Gå til innhold

luksusfellen


Gjest provosert

Anbefalte innlegg

Så reprisen på luksusfellen i går og må si jeg er helt fullstendig sjokkert, og ikke minst provosert!

Å kjøpe røyk fremfor å betale barnehageregning og strøm?! Har ikke sett makan til egosime før i hele mitt liv!!!

Han mannen var egentlig grei nok, han bestemte seg faktisk for å slutte å røyke i det minste, men hun kjerringen?

Stakkers barn.

Innlegget er endret iht reglene.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble helt sjokkert av dette programmet, her er hun 100ufør, og han selvstendignæringsdrivende med ti tommel totter!!!

Hvorfor har ikke han begynt å jobbe hos ett firma og få en fast inntekt?? Han klarte ikke å styre firmaet sitt, og betalte hverken skatt eller mva. Da må du selv skjønne at du ikke kan drive eget firma, når kona de er ufør og har 10 000 i inntekt og dere har to barn og ett gedigent hus!!

Jeg forstår at de trenger hjelp men jeg syns ikke de hadde gjort så veldig mye for å fikse det selv... De hadde 4 biler, en gård med 21 mål tomt og mulighet for utleieleilighet, men ikke noe av dette hadde de skjønt at de kunne gjøre om til penger selv.

Det å røyke 30røyk om dagen er jo helt uforståelig, at han klarte å slutte fra det er litt beundringsverdig. Men hun så ikke villig ut til å prøve engang.

Man betaler barnehagen før man kjøper seg røyk hvertfall og om ikke annet strøm!!

Hun så ikke ut til å bry seg så kjempe masse over dette, hun var så stille, tafatt og rolig. Mens han gråt og så ut til å være helt i kjellern.

Jeg syns han fortjente å bli "reddet" ut av denne situasjonen, og hun fulgte jo med så..

Skjønner ikke helt hva en familie som ikke har noe økonomisk sans kan kjøpe seg en gård til 1,8 millioner!!! (hvordan kan banken gi de dette i lån???? )

Siden de fikk en gård og så stor hus til den prisen, kan de få en nok så grei enebolig/rekkehus til en langt mindre utgift.

Hvorfor har de ikke gjort dette?? har du ikke penger kan du ikke leve i luksus...

Ble oppgitt av denne familien,

Men jeg ser på serien og som noen andre her føler jeg at jeg har mer enn 100% kontroll på min egen økonomi, og skjønner til tider ikke hvordan folk får det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble provosert av at det paret fikk gratis kjøkken i sokkelleiligheten sin.

At de får gratis hjelp til å rette opp dumhetene sine er helt greit, men jeg synes overhodet ikke de fortjener materielle goder. Husker ikke om akkurat dette paret røyket, men de som brukte tusenvis av kroner i måneden på røyk, samtidig som de hadde gjeld opp til ørene, burde hatt juling av strenge rådgivere og ikke belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sjekket vilkårene for å få innvilget offentlig gjeldsordning og der står det bla annet at det ikke skal ha vært tatt opp mye "ny gjeld" før det søkes om denne typen gjeldsordning- men da er det vel bare å drite i å betale regningene et par år fremover da- og makse ut ethvert kredittkort jeg kan få tak i- det hadde jo vært fantastisk å kunne ta med ungene på en sydentur for en gangs skyld for oss som faktisk betaler regningene våre også!

Det kan vel være greit å ha i bakhodet at det ikke er like lett å få til slike ordninger med banker osv, dersom man ikke har ett tv-team i hælene. I virkeligheten er heller ikke gjeldsordning noen gullgruve. Man blir totalt umyndiggjort, både mens ordningen pågår og en lang periode etterpå. Samboeren min kunne på ett tidspunkt kvalifisert til gjeldsording, men har prioritert kontroll over sitt eget liv, og heller betalt litt mer til kreditorene, for å beholde denne.

Det jeg synes er mest urettferdig er også at dette programmet er med på å opprettholde ideen om at folk med gjeld er tullinger. De som blir tatt ut til programmet blir ikke plukket ut fordi de er representative, men fordi de er så ekstreme at det blir god tv av det. I tillegg til at det også har kommet fram fra tidligere deltagere at det blir sterkt overdrevet, fordi det da gjør seg bedre på tv.

Vet at det er mange som har søkt på programmet som har opparbeidet seg gjeld pga fysisk og psykisk sykdom, etter å ha drevet firma osv, som ikke blir plukket ut, selv om de hadde gitt ett mer representativt bilde av folk med gjeldsproblemer. Og det synes jeg er ganske provoserende, for dersom det er noen som kunne fortjent å få hjelp til rydde opp, så er det dem, og ikke de overforbrukende tullingene de trekker frem i denne serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være greit å ha i bakhodet at det ikke er like lett å få til slike ordninger med banker osv, dersom man ikke har ett tv-team i hælene. I virkeligheten er heller ikke gjeldsordning noen gullgruve. Man blir totalt umyndiggjort, både mens ordningen pågår og en lang periode etterpå. Samboeren min kunne på ett tidspunkt kvalifisert til gjeldsording, men har prioritert kontroll over sitt eget liv, og heller betalt litt mer til kreditorene, for å beholde denne.

Det jeg synes er mest urettferdig er også at dette programmet er med på å opprettholde ideen om at folk med gjeld er tullinger. De som blir tatt ut til programmet blir ikke plukket ut fordi de er representative, men fordi de er så ekstreme at det blir god tv av det. I tillegg til at det også har kommet fram fra tidligere deltagere at det blir sterkt overdrevet, fordi det da gjør seg bedre på tv.

Vet at det er mange som har søkt på programmet som har opparbeidet seg gjeld pga fysisk og psykisk sykdom, etter å ha drevet firma osv, som ikke blir plukket ut, selv om de hadde gitt ett mer representativt bilde av folk med gjeldsproblemer. Og det synes jeg er ganske provoserende, for dersom det er noen som kunne fortjent å få hjelp til rydde opp, så er det dem, og ikke de overforbrukende tullingene de trekker frem i denne serien.

Programmet heter "luksusfellen". Hele poenget er nettopp å vise hvor ille ukritisk forbruk kan være. De må da selvsagt velge ut folk som har gjeld som følge av at de har havnet i "luksusfellen", altså rett og slett dritti på draget med kredittkortene sine.

Om programmet hadde hett "gjeldsslavene", og hadde som mål å få frem hvor ille det kunne være å ha stor gjeld, uansett hvor den kom fra, så kunne de hatt med dem du snakker om. Men nå er det altså luksusforbruk de vil sette fokus på, som navnet på programmet klart sier fra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mie_*
Det jeg synes er mest urettferdig er også at dette programmet er med på å opprettholde ideen om at folk med gjeld er tullinger. De som blir tatt ut til programmet blir ikke plukket ut fordi de er representative, men fordi de er så ekstreme at det blir god tv av det. I tillegg til at det også har kommet fram fra tidligere deltagere at det blir sterkt overdrevet, fordi det da gjør seg bedre på tv.

Det er kun en deltaker som har kritisert programmet i avisen, fordi han mente det fremstilte situasjonen feil. Men ikke engang han kunne snakke seg fra det faktum at han hadde gjeldt langt over det han kunne klare. Ville vel prøve å redde seg fra en flau situasjon, tenker jeg. Det første paret som var deltakere i årets sesong stod frem i avisen og fortalte at de mente deres situasjon var riktig fremstilt, og de var takknemlig for den hjelpen de hadde fått.

Og jeg syns faktisk at mennesker som har opparbeidet seg flere hundretusen i kredittgjeld er noen tullinger. De viser jo tydelig at de ikke forstår verdien av penger, eller livets gang med at først jobber du og tjener penger, kan du bruke dem.

Og som en annen her nevnte, det heter faktisk Luksusfellen, ikke jeg-kjørte-firmaet-over-styr fellen. Men dersom du hadde fulgt bedre med på programmet, ville du ha fått med deg at de faktisk hjalp et samboerpar i forige sesong som stadig kjørte bedrifter i grøft. Så de har vært innom temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke at de stiller opp på dette her jeg. Det må da være fryktelig ydmykende. På meg så fremstår noen av de som nærmest tilbakestående, når de ikke åpner regningene sine:/

Man er ikke tilbakestående. Man har bare kommet til et punkt hvor man vet at det ikke spiller noen rolle hva som befinner seg i konvolutten, for man får ikke gjort noe med det allikevel. Man har rett og slett gitt opp når man er på det punktet. Og da trenger man hjelp, eller en solid Lottogevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens program var jo bare helt latterlig...

De hadde ingenting der å gjøre! Det eneste problemet de hadde var at de shoppet for mye dritt, det var ingen gjelds eller kredittkort problemer.

De hadde det rett og slett for bra. Dette syns jeg man får klare å ordne opp i selv, sunn fornuft kalles det!

Jeg ble så provosert, det må finnes andre som meldte seg på dette programmet som faktisk hadde trengt hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble egentlig ganske irritert på han gubben som satt og klaget over at nesten 400 000 kr var lite i pensjon! :kjefte:

Tja, 400 000 ville vært mye i pensjon for meg, som bare tjener 330 000 i dag.

Men poenget er jo at for en med mye høyere inntekt vil 400 000 kanskje medføre at man må endre levestilen drastisk. Selge huset en har bodd i de siste 40 årene, selge en elsket hytte, osv. Så det er relativt. Jeg ville fått økt levestandard med 400 000, mens en med milioninntekt ville måtte endre livet sitt drastisk i høy alder. (men, når det er sagt, en med millioninntekt burde da ha klart å sette litt til side selv, og dermed unngått å gå på en smell...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens program var jo bare helt latterlig...

De hadde ingenting der å gjøre! Det eneste problemet de hadde var at de shoppet for mye dritt, det var ingen gjelds eller kredittkort problemer.

De hadde det rett og slett for bra. Dette syns jeg man får klare å ordne opp i selv, sunn fornuft kalles det!

Jeg ble så provosert, det må finnes andre som meldte seg på dette programmet som faktisk hadde trengt hjelpen.

Jeg er helt enig med deg. Og jeg ble flau av å se på programmet. Helt utrolig at slike folk ber om hjelp når de tjener såpass godt.

En ting som jeg tenkte på er i all verden er det de bruker pengene på? De hadde jo ingenting av stor verdi og alt var jo av dårlig kvalitet og handlet på "billig" butikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Og jeg ble flau av å se på programmet. Helt utrolig at slike folk ber om hjelp når de tjener såpass godt.

En ting som jeg tenkte på er i all verden er det de bruker pengene på? De hadde jo ingenting av stor verdi og alt var jo av dårlig kvalitet og handlet på "billig" butikker...

Ingenting av det de hadde var verdt noen verdens ting, så de må ha shoppet masse crap, og det trenger man ikke hjelp til å slutte med!

Neste program så hvertfall mye mer interessant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg måtte også le litt av dagens par. Man skulle kunne klare seg på 1 million i året! Mener jeg har sett henne på TV før, forresten, men kan ikke komme på i hvilket program.

Designerspirene eller noe! Kreativ sjel som ikke nådde særlig langt.

Tja, 400 000 ville vært mye i pensjon for meg, som bare tjener 330 000 i dag.

Men poenget er jo at for en med mye høyere inntekt vil 400 000 kanskje medføre at man må endre levestilen drastisk. Selge huset en har bodd i de siste 40 årene, selge en elsket hytte, osv. Så det er relativt. Jeg ville fått økt levestandard med 400 000, mens en med milioninntekt ville måtte endre livet sitt drastisk i høy alder. (men, når det er sagt, en med millioninntekt burde da ha klart å sette litt til side selv, og dermed unngått å gå på en smell...)

Har man bodd i et hus i 40 år bør det være nedbetalt. Om det er nedbetalt etter 25 år bør man ha mulighet til å legge av noen kroner til pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ar faktisk begynt å få litt sansen for programmet. Var septisk til om de skulle klare å ende folk , det synes jeg faktisk de klarer.

Det paret vi så i dag hadde trengte jo bare litt hjelp til å få litt bedre rutiner og skaffe seg oversikt over økonomien så gikk alt så mye bedre. Ikke så lett å få til det på egenhnd - speiselt ikke når man først begynner å få litt problemer med å betale regninger o.l.

De viste også tiltak da de fikk tømmer til å pusse opp huset - som de ikke hadde klart å f ferdig på egenhånd.

Har ikke sett alle programmene men virker som om alle de som ha vært med har klart å snu økonomien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke mye tro på de som var med i kveld..de så ikke alvoret i det. når han heller vil låne privat 250 tusen istedenfor å selge bilen? De skulle hatt sann at de kom igjen 1 år etter med alle de har vært for å se om de faktisk har klart å vende økonomien og om de har lært :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg over. De så ikke ut til å ha lært noe, og hvor gode resultater kan man egentlig vise på en mnd??

De skulle ha kommet tilbake om ikke minst tre måneder hvertfall.

De idag virket likegyldige begge to, og levde fint på far/svigerfar.

Du er ikke videre smart når du låner 250 000 privat for å kunne beholde en toyota rav!!! Uansett hvordan bil egentlig. Og hun sa jo ingenting og hele situasjonen generelt..

Golddiggers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De virket ikke særlig lure noen av de to.

Og hvorfor var det han som ringte faren hennes for å spørre om et "lite" lån, og ikke hun tro? Virket ikke som det var et tema hvem som skulle ta den tlf engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...