Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)

Anbefalte innlegg

Gjest Agurkolat
Skrevet

Når da gjeld min smak, så likar eg ikkje desse tinga:

Furu på vegg, eller furumøbler. Ekkelt og alt for mjukt materiale.

Svarte møbler og kvite veggar! Blir alt for mykje kontrast, og svært få klarar og gjenomføra da fint.

90-talls stil/møblar

Ekle sånne buete kurv-møbler.

Dei firkanta hyllene til IKEA, som er alt for kraftige..

Mørke, svarte gardiner.

Stresslesser.

Overfyll av dyre designermøbler

Stue som ser ut som om den kjem rett ut i fra ein Bohus katalog.

Mange forskjellige materialer, tre, stein, glass osv på eit lite område

Nips og naps

Overfylte hyller osv.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mine "nei" ting:

-vegger i typiske 90-talls farger (dyprød, okergul, mørkegrønn)

-tapetborder

-brystningspanel

-fondvegg/kontrastvegg

-"overmatching" (puter, kubbelys, duker, gardiner etc i samme farge, gjerne lime eller turkis)

-Black Design

-mismatchende tresorter (f.eks. TV bord i bjørk, bokhylle i bøk og salongbord i eik)

-Recliner (diger lenestol med innebygd puff som "spretter" ut når man drar i et håndtak)

-Pastellfargede skinnmøbler fra 80-tallet

-"Kunst" fra Ikea, Skeidar, Bohus...f.eks. trykk av Vebjørn Sand og Marianne Aulie...

-Kappegardiner

-Panelgardiner

-Hjem som ser ut som de er klippet rett fra en møbelkatalog

-"Fransk landstil" a la hvitstil.com

Skrevet

Mulig jeg har svart i denne tråden tidligere, og svaret var sikkert et annet enn det det er nå ;)

Jeg vil ikke ha i mitt hus per dags dato;

Plastplanter

Duker og gulvtepper (syns de er i veien, men kan absolutt være fint hos andre)

Flisgulv utenom badet

Downlights

Skyvedørsgarderobe

Smijernslamper (samboeren min har en som jeg nekter han å henge opp)

Ellers er jeg ganske åpen. Jeg har ikke noe ubehandlet furu hjemme, men det er jo så upopulært for tiden at jeg har begynt å tenke på kombinasjoner der det kan se kult ut. Dessverre har jeg ikke kommet på noen, men det er sikkert noen kreative trendsettere som tar tak i den utskjelte furua snart, og da skal jeg vurdere å anskaffe litt furu.

Skrevet

Nå har jeg hatt stor moro av å lese nesten hele tråden, så her er mine faux pas:

• store bilder enten fra eget bryllup eller av egne barn

• cd-plater eller dvd'er

• masker

Skrevet

Synes tråden er kjempegøy. Får et innblikk i hva andre synes og mener om interiør og trender.

Har svart før her i tråden, og regner med at smaken min har ikke endret seg siden det.

Men det som jeg reagerer på og ikke vil ha i mitt hjem, er en haug med smånips, uansett hvilket rom det er.

Da blir inntrykket veldig rotete uansett hvilke farger og materialer det er der ellers.

Nå sitter jeg og lurer på om jeg skal ha litt lilla stæsj inn i stua til våren. :sjarmor:

Gjest Elastica
Skrevet

... men det er sikkert noen kreative trendsettere som tar tak i den utskjelte furua snart, og da skal jeg vurdere å anskaffe litt furu.

Den utskjelte furua er tatt tak i allerede. :sjarmor:

White is the new pine.

Skrevet

Den utskjelte furua er tatt tak i allerede. :sjarmor:

White is the new pine.

Så bra! Må medgi at jeg ikke har sett så mye til furua ennå, og det tar vel litt tid før den når manistream interiørblader og interiørbloggernes sfære vil jeg tro. Men jeg skal holde utkikk.

Skrevet

Har sikkert skrevet et sted her før, men nå må jeg oppdatere litt

Liker ikke:

- Taklister i kontrastfarge. Heller ikke trefargede. Taklistene skal være samme farge som taket eller veggene.

- De her store tunge mørke møblene som har vært moderne en stund. Sånn "kistebord" og mørk brune skinnsofaer og sånn. Jeg liker at det blir så mørkt.

- Dill og dall som ikke har noen nytte. Det vil si alt som ikke er kunst. jeg liker ikke dekoregg og høye vaser med greiner. Og hus som ser ut som om den som bor der er dekoratør.

Det gjelder også alt sånn her shabby-chic dill. For meg blir det helt meningsløst å lage en liten "utstilling" av tilsynelatende gamle ting. Det blir noe annet om det faktisk er snakk om rokken til oldemor eller noe slikt.

-

Gjest Micka
Skrevet

Tørka blomster

Samling av syden-dukker framme i stua

Skrevet

Sorry, men noen av dere høres veldig bortskjemte ut i denne tråden.

Mye av det som nevnes her er ting som var VEDLIG IN for bare et år og to siden, noe litt lenger tilbake, og noe er fortsatt helt in.

Bl.a. annet kan jeg nevne fondvegg, black design ting osv...

Selv om DU selv er gått lei av dette, så husk: Noen har kanskje ikke råd å skifte ut så ofte, noen har kanskje måttet vente litt lenger før de fikk det og er dermed ikke gått lei enda, og hos noen varer kanskje ting litt lenger før de blir lei av det.

Greit at DU har sett deg lei på det, men da bør du unngå å bruke ord som usj og æsj, total mangel på smak, eller interiørTABBER.

Dette blir rett og slett å henge ut og latterliggjøre andres smak og hjem. Det bør man holde seg for god til.

Husk også at mange er mindre opptatt av interiør enn du selv er, og at de har et liv og trolig andre ting som de er opptatt av. Så lenge et hjem er rent, noenlunde ryddig og koselig, så synes jeg ikke noen har rett til å rakke ned på det. Interiør er tross alt ikke alt. Det har bare gått til hodet på en del husmødre med for mye fritid og penger ( og sikkert en sliten, hardt arbeidende mann:) Respekter at andre har andre verdier enn deg selv.

Forøvrig en artig tråd kunne vært, om det ikke var for desse feilbrukte og belærende uttrykkene.

Barnas leker kan oppbevares i en kiste el. eller på barnas egne rom, ikke flyte rundt i stuen, på kjøkkenet, på badet mm.

Minnie

Et hjem er et hjem, og ikke en utstilling. Det kan man ha når ungene er flyttet ut, om det absolutt er nødvendig.

Jeg fikk faktisk skikkelig sjokk. De som bodde i leiligheten var passert 30 år begge to og de hang midt i stuen, i rammer- over sofaen.

Minnie

Næææ, omgås du virkelig sånne folk??

*Ironi*

Duk på salongbord er en forferdelig uskikk. Med mindre bordet er stygt og har riper etc.

Minnie

Greit at du ikke liker det, men du kan ikke bestemme at det er en uskikk.

Greit at du gir uttrykk for dine meninger, men det blir feil å bruke sånne ord. Det blir ikke en skikk eller uskikk bare for at du sier det!

Skrevet

Jeg gikk tilbake til første innlegg... Tråden har gått siden 2003!

Mamma har en hang til å dekorere alle lysestaker med lysmansjetter, som selvfølgelig byttes ut ved bla jul og påske. Lysmansjetter skjønner jeg meg bare ikke på. Jeg har ikke falske blomster i vinduskarmen, og da vil jeg heller ikke ha det på lysestakene mine.

En anna ting: Er det bare meg eller er det veldig in å være mot det som har vært inn på 90-tallet?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Artig tråd. :)

Ting jeg nekter å selv ha i hus/gjøre hjemme:

(men som kan være skikkelig fint hos andre)

-Hvite eller lyse møbler. Jeg elsker mørkt tre.

-Hvitevarer i børstet stål.

-Messing/gullfargede dørhåndtak.

-Speil eller vinduer i dører som ikke vender ut i frisk luft..

-Overstyling eller minimalisme.

-Spisebordmøbler med mønstret stoltrekk eller farger på stoltrekkene. Jeg liker å bytte stil for ofte til å passe for det.

-Gulvlaminat på vegg. Ok, ok. Det KAN være kult på en fokusvegg, men har sett flere som har gjort dette og det føles bare helt sært.

-masse rammer i forskjellig stil/farge på samme vegg. KAN funke for noen.. noen gjør det kult. Men liker det ikke selv.

Ting jeg synes er direkte "stygt"/interiørtabber:

-Serveringsluke mellom kjøkken og spiserom. Har ALDRI sett noen bruke den til noe annet enn hylle til nips. Som regel en overforvokst eggevarmer i form av en heklet høne som har sett bedre tider + alle vennene dems.

-Lodne vegg-til-vegg tepper.

-Farget baderomsmøbelement. Ok, mørk brunt/sort kan funke. Men spygrønt? TÅKEROSA? ....gult...?!

-Veldig mønstede fliser på baderom. En liten bord, eller en brytning her og der på en vegg kan gå. Annenhver flis hvit og annenhver med blomst på = travelt å befinne seg på rommet.

-Over-symmetri. Altså, ting står alltid to og to, bilder har en lysestake på hver side i samme høyde osv. Alle ting i samme høyde hele veien på veggen osv. Litt er greit. Alt = angst.

-Stoffmøbler fulle i dyrehår.

-Sofaer som er "hårmagneter" der ryggen er full av laaange blonde hår. Lekkert.

-70-talls farger på vegger spesielt oransje. Kan funke i mønster på tapet, men liker det ikke som heldekkende farge i et rom.

-Overfylte skohyller i entreen. Har selv skodilla fullstendig, men å stable tre og tre par sko i høyden på hver hylle? Skap er fine dyr om du har så mange.

-Sånne "skillevegger" i stue eller kjøkken. Typ gammeldage løsvegger som de hadde før i store soverom eller sånt. Husker ikke hva det heter. Synes ikke sånt hører hjemme i stua...

Og sist men aller verst:

-Trekk på dolokket. Hjelpes. :jolie:

Skrevet

Det som aldri kommer inn i mitt hjem (i løpet av den nærmeste tiden, for å helgardere meg):

- Falske blomster og planter

- Duk

- Frityrkoker

- Store møbler i teak

- Lysestaker i messing

- Porselenslamper og lampetter

- Mor og datter-lampe

- Skilt og wallstickers blottet for humor; gjerne av typen Love, Kitchen, Welcome, Home Sweet Home osv.

- Tørkede blomster

- Brystpanel

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

.

Endret av Elastica
Skrevet

Ting jeg ikke vil ha i mitt hjem:

Maritime "pyntegjenstander"

(Av typen seilbåt i flaske, gammeldags fiskegarn med sånne grønne glasskuler, bilderammer med miniatyr-seilbåter, tau og anker osv.

Falske blomster og frukt

Særlig de som har lett for å samle støv.

Flagg

Vet ikke om noen flere har lagt merke til disse små messing-flaggstengene som noen gamle mennesker har i hyllene sine ved siden av de falske blomstene, glasskuppel-klokken og de utallige bildene av barnebarna.. Huff og huff!

Tallerker med motiv hengende på veggen

Sofaer i farget kunstskinn

Da jeg var yngre og bodde alene og ikke hadde råd til nye møbler hadde jeg arvet en toseter og en treseter i stålgrått skinn. De var slitte og hadde esel-ører og var i ferd med å løsne i sømmene. Jeg har fortsatt mareritt om dem...

Minimalistiske møbler med mye stål

Lakkerte furumøbler kombinert med en salig blanding av andre stiler

Det ender alltid opp med å se sykt rotete ut.

Persiske tepper

Hyller og vinduskarmer som er så overfylte med nips at det blir et ork å tørke støv eller åpne opp vinduet.

Rom som er overfylte med møbler, tepper og ting

Det er aldri hyggelig når man må gå sidelengs for å komme frem, og all rengjøring involverer ommøblering.

Skrevet

Lang tråd, holder meg til å lese siste sida.

Fysj of pføy for meg:

Pynteting, duker og dill. Møbler og gardiner med frynser. Familiebilder på veggene. Stearinlys som skal være til pynt - hva er poenget med det da? (Fikk et sånt i gave en gang, kunne vært en fin statuett, men med veke altså. Støvmagnet. Som smelter i sola. Jeez.

Skrevet (endret)

Jeg lurer bare på dere som mener hvitevarer i stål er tabbe: hva kjøper dere? Hvitt? Sort? Eller har dere alle råd til Smeg i favorittfargen (og har så liten familie at det er stort nok)? :klø:

Endret av kaprifolen
Skrevet

Skjønner ikke denne aversjonen mot familie og barne-bilder i stua! Kunne aldri tenkt meg å hatt et hjem uten bilder av de jeg elsker rundt meg, spesielt barna mine!!!!! Hvis jeg kommer til et hjem med barn uten et eneste bilde av dem oppe, da begynner jeg å lure litt...

Ellers er det klekkelig likegyldig hvordan andre har det hjemme, men er jeg på besøk en plass hvor jeg personlig synes de har det flott, har jeg ingenting i mot å si det til dem. Ellers er det egentlig ikke noe jeg tenker så mye over når jeg er på besøk...

Her er min personlige fy-liste for øyeblikket:

- Brystningspanel. Da mamma og pappa bydge på huset i 95 fikk jeg det på soverommet mitt, og det var sååååå moderne da! :fnise:

- Umalt furu på vegg og tak

- Okergule og mosegrønne vegger

- Alt for mye dill-dall og nips

- "Bestemor-planter" aka planter med masse rare farger og "fussy" grønne blader.

- Umalte keramikk potteskjulere

- Broderte "elg i solnedgang" motiver på veggen, eller malerier i samme gata

- Store skjenker og seksjoner som ser ut som de hører hjemme på hytta

- Okse-blodsrøde skinnsofaer

- Kjøkken innredning i gulnet furu

Skrevet

Nå må jeg få si at vi har en del interiørtabber hjemme hos oss. Rett og slett fordi vi kjøpte gammelt hus og har ikke tid og råd til å gjøre alt på en gang.

Så selv om jeg mener ting så betyr det ikke at vi har det perfekt hjemme.

Men den tråden her er jo orsom. Om man leser de første innleggene så ser man jo at Minnie hadde helt rett. Hun forutsa jo trend-endringer ganske nøyaktig faktisk.

Jeg liker ikke hvitevarer i stål

ikke så dårlig at jeg vil kalle det en interiørtabbe, men jeg ville ikke hatt det selv. Jeg synes det ser litt "storhusholdning ut" og det har jeg ment hele tiden.

Så hos oss er hvitevarene hvite.

Liker ikke svarte heller nemlig. Men på samme måten som med stål. Jeg grøsser jo ikke av synet av en svart komfyr, akkurat. Men da jeg skulle velge så ville jeg ha hvit.

Familiebilder på veggene liker jeg. (kanskje ikke i plakat-størrelse, men fra A4 og nedover går bra) Og jeg liker tepper på gulvene og gardiner. faktisk så synes jeg det ser skikkelig stusselig ut å IKKE ha tepper og gardiner. Det ser litt sånn nyskilt mann ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette har sikkert med smak å gjøre, men jeg liker ikke:

Persiske tepper

Masseproduserte ikea bilder

Slyngplanter langs vegger og tak

smijernholdere til levende lys på veggene ( Vet det er poppis,men jeg synes ikke det er pent,personlig smak =P )

Overdådige glinsende sengetrekk med rusjer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...