Gå til innhold

Julemat


Camilla89

Anbefalte innlegg

.. hvor er dere fra? :)

Hvor er det vanligst med ribbe, og hvor er det vanligst med pinnekjøtt? Annen julemat?

Desserter? Bakverk? :)

Har prosjekt om julemat fra forskjellige deler av landet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Oppland, med foreldre fra Oslo. Hos oss har vi alltid spist ribbe, medisterkake og julepølse med rødkål, poteter og sjy til middag, juleaften. Ellers er det tradisjon for både lefse med ribbe og lefse med medisterkaker til frokost 1. juledag og til middag i jula og rett før jul. Ettersom jeg er fra Toten skal det da "selvsagt" være Gjøviklefse/lefserull. Julebrusen til Hamar/Lillehammer er et must.

Av julekaker er det delfiakake, sirupssnipper, kokosmakroner, mandelmakroner, berlinerkranser, goro, strull og kromkaker det hovedsaklig går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Sandnes, og her går det nok generelt mest i pinnekjøtt.

Men familien til mannen min spiser ribbe, familien min spiser pinnekjøtt og vi spiser nøttestek (er vegetarianere).

Av kaker går det mest i brune pinner, konfektkaker, smultringer, kromkaker, mandelstenger og kakemenner.

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjlnte ikke den med at dere spiser pinnekjøtt men er vegetarianere jeg?

Når vi feirer jul i hjemtraktene (oppland) så spiser vi ribbe, steik (okse eller svin) medisterpølser og medisterkaker. (Tilbehør surkål, rødkål, grønnsaker, poteter og saus) Dessert er riskrem med rød saus.

Når vi feirer jul med samboer (nordvestlandet) er det pinnekjøtt. Rabbestappe, mårpølse, surkål og rødkål og poteter.

Julefrokost: >Hjemmelaget lefse med sylte og sennep, kokt egg med ansjos, masse annet vanlig pålegg.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjlnte ikke den med at dere spiser pinnekjøtt men er vegetarianere jeg?

Hun sa familien til mannen, og hennes egen familie. Selv spiser de nøttestek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedemarking

Jeg er fra Hedemarken.

Her har så godt som alle ribbe på julaften. Tilbehøret er poteter, ribbefett, julepølse, innmatpølse, surkål, tyttebær, sylteagurk, grov sennep og skikkelig lefse. Drikke er hjemmebrygd øl, julebrus fra Hamar- og Lillehammer bryggerier og eventuelt akevitt.

Dessert er selvfølgelig riskrem med rød saus, med mandel i.

De mest typiske julekakene herover tror jeg er julekake, sandkaker, kromkaker, sirupsnipper og berlinerkranser.

Og som allergiker, kan jeg ikke engang smake på en eneste liten bit av noe av det... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marie_*
Skjlnte ikke den med at dere spiser pinnekjøtt men er vegetarianere jeg?

hun sier ikke det, men at hos hennes familie er det vanlig med pinnekjøtt, hos hennes mann sin familie ribbe - mens de spiser nøttestek fordi de er vegetarianere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun sier ikke det, men at hos hennes familie er det vanlig med pinnekjøtt, hos hennes mann sin familie ribbe - mens de spiser nøttestek fordi de er vegetarianere.

Da forstår jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Vest-Agder, og en familie med en far som jakter så ofte han kan. Så hos oss hadde vi alt "spennende" pappa hadde fått i løpet av høsten - harer, tiur, ryper og sånt. Men i tillegg hadde vi alltid ribbe. Etter at mamma og pappa skilte seg for 4 år siden har det derimot gått i pinnekjøtt, både hos mamma, og når vi har feira jul med pappa hos bestemor.

Jeg får nesten vann i munnen av tanken på pinnekjøtt !

Av kaker har det alltid vært hvite kakemenn som har vært tingen. Vi har selvfølgelig hatt fler sorter, men det har variert litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest typiske julekakene herover tror jeg er julekake, sandkaker, kromkaker, sirupsnipper og berlinerkranser.

Sandkaker glemte jeg ja, jeg visste det var en kake som manglet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk av dette: Vestlandet: Pinnekjøtt, Østlandet: Ribbe: Nordland/Finnmark: Fisk. FInnes selvfølgelig folk som spiser pinnekjøtt andre steder enn på vestlandet da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fra Oslo men foreldre og besteforeldre er fra Oppland.

Hos oss går det i ribbe, julepølser, medisterkaker, surkål, grønnsaker (huser ikke helt hvilke, tror ihvertfall rosenkål) poteter, tyttebær, svisker, mamams hjemmelagde brunsaus og lefse.

Bestemoren min som bodde i Gudbrandsdalen lagde hver jul hjemmelaget lefse og flattbrød til hele slekta, de var så godt, nå må vi nøye oss med de kjøpte og de er ikke så gode. Virkelig synd at ingen lærte seg kunsten å lage hjemmelaget lefse.

Av kaker går det i kromkaker, sandkaker, goro, kokosmakroner, delfiakake, kransekake, brennte mandler og ristopper av det jeg kan komme på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp spiste vi alltid ribbe, pølse, medisterkake, lefse osv. Med E.C Dahl julebrus til barna, øl og akevitt til de voksne. Jeg kommer fra Sør-Trøndelag, mens foreldrene mine er fra Hedmark.

Min tidligere stefar har lutefisk på juleaften, annet sted i Sør-Trøndelag. Min stemor bruker reinsdyrsribbe på juleaften, same fra Hedmark/Sør-Trøndelag. Mannens mor og stefar har også ribbe, begge fra Trondheim, mannens far(Trondheim) og stemor(Sandnes) har pinnekjøtt.

Dessert: ofte multekrem, kaker og is.

Endret av Lady Lovelace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har inntrykk av dette: Vestlandet: Pinnekjøtt, Østlandet: Ribbe: Nordland/Finnmark: Fisk. FInnes selvfølgelig folk som spiser pinnekjøtt andre steder enn på vestlandet da:)

Tror det er tradisjonen, vi pleier alltid å samle resten av familien (som vi ikke er sammen på julaften) til pinnekjøtt en kveld mellom jul og nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet en undersøkelse gjort i 2003/2005. Den viser at ribbe er mest vanlig på østlandet og i midt-norge, pinnekjøtt på vestlandet, kalkun helst i byene, svinestek/svinekam helst i byene, lutefisk spredd på østlandet, i innlandet og nord-norge, torsk på sørlandet og viltstek spredd i byene :)

Så nå er jeg interessert i å høre mer om tradisjoner på de forskjellige stedene innen desserter, bakverk og drikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...