Tenshi Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 Jeg er en av de heldige utvalgte med utrulig sterke mensen smerter. Det er ofte så vondt at jeg besvimer. Kaster opp. Klarer ikke spise. Helt utrolig forfærdelig. Som eksempel tok jeg 5 panodilzapp idag og en pinex forte (fått av legen) Dette hjalp ingenting. Så jeg låg å vrei meg i senga med en varmeflaskepute ting å hyl grein i fem timer. Å da mener jeg hylgrein. Prøvde krabbe ut på kjøkkenet for å få meg noe å drikke. men ble bare liggende på gulvet. Ikke hadde jeg penger på kortet heller. Å samboeren var ikke hjemme. Lite koselig. Kastet opp å holdt på å besvime. Dagen idag har ikke vært veldig gøy. Sånn som dette er det hver eneste gang. HAr vært hos legevakten ofte pga dette. Fikk beskjed der om å ta 900 mg smertestillende 3 ganger daglig. Nå nylig fikk jeg pinex forte som jeg skulle blande med ibux. Dette hjelper meg ingenting egentlig. Å det som kommer ut er ikke alltid rennende. Kommer av og til noen tjukke klumper nesten. Ser nesten ut som gele. Beklager detaljene. Det skjer også at jeg ikke klarer stå på beina. Men det sier vel smertene alt om. Noen som har det sånn som meg ? 1
Papaya84 Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Jeg er en av de heldige utvalgte med utrulig sterke mensen smerter. Det er ofte så vondt at jeg besvimer. Kaster opp. Klarer ikke spise. Helt utrolig forfærdelig. Som eksempel tok jeg 5 panodilzapp idag og en pinex forte (fått av legen) Dette hjalp ingenting. Så jeg låg å vrei meg i senga med en varmeflaskepute ting å hyl grein i fem timer. Å da mener jeg hylgrein. Prøvde krabbe ut på kjøkkenet for å få meg noe å drikke. men ble bare liggende på gulvet. Ikke hadde jeg penger på kortet heller. Å samboeren var ikke hjemme. Lite koselig. Kastet opp å holdt på å besvime. Dagen idag har ikke vært veldig gøy. Sånn som dette er det hver eneste gang. HAr vært hos legevakten ofte pga dette. Fikk beskjed der om å ta 900 mg smertestillende 3 ganger daglig. Nå nylig fikk jeg pinex forte som jeg skulle blande med ibux. Dette hjelper meg ingenting egentlig. Å det som kommer ut er ikke alltid rennende. Kommer av og til noen tjukke klumper nesten. Ser nesten ut som gele. Beklager detaljene. Det skjer også at jeg ikke klarer stå på beina. Men det sier vel smertene alt om. Noen som har det sånn som meg ? JAAAAA:( Jeg har... det er grusomt! Helt pyton at en så "naturlig ting skal hindre noen uheldige i hverdagslivet! Sitter nå våken og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg for jeg har så vondt! Jeg får også pinex forte av legen, men vil jo være forsiktig med disse også.. Noen ganger kan det hjelpe meg å gjøre noe, som å gå og gå og gå. Blør også mye ja.. som fører til jernmangel. Blæh! dritt! ¨ Ønsker deg god bedring, og sender noen stygge tanker til alle de som ikke en gang kjenner at mensen kommer!!!
Gjest Gjest_Nusse_* Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 En venninne av meg slet med dette..hun begynte på p-sprøyte...da hadde hun verken mensen eller smerter...kanskje noe for deg også?
hufsa! Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Heia,dere må ta ibux isteden for alt som paracet,pamol osv..Kan ikke råde dere til å ta 8 i slengen men ta det dere føler så tar det verken..PF og alt det andre tullet hjelper ikke en dritt ;-))
hufsa! Skrevet 16. november 2008 #5 Skrevet 16. november 2008 Heia,dere må ta ibux isteden for alt som paracet,pamol osv..Kan ikke råde dere til å ta 8 i slengen men ta det dere føler så tar det verken..PF og alt det andre tullet hjelper ikke en dritt ;-)) Ja,ellers har de egene tab.som ligger sammen med ibux på apoteket som er for mensen og de er vist veldig gode men jag har ikke prøvd de..
Gjest Spiss Skrevet 16. november 2008 #6 Skrevet 16. november 2008 Heia,dere må ta ibux isteden for alt som paracet,pamol osv..Kan ikke råde dere til å ta 8 i slengen men ta det dere føler så tar det verken..PF og alt det andre tullet hjelper ikke en dritt ;-)) Kanskje ikke for deg, men for andre kan det virke helt fint da vi responderer ulikt på medisiner. Dessuten skal man være forsiktig med doseringen av ibux og andre preparater i samme gruppe bl.annet pga. bivirkninger i mage-tarm. --- Har slitt med menssmerter selv, og for meg var løsningen hormonbasert prevensjon. Ellers kan det kanskje være et forsøk å tenke alternativt? Fotsone, akupunktur, homeopat m.m.?
Pingting Skrevet 16. november 2008 #7 Skrevet 16. november 2008 Jeg fikk resept på p-piller som 16-åring fordi jeg hadde sterke menssmerter, og det hjalp. Veldig. Også var det jo noen som nevnte p-sprøyte, det kan også være en mulighet (selv om jeg vet at legene er mer tilbakeholdne med å gi sprøyter nå, siden de gir økt risiko for beinskjørhet). Håper du/dere finner hjelp, dette hørtes rimelig slitsomt ut.
stjernekyss Skrevet 16. november 2008 #8 Skrevet 16. november 2008 Jepp, sånn har jeg det også. Helt jævlig. Først og fremst vil jeg bare råde deg til, (og jeg vet at dette er vanskelig) å prøve å la være å hylgrine. Prøv å puste rolig. Det blir verre av å skrike og gråte, og bedre dersom du klarer å holde deg rolig. Hvorfor har ikke legen din foreskrevet cataflam til deg? Eller andre medikamenter som er direkte beregnet på sterke mensensmerter? Bruker du hormonell prevensjon? Det hjelper også. Jeg pleier å ta en cataflam kvelden før jeg legger meg, nr jeg vet at jeg kommer til å få mensen i løpet av natten. Fikk tipset av en sykepleier for ikke så lenge siden, og jeg skulle ønske jeg hadde lært det for åresvis siden. Altså, én for du legger deg, og én i det sekundet du våkner og merker murringene. Ikke vent på smertene, da er det for sent. Kjenner du murringer igjen, ta en pille. Ikke la jerngrepet få da overhånd. Vær i forkant! Jeg håper noen av disse rådene kan hjelpe for deg, de har vært revolusjonerende for meg. 1
tomatsuppe Skrevet 16. november 2008 #9 Skrevet 16. november 2008 Jeg har også brukt cataflam mot menssmerter. Jeg er enig med stjernekyss i at å begynne med tablettene FØR mensen og menssmertene kommer ordentlig i gang hjelper. Jeg har også brukt brexidol mot menssmerter. De siste 5 årene har jeg gått på p-piller, noe som gjør at jeg klarer meg med et par ibux eller ingen ting når jeg har mensen. Det er helt fantastisk i forhold til før p-pillene, hvor jeg lå og vred meg i smerter i 2 døgn hver måned...
venus_ Skrevet 16. november 2008 #10 Skrevet 16. november 2008 For meg var ppiller et vidundermiddel mot menssmertene. Nå kjenner jeg bare litt små-murringer i ryggen kanskje en dag i løpet av mensperioden. Mengden av menstuasjonen min er også halvert. Herlig!
Avalon Skrevet 16. november 2008 #11 Skrevet 16. november 2008 Jeg er en av de heldige utvalgte med utrulig sterke mensen smerter. Det er ofte så vondt at jeg besvimer. Kaster opp. Klarer ikke spise. Helt utrolig forfærdelig. Som eksempel tok jeg 5 panodilzapp idag og en pinex forte (fått av legen) Dette hjalp ingenting. Så jeg låg å vrei meg i senga med en varmeflaskepute ting å hyl grein i fem timer. Å da mener jeg hylgrein. Prøvde krabbe ut på kjøkkenet for å få meg noe å drikke. men ble bare liggende på gulvet. Ikke hadde jeg penger på kortet heller. Å samboeren var ikke hjemme. Lite koselig. Kastet opp å holdt på å besvime. Dagen idag har ikke vært veldig gøy. Sånn som dette er det hver eneste gang. HAr vært hos legevakten ofte pga dette. Fikk beskjed der om å ta 900 mg smertestillende 3 ganger daglig. Nå nylig fikk jeg pinex forte som jeg skulle blande med ibux. Dette hjelper meg ingenting egentlig. Å det som kommer ut er ikke alltid rennende. Kommer av og til noen tjukke klumper nesten. Ser nesten ut som gele. Beklager detaljene. Det skjer også at jeg ikke klarer stå på beina. Men det sier vel smertene alt om. Noen som har det sånn som meg ? Hei, jeg sliter også med sterke menssmerter. Jeg har prøvd det meste av piller, både reseptfrie og reseptbelagte. De eneste som har fungert på meg er Cataflam, anbefaler disse. MEN, jeg vil også anbefale deg å gå til legen igjen med dette, og insistere på å få henvisning til gynokolog, og igjen hos gyn. INSISTERE på å bli henvist til sykehuset. Menssmerter SKAL IKKE være så intense og vonde. grunnen til at jeg anbefaler deg å insistere på ordentlig undersøkelse er fordi, så sterke menssmerter kan være et symptom på Endometriose. jeg har selv endometriose, og det er derfor jeg har så sterke menssmerter. få sjekket ut om det kan være årsaken hos deg også. du kan lese om endometriose på endometriose.no Jeg krysser fingrene for at dette ikke er endo i ditt tilfelle. Det er ikke noen hyggelig diagnose å få. Men få det sjekket ut ordentlig, som sagt menssmerter skal ikke være så intenst vonde at det hemmer deg i dagliglivet og nærmest invaldiserer deg! og om legen skulle si at det sikkert ikke er nødvendig, insister allikevel. Det er mange leger som ikke tar endometriose alvorlig, spesiellt om du er ung og eller har barn. Jeg er 22år, uten barn men har allikevel endo. Lykke til! 1
Strix Skrevet 16. november 2008 #12 Skrevet 16. november 2008 For det første vil jeg bare si at vi mennesker reagerer veldig ulikt på smertestillende. For meg er Pinex, paracet og Ibux noe som bare virker mot let hodepine. Jeg tar minimalt med smertestillende da jeg sjelden trenger det. Men etter at jeg sluttet på p-piller for snart 2 år siden så fikk jeg menssmerter som ikke lignet på noe jeg kunne huske å ha vært borti før. Ingen av de overnevnte hjalp. Jeg har hatt god effekt av Paralgin Forte etter å ha operert ut tenner ol. så jeg spurte legen og fikk det. Og det hjelper heldigvis veldig bra. Det er bare første dagen som er jævlig. Snakk litt mer med legen, vi reagerer som sagt ulikt på ulike medisiner og den "vanlige" oppskrifta funker kanskje ikke for alle.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #13 Skrevet 16. november 2008 Jeg har også prøvd diverse smertestillende, men merkelig nok er det som har virket best, vært magnesium. Jeg hadde ikke så mye tro på at det kunne virke, men jeg har vært villig til å prøve alt og det er i alle fall ikke skadelig. Jeg ble veldig positivt overrasket av hvor bra det fungerer. Jeg begynner å ta tilskudd av magnesium noen dager før mensen kommer (med en gang jeg merker at den er på vei) og fortsetter å ta det til de vonde dagene (for meg vil det si de to første mensdagene) er over. Jeg prøvde først høy dose magnesium om morgenen, men ble litt uvel av det, så nå har jeg gått over til lavere doser 3-4 ganger om dagen. Jeg har ingen tegn på magnesiummangel ellers (aldri kramper i beina eller slike ting), men likevel har magnesium hatt en veldig bra virkning for meg. Jeg har klart meg helt uten smertestillende flere ganger nå, noe som var utenkelig før.
Tenshi Skrevet 16. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 16. november 2008 Jeg begynte med p-piller når jeg var 16 år. Dette hjalp ingenting for meg. Så sluttet på de når jeg ble 17. Fikk mensen når jeg var 14. Å andre gangen jeg hadde mensen svimte jeg av tre ganger samme dag. Nå er jeg 20 år og har lært meg metoder på å klare å holde meg rolig. Der jeg bare ligger rett ut å puster rolig. Tårene bare renner. LAger ikke en lyd. Men sist gang klarte jeg ikke kontrollere meg. Det var helt sykt. Har lest om endometriose på nett. Å lurt på om dette kan være mitt problem. Så har tenkt veldig mye på å få sjekket det ut nærmere. Lest at det hjelper å operere, men de fleste kvinner som gjør det får smertene tilbake etter et år Har aldri hørt om cataflam. Men skal sjekke det ut. Trenger alle tips mulig. For jeg føler meg veldig hendikapa når jeg får disse smertene. Klarer ikke fungere på noen måte. Å det kan være i timer. Er det vanlig å ha sånne smerter? Eller er vi få som har det?! Hørt selv hørt at det ikke er så vanlig. Å ingen av mine venninner har det sånn. Vet ikke om noen. Bare mamma og søsteren min hadde det sånn. Helt til de fødet.
Avalon Skrevet 16. november 2008 #15 Skrevet 16. november 2008 Jeg begynte med p-piller når jeg var 16 år. Dette hjalp ingenting for meg. Så sluttet på de når jeg ble 17. Fikk mensen når jeg var 14. Å andre gangen jeg hadde mensen svimte jeg av tre ganger samme dag. Nå er jeg 20 år og har lært meg metoder på å klare å holde meg rolig. Der jeg bare ligger rett ut å puster rolig. Tårene bare renner. LAger ikke en lyd. Men sist gang klarte jeg ikke kontrollere meg. Det var helt sykt. Har lest om endometriose på nett. Å lurt på om dette kan være mitt problem. Så har tenkt veldig mye på å få sjekket det ut nærmere. Lest at det hjelper å operere, men de fleste kvinner som gjør det får smertene tilbake etter et år Har aldri hørt om cataflam. Men skal sjekke det ut. Trenger alle tips mulig. For jeg føler meg veldig hendikapa når jeg får disse smertene. Klarer ikke fungere på noen måte. Å det kan være i timer. Er det vanlig å ha sånne smerter? Eller er vi få som har det?! Hørt selv hørt at det ikke er så vanlig. Å ingen av mine venninner har det sånn. Vet ikke om noen. Bare mamma og søsteren min hadde det sånn. Helt til de fødet. Hei:) Smerter er jo individuelt, men det finnes grenser på hvor vondt man skal ha. Jeg ble operert for endo nå i vår, kan ikke si det hjalp noe...men jeg fikk nå iallefall en diagnose, og får jo oppfølging. Etter min erfaring har fastleger som regel lite kunnskap om eno. Noen gynokologer er flinke andre ikke så. Men jeg syns du skal insistere på å få dette undersøkt. Selv om du er ung, jeg har jo gått med endo i mange år allerede selv om jeg bare er 22. Eneste "sikkre" måten å få diagnosen endo på er å få kikkhullskirurgi. Da blåser de opp magen, lager et hull i navlen og fører et kamera nedi og kikker rundt mens de samtidig flipper livmoren din frem og tilbake. Hvis de finner noe lager de "hjelpehull", tar biopsi og brenner bort det de finner. For min del synes jeg at det var helt j*vlig smertefullt etter operasjonen. 3 bittesmå operasjonssår på magen er ikke godt. Men jeg er veldig glad for at de tok meg på alvor. Eneste "behandlings metode" er p-piller. Håper du finner ut av det, for så vondt som du har det skal du ikke ha! Du har til og med mer vondt enn hva jeg hadde og fremdeles har. Cataflam er reseptbelagte, men ikke dyre, og de virker godt, synes jeg iallefall Lykke til, insister insister! Finner de ingen annen grunn, har du egentlig noe å tape på å få en kikk nedi magen? Krysser alt som kan krysses!
stjernekyss Skrevet 16. november 2008 #17 Skrevet 16. november 2008 Jeg har ingen tegn på magnesiummangel ellers (aldri kramper i beina eller slike ting), men likevel har magnesium hatt en veldig bra virkning for meg. Jeg har klart meg helt uten smertestillende flere ganger nå, noe som var utenkelig før. Er kramper i beina tegn på magnesiummangel? Jeg får kramper i beina kjemperaskt! Skikkelig ekkelt.. Anbefaler forresten også å sjekke for endo. Jeg hadde heldigvis ikke. "Bare" grusomme mensensmerter. Og det kan hete mens så mye det vil, jeg sier mensen. Mens er stygt!
Gjest Gjest_Katrine_* Skrevet 16. november 2008 #18 Skrevet 16. november 2008 Jeg vet akkuratt hvordan du har det. jeg hadde alt dette med også oppkast og det var så smertefult at eg som oftest begynte å gryne.. Men etter at jeg started med Synfase p-piller har dette bitt mye bedre. no kan jeg faktisk gå ut på skole å jobb uten å merker så mye til smertene. før måtte jeg bare være hjemme.
Gjest magnesium-gjest Skrevet 16. november 2008 #19 Skrevet 16. november 2008 Er kramper i beina tegn på magnesiummangel? Jeg får kramper i beina kjemperaskt! Skikkelig ekkelt.. Anbefaler forresten også å sjekke for endo. Jeg hadde heldigvis ikke. "Bare" grusomme mensensmerter. Og det kan hete mens så mye det vil, jeg sier mensen. Mens er stygt! Ja, det er et tegn, men det behøver ikke være det. Men i ditt tilfelle ville jeg absolutt ha prøvd å ta magnesiumtilskudd en måned for å sjekke om plagene dine blir bedre. Ang. magnesium og menssmerter så snakket jeg med gynekologen min om det. Hun har aldri nevnt at at det kan hjelpe før, men da jeg spurte henne om det og sa at jeg hadde lest om det og prøvd en type som gjorde meg uvel, anbefalte hun meg å prøve magnesium fra apoteket. Og det hjalp! Det er ikke så mye å finne om magnesium og menssmerter, men her er en link: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_...rtene/1.1317723 Og noen andre om magnesiummangel generelt til deg med beinkramper: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=396118 http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitamin...r/magnesium.php http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/01/531224.html http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen...ad/2660730.html
hufsa! Skrevet 17. november 2008 #20 Skrevet 17. november 2008 Heia,ser de sier Cataflam hjelper mot smertene.Voltaren/Cataflam er så å si det samme, så kan jo kjøpe Voltarol reseptfritt på apoteket nå(som var på tide)De har jo gjort det i Sverige,vet ikke å lenge...Men det går jo ann å prøve..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå