Gå til innhold

Julemat


Camilla89

Anbefalte innlegg

Jeg er hedmarking og vi spiser ribbe, medister-/julepølse og medisterkaker med tilbehør (poteter, tyttebær, surkål og/eller rødkål osv)

julefrokost (både julemorgen og 1. og 2. juledag) er lefse med ribbe, sylte, medisterpølse og medisterkake.

Det har hendt seg at vi har spist skinkestek på julaften også.

Kjæresten fra østfold (moren er halvt engelsk så mulig det er derfra, men faren(som ikke har engelsk blod i årene) har det også som tradisjon) spiser kalkun på julaften.

Julekakene er brune pinner, pepperkaker, kransekake, havreflarn, delfiakake, riskaker.. sikkert mer men jeg husker ikke mer nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss.. Lefse virker som en tradisjon hos folk 1./2.juledag..:)

Første gang jeg har hørt, faktisk :tongue: Det må med i prosjektet!

Dere er fine å ha altså! :biggrin: Kommet godt igang allerede..

Endret av Camilla89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min er fra det sydligste sørlandet - og vi spiser sprellfersk torsk på julaften, med rogn og lever, poteter, grønnsaker og eggesmør. Det er godt! Også liker jeg at jeg får en behagelig metthetsfølelse av det. Blir så tung i kroppen av ribbe og slikt.

Vi pleier ikke å ha desserter i jula. Da jeg var liten lagde mamma av og til riskrem, men det var ingen som spiste noe særlig av det - så vi droppet det. Er jo som regel sprengmett av middagen allerede. Mauler heller litt julegodter utover kvelden :)

Av drikke går det i julebrus til hele familien. Vi drikker lite alkohol hos oss, og jeg liker det egentlig sånn.

Tror nok ikke jeg får ført tradisjonen med juletorsk videre - min samboer (vestlendingen) er altfor glad i pinnekjøttet sitt. Når jeg foreslår fiskemiddag på julaften får han skikkelig triste øyne.... hehe..

Endret av Blemme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bergen og vi spiser pinnekjøtt på julaften. Kunne ikke falle meg inn å spise noe annet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser dere i romjula da? :)

Bare rester etter julemiddagen? Annen (hverdagslig) mat?

Første eller andre juledag har vi biff eller kalkun, de øvrige dagene er det vanlig mat, men gjør kanskje litt mer ut av det enn fiskekaker f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk av dette: Vestlandet: Pinnekjøtt, Østlandet: Ribbe: Nordland/Finnmark: Fisk. FInnes selvfølgelig folk som spiser pinnekjøtt andre steder enn på vestlandet da:)

Jeg er fra Nordland, og vi spiser ikke fisk på julaften. Fakstisk vet jeg ingen som gjør det. Tror det er sånn at fist alltid har vært sett på som hverdagsmat, mens kjøtt var mere fint. Derfor spiser vi ribbe på julaften, med hjemmelaget surkål, ertestuing, svisker, saus og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Sunnmøre. Vi har alltid pinnekjøtt på julaften. Servert med svinemør(veldig vanlig her), mør, surkål, rødkål, kålrotstappe og poteter. Vi bruker å steke pinnekjøttet i stekepanna med 1 ss sirup og 1 ss smør etter den er kokt, men tror det bare er tradisjon i familien. Har ikke hørt om andre som gjør det. (Vet at de enkelte steder koker pinnekjøttet i melk. Noen andre som vet noe om det kanskje?) Dessert på julaften er som oftest riskrem med rød saus. De andre i familien tar seg en aquavit etter middagen, men jeg liker ikke det så holder meg til Grans julebrus. :)

Av bakverk har vi julemenn (kakemenn tror jeg det kalles andre steder i landet som har det), delfiakake, krumkaker og smultringer. Og pepperkakehus! :P

Julefrokosten 1.juledag består av skiver med lammerull, syltaflesk (sylte kalles det her), sur-, krydder-, tomat- og sennepsild.

Eneste faste middagen vi bruker å ha i løpet av romjula er ribbe.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Sør-trøndelag. Og jeg er oppvokst med ribbe, medisterkaker, julepølse, kokte grønsaker, potet, surkål, rødkål, tyttebærsyltetøy, sølvløk og sylteagurk til middag.phu..

Drikke til: tomtebrygg (hjemmelaget) dahls julebrus, juleøl og akevitt

Dessert er oftest multekrem med kromkaker, men har også hatt endel riskrem med rødsaus.

Julekaker jeg er oppvokst med:

krumkaker, smulteringer, colakaker, mandelflarn, kokosmakroner, sjakkruter, pepperkaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er fra utlandet. Og vi spiste alltid noe spennede fugl til middagen.

I år skal vi ha selvskutt stokkand. Og drikker alltid en god rødvin til maten.

1 juledag er det samboers tur og da er det juleribbe..pølser og alt det vanlige der. :)julemiddagen fra 1 juledag varer jo mange dager..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser dere i romjula da? :)

Bare rester etter julemiddagen? Annen (hverdagslig) mat?

Vi har noen faste romjulsmiddager:

1.juledag : ribbe med alt tilbehør

2.juledag : lammesteik

3.juledag : Hel, ovnsbakt ørret

Nyttårsaften : Kalkun

Ellers går det i ulike gryteretter og steik-middager. Gleder meg.. Nammenam.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulletussa

Jeg er fra Oslo med slekt fra Kongsberg, og vi har hatt ribbe i alle år.

Julaften:

-ribbe

-medisterkaker

-julepølse

-poteter

-sky

-rødkål

-evt tyttebær.

Dessert:

- Moltekrem

1.juledag:

-skinkestek

-rødvinssaus

-rødkål el. surkål

-poteter.

Dessert:

-Iskake

2. juledag:

-rester fra julaften og 1. juledag.

Dessert:

-Moltekrem

Nam nam! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser rakfisk( gravlaks for de som ikke liker) med lefse og eggerøre og slikt lille julaften.

Julaften spiser vi kalkun..

1 dag er det restefest

2 dag drar vi bort og da er det buffet med alt mulig rart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Sørlandet.

Tradisjonene fra barndommen min er som følger:

Julemiddag:

-Svinestek med surkål. grønnsaker, svisker, poteter, svor og sjysaus.

-Riskrem med mandel i til dessert

Julekaker:

Krumkaker, serinakaker, kakemenn, pepperkaker, peppernøtter, kokosmakroner, rosettbakkels, smultringer, delfiakake og sandkaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Sunnmøre og i min familie spiser vi følgende på julaften:

Svineribbe med sprø svor

Pinnekjøtt i to varianter: bare dampet og dampet så stekt i ovnen.

Vigramør (svinemør)

Rullepølse (hjemmelaget)

Kålrabistappe, surkål, rødkål og kokte poteter.

Desserten har variert mellom riskrem, sviskegrøt/plommegrøt og jordbær.

I romjulen er det som regel fisk (kveite el ørret/laks), lammestek, kalkun og koldtbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På formiddagen på julaften spiser vi mølje! Krafta fra syltekoking krydret med godt krydder. Spiser sammen med møljebrød som er litt tjukt flatbrød!

Vi spiser alltid ribbe på julaften, og medisterkaker og julepølse, med grønnsaker, surkål, rødkål, poteter, tyttebær, sylteagurk og saus til. Til dessert er det enten riskrem med rød saus eller multekrem.

Drikker Aass juleøl og Aass julebrus til!

1.dag spiser vi pinnekjøtt og julekaker

Pleier å ha disse kakene: pepperkaker, kransekake, delfiakake, smultringer, krumkaker, kokoskaker, risboller (varierer litt, men har bakedilla)

Resten av romjula spiser vi frokoster med ekstra godt pålegg og lefser. Røkt laks, sild, sylte, rull osv. Noe veldig godt er ribberull med sennep under, inne i julelefse:) Namnam

Er fra nedre Buskerud:)

Endret av Byggejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Oslo og vi spiser ribbe på julaften med poteter, rødkål, surkål, medisterkaker, medisterpølser, rødbeter, tytterbær og brun saus:) Til dessert har vi multekrem.. Av julekaker så baker mamma alltid peppernøtter, nøtteroser, sjakkruter, krumkaker, serinakaker, riskaker og pepperkaker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Buskerud, midt mellom Drammen og Hønefoss, og på juleaften spiser vi ribbe, medisterkaker og medisterpølser med surkål, poteter, rødbeter, sylteagurker, tyttebærsyltetøy og sennep. Til dessert har vi multekrem, men vet det er mange som har riskrem eller karamellpudding. På formiddagen spiser vi forresten mølje, det er visst noe som ikke finnes i hele Norge, heller ikke hele Buskerud, slik jeg har forstått det. For dere som ikke vet hva det er- det er flatbrød, eller møljebrød, i kraft. Høres ekkelt ut, ser ekkelt ut, men det smaker ikke så ille når en er vant til det. De i familien som ikke spiser mølje får risengrynsgrøt.

Kvelden lille juleaften spiser foreldrene mine lefse med forskjellig julepålegg, og senere i jula spiser vi ribberester, oksestek og skinke med waldorffsalat. Nyttårsaften spiser vi kalkun med waldorffsalat og loff. Det er godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sol_*

På julaften har vi alltid pinnekjøtt, med poteter, kålrabistappe og sånn der ekkel løk-opplegg som jeg ikke liker.

Dessert har vi alltid riskrem!

Det varierer litt hvilke julekaker vi har, men det er som regel brune pinner, kakemenn, pepperkaker, sandkaker, sjokoladeflarn o.l

Andre dager har vi ribbe, medisterkaker, juleskinke, julepølse og nyttår kalkun.

Er fra Sandnes. Vestlandet altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...