Gå til innhold

Soul sin

Soul

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja han blir jo såå frustrert når han vil men ikke får til så det er godt når det løsner! Nå er det et stort irritasjonsmoment for ham at han ikke er sterk nok til å krabbe, for han vil jo frem til ting! Ligger på magen med knærne under seg og ansiktet nedi teppet og sikler og klager mens han gynger og forsøker å komme frem hehe. Virker som han ikke er sterk nok i armene ennå for han klarer ikke holde strake armer i mageleie særlig lenge.

Ble litt tatt på senga av hvor mobil han har blitt da, så for meg ta han skulle ligge pent og pyntelig en stund til. Jeg var bare borte et halvt minutt og da jeg kom tilbake lå han et stykke utenfor leketeppet sitt med beina under en skjenk og dro i håndtaket for å åpne skuffen. Så kan nesten ikke gå fra ham lengre jo.

Vet at søstern og jeg var ganske tidlig ute motorisk sett, vi var ikke trege i hvert fall. Ikke Soulmannen heller, visstnok. Så det er nok muligheter for denne karen her ja. Men heeel greit hvis ting tar litt tid også, det blir jo desto mer travelt tenker jeg...!

Mamma har en liten notisbok hvor hun har skrevet ned viktige hendelser fra jeg og søsteren min var baby, så det er veldig morsomt nå som jeg kan sammenligne med P!

4,5 mnd fant jeg tærne mine og spiste på dem pluss rullet begge veier. Så det er faktisk helt likt som P!

Men jeg var likevel 6 mnd før jeg krabbet skikkelig. Vel 5 mnd satt jeg stødig alene og jeg skiftet leker fra hånd til hånd (syns ikke det virker som han har så god balanse ennå, men vi får se om noen uker).

7 mnd reiste jeg meg opp når jeg hadde noe å holde i. Men jeg var nesten 11 mnd før jeg gikk skikkelig alene (søsteren mi var 10 mnd).

8 mnd sa jeg "pus". På dagen 11 mnd fikk jeg min første tann og samme måned sa jeg "mamma, pappa, pus" og...hmm. et ord jeg ikke husker i farta.

Så da får vi se hvordan han utvikler seg fremover. :)

Ellers er leggevegringen og lakenskrekken like ille. :sukk: Håper det er noe som går seg til etterhvert og i mellomtiden så prøver vi det vi kan. Han er jo glad i å sove når han først sovner, det er bare så vanskelig å slappe av. Visste ikke at en liten baby på 4 mnd kunne protesere sånn jeg... Tror det blir verre av at han sliter med å sovne av seg selv selvom han gjerne vil noen ganger. Stakkars lille gutten min. :kgbaby:

Noen sier jo at dette med søvn kan bli verre i perioder med stor motorisk utvikling så vi får håpe det er det. Ikke at jeg tror det er så enkelt, men det hadde vært greit for meg hvis det var det. ;)

Nå har han sovet en halvtime så jeg håper han har tatt natta. Og det brude vel strengt tatt jeg også. :sjenert: Men må liksom ha litt tid alene før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovnet lettere i kveld...ingen protester og sovnet ca 21.10. i armene mine mens jeg gikk rolig frem og tilbake. Var nok ganske trøtt for han har bare hatt korte dupper (dvs under 1 time) i dag. Fikk ham ikke til å ta puppen før han la seg, var vel for trøtt kanskje pluss at pappaen hade gitt ham noen skjeer fruktmos. Så han våkner nok snart for mat tenker jeg.

I dag var jeg innom den ene jobben og viste ham frem. Har vært der en gang før også, men det var litt andre folk der i dag. Veldig stas og han var en populær liten kar! Tror han ble ganske sliten av all oppmerksomheten og de "dikkende" damene. ;)

Nå skal jeg dille med babyboka til P og surfe og kose meg. Er visst trøtt også kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på BH og kjøpte Airmat lekematte. Trenger et sted han kan rulle og kave uten å få munnen full av kattehår. :eeeh: Tepper funker ikke heller lenger, men den virket som han likte matta.

Ellers så har babyen min begynt å like å ligge i vogn! Akkurat nå er det faktisk den beste måten å få ham til å roe seg og sovne på. :overrasket: Mulig det bare er et blaff (han endrer seg jo hele tiden, akkurat når jeg tror jeg har skjønt ham eller fått en rutine så er det ikke sånn lengre), eller at jeg blir lei av å trille... Men nå nyter jeg trilleturene, selv i regnvær, for jeg har savnet å kunne gå tur og trille vogn.

Sovnet ikke før kl.22.30 i kveld heller. Sliter med å få ham til å ta natta tidligere selvom han gnir seg i øynene og er urolig. Sovnet først 19.30. men da sov han bare en halvtime... Og han våkner nok som vanlig rundt 07.30. ca. Men han har sovet fint på dagtid. Etter trilletur i formiddag (hvor han sovnet på 5 min.) så sov han faktisk 1t 45 min. UTEN at jeg måtte ut og rugge og trille. Det tror jeg er ny rekord. Hjalp nok at nabobikkja ikke sto ute og gneldret og bjeffet slik som den pleier å gjøre hele dagen. ;) Men likevel, så bra! :)

Jaja, sånn er det visst. Man blir helt opphengt i dette med søvn. :filer:

Nå er det bare en uke til han er 5 mnd, uforståelig! Lille bebisen min... :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tenk nå har han passert 5 mnd! Var 5 mnd på onsdag forrige uke. :)

I dag var vi på 5 mndskontroll og pappaen var også med. Vaksinene gikk så bra! Gråt ingenting etter første stikk og bare bittelitt etter andre. Han har vært i fin form etterpå også. Virket litt trøtt med en gang og sovnet før vi rakk å starte bilen, men det var også tid for soving uansett. Han har ikke virket noe plaget nå etterpå, men ville helst sitte på armen i kveld. Og tok faktisk 4 t etter siste lur før han tok kvelden mot normalt 2,5-3t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som våknet så litt brå slutt der...

Må tilføye at han var 5 mnd og 5 dager i dag mandag 24/8 og at han da veide 6785 gr og var 64,5 cm. H.O. 41,5 cm. Fine gutten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkar godgutten min har feber og er ikke i form. :kgbaby: Reaksjon på vaksinene sannsynligvis så varer ikke så lenge håper jeg.

Ble en litt dårlig natt på alle, men paracet hjelper heldigvis. Da orker han i hvert fall å spise. Nå sover han i vogna. :)

I morgen skal vi til fysio og sjekke om rygg/nakke har rettet seg opp. Syns selv at det ser mye bedre ut! Og nå ligger han jo mye på magen også.

Var forresten på barselgruppe på HS i går, første gang etter fødsel! Litt sent, kanskje? P var den eldste da, de andre var fra 2,5-4 mnd så det var ganske stor forskjell. De lå stort sett pent i armene til mammaene og sov søtt mens P sprellet og hoppet og var oj-oj på fanget mitt. Dessverre begynte han å bli dårlig allerede da så det var mest slitsomt. Ble en del og gråt og sutring. Ikke så lett å konsentrere seg om andres fødselshistorier da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysio var veldig fornøyd og lurte på hvorfor i alle dager hun hadde bedt ham som var så sprek om å komme tilbake. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Argh! Jeg hadde skrevet DET lange innlegget som forsvant! Kjedelig.

jaja...

Her står alt bra til og P er en vidunderlig storsjarmør. :rødme: Syns ting går lettere nå enn for en mnds tid siden. Søvnen har begynt å danne et møsnter med 11 t på natt ca (virker som det er det han trenger i all fall) og ca 3 t på dagen fordelt på 3 lurer. Gjerne da et par lange og en kort. Så glad for at dagsoving har blitt bedre. Grunnet sløvhet fra min side samsover vi stort sett nå og det gjør at jeg er mye mer opplagt. Han spiser ca 4 ganger per natt. Også sjekker han nøye at både mamma og pappa er i senga ved å snu seg fra den ene til den andre og ta på oss. Så sover han videre. Kjempekos! :)

Han er fortsatt en veldig aktiv krabat, men stort sett blid. Litt sutring hender jo selvsagt, men da er det gjerne en grunn.

Denne helga er farmoren hans i Norge og hun hadde ikke sett ham på 3 mnd så det var stor stas! P fikk leikegrind og det ser ut til at han trives godt i den! Kjempedeilig hvis han kan like å være der.

Får skrive mer en annen dag... hadde jo akkurat brukt en evighet på et innlegg så nå tar jeg en pause. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger P og snurrer i leikegrinda, tror han liker at han ikke mister lekene like lett der. Ser opp på meg med jevne mellomrom og gliser i alle fall. :)

:Gjesp:

Tredje natta han er våken /halvvåken og styrer på... Turner rundt i senga, ruller rundt, sparker og leter etter smokken eller pupp. Virker som han vil sove, men så går det ikke. Trøtt i dag ja... Krysser fingrene for at neste natt blir bedre, han pleier ikke å holde på sånn. Godt det finnes kaffe. :kaffekopp:

Denne uka har begynt å sove en del på magen. Kan ikke si jeg liker det. Men ikke så mye å gjøre med det og så lenge han kan snu seg begge veier så skal det jo ikke være farlig heller sies det.

Nå er det en som er sulten!

Endret av Soul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese om dagene deres! Så fint at han har begynt å få en soverytme, de siste nettene er nok bare et unntak, så går det seg til igjen!

Angående magesoving så har vår også begynt å kave i sengen slik at han havner på magen, og da slår refleksene han til; på magen skal vi ikke ligge, så da er det opp via krypestilling til sittende. Flere ganger han har sutret på babycallen, og når vi har kommet inn sitter han i sengen med øynene igjen og lurer på hva som skjedde. Luringen.

Jeg ville ikke stresset for mye med det, men du kan jo kanskje snu han forsiktig dersom han ikke våkner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempehyggelig med dagbokbesøk! Har dere det bra om dagen da?

Her var det flere netter med bare tull men nå har det vært et par normale netter igjen heldigvis. Har også hatt ham litt i senga si igjen så han ikke skal glemme den og det går fint. Våkner nok litt oftere da. I går var jeg så sliten og lei meg for han var så urolig og kei og egentlig kjempetrøtt. Han er vàr for kluss med søvnen på den måten at han blir "hyper" og veldig vanskelig for å sovne og slappe av. Har vært noen dager med for lite søvn og tipper det er årsaken. Da føler jeg meg som en dårlig mamma som ikke klarer å hjelpe ham med å finne roen. Altså, han gråter ikke stort, men han kaver og er kei og alt er morsomt i et par min. MEN i dag har vært en kjempefin dag og solstråla mi er tilbake, da blir jeg så glad. Han sov godt i natt og har sovet veldig bra på dagen og da blir humøret såå mye bedre! Nå plukket jeg nettopp opp en smilende pludregutt fra vogna. :biggrin: Giiiii! sa han og da er han blid. :)

Han har de siste dagene begynt å si pa-pa-pa, men han aner jo selvsagt ikke at det er et ord med betydning. Pappaen syns det er veldig stas likevel, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En natt med usedvanlig få oppvåkninger! :biggrin:

Litt vanskelig å få ham til å sove i går kveld. Sovnet kl 21 og det er "godkjent". Etterpå sov han 2 timer før han våknet og da var han sulten for det var 3 t siden han hadde spist! Ingen tøyseoppvåkninger i mellom. :biggrin: Deilig. Deretter sov han 2,5 t til og det er bra til å være ham. Sånn at jeg kikket på klokka lurte på hvorfor han ikke hadde våknet. Men etter det var han litt mer urolig. Da gikk det bare 1 1/2 t før han våknet igjen og jeg måtte gi pupp for å få ham til å sove videre. Er så redd for at han skal bli lysvåken. Deretter våknet han etter bare 1 time og kjempet for å sove en halvtimes tid før jeg tok ham oppp og vugget ham i armene mine. Da sov han vel 1 time til så var det morgen. Kvart på åtte sånn som det ofte pleier. Når jeg skriver det ned høres det ikke så bra ut..men det var en god natt her i huset. Unntatt morgensiden da, slettes ikke alltid han våkner helt slik som nå. Og jeg prøver å unngå å ta ham opp og bysse. Men når alternativet antagelig er at det er morgen kl halv seks... ;)

Ellers så har jeg begynt å grue meg til permisjonen er over! Syns det har gått altfor fort. Nå angrer jeg på at jeg tok 100% og ikke 80%. Skulle gjerne tatt ulønnet perm, men tviler sterkt på at vi har råd til det. Tenker at han er jo så liten fortsatt.. Håper han blir enklere ift søvn i hvert fall. Og at han ikke er like avhengig av puppen.Heldigvis skal jeg etter planen kun jobbe ca 50% frem til jeg har gjort ferdig bacheloroppgaven og det meste er kveld og helg. Men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uæææ de siste dagene har det vært så vanskelig å få ham til å sovne for natten! Og da mener jeg ikke sovne av seg selv, men å sovne uansett hva jeg prøver! Blir så sliten og fortvila og får så vondt av ham som så gjerne vil slappe av og sove, men ikke får det til. Var jo sånn for ca 1 mnds tid siden men så har det vært kjempebra etter det... Håper virkelig det retter seg fort. Skjønner ikke hvordan jeg skal kunne jobbe om noen få måneder når han har det så vanskelig ift søvn. Lurer noen ganger på om det kan være noe som plager ham, men egentlig tror jeg bare han er sliten etter en lang dag. Takk og pris at han har det lettere ift innsoving og soving på dagtid.

I natt opplevde jeg noe rart forresten. Han er jo en storgulper denne karen min. Og han plages også med litt brekninger/stille gulp har jeg inntrykk av. Han kan faktisk gulpe opptil 2 t etter et måltid. Men altså, han spiste liggende på siden i natt slik han pleier og da han la seg på ryggen for å sove så stod det en skikkelig sprutgulp rett opp i lufta! Stakkars liten. Utrolig nok klarte han å sove videre.

Dette ble visst litt sytete, er visst ikke min dag i dag av ulike grunner. :(

Ellers har jeg glemt å nevne at han svigermor påpekte hvor flink han er til å ta en gjenstand og skifte fra hånd til hånd. Det hadde faktisk gått meg hus forbi at han klarer så jeg vet ikke når han begynte med det. :) Ser også at han øver mer og mer på pinsettgrepet. Dog er det ikke helt stødig akkurat. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kopierer litt som jeg har skrevet på et annet forum jeg...orker ikke skrive alt om igjen. ;)

Ja søvn er jo vårt favorittema her i marsklubben. Så her kommer en tråd til om det.. Vet ikke helt hva jeg vl med dette innlegget, er bare litt frustrert etter besøk på helsestasjonen i dag og må få det ut et sted.

Lillegutt sovner jo ikke av seg selv og har alltid spist ganske ofte på natta. Men sovnet pent etter amming og ikke vært noe særlig våken utenom. Men de siste 2-3 ukene har de som dere sikkert har fått med dere på skravletrådene blitt mye verre. Veldig vanskelig å få til åå sovne om kvelden/urolig (ikke noe særlig gråt, men litt oj-oj) og våkner oftere og oftere pluss har mer våkentid på natta. Står opp tidligere enn før og virker ikke uthvilt. Men jeg ser jo at jeg ikke er alene om å slite med denne søvnen her inne og det er i hvert fall litt trøst.

helsesøster har alltid stresset med at han spiser hver andre time pluss/minus på natta. Men eneste rådet har vært å la ham "gråte litt". Var derfor usikker på om jeg skulle nevne utviklingen i dag. Men klarte jo ikke holde munn når hun spurte hvordan det gikk. Hun ville da koble inn spedbarnsteamet som er tilknyttet BUP? Og jeg måtte prate med legen om dette. Legen mente nok at han plages endel med refluks (gulper MYE og lenge etter mat), men aller viktigst var det å legge ham i egen seng, på eget rom og ikke ta ham opp av senga overhodet, ikke amme om natten etc! Og jeg opplevde det som en kommando, ikke et forslag. Men jeg har mange motforestillinger mot å la barn gråte seg i søvn og det kommer ikke på tale å gjøre det på den måten. Fra fri amming og samsoving til å ligge alene på et rom å gråte?

Etterpå ble han veid og han har lagt på seg litt lite, kun 180gr på 1 mnd. Så kanskje han rett og slett bare er sulten? Jeg skal begynne med fast føde nå og håper at det vil hjelpe. Jeg har selvfølgelig forsøkt å gi ham mat altså, men han vil ha veldig lite. Så har vel tenkt han ikke er sulten. Men kanskje han må venne seg til det bare.

Altså, jeg gjør jo selvsagt som jeg vil. Men opplevde det litt ubehagelig å bli presset på dette her. Er jeg rar? Skal tilbake til HS på fredag for å snakke om søvn og må kvinne meg opp til å si hva jeg ønsker og tenker. Jeg er jo glad for at de vil hjelpe, men hvis det er skrikekur så ønsker jeg ikke hjelp.

Puh det var godt å få ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og enda mer:

Godt å få litt støtte på dette med å ikke la barnet bare skrike. Jeg er også overrasket over hvor stresset helsesøster har vært med denne nattammingen, faktisk fra han var ganske liten. Tipper at hvis jeg skulle gjort som legen sa og kuttet amming på natt fullstendig så hadde løpet vært kjørt for ammingens del. Men sikkert fornuftig som dere foreslår å få pappaen litt mer på banen.

MEN, jeg kan ellers oppdatere med at jeg i ettermiddag ga lillegutt grøt (en annen type denne gang og FØR amming) og han spiste som han ikke hadde sett mat før stakkars! Spiste (i mine øyne) en ganske stor porsjon. Og etterpå har han vært så blid! Gikk også mye bedre å få ham til å roe seg og til å sovne. Nå skal jeg ikke juble for tidlig, natta har såvidt begynt. Men ingen tvil om at den lille gutten var sulten. Stakkars lille gutten min, ikke rart han har vært urolig. Likevel er jeg litt glad også, for det er godt hvis det kan hjelpe med fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg ...... , og det forundrer meg stort at så mange helsesøstre ikke ser dette? Legen var forsåvidt den som presset mest på dette i dag, da, det skal sies. De kalte meg faktisk for hønemor når jeg sa at jeg ikke ønsket bruke Ferber.

Tilogmed min "gamle" far på over 60 mener at dette ikke er bra for å skape trygg tilknytning hos babyer.

eg trives som hønemor jeg. Selvom de nok sa det på en ikke så positiv måte...

Må bare fortelle at natta har vært fin! Dvs 4 amminger slik som det var før han ble urolig for noen få uker siden og ingen oppvåkninger eller våkentid utenom! Han virket kanskje fortsatt sulten etter amming på morgensida da... Så han fikk grøt til frokost og spiste med stor iver. Etter at han fikk grøt i går følte jeg at jeg fikk gutten min tilbake.

Fortsatt ikke noen sovebaby, men mye mer blid og rolig. Så har litt vondt fordi han har vært sulten og litt lei meg som ikke har prøvd hardere med maten. Men det overskygges heldigvis av at det er noe jeg faktisk enkelt kan gjøre noe med!

Så kan jeg heller se mer på søvnvanene hans når han har kommet i gang med mat tenker jeg. Nytter ikke å jobbe med søvnen når babyen er sulten vil jeg mene.

Jeg klarer fortsatt ikke å forstå legen som ville jeg skulle kutte nattamming helt når gutten tydeligvis legger altfor lite på seg... (og jeg gjerne vil fortsette å amme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke å få fastlegen til å henvise ham til spesialistvurdering ang. 24 timers PH-måling. I tillegg bruker vi refluksleie, dvs hevet overkropp halvtime etter mat. Gulper mye, men har også begynt med mange stille brekninger. kan godt komm et par timer etter mat. Og nå syns jeg bare det blir verre pluss at han virker plaget. Så verdt å sjekke om det vekker ham. Her om natta våknet vi av at det stod en sprutgulp som en søyle rett opp mens han lå på ryggen og sov.

Ellers som jeg skrev i skravletråden så har han vært veldig glad for å få mat og har gått opp 230 gr på 2 dager, dvs mer enn hele forrige mnd.! Han har også sovet 2 lurer på 3t og 2 1/2 t så det har nok vært godt for ham.

Ja det var masse copy & paste. ;)

Men ble litt oppdatering fra Soulheimen! Første innlegget var fra onsdag 23/9 og det siste fra nå på fredag 25/9.

På 6 mndskontrollen knakke jeg nesten sammen fordi jeg knapt har sovet den siste måneden. Han har våknet kanskje 5-10 ganger per natt og også vært mye våken. Jeg har jo tenkt at noe plager ham, men ikke skjønt hav. Jo mer jeg tenker på det jo mer grusomt syns jeg det er at han har vært så sulten! Men jeg har jo prøvd med mat tidligere uten at det kanskje har vært så veldig vellykket. men ikke de siste 2-3 ukene noe særlig. Har liksom tenkt at han ikke er klar og at jeg skulle fullamme til 6 mnd som anbefalt. :forvirret:

Fra 4 -5 mnd hadde han gått opp ca vel 400 gram tror jeg. Men nå siste måneden hadde han bare gått opp 180 gr og kurven hadde flatet ut.

Veide 6965 gr og var 65,5 cm lang 6 mnd og 4 dager gammel. Fikk beskjed av legen om å begynne med grøt med en gang.

Veide ham på fredag og på bare 2 dager har han gått opp 230 gr! Veide nå 7195 gr!

Søstern som er lege mente at tarmene hans må ha vært helt tomme. Uff! Helsesøster kunne ikke skjønne at han hadde vært så sulten, syns ikke tallene var såå gale. Men ingen tvil om at han har vært sulten og jeg må si jeg lurer på om ikke det har vært problemet i enkelte perioder tidligere også? Men så har jeg fått mer melk oghan har roet seg/ det har ordnet seg, vel det blir spekulasjon. Jeg har ikke lenger nok til ham nå i hvert fall. Og han skjønner ikke bæret av verken flaske eller tutekopp, vil ikke ha MME eller velling på skje heller denne puppegutten her. Men så gidder han ikke suge hvis det er halvtomt eller kommer for tregt. Så satser alt på at jeg klarer å opprettholde ammingen ved siden av den raske innføringa av fast føde. Har begynt rett på 3 måltider og det sklir ned. Heldigvis ser magen ut til å tåle det.

Ja det var mange innlegg fra meg.

Etter å ha vært ganske så lei meg og bekymret og sliten er jeg ganske så glad! Selvom han er endel våken på morgensiden evt tar tidlig morgen fortsatt. Virker som han er sulten. Men det går seg antakelig til når han får mer fart på matspisinga håper jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...