Gå til innhold

Julemat


Camilla89

Anbefalte innlegg

Tromsø her.

Varierer litt hva vi har på julaften, enten ribbe eller pinnekjøtt. I år blir det pinnekjøtt med hjemmelaga kålrabistappe og mandelpotet. Nam nam...

Varierer også hva vi har til dessert. I år har jeg tenkt å ha sjokoladefondue med fruktbiter. Tidligere år har vi hatt hjemmelaga iskake, flambert frukt og is...

1. juledag har vi laaang 'brunch' og spiser gjerne restene fra julaften. 2. juledag har vi gjerne fisk....og nyttårsaften kalkun!

Vi er ikke så himla glade i tørrkaker (a la fattigmann, sandkaker, sirupssnipper etc) Vi foretrekker kokosmakroner, Sarah Bernhards, pepperkaker og kakemenn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Familie fra Oslo / Hedmark

Da jeg var lita spiste vi alltid svineribbe på julaften (tilbehør: medisterkaker, sosisser, surkål, rødkål og mandelpoteter). Øl og akevitt til (brus til oss barna da ;) )

Deretter hadde vi noen "opprørsår" med diverse på menyen (lammelår, and osv..)

De siste årene har vi adoptert den fantastiske vestlandske tradisjonen med pinnekjøtt på julaften. Tilbehør er vossakorv, innmatpølse, kålrotstappe og mandelpoteter. Øl og akevitt til. Vi spiser da gjerne ribbe til middag enten 1. eller 2. juledag. Den kan det godt serveres rødvin til.

Desserten julaften var multekrem før, men vi har avansert til is med varme multebær som er mye friskere etter en tung middag. Kromkaker, kaffe og cognac/ likører serveres til. Dessertene resten av jula varierer, men vi pleier ofte å ha fruktsalat.

Frokostene / lunchene i romjula er laaange med masse mat på bordet. Mamma lager verdens beste leverpostei og sylte. Også har vi egg, ansjos, sild, edamerost, kaviar, kanskje rester av kald ribbe etc. Vi har lefse og brød til.

Av julekaker har vi som regel pepperkaker og / eller sirupsnipper, goro, krumkaker, sandkaker, smultringer, risboller og kokosmakroner.

Da mamma var lita hadde de "koldtbord" (det var varmretter også) med diverse på julaften og da var alltid lutefisk og lefse et viktig innslag. De drakk hjemmebrygg (alkoholfritt) til. Er det det som heter tomtebrygg tro?

Ble sulten nå jeg...

Endret av Amadea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo men feirer jul hos mamma i Fredrikstad:

På juleaften har vi ribbe, hjemmelagede medisterkaker, sosisser, rødkål og surkål, kokte poteter, sjysaus, svisker og kokte eplebåter. Vi bruker også tyttebærsyltetøy, grov sennep og sur agurk som tilbehør.

Dessert tar vi ofte som en pause i gaveoppakkingen - da er det juleis. Den er vaniljeis (kjøpt eller hjemmelaget) med hakket mørk sjokolade, hakkede hasselnøtter, rosiner som har ligget i rom og hakkede geletopper + litt av det sterke fra rosinene.

Etter gavene er det som oftest litt drikke og evt noen småkaker hvis vi orker.

Første dag er det god julefrokost med hjembakt valnøttbrød og julekake + masse godt pålegg som rull, sylte, saltkjøtt, multesyltetøy osv. På kvelden er det pinnekjøtt hos bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Østfold. Vi spiser ribbe, sosisser, medisterkaker, rødkål, skysaus og poteter. Dessert er iskake og engle lapskaus (frukt coctail he he). Til drikke har vi jule øl fra Borg eller Grans og julebrus og akevitt da. Dette er julaften.

Kaker er det: bringebærsnitter, kokos makroner, krumkaker, sandbakkels og tyske skiver og kaffe da. Med likør gjerne.

1. jule dag er det kald ribbe og mye annet godt pålegg og sild. Brød og lefser (min mann må ha det, er fra Hedmarken.

Masse herlig mat og drikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo/ jeg er fra Hedmark

Vi spiser oksestek.

Sambo er muslim, og han lager den nydligste og saftigste oksesteken

jeg noen gang har satt mine tenner i!

Av tilbehør har vi kålrabbistappe, ertestuing, flatbrød, tyttebær, brunsaus, poteter og litt grønnsaker.

Og han liker en dert Mango Chutney i stedet for tytingen.

Hamar Lillehammer Bryggeris julebrus, Rosé vin og vann. NAM NAM NAM

Deilig å komme hjem fra kirka å høre han nynne for seg selv på kjøkkenet, med dress og slips , og så så fint matlagingsforkle oppå da. Jøye meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bergen, vi spiser pinnekjøtt på julaften, og det gjør nok de aller fleste her. Til dessert har vi enten riskrem med rød saus eller is med bær, er vi hos svigers er det is eller multekrem.

Av julekaker har vi pepperkaker, kakemenn, kokosmakroner, cookies med sjokolade og hasselnøtter, sandkaker og smultringer. Noen ganger fyrstekake og brownies.

Drikke: Akevitt og juleøl til maten, kaffe og cognac til de som vil ha det til kakene, julebrus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra Hallingdal og vi spiser pinnekjøtt. (Er så veldig glad jeg ikke er oppvokst med ribbe, for det smaker jo så kjedelig!) Til pinnekjøttet har vi gode poteter, kålrabistappe og sjy. Øl og akevitt til drikke, molter med fløte på til dessert.

Resten av jula får vi som regel servert ribbe hos gommo, småmat (tradisjonskost) med lefsekling hos mommo, og på nyttårsaften er det gjerne kalkun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyen min på julaften ser ganske lik ut som de andre fra Buskerud her. :)

- kl 12 på julaften er det mølje for de som liker det (eller flatbrød til meg, liker ikke mølje).

-kl 15 er det middag, og da spiser vi ribbe. Tilbehøret er medisterkaker, medisterpølser, poteter, sjy, flatbrød og tyttebærsyltetøy.

-Etter middagen er det molter OG krem (vi blander aldri dette sammen til moltekrem pga melkeallergi i familien) og karamellpudding med krem.

Etter middagen og pakkene er det kaker, og da er det krumkaker, lefsekling (tynn, gul lefselignende sak med smør og sukker inni) og sirupsnipper som stort sett blir servert. NAM! :)

Har en del familie som opprinnelig er fra Vestlandet, og de spiser ribbe på julaften. Så det er ikke sånn at alle vestlendinger spiser pinnekjøtt. :)

På nyttårsaften når jeg var liten hadde vi ofte helstekt and til middag. Mye mer saftig enn kalkun, og minst like godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Hedemark og er vant til ribbe på julaften, men mannen er vant til kalkun så nå spiser vi kalkun samt litt ribbe, innmatpølser, innmatkaker, rosenkål med bacon, brokkoli, mingulerøtter, tyttebærsyltetøy, brun saus, surkål, waldorfsalat. det er gjerne både rødvin og øl, samt akevitt til maten for de som vil ha det, vi andre drikker brus. Dessert er fruktsalat med is/ sorbet eller vaniljekrem til... de som vil ha får gjerne krumkaker til....

1. juledag spiser vi froskost med hjemmelaget lefse og sylte, kald ribbe, samt alt man kan tenke seg av ost, kjøttpålegg, hjemmelaget leverpostei osv osv.... varierer fra år til år, men er noen faste innslag....

Julekaker variere fra år til år, men er ca 7-10 slag, og blir aldri spist opp, så det skal jeg slutte med.. vi er enige om at i år skal vi bake kaker vi liker selv om det ikke er typisk jul og ha i fryseren....

Resten av jula varierer det veldig hva vi spiser, det spørs om vi får gjester eller ikke. Men det går nok mye i kald mat, dvs mye av det samme som vi spiser til frokost 1 juledag gjerne sammen med nystekte rundstykker... nam nam... ble sulten jeg nå, bra det ikke er så lenge til...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av dette: Vestlandet: Pinnekjøtt, Østlandet: Ribbe: Nordland/Finnmark: Fisk.

Jeg er fra Finnmark og med unntak av ei venninnes familie som spiser lutfisk (og de er opprinnelig fra Vestfold) så kjenner jeg INGEN som spiser fisk på julaften :)

Vi har alltid ribbe, med ribbefett, saus, hjemmelaget surkål, grønnsaker, tyttebær, poteter osv. Skjer at vi har elgkjøttkaker ved siden av, men medisterpølser etc er uaktuelt siden pappa synes det er "simpel mat". Til dessert har vi multekrem og krumkaker (eller hjemmerørt jordbær og krem til de som ikke liker multekrem). Drikke er brus til barna, juleøl og akevitt til de voksne (evt et glass rødvin for de som ønsker det). Til pakkeåpningen så serveres det cognac, kaffe, dessertkake og småkaker :)

Resten av jula har vi forskjellig mat: pinnekjøtt, helstekt laks, oksestek, spekemat osv. Hvilke dager vi har hva varierer i forhold til når vi er invitert på middag hos andre.

Julekaker hjemme er vanligvis mandelstenger, krumkake, pepperkaker, nøttetopper, havreflarn ++

...jeg må innrømme at jeg ikke er spesielt begeistret for ribbe, sambo synes det bare er ok, så jeg tror vi kommer til å lage noe annet når vi skal begynne å lage våre egne tradisjoner - vil heller spise noe jeg synes er skikkelig nam på julaften ;)

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oppland,

Vi starter julaften med risengrynsgrøt til "lunsj" i 13-14 tida.

På kvelden etter at jula er ringt inn (ca kl 18) spiser vi ribbe med julepølse og hjemmelagede kjøttkaker, poteter, sky, brun saus, rødkål, surkål og svisker. Tyttebær og flatbrød hører med. Juleøl, hjemmebrygget øl, brus og aquavit. Dessert er riskrem med jordbærsaus...

Når middagen er ferdig så vasker vi opp, så vi er ferdige med det, og så er det gaver.

Etter gaveutpakking er det kaffe, cognac eller likør og kaker: Smultringer, kransekake, sirupsnipper, serinakaker, brune pinner, hjemmelaget marsipan, coctail kaker, mintkuler og sandkaker.. Og twist og konfekt.

1. dag har vi julefrokost med hjemmebakt lefse og hjemmelaget brød, hjemmesydd rull, sylte, ost, kald ribbe, juleskinke, og alt mulig godt!

Resten av jula er det mye koldtbord og annet deilig! Vi bidrar som regel med viltkjøtt eller fisk, da samboeren sørger for sjølberging på dette området.

Kalkun på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Trondheim, og vi har kalkun på julaften. Fløtesaus, grønnsaker og gode poteter til. Brus, vann å drikke, vi drikker ikke alkohol i jula (heller). Riskrem, rød saus og krumkaker til dessert.

Når jeg har feiret jul andre steder enn hjemme har jeg spist ribbe, pinnekjøtt og surstek. Kjempegodt det også, og jeg er lite bundet av min egen tradisjon egentlig.

Kaker: Delfiakake, berlinerkranser, sjakkruter, mor monsen, suksessterte, smultringer...

Vi er ingen storspist familie, så etter julaften har vi fått nok av all maten for en stund. Ingen stor (reste-)frokost 1. juledag altså, men vanlig brød og pålegg.

En av juledagene har vi alltid hjemmelaget fiskegrateng, og det er helt nydelig!

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shady Lady
.. hvor er dere fra? :)

Hvor er det vanligst med ribbe, og hvor er det vanligst med pinnekjøtt? Annen julemat?

Desserter? Bakverk? :)

Har prosjekt om julemat fra forskjellige deler av landet ;)

Er frå Vestlandet, og eg må ha pinnekjøt for at det skal vere jul :)

Pinnekjøt, poteter, kålrabistappe, rødkål, surkål, litt svineribber, julepølser, lefser og ribbefett står på menyen hos oss. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...