 19. november 2008 #33 Skrevet 19. november 2008 Hmm, jeg har og hatt mensensmerter så ille at jeg har lurt på om jeg skal ringe sykebil. Men jeg har hatt så flaks at det som fungerer for meg (og nesten alle jeg har anbefalt det til) er 400mg Ibumetin. Ibux har en uvane for å lage magesår på mennesker, mens de andre har ikke det. Prøv Ibumetin, er reseptfritt på apotektet. Og 400mg, ikke 200mg. Da kan du og eventuelt ta 2 stk så du får i deg 800mg. Fungerer skikkelig bra. Denne må du og ta FØR mensensmertene kommer. Er da det hjelper best.
Tenshi Skrevet 19. november 2008 Forfatter #34 Skrevet 19. november 2008 Jeg ville krevd utredning for endometriose. Dette er en av de vanligste kvinnesykdommene, men få vet noe særlig om den (dette gjelder også en del leger). Kjøp gjerne det KK som er ute nå og les artikkelen på side 80 Eller gå inn på endometriose.no og se om du kjenner deg igjen i det som står der. Smertene kommer for mange tilbake ja selv om man blir operert, men det finnes ulike hormonbehandlinger som kan hjelpe. Ikke at det trenger å være noe galt med deg, men det er faktisk ikke normalt å ha så vondt at sterke smertestillende ikke hjelper. Har vært inne der å lest. Alt stemmer meget bra. Derfor er jeg veldig nervøs
KnockedUp Skrevet 20. november 2008 #35 Skrevet 20. november 2008 Hei du, jeg har allerede henvist til forumet på endometriose.no og er aktiv der. Jeg har fått beskjed om at p-piller er det eneste, har hørt om hormonkur også. Men i mitt tilfelle så har jeg også migrene i tillegg og det er allerede risikabelt dor min helse og gå på p-piller med så mye hormoner som jeg trenger for å unngå blødninger. Hva er egentlig de andre behandlings metodene? Fant en artikkel her, men den var ikke av den mest lettleste typen. I hovedsak er det vel p-piller eller gestagener som setter deg i kunstig overgangsalder som brukes. Jeg har forsøkt Synarela, som er en nesespray i sistnevnte gruppe, Det er sikkert sånne medisiner du tenker på når du snakker om hormonkurer? Men det kan jo høres ut som om disse er uaktuelle for deg hvis du skal ha minst mulig hormoner, for min erfaring er iallfall at dette var ganske heftige greier med kraftige bivirkninger. Men har du lest inne der Mette Moen svarer på endometrioseforumet? Hun er jo ekspert på medisinsk behandling og svarene der kan kanskje være lærerike? jeg var heldig med narkosen, ble ikke dårlig. Første jeg spurte om da jeg våknet var om jeg kunne få noe å spise snart Men jeg hadde ekstremt vondt rundt snittene. alt gjorde vondt, å sta, gå, sette seg ned, sitte, reise seg opp, legge seg ned, ligge og reise seg opp..... greide ikke rette opp ryggen på ei uke pga smertene. Og bukser....jeg kunne gå i dem,men ikke knappe dem igjen Gikk jo over selvfølgelig, men det var veldig smertefullt veldig lenge. Syns jeg kunne fått noe smertestillende. Å rive av "plasteret" som lå over navlen noen timer etter lap..var ikke lurt heller fant jeg ut. Fikk du smertestillende etter lap? Jeg fikk lap på universitets sykehuset i stavanger der jeg bor syns de var helt ok, men syns jeg har fått lite info, utenom det jeg har funnet fram til selv men det er heller ikke så mye Jeg ble også operert ved SUS. Laparotomi i 05 og laparoskopi i 07. Fikk særdeles dårlig oppfølging etter første operasjon, (sykepleier ga meg brosjyrer om endometriose som jeg lå på sengen og leste alene uten noen der til å svare på spørsmål, fikk heller ingen oppfølgingstime) men var bra lenge etter det. Siste operasjon hadde liten effekt, dvs jeg ble bedre men hadde fortsatt vondt. Har fått beskjed om at neste gang vil jeg bli henvist til Langebrekke & co på Ullevål, har forstått at det er der man bør være Ble på sykehuset en ekstra natt siden jeg var så dårlig etter siste operasjon, så da fikk jeg jo smertestillende, men fikk ikke utskrevet noe nei. Men som sagt hadde jeg ikke så veldig vondt heller, kanskje fordi jeg var forberedt på noe lignende smertene etter laparotomien og DET var vondt det.
KnockedUp Skrevet 20. november 2008 #36 Skrevet 20. november 2008 Har vært inne der å lest. Alt stemmer meget bra. Derfor er jeg veldig nervøs Skjønner det Som Avalon sier så er det jo ikke noen kjekk diagnose å få, men det er jo bedre å vite det hvis det faktisk er (eller ikke er) noe galt med deg. Og som sagt, da finnes det jo behandlingsmuligheter. Det burde ikke være nødvendig å besvime når man har mensen, det høres helt forferdelig ut å ha det sånn
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #37 Skrevet 20. november 2008 min mor som er lege byttet ut p-pille merket mitt og gav meg voltaren 100mg, funker dødsbra.
Tenshi Skrevet 21. november 2008 Forfatter #39 Skrevet 21. november 2008 Jeg er også en av de "heldige utvalgte".Ble så ille tilslutt av jeg bestemte meg for å hoppe over menstruasjon ved å ikke spise sukkerpillene på p-pillebrettet.Men vet at mange får blødninger til tross for at de gjør dette.for meg funket hverken trening,trappegåing eller smertestillende. jeg lå akkurat som deg og vred meg i smerte og besvimte ofte på badegulvet. årsaken til disse smertene er at endel av muskelaturen i bekken er for stram.et veldig godt tips,som faktisk har funket litt på meg er å ligge på ryggen på et høyt bord,la det ene benet henge ned på siden av bordet.på den måten strekkes buskelaturen og dette kan lette smertene litt.Lykke til Dette var jeg ikke klar over .. Takk for tips
Leo Skrevet 21. november 2008 #40 Skrevet 21. november 2008 (endret) Jeg sliter også med sterke smerter i forbindelse med menstruasjon og har bl.a. derfor blitt henvist til laparoskopi to ganger. Hvis det er noen trøst, så har jeg ikke hatt spesielle problemer etter operasjonen noen av gangene og sist gang var jeg faktisk i helt fin form dagen etter. Selv om det da altså har vært grundig undersøkt, finnes det visstnok ingen tegn til endiometrose hos meg. Det jeg imidlertid har er PCOS, og det har legene konkludert med at også er årsaken til de sterke smertene. PCOS forbindes ofte med manglende menstruasjon og eggløsning, men i mitt tilfelle stemmer altså ikke det. Imidlertid er jeg ufrivillig barnløs, diagnostisert som "uforklarlig" siden alt tilsynelatende fungerer normalt og fremdeles i fertil alder så hormonprevensjon er utelukket. Jeg må vel også si at jeg er svært skeptisk til å bruke hormoner for å unngå menstruasjon med påfølgende smerter før årsaken til smertene er diagnostisert slik det har vært vanlig å gjøre i et par - tre tiår nå. Bruker man hormonprevensjon ukritisk og har f.eks. PCO(S) eller endiometrose risikerer man å gjøre vondt verre når det gjelder å forsøke å få barn og det vil de fleste en eller annen gang ønske. (Bruker man f.eks. p-piller fra man er 17 til man er 28, så vil man aldri oppdage, eller rett og slett glemme, at man f.eks. har svært ustabile sykluser, store smerter etc. som kan være indikasjoner på at noe er galt). Hos meg varierer det, men ca. seks ganger i året er jeg fullstendig satt ut av spill når jeg får mensen. Smertene er ikke det verste. De har jeg lært meg å håndtere og jeg forbygger og demper dem med Naproxen og Voltaren slik andre her har beskrevet. Besvime og kaste opp gjør jeg imidlertid fremdeles og psykisk er jeg helt på "en annen planet". Av og til er det ikke annet å gjøre enn å krype under dynen og bli der til det går over. Det jeg imidlertid har gjort er å skaffe meg en skikkelig legeattest og, etter hvert, vent meg til å snakke åpent om problemet. Det siste tror jeg ikke minst er viktig! Vi som sliter med dette, har et helsemessig problem med på lik linje med f.eks. de som har migrene! (Jeg misunner ikke de som har migrene og aksepterer fullt ut at det innebærer store smerter og problemer og nettopp derfor sammenligner jeg hvis noen skulle lure på det. Jeg snakker absolutt ikke om vanlig hodepine vs. litt oppblåst mage og lett kvalme! ) Endret 21. november 2008 av Leo
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå