Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hurra ! riktig mann vant! lettet over at Mr McCain ikke gikk av med seieren, fjoo

Videoannonse
Annonse
Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
Det er jo selvfølgelig veldig politisk korrekt å ikke bry seg om hudfarge, men det er faktisk en viktig og historisk begivenhet det at USA nå har fått en farget president. Dette er kjempeviktig for toleranse, åpenhet og inspirasjon. Med USAs historie der det i ganske nær fortid var raseskille på linje med Apartheidregimet i Sør-Afrika så er det helt utrolig viktig at de nå får en svart president. Her snakker vi historie som skrives i dette øyeblikk! Og jeg synes det er stort å få være "en del" av det.

Heia Obama! :hoppe:

odt du fikk sagt det! Helt enig. Det er selvfølgelig helt spesielt at han er svart, i tillegg til alt annet han står for. Om han hadde vært republikaner (og vunnet) så hadde det fortsatt vært like spesielt at han var svart...

Edit:

Når jeg tenker over det så ville det jo bare være helt utrolig spesielt om han var republikaner og vant, enda mer oppsiktsvekkende en nå.

Endret av Chrizzy
Gjest i.i. postsekk
Skrevet
Adam og Eva ble kastet ut av paradis. I dag, mange årtusener etter står det amerikanske folk på terskelen til et nytt og gjenskapt paradis!

Hahaha, ja jøss!

Noe som er artig er at nå slipper vi hvertfall å se presidenten (eller gud) bli spilt av Morgan Freeman en svart mann i 80% av produktene som kommer ut av Hollywood og som inneholder den skikkelsen.

Kommer de nå til å gå over til latinoer eller kvinnelige presidenter?

Skrevet

Gratulerer - dette var en fantastisk nyhet! :blomst:

(Nå skal det sies at Obama er like mye hvit som han er svart ;) ).

Gjest Chrizzy
Skrevet
(Nå skal det sies at Obama er like mye hvit som han er svart ;) ).

Det er spesielt det også.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Joda, jeg er jo klar over hvordan det var, men jeg merker bare at jeg er lei alt snakket om hudfarge. Og jeg lurer på om man fremmer rasisme-saken ved å stadig trekke fram at markante skikkelser har mørk hudfarge og at det er en bradg at de har kommet seg dit de har. Kanskje er det best også for antirasister å ikke påpeke hudfarge, men heller rette fokus mot ferdigheter, slik man egentlig burde.

Eller kanskje man ved å rette fokus mot hudfarge, motiverer og oppfordrer andre minoritetsgrupper til å tørre å gjøre lignende ting. Jeg er usikker. Jeg ser jo at det er positivt med minoritetsforbilder. Men for meg blir minoritetsdebatten en litt annen enn hudfargedebatten. Jeg vet ikke om jeg klarer å få fram det jeg mener i farten, men jeg tenker at utfordringer man møter pga. hudfarge og pga. at man tilhører en minoritetskultur kan være to forskjellige ting. Om man har mørk hudfarge og har vokst opp i et amerikansk hjem, enten som adoptert eller med én amerikansk forelder (som Obama), tenker jeg at det blir ganske annerledes enn å ha mørk hud óg ha vokst opp i en minoritetskultur hvor man har mindre kontakt med det amerikanske samfunnet. Når Obama anser seg som amerikansk, men han har tilfeldigvis en annen hudfarge enn flertallet, merker jeg ubehaget ved at det stadig skal fokuseres på det. I prinsippet tenker jeg da at han bør stille på lik linje som en hvit amerikaner.

Men det å en svart president er sikkert positivt når det gjelder toleranse, ved man bidrar til å knuse siste rest av skepsis noen måtte ha mot svarte amerikanere.

Her er det bare å applaudere, bøye seg i støvet og tiltrede. Meget vel talt og som jeg skulle sagt det selv :)

Skrevet (endret)
Her er det bare å applaudere, bøye seg i støvet og tiltrede. Meget vel talt og som jeg skulle sagt det selv :)

Hvorfor det egentlig? Syns innlegget til Vera Vinge er bra på enkelte steder, men alikevel så taler det om uvitenhet når det gjelder svarte og dets tidligere rettigheter. Det har ikke alltid vært slik at svarte har blitt likestilt med hvite.

Derfor er det ekstra stas at en svart(blanding av neger og hvit) har blitt valgt.

Ser du ikke det Blondie 65?

Endret av A.P.Katt
Skrevet

Grunnen til at fargen hans har noe å si er ikke at han tilhører en minoritet, men at afrikanerne var slaver og så og si uten rettigheter i USA i veldig mange år. Det er ikke mer enn førti år siden de ikke kunne sitte sammen med hvite på bussen. At en farget i dag kan gå hen og vinne et presidentvalg er et stort skritt fremover i USA sin historie.

Gjest Federil
Skrevet

Det amerikanske svaret på Joshua Nkomo.

Gratulerer

Gjest Chrizzy
Skrevet
Forøvrig er ikke Obama mye svart, han er tvers gjennom hvit med litt brunfarge på utsiden.

Merkelig ting å påstå. Du har fått med deg at han har giftet seg med an afro-amerikansk kvinne og at de har fått 2 barn, som i alle fall vil betraktes som svarte?

Skrevet
Hvorfor det egentlig? Syns innlegget til Vera Vinge er bra på enkelte steder, men alikevel så taler det om uvitenhet når det gjelder svarte og dets tidligere rettigheter. Det har ikke alltid vært slik at svarte har blitt likestilt med hvite.

Derfor er det ekstra stas at en svart(blanding av neger og hvit) har blitt valgt.

Ser du ikke det Blondie 65?

Jeg ser jo at det er flott at de har fått en svart president, med tanke på USAs tidligere historie (som jeg er fullstendig klar over). Men jeg merker at jeg ikke klarer å rive meg helt med, og at det blir en form for vemodig glede, om jeg kan si det sånn.

Skrevet
Jeg ser jo at det er flott at de har fått en svart president, med tanke på USAs tidligere historie (som jeg er fullstendig klar over). Men jeg merker at jeg ikke klarer å rive meg helt med, og at det blir en form for vemodig glede, om jeg kan si det sånn.

Fordi det ikke burde vært tema at han er farget? Vel, Vera, burde-burde er én ting, realitet er noe helt annet. Og det er i realiteten vi lever, ikke i burde-burde.

Skrevet
Fordi det ikke burde vært tema at han er farget? Vel, Vera, burde-burde er én ting, realitet er noe helt annet. Og det er i realiteten vi lever, ikke i burde-burde.

Det er klart, og jeg er en generell tilhenger av en slik tankegang, men man kan likevel ha ulike oppfatninger av hvordan rasismeproblemet bør angripes. Som jeg tror vi var uenige om i en tidligere debatt om rase også, så er det altså mulig å ha samme mål uavhengig av om man tror det er nyttig å fokusere på ytre forskjeller eller å snakke om begrepet rase. I tillegg til at jeg personlig syns det er synd at det skal være så mye fokus på hudfarge, er jeg altså ikke overbevist om at det er de beste for antirasisme-saken. Jeg kan ta feil, men det er altså i den retningen jeg tenker for øyeblikket.

Skrevet

Nå er ikke Obama den første svarte i høyere politisk stilling der borte, og han er ikke valgt inn fordi han er svart. Det er ikke det som er poenget. Og så kort tid etter at de sorte ikke hadde de samme rettighetene som de hvite der borte, så er dette en stor sak, og det vil lages ståhei rundt det, det kan ikke unngås.

Når ble de første slavene hentet fra Afrika til USA? På 1600-tallet. Det er fire hundre år siden. Og når fikk de de samme rettighetene som resten av befolkningen i USA? For rundt 40 år siden. Selvfølgelig er dette stort!

Hvordan kan denne "feiringen" ikke være bra for rasismeproblemene? Det vil jeg gjerne høre mer om.

Skrevet (endret)

I teorien kunne det fort ha blitt (dersom vi ser for oss det siste Mysan spør om) som med maset om kvinner kvotert inn i styrer: kompetanse blir latterliggjort/oversett fordi de ble kvotert inn, som en flyktning som ble valgt inn i kommunestyret: hver gang h*n gikk opp på talerstolen var det i flyktningsaker - eller: stemming over forslag ble påvirket av at de andre syntes synd på flyktningen fordi den er minoritet. Feiringen av ny president fordi han er farget kunne lett ha blitt et påskudd for alle politiske saker som har med farge å gjøre. Det kan lett bli brukt mot ham, om det forventes at han skal være positiv til alt som har med "fargespørsmål" å gjøre. Men det er mulig at Obama har andre saker på sin agenda som han synes er viktige for ham (og innbyggerne).

Jeg ser ikke på dette valget som et rasevalg/fargevalg, jeg tolker det som et person-og politisk valg. Men jeg forstår godt at flere tenker på dette med farge tatt historien med i betraktning.

Endret av Perhaps
Skrevet
Jeg ser ikke på dette valget som et rasevalg/fargevalg, jeg tolker det som et person-og politisk valg. Men jeg forstår godt at flere tenker på dette med farge tatt historien med i betraktning.

Du forstår godt? Jeg syns det vitner om manglende forståelse for historien å ikke se at dette ER en historisk hendelse, akkurat som det var en historisk hendelse da Norges første kvinnelige statsminister ble valgt. Det var ikke et kjønnsvalg, men et person- og politisk valgs, men allikevel har det sin plass i historien, hva er det som er så skremmende med det? :klø:

Skrevet
Du forstår godt? Jeg syns det vitner om manglende forståelse for historien å ikke se at dette ER en historisk hendelse, akkurat som det var en historisk hendelse da Norges første kvinnelige statsminister ble valgt. Det var ikke et kjønnsvalg, men et person- og politisk valgs, men allikevel har det sin plass i historien, hva er det som er så skremmende med det? :klø:

Hei Brunhilde,

Jeg ser at dette er en historisk hendelse, at det har sin plass i historien og jeg synes ikke det er skremmende.

Skrevet
Hei Brunhilde,

Jeg ser at dette er en historisk hendelse, at det har sin plass i historien og jeg synes ikke det er skremmende.

Det var godt å lese, for i forrige innlegg virket det som om du mente det motsatte. ;)

Skrevet
Merkelig ting å påstå. Du har fått med deg at han har giftet seg med an afro-amerikansk kvinne og at de har fått 2 barn, som i alle fall vil betraktes som svarte?

Jeg syns det er merkelig å være så opphengt i det, men for ordens skyld vil jeg påpeke at han vokste opp i et hvitt hjem. Hvordan faktorerer det inn i hvit/svartregnestykket ditt? Ta en telefon og spør mannen selv.

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet
Jeg syns det er merkelig å være så opphengt i det, men for ordens skyld vil jeg påpeke at han vokste opp i et hvitt hjem. Hvordan faktorerer det inn i hvit/svartregnestykket ditt? Ta en telefon og spør mannen selv.

Hjemme på Hawaii vokser Barack opp med hvite besteforeldre og hvit mor, men med mørk hudfarge. Faren har han knapt noen minner om. I stedet får han en ny familie når moren gifter seg med en indonesisk student og familien flytter til Jakarta.

På et halvt år lærer Barack seg det indonesiske språket, skikkene og eventyrene. Vennene er barn av bønder, tjenere og lavere byråkrater, som i en leken tilværelse tar småjobber, fanger gresshopper og avholder dragekonkurranser. Men han forteller også om en ambisiøs mor som fem dager i uken vekker Barack klokken fire hver morgen, tvinger i ham frokost og har engelskundervisning i tre timer før hun går på jobb og han på skole.

Rasesjokk. Obama skriver at han trolig hadde en barndom helt fri for bevissthet om rase som et problem. Hans første store raserelaterte sjokk kommer da han leser en historie i et Life-magasin på det amerikanske ambassadebiblioteket i Jakarta. Den handler om svarte som tok pigmentbehandling av huden for å se hvite ut.

– Da jeg kom hjem fra ambassadebiblioteket den kvelden, gikk jeg inn på badet og stilte meg opp foran speilet med alle mine sanser og kroppsdeler tilsynelatende i behold. Jeg så ut som jeg alltid hadde gjort, men lurte nå på om det var noe galt med meg. Alternativet var minst like skremmende at de voksne rundt meg levde i fortrolighet med galskapen.

Tatt fra boken til Barack Obama da han skrev om sin egen oppvekst, 13 år før han skulle bli det aller heteste navnet i en amerikansk presidentvalgkamp.

Tror du ikke han har opplevd raseskille?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...