Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #41 Skrevet 5. november 2008 Det har vært en del av Obamas strategi i valgkampen å se bort fra hudfarge, og forene statene som en president for alle. For meg representerer Obama dette århundret, McCain det forrige. Han har en tøff jobb foran seg.
Gjest Gjest_mini_* Skrevet 5. november 2008 #42 Skrevet 5. november 2008 Men det å en svart president er sikkert positivt når det gjelder toleranse, ved man bidrar til å knuse siste rest av skepsis noen måtte ha mot svarte amerikanere. Oi, den var naiv... USA sliter med mye rasisme. Rasismen går flere veier, svarte mot hvite, hvite mot svarte, hvite mot hispanics, hispanics mot svarte. U name it. Til og med innad blant svarte er det rasisme knyttet til HVOR mørk hudfargen er. Altså kan de med lysere brun hud se seg som hevet over de med tilnærmet svart hud. Osv. Osv. Dette ligger ofte under overflaten hos veldig mange amerikanere. Og derfor er det ekstra stort at de har klart å se forbi hudfarge og valgt en president av blandet herkomst. Jeg tror ikke sånne problemer forsvinner ved å tie dem ihjel. Problemer må dras fram i lyset for at man skal få bukt med dem.
Gjest annen gjest Skrevet 5. november 2008 #43 Skrevet 5. november 2008 Selvsagt skal man velge ledere etter dyktighet. Men når det først er blitt sånn at USA nå får en svart president så er det en uhyre viktig historisk begivenhet. Det er jo mulig å tenke to tanker på engang! Ja da, man kan tenke to tanker samtidig. Men jeg syns det er veldig underordnet at han er farget. Og det virker som om Obama også velger å ikke fokusere på hudfargen, hverken sin egen eller andres. Det syns jeg er flott.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #44 Skrevet 5. november 2008 Ja da, man kan tenke to tanker samtidig. Men jeg syns det er veldig underordnet at han er farget. Og det virker som om Obama også velger å ikke fokusere på hudfargen, hverken sin egen eller andres. Det syns jeg er flott. Selvsagt fokuserer ikke Obama på hudfarge. Han har jo gjort alt han kan for å IKKE fokusere på den. Fordi han måtte være en samlende figur. Han hadde aldri vunnet om han kjørte en valgkamp på at han er svart. Det er likevel ikke til å komme bort ifra at han er en historisk person, han har brøytet vei for mange nå.
Brunhilde Skrevet 5. november 2008 Forfatter #45 Skrevet 5. november 2008 Uavhengig av om man ser på hudfarge eller ikke, så er det et ufravikelig historisk faktum at det for førsta gang er valgt en president i USA som er farget.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #46 Skrevet 5. november 2008 Det er jo interessant at amerikanerene foretrakk en mørk fremfor en kvinne. Men amerikanerene valgt jo å gi mannlige slaver stemmerett lenge før de gav det til hvite kvinner så det er vel i overenstemmelse med deres kultur.
Gjest Gjest_Skuld_* Skrevet 5. november 2008 #47 Skrevet 5. november 2008 Joda, i valget av de to kandidatene McCain og Obama er Obama helt klart beste alternativ. Men eg tror Hillary Clinton, eller Michelle Obama for den saks skyld, har mer å fare med som presidentemner. Ja, en svart mann er blitt president. Revolusjonerende. Men det er fortsatt en mann. Det hadde vært et større løft for flere antall mennesker om en kvinne hadde blitt valgt til president. Halvparten av klodens befolkning er kvinner. Men vi stigmatiseres fremdeles som uegnet til å tiltre de tøffeste lederposisjonene. Den dagen verdens ledende stormakt får sin første kvinnelige president, DA kan vi offisielt parkere misogynien som mange feilaktig benekter at finnes i den vestlige verden. Men det blir ikke lett for kvinner å nå opp til denslags høyder, dog har ikke dette noe med mangel på kapasitet å gjøre: mannlige velgere vurderer systematisk mannlige politikere som bedre enn kvinnelige politikere, til tross for at den mannlige og kvinnelige politikeren holder samme tale og opptrer på samme måte. Menn favoriserer menn. Kvinner viser ikke samme naive tilbøyelighet til å favorisere verken menn eller kvinner, men vurderer ut ifra hva som sies og hvordan det sies.
Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 5. november 2008 #49 Skrevet 5. november 2008 Det er historisk at en farget mann blir valgt til USAs nye president. Ingen som sier at det var kun derfor han ble valgt, men at det er første gang i historien at dette skjer er historisk fantastisk med tanke på hvordan det var for bare 50 år siden. George W Bush påpeker også dette. Hurra for Obama
Anglofil Skrevet 5. november 2008 #50 Skrevet 5. november 2008 Slenger meg også på og sier: gratulerer til USA. Ikke fordi de har fått sin første svarte president, selv om jo det er stort, men fordi jeg tror han er en verdig og god vinner. Mvh Yvonne
mysan Skrevet 5. november 2008 #51 Skrevet 5. november 2008 Hvorfor gratulerer dere USA ?. Tror dere noen i USA vil se dette, ? Litt bortakstet gratulasjoner egentlig. Tross alt er han USA neste president ikke Norges eller verdens neste Statsminister eller president Nå viser det seg vel igjen og igjen at USA og deres president har ganske mye å si på resten av kloden, eller hva? Har du hørt om Afghanistan? Osama Bin Laden? Og han der fra Irak med den digre barten som ble henrettet (fullstendig jernteppe) Jeg var ikke klar over at Amerikanere i Norge brukte kvinneguiden. Har aldri sett noen av dem. De snakker jo ikke engelsk. Vi har i hvert fall én amerikansk moderator, og så vidt jeg vet to norske brukere som bor i USA. Kanskje fler.
A.P.Katt Skrevet 5. november 2008 #52 Skrevet 5. november 2008 Men jeg må si jeg syns det er direkte trist at det skal være så fantastisk at han er svart. Det er snakk om en amerikansk statsborger som har levd hele (eller det meste?) sitt liv i USA, og så skal hudfargen i det hele tatt være et tema. Ja, det er flott, men det burde være en selvfølge at en med mørk hudfarge kan klare å bli president. Det har ikke alltid vært en selvfølge at en med mørk hudfarge kan klare å bli president Vera Vinge, har du glemt det? Det er naivt å se bort fra at Obama er farget. En farget president er et sterkt signal om bedrede raseforhold. Han vil være en rollemodell, og han vil understreke at gårsdagens sorthvittbilde av amerikanske rasemotsetninger er foreldet. Gratulerer Obama
Gjest Gjest_Sniff_* Skrevet 5. november 2008 #53 Skrevet 5. november 2008 Adam og Eva ble kastet ut av paradis. I dag, mange årtusener etter står det amerikanske folk på terskelen til et nytt og gjenskapt paradis!
mysan Skrevet 5. november 2008 #54 Skrevet 5. november 2008 Det har ikke alltid vært en selvfølge at en med mørk hudfarge kan klare å bli president Vera Vinge, har du glemt det? Det er naivt å se bort fra at Obama er farget. En farget president er et sterkt signal om bedrede raseforhold. Han vil være en rollemodell, og han vil understreke at gårsdagens sorthvittbilde av amerikanske rasemotsetninger er foreldet. Gratulerer Obama Faktisk er det ikke mer enn drøyt 40 år siden at sorte ikke kunne sitte sammen med hvite på bussene, eller kunne benytte seg av de samme restaurantene og så videre. Fremdeles lever Ku Klux Klan i beste velgående der borte, så at han er svart er faktisk vesentlig.
Alice Ayres Skrevet 5. november 2008 #55 Skrevet 5. november 2008 Tråden er endret iht reglene. - Alice Ayres, mod.
Gjest Mulatt Skrevet 5. november 2008 #56 Skrevet 5. november 2008 (endret) Og han der fra Irak med den digre barten som ble henrettet (fullstendig jernteppe) Saddam Husein? Hvorfor gratulerer dere USA ?. Tror dere noen i USA vil se dette, ? Litt bortakstet gratulasjoner egentlig. Tross alt er han USA neste president ikke Norges eller verdens neste Statsminister eller president For det første så vil valget av Obama også ha ringvirkninger for Norge og andre land, det forstår du vel selv? For det andre finns det mellom 23.000 og 30.000 amerikanerne som antas å være bosatt i Norge. Det finns minst 34.000 nordmenn bosatt i USA, og da snakker jeg ikke om de med kun norske aner da det er ca.4,5 milioner. Vedder for at noen av disse leser norske aviser på nettet og bruker eks. norske forum som Kvinneguiden.no. Det har ikke alltid vært en selvfølge at en med mørk hudfarge kan klare å bli president Vera Vinge, har du glemt det? Det er naivt å se bort fra at Obama er farget. En farget president er et sterkt signal om bedrede raseforhold. Han vil være en rollemodell, og han vil understreke at gårsdagens sorthvittbilde av amerikanske rasemotsetninger er foreldet. Gratulerer Obama Yeeee Kjempefantastisk at en så dyktig og farget mann ble valgt til USAs president! GRATULERER USA Endret 6. november 2008 av Alice Ayres
Wickedfruit Skrevet 5. november 2008 #57 Skrevet 5. november 2008 Kult med hologram, det burde de bruke oftere! NRK og TV 2 burde ha mer hologram de også, merkelig at de er så sent ute. Nå er denne teknologien norsk da Bestilt fra Norge fordi vi er langt fremme på tv-teknologi http://www.bt.no/bergenpuls/tv/article656008.ece Hva valget angår, Gratulerer, akkurat den mannen jeg håpet på
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #59 Skrevet 5. november 2008 Nøler med å gratulere, for her er det vel snarere snakk om det minste av to onder. Men bevares, det var langt bedre enn alternativet. Forøvrig er ikke Obama mye svart, han er tvers gjennom hvit med litt brunfarge på utsiden. Verdiene sine har han fått fra sine hvite besteforeldre på morssiden, og det svarte innslaget i bakgrunnen hans har null og niks med det svarte Amerika å gjøre. USA får en latinamerikaner (alt de trenger er en profil å samles rundt, stemmene har de inne) og en kvinne som president lenge før de får en representant for det svarte Amerika.
Gjest Gjest_Skuld_* Skrevet 5. november 2008 #60 Skrevet 5. november 2008 USA får en latinamerikaner (alt de trenger er en profil å samles rundt, stemmene har de inne) og en kvinne som president lenge før de får en representant for det svarte Amerika. Dessverre tar du feil der. Det blir nok både latinamerikanere og afroamerikanere til president før det blir en hvit kvinnelig president. Så lenge presidenten er MANN er det vesentligste kriteriet møtt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå