Gå til innhold

Oppfordret til å bruke BH

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nåja, jeg vet om menn som har fått beskjed om å ikke sægge slik at undertøyet vises og om å bruke mer tid på hygiene. Blir ikke det noe av det samme? Det er tross alt arbeidsgiver som bestemmer reglene for hva som er akseptabelt og ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dere ser åpenbart ikke poenget. Jeg er ikke noen feminist, eller ihugga forsvarer av kvinners rettigheter.

MEN en slik type "gode råd" hadde aldri kommet til en mann. Det ligger et langt sterkere press på at kvinner skal se "pyntelige" ut - et press jeg tror svært ofte kommer fra andre kvinner. Og det samme hadde vært tilfelle om det var sminken som var problemet.

Jeg vet om menn som har fått en hyggelig oppfordring til å endre litt klesstil jeg da... F.eks. bytte ut noen helt upassende sko, eller barbere seg før større møter.

Ser ikke noen forskjell på dette og den oppfordringen TS har fått.

Skrevet
Nåja, jeg vet om menn som har fått beskjed om å ikke sægge slik at undertøyet vises og om å bruke mer tid på hygiene. Blir ikke det noe av det samme? Det er tross alt arbeidsgiver som bestemmer reglene for hva som er akseptabelt og ikke.

Kanskje om arbeidsgiver hadde pålagt den mannlige ansatte å gå med korsett for å presse inn ølmagen? Tror dere noen hadde reagert på det?

Arbeidsgiver har en viss rett til å kreve et passende antrekk blant de ansatte, men denne retten er ikke ubegrenset.

Skrevet
Kanskje om arbeidsgiver hadde pålagt den mannlige ansatte å gå med korsett for å presse inn ølmagen? Tror dere noen hadde reagert på det?

Arbeidsgiver har en viss rett til å kreve et passende antrekk blant de ansatte, men denne retten er ikke ubegrenset.

Nei, men eksemplene er ikke sammenlignbare heller. Sæggebukse, bh, barbering, skovalg og til en viss grad kroppslukt er ting man enkelt kan gjøre noe med. Det samme gjelder ikke for vekt.

Skrevet

Dere som synes det er helt greit å gå uten BH på jobb, hva om ts var f.eks lærer på ungdomsskolen? Ville det fortsatt vært greit? Eller ville det kanskje tatt oppmerksomheten bort fra det læreren prøvde å formidle til elevene?

Skrevet
Nei, men eksemplene er ikke sammenlignbare heller. Sæggebukse, bh, barbering, skovalg og til en viss grad kroppslukt er ting man enkelt kan gjøre noe med. Det samme gjelder ikke for vekt.

Det er en naturlig del av kroppen som skal "spennes" på plass, av frykt for at andre skal ta anstøt av den.

På samme måte skal brystene pakkes inn, uavhengig av om de allerede er tildekket.

Skrevet
Dere som synes det er helt greit å gå uten BH på jobb, hva om ts var f.eks lærer på ungdomsskolen? Ville det fortsatt vært greit? Eller ville det kanskje tatt oppmerksomheten bort fra det læreren prøvde å formidle til elevene?

Andre steder i verden argumenterer de på samme måte om en kvinnelig lærer skulle vise ankelen eller håret.....

Gjest kvinne24
Skrevet

Om hun har store pupper, så skjønner jeg ikke at hun synes det er godt å gå uten bh. Jeg har store pupper (F-cup) å det er alldeles ikke godt å gå uten noe som holder puppene på plass!

Det gjør strengt tatt vondt når all denne puppe-vekten henger ned å tøyer på huden.

Å personlig, så er det jo ikke fint når damer går uten bh.

Du ser det jo kjempe lett om puppene er små eller store.

Og om det er så vondt, å du ikke finner bh som er gode nok, så synes jeg du skal kjøpe sports-bh som noen før har nevnt. De støtter å er ikke ubehagelige å ha på.

Skrevet (endret)

Jeg vil nok engang gi en kort tilbake melding. Har nok vært litt mye i forsvars posisjon. Var en tur i butikken i går, så nå har fått tak i to gode vanlige Bher.

Kjøpte også en stropp løs BH som kan holde de litt på plass om jeg for vondt i skuldrene. Absolutt 0 bevegelse er det ikke, men nå håper jeg at jeg erinnenfor normen. Det viste seg også at jeg ikke er D-cup som jeg har trodd men E cup (E 75)

Om hun har store pupper, så skjønner jeg ikke at hun synes det er godt å gå uten bh. Jeg har store pupper (F-cup) å det er alldeles ikke godt å gå uten noe som holder puppene på plass! Det gjør strengt tatt vondt når all denne puppe-vekten henger ned å tøyer på huden.

Jeg har ikke følt noen form for ubehag med å gå uten BH. Unntaket er om jeg må gå veldig fort, da kan det være litt vondt.

Og så for å nevne det med kleskode igjen, her på jobben så har det vært enrelativ tolerant kleskode (har jeg trodd til nå). Noen går veldig pent kledd, noengår i olabukse og t-skjorte. Og en del men er ofte ubarberte.

Og for å svare på et annet litt provoserende innlegg. Jeg har aldri opplevd noe ubehagelig episode på jobben eller tilnærmelser, og er sikker på at det heller aldri ville skje.

Privat så har jeg heller ikke opplevd noe av betydning. Faktisk så har jeg flere venninner som har opplevd mange flere kommentarer og beføling.

Eneste episode jeg kan erindre var i fjor sommer. Jeg gikk hjem fra jobben og så var det 3 innvandrer gutter på rundt 12-13 som ropte til meg, «se hun går uten BH». Så kom de ned på gang stien og stengte veien for meg i noen minutter. Jeg ble sint å ba de flytte seg. Noe de etterhvert også gjorde. Mener ikke at dette er relatert til etnisitet, dette er også en typisk episode som mange kvinner også kunne ha opplevd ved å gå i skjørt, høye heler osv.

Men som jeg nevnte helt først, jeg har tatt hintet. Skal ikke lenger demonstrere eller utfordre noen på dette. Spesielt ikke siden venninnen min (kollega) også mener at jeg kan har virket distraherende på jobben over lang tid. Og skal etter beste evne prøve å holde brystene på plass, i alle fall på jobben. :)

Endret av Nina76
Skrevet
Jeg vil nok engang gi en kort tilbake melding.

Har nok vært litt mye i forsvars posisjon.

Var en tur i butikken i går, så nå har fått tak i to gode vanlige Bher.

Kjøpte også en stropp løs BH som kan holde de litt på plass

om jeg for vondt i skuldrene.

Absolutt 0 bevegelse er det ikke, men nå håper jeg at jeg er

innenfor normen. Det viste seg også at jeg ikke er D-cup som jeg

har trodd men E cup (E 75)

Jeg har ikke følt noen form for ubehag med å gå uten BH.

Unntaket er om jeg må gå veldig fort, da kan det være litt

vondt.

Og så for å nevne det med kleskode igjen, her på jobben

så har det vært en relativ tolerant kleskode (har jeg trodd til nå).

Noen går veldig pent kledd, noen går i olabukse og t-skjorte.

Og en del men er ofte ubarberte.

Og for å svare på et annet litt provoserende innlegg.

Jeg har aldri opplevd noe ubehagelig episode på jobben eller

tilnærmelser, og er sikker på at det heller aldri ville skje.

Privat så har jeg heller ikke opplevd noe av betydning.

Faktisk så har jeg flere venninner som har opplevd

mange flere kommentarer og beføling.

Eneste episode jeg kan erindre var i fjor sommer.

Jeg gikk hjem fra jobben og så var det 3 innvandrer gutter

på rundt 12-13 som ropte til meg, «se hun går uten BH».

Så kom de ned på gang stien og stengte veien for meg

i noen minutter. Jeg ble sint å ba de flytte seg.

Noe de etterhvert også gjorde.

Mener ikke at dette er relatert til etnisitet, dette er også

en typisk episode som mange kvinner også kunne ha opplevd

ved å gå i skjørt, høye heler osv.

Men som jeg nevnte helt først, jeg har tatt hintet. Skal ikke lenger

demonstrere eller utfordre noen på dette.

Spesielt ikke siden venninnen min (kollega) også mener at jeg

kan har virket distraherende på jobben over lang tid.

Og skal etter beste evne prøve å holde brystene på plass, i alle fall

på jobben. :)

Lykke til!

Det kan nok skje at du vil få positive tilbakemeldinger fra kolleger på din "nye" look.

Min erfaring er forresten at E-cup stort sett har bredere stropper og bedre polstring enn D-cup. (Har vært begge deler de siste par årene, pga graviditet/amming. )

Og på fritiden gjør du jo akkurat som du føler for!

Skrevet
Men som jeg nevnte helt først, jeg har tatt hintet. Skal ikke lenger

demonstrere eller utfordre noen på dette.

Spesielt ikke siden venninnen min (kollega) også mener at jeg

kan har virket distraherende på jobben over lang tid.

Og skal etter beste evne prøve å holde brystene på plass, i alle fall

på jobben. :)

Det har blitt en ivrig diskusjon rundt dette temaet. ;)

Ønsker deg lykke til videre!

Gjest AnneShirley
Skrevet
MEN en slik type "gode råd" hadde aldri kommet til en mann.

Jo, selvfølgelig har det det!

Jeg vet om en ung mann som ble bedt om å ikke ha synlig bokser som stakk opp av buksa og en eldre mann som ble bedt om en annen tilpassning av antrekket.

Skrevet
Jo, selvfølgelig har det det!

Jeg vet om en ung mann som ble bedt om å ikke ha synlig bokser som stakk opp av buksa og en eldre mann som ble bedt om en annen tilpassning av antrekket.

For ikke å snakke om at menn MÅ gå med langbukse på jobb uansett hvor varmt og klamt det er. I tilegg til slipstvangen, uansett hva man nå måtte føle om å ha noe knyttet relativt stramt rundt halsen.

Jeg synes ikke vi kvinner har det så mye verre enn menn i så måte. Vi er tvert imot friere til å velge antrekk etter vær og vind, siden vi kan variere med skjørt og kortermede bluser når mennene må stille i dress med langbukse og dressjakke og langermet skjorte og slips.

Skrevet

På min forrige jobb var det en mann som ble bedt om å skjerpe seg, han gikk på jobb med bustete hår og hettejakke når han skulle jobbe på kundemottaket. En av kvinnene der gikk uten BH, og fikk så vidt jeg vet aldri noen kommentar (men hun jobbet heller ikke på kundemottaket).

Til TS: Riktig BH-størrelse og type er utrolig viktig, håper du har fått riktig nå. Hovedtyngden skal ikke bæres på skuldrene, men fordeles likt der BHen holder. På mange BH-er kan man også bytte ut stroppene med noen bredere, så det fordeles utover et større område av skuldrene. Når du har så store bryster at du får vondt i skuldrene av bhen, må du også tenke på at du kan få ryggplager (kanskje ikke nå, men om f.eks 20 år) av å gå uten BH, fordi tyngden av de bæres kun på forsiden av kroppen. Med riktig BH skal du ikke få vondt, men begrense belastningen på rygg, skuldre og nakke mest mulig.

Skrevet

Jeg har forståelse for at det på enkelte arbeidsplasser blir gitt oppfordringer som den ts har fått. På min arbeidsplass, hvor vi forholder oss til barn i barnevernsinstitusjon (opp til 13 års alder), ville det vært utenkelig å gå uten BH, med stor utringning, kort topp som viser magen, veldig kort skjørt osv. Shorts/t-skjoerte på varme dager er selvsagt helt ok, men man skal bruke hodet i fht hva som er anstendig.

Jeg synes dette kommer helt an på type arbeidsplass. Jeg synes ikke det er ok at f.eks en ungdomsskolelærer går BH-løs. Når det er sagt, synes jeg heller ikke det er greit at jenter kler seg som lolitaer på skolen. Ungdom i den alderen er sårbare (gjelder bgge veier) og bør faktisk av og til beskyttes mot seg selv. Jeg har vært borti episoder hvor gutter har mistolket signaler og latt hormonene ta fullstendig styringen, og jeg klandrer dem ikke. De beveger seg jo daglig i et minefelt av tenåringsjenter med puppene halvveis ute og bukselinninger så lave at de ville blottet kjønnshåret om de ikke hadde barbert seg.

Hadde jeg jobbet på et kontor og følt det plagsomt å gå med BH, ville jeg faktisk ikke godtatt en oppdring som den ts fikk, så sant jeg ellers kledde meg greit. Det går helt fint an å se anstendig ut uten BH, og om puppene er små eller store spiller etter min mening ingen rolle.

Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet
Eneste episode jeg kan erindre var i fjor sommer.

Jeg gikk hjem fra jobben og så var det 3 innvandrer gutter

på rundt 12-13 som ropte til meg, «se hun går uten BH».

Så kom de ned på gang stien og stengte veien for meg

i noen minutter. Jeg ble sint å ba de flytte seg.

Noe de etterhvert også gjorde.

Mener ikke at dette er relatert til etnisitet, dette er også

en typisk episode som mange kvinner også kunne ha opplevd

ved å gå i skjørt, høye heler osv.

Tror du tar feil, korte skjørt og høye heler ?

Store pupper ute av kontroll sender ut sterke seksuelle signaler.

Du kan være heldig at du ikke ble befølt eller vont være.

Du sa selv at du var en høy dame, du virker også uredd og sta.

Så det kan også være en grunn til at du ikke har hatt flere opplevelser.

Dersom du har jobbet på stedet siden 2003, så har nok de BH løse puppene

dine vært et stort samtale emne i lang tid.

Jeg tror ikke oppfordringen din kom av ren impuls fra ledelsen.

Sier ikke dette for å såre deg, men for at du skal forstå at mange har vært

sjenerte. Husk at på en stor arbeidsplass er det mange som kan ha et kristent

eller annet livssyn hvor duvende bryster virker veldig provoserende.

Skrevet

Hæ??? Unskyld meg, men... :fnise:

Gjest AnneShirley
Skrevet
Hæ??? Unskyld meg, men... :fnise:

Jeg :fnise: også.

Dette handler da ikke om livssyn eller kjønn, men om å kle seg orntlig på jobb.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hold deg on-topic. Eventyr og illusjoner har ingenting med denne tråden å gjøre

Skrevet

Jeg er nesten sjokkert.

Nei.

Egentlig ikke. Det virket bare som en god begynnelse.

Litt moteriktig, liksom. Noe jeg sa for å virke "in" og "med".

Så til poenget.

Vi er født nakne, og jeg har absolutt ingen problemer med nakne dyr.

Mennesket er også et dyr.

Selv om vi tydeligvis liker å gjemme vekk alt som synlig beviser det eller utløser instinktene våre.

Vi skremmer ikke andre, og går ikke nakne, og lukter ikke vondt -- og ikke lukter vi naturlig heller, "fordi det er uproffesjonellt".

Vel.

Profesjonalitet er rett og slett barnslig; det er en lek hvor vi leker at vi er noe mer enn dyr, og går med masker på kroppen og maler oss i fjeset -- fordi kunder som leker at de er noe mer enn dyr ikke skal bli påmint om at de er dyr og provosert til å gå og leke med andre mennesker som er bedre til å leke at vi ikke er dyr, men noen rare roboter som er uten frykt og uten instinkter.

Virkelig.

Det er barnslig.

Tenk hva som skjer hvis du kler av deg i offentligheten og viser ditt egentlige jeg -- jeg-et du kun er sammen med kjæresten din og dine absolutt beste venner.

Den du fra naturens side faktisk er -- og ikke det rare følelsesløse dyret du later som du er i "profesjonell sammenheng".

Du ville blitt flau til tusen.

Du ville følt deg... av mangel på bedre ord... Naken.

Jeg kan helt ærlig si at jeg ikke ville blitt flau på noen andres vegne enn alle som ser på meg naken og føler seg uvel -- for jeg vet godt at alle andre bare leker når de har klærne på, og at dersom jeg kler av meg så er det FAKTISK alle andre som lider av alvorlige psykiske skavanker dersom de blir provosert.

Hvorfor provoserer det naturlige så mange mennesker -- når vi ser bort i fra at alle som blir provosert av nakenhet per definisjon lider av virkelighetsforstyrrelser?

Dissende pupper er naturlige.

For hundre år siden fantes ikke brystholdere -- og ingen i sine villeste fantasier ville bedt noen om å binde fast brystene sine til brystet med stropper over skuldrene og rundt ryggen for at de skal slutte å disse.

Likevel gjør noens ledere det i dag.

Bare fordi de selv lider av mangelfull virkelighetsforståelse.

Vel.

Er det ikke på tide at alle intelligente mennesker som anerkjenner at alle er nakne under klærne setter en stopper for denne galskapen som heter kleskode?

Det baller på seg.

For tusen år siden ville ingen, andre enn din eventuelle ektemann og foreldre, reagert på om du gikk i bar overkropp og uten truse i skjørt.

Det er ingen beviselig korellasjon mellom utvikling og påkledning som tyder på at livene våre blir bedre eller sannhetene våre sannere eller samfunnet bedre av å gå i uniformer eller ved å kle oss slik og slik og slik og slik.

Og det har ingenting med utviklingen og moderniseringen å gjøre heller -- for alle klær ble laget for å beskytte ELLER for komfort, ikke for å bli påtvunget andre.

Når trådstarter ikke går med brystholder, hvem i heiteste hule er lederene til å bestemme hva hun skal ha på seg UNDER klærne bare fordi det gjør andre usikre på seg selv?

Ser ingen andre enn meg likheten mellom kravet til brystholder på grunn av vestens kulturlige seksuelle syn på menneskekvinners melkekjertler -- og enkelte muslimers krav til burka på grunn av deres kulturs syn på kvinners hår?.

Brystholderen er ny.

Hva skjer når den neste praktiske oppfinnelsen er hundre år gammel -- skal vi kreve at alle skal eie minst to og alltid bruke minst en av dem også, slik det tilfeldigvis har blitt med bukse og genser -- og nå tydeligvis også brystholdere?

Jeg er ikke nudist.

Jeg er ikke naturist.

Jeg besitter bare normal intelligens og kunnskap om hva jeg faktisk er, noe veldig veldig mange mennesker tydeligvis ikke lengre gjør, noe jeg ser på med STERK bekymring.

Hadde sjefen min bedt meg om å bruke boksershorts fordi min (har vi lov til å si penis her inne?) sin form er synlig gjennom buksen hadde jeg forklart ham/henne et par alvordsord og eventuellt funnet en ny jobb -- for mennesket er virkelig virkelig på villspor når det gjelder vårt syn på vår egen identitet når vi ikke KAN gå naken uten å bli trakasert og fengslet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...