Gå til innhold

Gl@m all the way

Gjest Gl@mB@be

Anbefalte innlegg

Gjest Pupsilure

Jeg er mest redd for alt de holder på med mens jeg sover, men jeg får jo ikke med meg det! :) Så det er egentlig ikke noe vits å tenke på...

Skal kjæresten din følge deg?

Jeg har time kl 10.15, og skal sove så lenge som mulig, slik at jeg slipper å grue meg så mye den dagen...

Jeg har fått narkose en gang før, og da sovnet jeg, og våknet like etterpå, og alt var over. Det gikk så bra. Nå har vi nok smerter når vi våkner. Men tror egentlig at det er overkommelig :) Har hørt flere si at det er som en kraftig halsbetennelse.

Og du, husk på at mennesker skal operere i hjertet i dag! Og hjernen. Mens vi skal bare fjerne noen mandler. For meg hjelper det å bagatellisere det :sjenert:

Og husk at enkelte får narkose bare de skal til tannlegen.

Det går helt sikkert veldig bra! Og du er heldig som skal først. jeg må grue meg i 8 dager til jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pupsilure

Du har vel kanskje ikke kommet hjem fra sykehuset enda :sjenert: Men jeg er så spent! Har tenkt masse på deg i går og i dag! Håper du ikke føler deg så altfor ille :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be

Hei jenter! Nå er jeg hjemme igjen :) Får vel fortelle litt om hvordan dagene har vært da.

Operasjonsdagen

Når jeg først kom på sykehuset fikk jeg snakke med legen som skulle operere meg. Hun spurte meg om vekt/høyde etc, tittet på mandlene mine, målte blodprosent og blodtrykk. Nervøs som jeg var - blodtrykket mitt var på sånn 160/95 eller noe :ler: (har normalt 120/60) Siden de skjønte at jeg var såpass nervøs og engstelig skjedde alt ganske fort egentlig. Jeg ble tatt med inn der jeg skulle opereres, og de satte sånn veneflon på meg. Heldig som jeg var (HATER sprøyter), så klarte de ikke på første forsøket så de måtte prøve på nytt på andre armen. Nå har jeg stort blåmerke der de ikke fikk det til :snurt: Ihvertfall: jeg ble svimmel (følte jeg ganske full for å være helt ærlig :ler:) rimelig kjapt, og så sloknet jeg. Juhu.

Fra operasjonen startet til jeg ble vekket etterpå gikk det ca 90 min. Oppvåkningen gikk ganske greit, og det første jeg merker meg er den helvetes tunga. Tunga gjorde vondere enn halsen! Tykk og hoven var den. Men jeg fikk masse isbiter, og hevelsen gikk sakte men sikker over. Halsen var vond, legger ikke skjul på det, men jeg trodde det skulle være verre. Dessuten er det ikke vondt hele tida liksom, kun når man svelger. Det er jo ille nok det, for jeg svelget ganske masse ihvertfall. Men det er ikke sånn konstant vondt. Jeg lå på rom med 3 andre jenter som også hadde tatt mandlene den dagen, men jeg slet visst mer enn de med smertene rett etterpå. Sykepleieren fylte på og fylte på med smertestillende, men det hjalp liksom bare en kort stund. Ikke at det var uoverkommelig vondt, på noen måte, men jeg skulle visst ikke ha så vondt som det så ut som jeg hadde når jeg svelget. Smertestillende ble for øvrig satt i veneflonen.

Etter ca 3 timer på oppvåkning, rett før jeg skal bli kjørt opp på rommet, så kaster jeg opp. Gammelt blod! Det var skikkelig ekkelt, og skikkelig vondt etterpå. Fikk en morfinsprøye rett i armen, så ble det raskt bedre. Lå vel ca 4 timer på oppvåkingen til sammen, men dette var altså lenger enn normalt.

Ble kjørt opp på rommet i 18:00 tiden. Formen var ikke så veldig bra, var ganske småkvalm etter narkosen. Sover litt, våkner, sover litt, våkner. Masse stikkpiller. Prøve å drikke vann. I 24:00 har jeg kommer meg litt og spør om å få en saftis. Det gikk forsåvidt greit å spise den, men litt senere kom den opp igjen. Dumme narkose :sur: Kvalmen går så gradvis over, og jeg klarer å sove litt i perioder.

Dag 1

Sov egentlig ikke noe særlig på natten, men ihvertfall, på morgenkvisen er jeg myyye bedre. Halsen er ikke like vond, og allmenntilstanden er bedre. Kvalmen har gått over. Får stikkpiller og isvann. Legen kom i 09:00 tiden, og halsen så bra ut. Temperaturen min var 37,6, så bittelitt feber. Men ok. Jeg klarer å spise en yoghurt og litt loff uten skorpe. Det gikk ikke fort, men det gikk. Tror de andre hadde mye større problemer enn meg med maten. Litt kald potetmos spiste jeg også senere. Men det har ikke blitt mye mat de siste 2 døgnene, så er litt slapp. Nå i skrivende stund er formen overraskende bra, og halsen plager meg ikke nevneverdig. Er jo litt vondt når jeg svelger, men langt i fra noen kraftig halsbetennelse. Men det kommer kanske senere..?

Også snakker jeg kjemperart, akkurat som jeg har en potet i halsen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gl@mB@be

Ja det har i grunn det! Men jeg hadde aldri i verden klart å dra hjem fra sykehuset i går.. Var rimelig dårlig en stund. Alt i alt har ihvertfall smertene væt mindre enn forventet, og det er bra :)

Men pupsi, skal ikke du rett hjem etterpå? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Jo, skal rett hjem.... :sjenert: Men samboeren min kjører meg da.

Fikk du mye smertestillende med deg hjem?

Lukter og smaker det ekkelt i munnen din nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be

Får håpe du ikke blir så kvalm som jeg ble da :klem:

Jeg har fått med meg 30 voltaren stikkpiller ( 1 pille inntil 3 ganger daglig), og 30 pinex forte stikkpiller (1 pille inntil 4 ganger daglig). Denne siste skal egentlig tas som et tillegg til voltarenen ved behov, f.eks før mat hvis det er veldig vondt å spise. Jeg tok ikke ut hele resepten heller, så kan hente mer hvis det trengs.

Det smaker vel ikke direkte vondt enda, men merker at det har begynt å lukte litt. Ser at det belegget begynner å komme.

Takk Titt! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be

Hihi, en liten forkortelse :fnise:

Ja det blir litt is. Har kjøpt en sånn 20-pakning med soltick :ler: Isen lindrer og gir midlertidig en bedre smak i munnen. For nå begynner det å smake sånn vondt. Halsen er litt vondere i dag enn i går, men vann, drikkeyoghurt og is går fortsatt bra og få ned. Gruer meg til den såkalte smertetoppen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be

Sov ganske greit natt til i dag, siden det ikke ble mye søvn natt til i går. Sov ca 4 timer og så våknet jeg, tok en pille, og sovnet igjen. Så voknet jeg etter 4 timer til, og da stod jeg opp. 8 timer er ikke verst det nå. Måtte ta en pille til når jeg stod opp, merka at det begynte å gjøre vondt. Har fått i meg 2 dl drikkeyoghurt og en is. Pluss litt vann.

Noe litt ekkelt: jeg har en spyttekopp ved siden av meg for å slippe og svelge så mye :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pupsilure

Jeg har hørt at flere ikke orker å svelge spytt :)

Jeg lurer på hva jeg skal kjøpe inn av mat jeg. Is hvertfall. Yoghurt er jeg ikke noe særlig glad i...

Er det deilig å være ferdig? Jeg har funnet ut at det eneste jeg gruer meg til er narkosen, og det de skal holde på med. Smertene etterpå driter jeg i. Selv om jeg helt sikkert ikke sier det når jeg er ferdig. :ler: Men jeg gruer meg ikke noe til smertene. Men jeg misliker sterkt tanken på hva de skal holde på med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt

Kan dere ikke drikke suppe? Eller mores mat. Også kan dere raspe epler og banan, og blande det. Drikke masse smootie. Det er jo regnet som et måltid egentlig. Hiv oppi frukt dere liker og appelsinjus, da blir den frisk og god :) Og vis dere har bær som ligger i frysen kan dere hive litt av det oppi og, da blir den jo ekstra kald og god :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gl@mB@be
Jeg har hørt at flere ikke orker å svelge spytt :)

Jeg lurer på hva jeg skal kjøpe inn av mat jeg. Is hvertfall. Yoghurt er jeg ikke noe særlig glad i...

Er det deilig å være ferdig? Jeg har funnet ut at det eneste jeg gruer meg til er narkosen, og det de skal holde på med. Smertene etterpå driter jeg i. Selv om jeg helt sikkert ikke sier det når jeg er ferdig. :ler: Men jeg gruer meg ikke noe til smertene. Men jeg misliker sterkt tanken på hva de skal holde på med!

Det er ikke det at det er vondt å svelge spyttet, men det blir liksom så mye spytt.. Også er spyttet liksom så tykt på en måte. Greit å spytte ut :sjenert:

Jeg har spist litt kald potetmos, det gikk bra. Også har jeg noe babymat på glass stående i skapet. Maten må ihvertfall være ordentlig myk. Det var i går jeg spiste litt potetmos, og det var vanskeligere å spise enn drikkeyoghurt f.eks. Pass på at det ikke er noe særlig biter. Og ikke varm mat. Det øker visst blodtilførselen til såret og dermed også blødningsrisikoen.

Det er deilig å være ferdig ja, men det er litt slitsom nå også. Kan ikke vri noe særlig på hodet for da gjør det vondt i halsen, lukt og smak har kommet, det tar tid å spise og generelt så er allmenntilstanden nedsatt. Men du trenger ikke gruer deg til det som skjer :klem: Du er jo faktisk i narkose og kjenner ikke en dritt. Jeg var mest redd for kjeven min egentlig, som jeg har skrevet før. Det sa jeg også til legen. Men hun hadde aldri hørt om noen som fikk vondt. For i narkosen slapper musklene av og det blir ikke det samme som å presse opp i våken tilstand. Egentilig hadde jeg ikke så god tid til å grue meg, for siden jeg va såpass nervøs satte de narkosen veldig fort. Etter det er det lite å gjøre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Kan dere ikke drikke suppe? Eller mores mat. Også kan dere raspe epler og banan, og blande det. Drikke masse smootie. Det er jo regnet som et måltid egentlig. Hiv oppi frukt dere liker og appelsinjus, da blir den frisk og god :) Og vis dere har bær som ligger i frysen kan dere hive litt av det oppi og, da blir den jo ekstra kald og god :jepp:

Suppe går bra hvis den kjøles godt ned først. Most mat går fint. Smoothie var et godt tips, bare synd jeg ikke har sånn blender.. Må nok finne på noe, for blir nok rimelig lei av drikkeyoghurt snart :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be

Nei! Hehe. Det er faktisk ganske anstrengende å snakke, og stemmen min er helt annerledes. Akkurat som jeg har en potet i halsen. Stakkars kjæresten min lurte litt på hvem jeg var, for det der var ihvertfall ikke meg.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...