Christal Skrevet 5. november 2008 #21 Skrevet 5. november 2008 Det er slik vi kan kalle for et stort fremskritt for den amerikanske poltikken. Det er rart å tenke på at det er ikke så veldig mange tiår siden at afro-amerikanere ikke hadde stemmerett ved valg. Det er vel feil å si at han er afro-amerikansk? Han er hverken hvit eller sort, mulatt? hihi
Gjest Lilleulv Skrevet 5. november 2008 #23 Skrevet 5. november 2008 (endret) Så bra!!! :-D Gratulerer til USA! En annen ting, jeg tenkte ikke over at han var svart jeg. Endret 5. november 2008 av Lilleulv
Antoinette Skrevet 5. november 2008 #24 Skrevet 5. november 2008 Dette er helt fantastisk. Gratulerer til Obama og hele USA!!
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #25 Skrevet 5. november 2008 Hvorfor gratulerer dere USA ?. Tror dere noen i USA vil se dette, ? Litt bortakstet gratulasjoner egentlig. Tross alt er han USA neste president ikke Norges eller verdens neste Statsminister eller president
Bomull Skrevet 5. november 2008 #26 Skrevet 5. november 2008 Hvorfor gratulerer dere USA ?. Tror dere noen i USA vil se dette, ? Litt bortakstet gratulasjoner egentlig. Tross alt er han USA neste president ikke Norges eller verdens neste Statsminister eller president Kanskje du ikke har fått det med deg, men det finnes mange nordmenn i USA, og amerikanere i Norge som benytter kvinneguiden.no
Gjest annen gjest Skrevet 5. november 2008 #27 Skrevet 5. november 2008 Jeg gratulerer Obama med seieren og gleder meg over resultatet. Men jeg gleder meg fordi USA har valgt en kommende president som virker dyktig, ikke fordi han er svart. Det virker som om Obama virker samlende, ikke spittende. Han snakker ikke til de svarte og til de hvite, men til folket. Og det er det som er det rette.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #28 Skrevet 5. november 2008 Kanskje du ikke har fått det med deg, men det finnes mange nordmenn i USA, og amerikanere i Norge som benytter kvinneguiden.no Jeg var ikke klar over at Amerikanere i Norge brukte kvinneguiden. Har aldri sett noen av dem. De snakker jo ikke engelsk.
Perhaps Skrevet 5. november 2008 #29 Skrevet 5. november 2008 Til alle dere som gratullerer USA, hva tror dere dette valget vil bety for oss? Den virkelige store nyheten fra USA (i mitt nerde hode)! http://www.nettavisen.no/verden/usavalget/article2364761.ece Kult med hologram, det burde de bruke oftere! NRK og TV 2 burde ha mer hologram de også, merkelig at de er så sent ute. Obama forteller om sine standpunkt i forhold til at USA invaderer andre land: Han er villig til å fortsette Bush-strategier om å "bekjempe terrorisme" og "take the right actions". Her kommer han med utspill om hva han tenker om Pakistan og Afghanistan: Times om hans utenlandserfaringer: http://www.time.com/time/nation/article/0,...feed-cnn-topics Det er viktigere at Obama har et fornuftig common sense gangsyn enn at han har utenlandserfaringer. Bush hadde ikke helt the touch med folket og han evnet ikke å få med seg folk i hva han/Kongressen/Senatet bestemte seg for av veivalg. Obama virker uten tvil mer samlende, både internt og utad.
Perhaps Skrevet 5. november 2008 #30 Skrevet 5. november 2008 (endret) Jeg var ikke klar over at Amerikanere i Norge brukte kvinneguiden. Har aldri sett noen av dem. De snakker jo ikke engelsk. Det gjør de! Endret 5. november 2008 av Perhaps
Gjest Grafica Skrevet 5. november 2008 #31 Skrevet 5. november 2008 Jeg var ikke klar over at Amerikanere i Norge brukte kvinneguiden. Har aldri sett noen av dem. De snakker jo ikke engelsk. Tja jeg vet om minst en moderator som bor i USA. Det skal bli spennende å se forandringene fremover, jeg har ingen tro på at Obama kan utføre mirakler, men jeg har tro på at forandringene som kommer vil bli positive
Gjest Gjest_Ariel_* Skrevet 5. november 2008 #32 Skrevet 5. november 2008 Jeg tror han kommer til å bli tidenes beste president! og han er jo ikke så aller verst å se på heller veldig kjekk mann!
The Kitten Skrevet 5. november 2008 #33 Skrevet 5. november 2008 Jeg velger å gratulere Obama med seieren med bakgrunn i meningene og personligheten hans, ikke hudfargen.
Vera Vinge Skrevet 5. november 2008 #34 Skrevet 5. november 2008 (endret) Selv om dette er langt borte, har vi jo i det siste sett hvordan amerikansk økonomi kan påvirke vår, så valg av president kan sånn sett ha betydning for oss. Og jeg er svært fornøyd med valget, men da mest med tanke på det amerikanske folket. Han har en stor jobb foran seg, den godeste Barack. Han snakker om fine ting, som vi tar som en selvfølge her i Norge, men jeg lurer på hvor han skal finne penger til å gjennomføre visjonene sine, ettersom USA vasser i gjeld, etter hva jeg forstår. Det blir spennende å se framover. Men jeg må si jeg syns det er direkte trist at det skal være så fantastisk at han er svart. Det er snakk om en amerikansk statsborger som har levd hele (eller det meste?) sitt liv i USA, og så skal hudfargen i det hele tatt være et tema. Ja, det er flott, men det burde være en selvfølge at en med mørk hudfarge kan klare å bli president. Endret 5. november 2008 av Vera Vinge
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #35 Skrevet 5. november 2008 Det er jo selvfølgelig veldig politisk korrekt å ikke bry seg om hudfarge, men det er faktisk en viktig og historisk begivenhet det at USA nå har fått en farget president. Dette er kjempeviktig for toleranse, åpenhet og inspirasjon. Med USAs historie der det i ganske nær fortid var raseskille på linje med Apartheidregimet i Sør-Afrika så er det helt utrolig viktig at de nå får en svart president. Her snakker vi historie som skrives i dette øyeblikk! Og jeg synes det er stort å få være "en del" av det. Heia Obama!
Gjest Grafica Skrevet 5. november 2008 #36 Skrevet 5. november 2008 Vera Vinge, med tanke på at det er bare rundt femti år siden svarte ikke fikk lov til å sitte på samme sted som hvite i bussen (Rosa Parks) så jo, det er et stort skritt i riktig retning at USA nå har valgt en svart president. Det er som gjest skriver over meg her, historie som blir skrevet, og jeg er stolt av å ha fått være vitne til historiens første svarte amerikanske president. Det gir meg håp om at om femti år til finnes det ikke noe slikt som rasisme.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #37 Skrevet 5. november 2008 Godt statsmannsskap avgjøres ikke av karisma og taleferdigheter per se, men han er definitivt en intelligent og bra fyr med stort potensiale. P.S: Til dere som sier "gratulerer med ny president": Han tiltrer ikke før til neste år, 20 januar. Flisespikkeri, men likevel.
Gjest annen gjest Skrevet 5. november 2008 #38 Skrevet 5. november 2008 Det er jo selvfølgelig veldig politisk korrekt å ikke bry seg om hudfarge, men det er faktisk en viktig og historisk begivenhet det at USA nå har fått en farget president. Dette er kjempeviktig for toleranse, åpenhet og inspirasjon. Med USAs historie der det i ganske nær fortid var raseskille på linje med Apartheidregimet i Sør-Afrika så er det helt utrolig viktig at de nå får en svart president. Her snakker vi historie som skrives i dette øyeblikk! Og jeg synes det er stort å få være "en del" av det. Heia Obama! Om det er politisk korrekt å ikke bry seg om hudfargen driter jeg i. Jeg mener man skal velge ledere etter dyktighet, ikke etter farge, kjønn eller seksuell legning. Det virker bare mot sin hensikt. Og Obama virker dyktig.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #39 Skrevet 5. november 2008 Om det er politisk korrekt å ikke bry seg om hudfargen driter jeg i. Jeg mener man skal velge ledere etter dyktighet, ikke etter farge, kjønn eller seksuell legning. Det virker bare mot sin hensikt. Og Obama virker dyktig. Selvsagt skal man velge ledere etter dyktighet. Men når det først er blitt sånn at USA nå får en svart president så er det en uhyre viktig historisk begivenhet. Det er jo mulig å tenke to tanker på engang!
Vera Vinge Skrevet 5. november 2008 #40 Skrevet 5. november 2008 Vera Vinge, med tanke på at det er bare rundt femti år siden svarte ikke fikk lov til å sitte på samme sted som hvite i bussen (Rosa Parks) så jo, det er et stort skritt i riktig retning at USA nå har valgt en svart president. Det er som gjest skriver over meg her, historie som blir skrevet, og jeg er stolt av å ha fått være vitne til historiens første svarte amerikanske president. Det gir meg håp om at om femti år til finnes det ikke noe slikt som rasisme. Joda, jeg er jo klar over hvordan det var, men jeg merker bare at jeg er lei alt snakket om hudfarge. Og jeg lurer på om man fremmer rasisme-saken ved å stadig trekke fram at markante skikkelser har mørk hudfarge og at det er en bradg at de har kommet seg dit de har. Kanskje er det best også for antirasister å ikke påpeke hudfarge, men heller rette fokus mot ferdigheter, slik man egentlig burde. Eller kanskje man ved å rette fokus mot hudfarge, motiverer og oppfordrer andre minoritetsgrupper til å tørre å gjøre lignende ting. Jeg er usikker. Jeg ser jo at det er positivt med minoritetsforbilder. Men for meg blir minoritetsdebatten en litt annen enn hudfargedebatten. Jeg vet ikke om jeg klarer å få fram det jeg mener i farten, men jeg tenker at utfordringer man møter pga. hudfarge og pga. at man tilhører en minoritetskultur kan være to forskjellige ting. Om man har mørk hudfarge og har vokst opp i et amerikansk hjem, enten som adoptert eller med én amerikansk forelder (som Obama), tenker jeg at det blir ganske annerledes enn å ha mørk hud óg ha vokst opp i en minoritetskultur hvor man har mindre kontakt med det amerikanske samfunnet. Når Obama anser seg som amerikansk, men han har tilfeldigvis en annen hudfarge enn flertallet, merker jeg ubehaget ved at det stadig skal fokuseres på det. I prinsippet tenker jeg da at han bør stille på lik linje som en hvit amerikaner. Men det å en svart president er sikkert positivt når det gjelder toleranse, ved man bidrar til å knuse siste rest av skepsis noen måtte ha mot svarte amerikanere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå