Gå til innhold

Den store London tråden


marsy

Anbefalte innlegg

Heihei! Tenkte på min første London-tur i begynnelsen av september. Har et par spørsmål :)

1. Hvordan er prisene på mat? Skal være der i 3 dager, så aner ikke hvor mye penger jeg bør ha med til mat. Spiser nok både frokost, lunsj og middag/kvelds ute.
2. Hvor mye bør jeg ha med meg til shopping? Har ikke lyst til å være kjempegjerrig heller. Er mange butikker jeg gjerne vil innom som blant annet zara, topshop, primark osv.
3. Har hørt en del om St.Giles hotel. Er dette å anbefale? Vil gjerne være i nærheten av Oxford Street.
4. Når er det best å bestille fly/hotell? med tanke på priser :)
5. Hvordan er taxi/buss-prisene?
6. Er ca 10.000 kroner nok for 3 dager? Dette blir altså inkludert hotell, fly, shopping, mat, transport osv...

Takk på forhånd. :)



Anonymous poster hash: d73f7...170
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei! Tenkte på min første London-tur i begynnelsen av september. Har et par spørsmål :)

1. Hvordan er prisene på mat? Skal være der i 3 dager, så aner ikke hvor mye penger jeg bør ha med til mat. Spiser nok både frokost, lunsj og middag/kvelds ute.

2. Hvor mye bør jeg ha med meg til shopping? Har ikke lyst til å være kjempegjerrig heller. Er mange butikker jeg gjerne vil innom som blant annet zara, topshop, primark osv.

3. Har hørt en del om St.Giles hotel. Er dette å anbefale? Vil gjerne være i nærheten av Oxford Street.

4. Når er det best å bestille fly/hotell? med tanke på priser :)

5. Hvordan er taxi/buss-prisene?

6. Er ca 10.000 kroner nok for 3 dager? Dette blir altså inkludert hotell, fly, shopping, mat, transport osv...

Takk på forhånd. :)

Anonymous poster hash: d73f7...170

Prisene på mat bestemmer du helt selv da du kan finne mat i alle prisklasser, alt fra en billig (men god) frokost på kjeden Pret A Manger til champagnebrunsj på eksklusive hoteller. Men generelt vil jeg si at mat, og i alle fall drikke, er rimeligere enn hjemme. Mange kjederestauranter som kan gi deg god mat og drikke for under 200 kr som eks. Wagamama, Nando's, Wahaca.. osv.. :)

Skjønner virkelig ikke hvorfor alle nordmenn skal bo på St.Giles!!! Lokasjonen er ganske bra, men det finnes langt bedre hoteller. Det er rangert som nr 571 av 1075 hoteller i London, altså ingen grunn til å kaste bort pengene på et middelmådig hotell. Vi har alltid bodd på flotte hoteller med god standard og romslige rom til helt greie priser. Forstår ikke helt hvorfor alle nordmenn havner på St.Giles..

Anonymous poster hash: 277a0...804

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxi er ikke så billig, ta heller tube/buss. Kjøp dagskort eller fyll på Oystercard så kan du reise så mye du vil, tror at om du fyller Oystercardet og bare trekker det hver gang du reiser så er maks-prisen per dag 8-9 pund (90kr). Det lønner seg over enkeltreiser, som er ganske dyrt såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Tenkte på min første London-tur i begynnelsen av september. Har et par spørsmål :)

1. Hvordan er prisene på mat? Skal være der i 3 dager, så aner ikke hvor mye penger jeg bør ha med til mat. Spiser nok både frokost, lunsj og middag/kvelds ute.

2. Hvor mye bør jeg ha med meg til shopping? Har ikke lyst til å være kjempegjerrig heller. Er mange butikker jeg gjerne vil innom som blant annet zara, topshop, primark osv.

3. Har hørt en del om St.Giles hotel. Er dette å anbefale? Vil gjerne være i nærheten av Oxford Street.

4. Når er det best å bestille fly/hotell? med tanke på priser :)

5. Hvordan er taxi/buss-prisene?

6. Er ca 10.000 kroner nok for 3 dager? Dette blir altså inkludert hotell, fly, shopping, mat, transport osv...

Takk på forhånd. :)

Anonymous poster hash: d73f7...170

1: Kaffe £2,50, sandwich/salat/hva nå £4 pund, forrett 6£, hovedrett £9-16, dessert £5-6, glass vin 5£, lokal halvliter £4 typisk fish&chips med en halvliter £16. Noen steder tilbyr lunsj-tilbud hvor du blir mett for £10 pund, Pizza, £10. Virkelig dyr hovedrett på fin restaurant £22-25.

Anonymous poster hash: fa99d...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Kaffe £2,50, sandwich/salat/hva nå £4 pund, forrett 6£, hovedrett £9-16, dessert £5-6, glass vin 5£, lokal halvliter £4 typisk fish&chips med en halvliter £16. Noen steder tilbyr lunsj-tilbud hvor du blir mett for £10 pund, Pizza, £10. Virkelig dyr hovedrett på fin restaurant £22-25.

Anonymous poster hash: fa99d...396

Min erfaring er at det er dyrere enn det, iallfall for hovedrett på "fin restaurant". Det kommer også helt an på hvor du spiser.. si en av cafeene på Covent Garden, der koster en pizza opp til 17 pund, ikke 10.

Anonymous poster hash: 73216...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er dyrere enn det, iallfall for hovedrett på "fin restaurant". Det kommer også helt an på hvor du spiser.. si en av cafeene på Covent Garden, der koster en pizza opp til 17 pund, ikke 10.

Anonymous poster hash: 73216...cc7

Nå er du nok bare ute etter å provosere eller du har begrenset erfaring med London, eller veldig mange penger du har hastverk med å bruke opp. Jeg kan lette tenke på 3 veldig gode pizzeriaer hvor 8-12 pund holder i massevis (per pizza). Hvorfor i alle dager du skulle synes det er normalt å betale 17 pund for en pizza har jeg ingen forståelse for.

Når det gjelder virkelig fine restauranter, så er det jo litt vanskelig å skille ut kostnaden for en hovedrett, siden de ofte tilbyr flerretters menyer til en fast pris (typisk fra 60 pund og oppover, samlet per person, uten drikke). Der du kan spise à-la-carte vil jeg si at 25 pund for en hovedrett holder for langt de fleste fine stedene som normale nordmenn kunne tenke seg å gå.

Anonymous poster hash: fa99d...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at det er dyrere enn det, iallfall for hovedrett på "fin restaurant". Det kommer også helt an på hvor du spiser.. si en av cafeene på Covent Garden, der koster en pizza opp til 17 pund, ikke 10.

Anonymous poster hash: 73216...cc7

Pizza Express har pizzaer fra 8 til 12 pund. På andre restauranter lønner det seg å velge set menu eller lunch offer. På puber får man ofte god mat for rett under 10 pund.

Anonymous poster hash: 2608a...286

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza Express har pizzaer fra 8 til 12 pund. På andre restauranter lønner det seg å velge set menu eller lunch offer. På puber får man ofte god mat for rett under 10 pund.

Anonymous poster hash: 2608a...286

Jo sant nok, ikke at jeg vil nødvendigvis trekke frem Pizza Express først og fremst. Men poenget er det samem, man kan faktisk spise både billig og godt, også i London.

Anonymous poster hash: fa99d...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du nok bare ute etter å provosere eller du har begrenset erfaring med London, eller veldig mange penger du har hastverk med å bruke opp. Jeg kan lette tenke på 3 veldig gode pizzeriaer hvor 8-12 pund holder i massevis (per pizza). Hvorfor i alle dager du skulle synes det er normalt å betale 17 pund for en pizza har jeg ingen forståelse for.

Når det gjelder virkelig fine restauranter, så er det jo litt vanskelig å skille ut kostnaden for en hovedrett, siden de ofte tilbyr flerretters menyer til en fast pris (typisk fra 60 pund og oppover, samlet per person, uten drikke). Der du kan spise à-la-carte vil jeg si at 25 pund for en hovedrett holder for langt de fleste fine stedene som normale nordmenn kunne tenke seg å gå.

Anonymous poster hash: fa99d...396

Jeg er ikke ute etter å provosere, og nei jeg er ikke kjempekjent i London men har vært der 3 ganger og spist både i turiststrøk og litt utenfor. Poenget mitt var bare at prisene over ble presentert som sannheter, og jeg har en annen erfaring. Mange turister spiser jo gjerne på nettopp Covent Garden, i nærheten av Harrods osv, og der koster det kanskje litt mer. Jeg spiste forøvrig ikke 17 punds pizza, jeg bare sier at det er det det kostet der, på en helt middels fin cafe men i et populært strøk.

Jeg tror fremdeles ikke du får hovedrett på det jeg vil betegne som en fin restaurant til 25 pund. Men kanskje vi definerer det forskjellig. Jeg tenker litt mere i retning Michelinstjerner når noen snakker om en fin restaurant... Jeg spiste feks både på et helt vanlig kjedelig kjede-steakhouse sist jeg var i London (type Big Horn) og på en liten italiens restaurant (ikke turiststrøk, men heller ikke spesielt fint) og betalte over 20 pund for hovedrett begge steder.

Anonymous poster hash: 73216...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å provosere, og nei jeg er ikke kjempekjent i London men har vært der 3 ganger og spist både i turiststrøk og litt utenfor. Poenget mitt var bare at prisene over ble presentert som sannheter, og jeg har en annen erfaring. Mange turister spiser jo gjerne på nettopp Covent Garden, i nærheten av Harrods osv, og der koster det kanskje litt mer. Jeg spiste forøvrig ikke 17 punds pizza, jeg bare sier at det er det det kostet der, på en helt middels fin cafe men i et populært strøk.

Jeg tror fremdeles ikke du får hovedrett på det jeg vil betegne som en fin restaurant til 25 pund. Men kanskje vi definerer det forskjellig. Jeg tenker litt mere i retning Michelinstjerner når noen snakker om en fin restaurant... Jeg spiste feks både på et helt vanlig kjedelig kjede-steakhouse sist jeg var i London (type Big Horn) og på en liten italiens restaurant (ikke turiststrøk, men heller ikke spesielt fint) og betalte over 20 pund for hovedrett begge steder.

Anonymous poster hash: 73216...cc7

Jeg forstår at enkelte personer har det vanskelig for å tro at andres sannheter kan være rett på generelt grunnlag, men i dette tilfellet er de faktisk det. Jeg skal legge til at prisene er innenfor zone 1, siden det er der jeg bor og oppholder meg. (Men i sannhet, det er ikke ofte mange pengene å spare på å dra utover fra sentrum).

OK, prisen for kaffe var upresis siden "kaffe" betyr så mangt, men en cappuccino bør ikke koster mer enn 2,5 som jeg oppga, ofte litt mindre. (Starbucks har jeg hørt er dyrere, men dit går jeg aldri så jeg vet ikke selv).

Prisene jeg oppga indikerer også at dersom du ser noe som er vesentlig dyrere kan det være overpriset. (Igjen, dette eksempelet med 17 pund for en pizza). Det kan være nyttig info å vite hva fastboende anser som "for dyrt", for da går man kanskje videre til neste sted uten å ta overpriser for god fisk. En skal ikke avvise så lett folks forsøk på å ta i bruk egne erfaringer for å hjelpe andre på vei. Ikkesant?

Forresten; kjendiskokken Jamie Oliver hadde en liten pizzakjede med pizzaer til 14 pund. Nå er det bare 1 av utsalgsstedene igjen, de andre gikk dukken. Hvorfor? Fordi pizzaene var for dyre. Den ene som er igjen sier du? Jo, midt i Covent Garden. Det at "mange turister spiser der" betyr ikke at det er lurt å spise der, og kanskje nettopp en grunn til å dele velmente råd.

Så var det dette du tror da om hovedretter og slikt. Tror. Jeg tror også en god del om en hel masse, men jeg tilbyr ikke det jeg tror som råd. Jo, du kan lett få hovedretter på restauranter med 1 stjerne fra Michelin (siden det var målestokken du la til grunn) for under 25 pund. Som jeg har indikert kan det være litt vanskelig å angi pris per rett , siden mange (særlige 2- og 3.stjerners-restauranter) tilbyr faste menyer til faste priser. Men ta f.eks. Tamarind (den første jeg kommer på i skrivende stund, ikke at det er min favoritt-indiske, men den har nå en stjerne), de serverer hovedretter med priser på i hovedsak 22-25 pund. Noen koster 20 pund, 1 koster 40 pund.

Case closed. Til de som er nysgjerrig og vil vite mer tilbyr jeg gjerne flere detaljerte priser for hva mat og drikke av god kvalitet bør koste, og hva som er for dyrt. Til de som vil kverulere skal jeg da gladelig komme med konkrete eksempler.

Så ønker jeg alle en flott mat-kultur-rik tur til London, til en fornuftig pris.

Anonymous poster hash: fa99d...396

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så nedlatende! Skjønner at du vet alt om hva alt koster, så da er såklart alle andre erfaringer rett og slett feil..for en holdning i en tråd der alle kan få dele sine erfaringer? Du la kanskje merke til at jeg startet mitt første svar med "MIN ERFARING er at det er dyrere enn det". Jeg sa også at pris kan være avhengig av sted, ikke akkurat noe revolusjonerende eller smart oppdagelse, men likefullt sant. Jeg sa aldri noe om at min erfaring = den ene og hele sannhet. Jeg ønsket bare å komme med en annen opplevelse av priser, så den som lurte kan få flere personers oppfattelse.



Anonymous poster hash: 73216...cc7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så nedlatende! Skjønner at du vet alt om hva alt koster, så da er såklart alle andre erfaringer rett og slett feil..for en holdning i en tråd der alle kan få dele sine erfaringer? Du la kanskje merke til at jeg startet mitt første svar med "MIN ERFARING er at det er dyrere enn det". Jeg sa også at pris kan være avhengig av sted, ikke akkurat noe revolusjonerende eller smart oppdagelse, men likefullt sant. Jeg sa aldri noe om at min erfaring = den ene og hele sannhet. Jeg ønsket bare å komme med en annen opplevelse av priser, så den som lurte kan få flere personers oppfattelse.

Anonymous poster hash: 73216...cc7

Når folk spør om hvor mye noe koster og de får et velbegrunnet svar, så bør de ha vett nok til å skjønne at alt som er betydelig dyrere er turistfeller. Om du har gått i noen turistfeller, så er det forsåvidt din erfaring, men det sier jo ikke noe om det generelle prisnivået i byen.

Anonymous poster hash: 2608a...286

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Jeg forstår at enkelte personer har det vanskelig for å tro at andres sannheter kan være rett på generelt grunnlag, men i dette tilfellet er de faktisk det. Jeg skal legge til at prisene er innenfor zone 1, siden det er der jeg bor og oppholder meg. (Men i sannhet, det er ikke ofte mange pengene å spare på å dra utover fra sentrum).

OK, prisen for kaffe var upresis siden "kaffe" betyr så mangt, men en cappuccino bør ikke koster mer enn 2,5 som jeg oppga, ofte litt mindre. (Starbucks har jeg hørt er dyrere, men dit går jeg aldri så jeg vet ikke selv).

Prisene jeg oppga indikerer også at dersom du ser noe som er vesentlig dyrere kan det være overpriset. (Igjen, dette eksempelet med 17 pund for en pizza). Det kan være nyttig info å vite hva fastboende anser som "for dyrt", for da går man kanskje videre til neste sted uten å ta overpriser for god fisk. En skal ikke avvise så lett folks forsøk på å ta i bruk egne erfaringer for å hjelpe andre på vei. Ikkesant?

Forresten; kjendiskokken Jamie Oliver hadde en liten pizzakjede med pizzaer til 14 pund. Nå er det bare 1 av utsalgsstedene igjen, de andre gikk dukken. Hvorfor? Fordi pizzaene var for dyre. Den ene som er igjen sier du? Jo, midt i Covent Garden. Det at "mange turister spiser der" betyr ikke at det er lurt å spise der, og kanskje nettopp en grunn til å dele velmente råd.

Så var det dette du tror da om hovedretter og slikt. Tror. Jeg tror også en god del om en hel masse, men jeg tilbyr ikke det jeg tror som råd. Jo, du kan lett få hovedretter på restauranter med 1 stjerne fra Michelin (siden det var målestokken du la til grunn) for under 25 pund. Som jeg har indikert kan det være litt vanskelig å angi pris per rett , siden mange (særlige 2- og 3.stjerners-restauranter) tilbyr faste menyer til faste priser. Men ta f.eks. Tamarind (den første jeg kommer på i skrivende stund, ikke at det er min favoritt-indiske, men den har nå en stjerne), de serverer hovedretter med priser på i hovedsak 22-25 pund. Noen koster 20 pund, 1 koster 40 pund.

Case closed. Til de som er nysgjerrig og vil vite mer tilbyr jeg gjerne flere detaljerte priser for hva mat og drikke av god kvalitet bør koste, og hva som er for dyrt. Til de som vil kverulere skal jeg da gladelig komme med konkrete eksempler.

Så ønker jeg alle en flott mat-kultur-rik tur til London, til en fornuftig pris.

Anonymous poster hash: fa99d...396

Oi, så utrolig mye du vet om dette! Har du vært mye i London? Har du isåfall noen gode, typisk engelske restauranter og anbefale? Med litt mer tradisjonell britisk mat. Jeg er isåfall veldig interessert, for det jeg har prøvd har vært dårlig og... ja, overpriset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, så utrolig mye du vet om dette! Har du vært mye i London? Har du isåfall noen gode, typisk engelske restauranter og anbefale? Med litt mer tradisjonell britisk mat. Jeg er isåfall veldig interessert, for det jeg har prøvd har vært dårlig og... ja, overpriset

Bor i London, så kan vel si at jeg har vært her en del :)

Typisk engelsk mat, ja. Tenker du på søndagsstek, afternoon tea, eller restauranter med moderne mat av britiske råvarer? Du har jo rett, det er ikke så veldig enkelt å finne god britisk mat i London. Spesielt å anbefale puber er nesten umulig (fordi vi alle har forskjellige forventninger, spesielt til Londons puber). Det er langt enklere å finne andre mattradisjoner i London. Mange vil jo hevde at curry er det mest britiske, så kanskje det er bedre å se etter? :)

Jeg synes kvaliteten på Roast er bra (www.roast-restaurant.com), men jeg går dit sjelden fordi det -som du sier- fort blir dyrt. De fokuserer på britiske råvarer, kjøtt og fisk, og tilbyr også vegetarretter (som faktisk er rimelige). Hovedrettene starter vel på 20 pund (skjønt du kan spise Fish'n'chips til 16 pund der, men det er alt for dyrt for en slik rett). Vinkartet er veldig bra, og de har noe engelsk vin også, men igjen så er prisnivået på vin kanskje litt i overkant. Jeg tror de bare har en vin du kan få et glass av for under 6 pund.

Rett rundt hjørnet finner du Fish! Kichen. De har både en takeawad-bod og en restaurant med full service. Her går det i fish'n'chips, fiskepai (veldig typisk engelsk) etc. Restauranten har høye priser, men utsalget ved siden av selger takeaway til en grei pris, så kan man finne seg en benk og ta lunsjen ute i solen.

Middagspaier er jo en viktig del av tradisjonell britisk mat. De fyller det med alt mulig, men ofte er det noen gjengangere, som shepherds (lam med lokk av potetmos) fish (fiskegrateng vil vi kalle det) steak & ale (med lokk av paideig) etc. Et sted jeg gjerne anbefaler er The Windmill (http://www.windmillmayfair.co.uk/). Den ligger praktisk til for oss som liker oss i sentrum. Første etasje er en helt vanlig pub, men den trange trappen opp tar deg til et spiserom som minner mer om en restaurant. Hovedfokuset er pai, og de har stadig daglige spesialkomponerte smaker. En pai koster vel 11 pund der. De har også en takterrasse som ble åpnet i sommer. Sist jeg sjekket holdt de stengt i helgene.

Afternoon tea er en hel te-kake-fest, og rimelig typisk britisk, men kanskje litt turistifisert. Jeg synes http://www.thewolseley.com/ serverer en grei afternoon tea i forhold til prisen (en av de rimeligere i sentrum). Afternoon Tea i London er jo dyrt uansett, jeg mener det er snakk om smørbrød, scones små kaker og te så prisen står ikke i forhold. Men koselig er det! Til dobbelt pris av Wolseley kan du spise på http://www.fortnumandmason.com/ Dyrt, men kvaliteten er faktisk ikke helt forferdelig :). Jeg tipper at du kan regne afternoon tea som dagens hovedmåltid, og kanskje bare ha en liten snack på kvelden.

Hvis du virkelig vil gå helt bananas hva gjelder pris, og få det beste av britiske råvarer, er http://www.theledbury.com/ stedet. Her må du nok regne at en middag med 4 eller flere retter koster fra 80 pund per hode + drikke, avhengig av hvilken meny du spiser fra. Rettene er nok ikke tradisjonelle for Storbitannia, men råvarene er lokale så langt det lar seg gjøre. Dette er en topp-topp restaurant, og dette er nok stedet jeg vil tilbake neste gang jeg skal tømme lommeboken for en London-middag.

Men for å få god, tradisjonell og billig britisk mat er det nesten bedre å ta en dagstur ut av byen.

Anonymous poster hash: fa99d...396

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeej, fant nettopp ut at det er bank holiday når vi skal til London!! (mandag 25.august). Er det noen her som har vært i London på en bank holiday før? Er det meste åpent, eller er ting stengt? Jeg som hadde planlagt mandagen til shoppedag :cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeej, fant nettopp ut at det er bank holiday når vi skal til London!! (mandag 25.august). Er det noen her som har vært i London på en bank holiday før? Er det meste åpent, eller er ting stengt? Jeg som hadde planlagt mandagen til shoppedag :cry3:

Shopping går som vanlig, åpningstidene kan være noe begrenset, men jeg tror ikke du merker så mye til det. Westfields kjører f.eks. normal dag.

https://www.gov.uk/trading-hours-for-retailers-the-law

Anonymous poster hash: fa99d...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kassycat

TIPS! Hvis dere skal spise ute eller dra på bakeri eller takeway... Sjekk her først: http://ratings.food.gov.uk/default/en-GB Dette gir en kjempegod indikasjon på hygienen på kjøkkenet! Fant for eksempel ut at restauranten på hotellet vi skal være på fikk 5 av 5 (positivt!!), sist sjekka i mars 2014, men at maaange restauranter i nærheten er bare å styre unna :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIPS! Hvis dere skal spise ute eller dra på bakeri eller takeway... Sjekk her først: http://ratings.food.gov.uk/default/en-GB Dette gir en kjempegod indikasjon på hygienen på kjøkkenet! Fant for eksempel ut at restauranten på hotellet vi skal være på fikk 5 av 5 (positivt!!), sist sjekka i mars 2014, men at maaange restauranter i nærheten er bare å styre unna :laugh:

Takk for nyttig link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser til London i morgen og blir der i noen dager. Der nede kunne jeg tenkt meg å sett noe, f.eks. stand-up, et show, men ikke musikal (har sett så mange). Er det noen råtips til hva som kan sees?

Har tenkt på Monty Python, men der er billettene så dyre for tida, så det blir det ikke noe av.



Anonymous poster hash: caebc...a31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...