Gå til innhold

Cloud number nine...

Mercier

Anbefalte innlegg

I går kunne jeg tydelig kjenne en bestemt liten fot som sparket godt mot magen. Utrolig morsomt, og definitivt noe som gjorde at jeg følte jeg kom enda "nærmere" lille vennen i magen. Det har blitt min nye favorittaktivitet å sitte med hendene på magen på kveldstid når hun våkner til i ti-elleve-tiden og begynner å romstere. Prøve å virkelig forstå at en sprell levende liten jente ligger der inne og sparker og veiver med armene, og snur seg og tumler rundt.

Jeg er helt betatt allerede - så hvordan skal det gå når hun kommer ut og vi får vår lille bylt i armene? Jeg tror at betydningen av ordet "lykke" kommer til å stige til et nytt nivå.

:rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uken nesten overstått, og jøje meg så fort den har gått! Nå på tampen ble det skikkelig travelt på jobb. Slik er det bare når det er mye sykdom rundtomkring, da får vi friske steppe inn litt ekstra.

Vi har kjøpt hyller til stua, og det, kombinert med besøk hos venninne i oppusset rekkehus i løpet av uka, var det som skulle til for at jeg fikk inspirasjon til å ta et grep hjemme og lage det skikkelig fint og gjennomført.

Har en ganske enkel oppussingsplan for kjøkkenet på gang også, så jeg håper virkelig vi kan ta tak i det i løpet av noen uker. Er ikke så mye arbeid tror jeg, men vil utgjøre en stor forskjell. Og så vil jeg har bord på kjøkkenet igjen, etter å ha sittet en koselig morgenstund hos venninnen i rekkehuset og drukket kaffe og sett på snøen utenfor. Nå er det ikke så mye snø å vise frem her, lenger (like greit egentlig, når det likevel er mildvær), men et bord med to stoler til meg og samboer ville vært veldig koselig. Og med de nye hyllene i stua flytter noen ting fra kjøkkenet inn på displayplass i hyllene i stua, så da blir det bedre plass oppå kjøleskapet, og oppå kjøkkenskapene. Ingenting av det vi gjør skal koste noe særlig, så det er en litt spennende utfordring som gjør at jeg må tenke litt kreativt når det gjelder å gjøre synlige forandringer i huset.

Surfer på nettet etter stripete stoff som jeg vil sy lift eller rull-opp-gardiner til stua. Siden vi nå har så mye hvitt i stua har jeg lyst på noen skikkelig friske gardiner - kanskje rød, eller gulstripete! Noe som gjør meg glad iallefall!

Bare et lite krafttak til her på jobb nå, så kan jeg kaaaaanskje snike meg hjem en time før i dag.

Fredagslykke --> :biggrin:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen har nesten regnet helt bort! Nå kan det bare holde seg over nullpunktet på gradestokken, og vi trenger ikke mer snø i år, gjør vi vel? *jager bort vinteren* :pisk:

Det har vært en rolig morgen hos oss, med eggerøre og avocado på varme rundtstykker, og kaffe, til frokost.

Har skrudd sammen den siste hyllen som skal stå i stuen, og fått den på plass. Kjempefornøyd!

Vi skal ut og gjøre noen ærend i dag, og så får vi muligens besøk av noen venner i ettermiddag. Jeg har lyst til å lage vafler tror jeg, for jeg har litt rømme som må brukes opp i kjøleskapet.

I magen er det full aktivitet! Jeg merker at hun har et par soveperioder i løpet av dagen, som regel om formiddagen og ettermiddagen, og så en liten på kvelden igjen. Utenom det er det ikke stille der inne i det hele tatt. Merker at hun blir mer aktiv dersom vi hører musikk eller ser noe på tv med musikk eller sang. Kanskje det er en liten musikalsk frøken der inne?

27 uker i dag! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i hovedstaden laver det ned fremdeles, jeg er ikke spesielt skiglad (liker bedre nedoverski enn bortoverski, og da holder det med snø på fjellet, liksom), så jeg synes det holder nå. Er überklar for at det skal bli våren!!

Det høres så koselig ut med en liten prinsesse som turner i magen!! :hjerte: Har dere alt utstyr og sånt i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Dalmore! Hyggelig at du stakk innom! :)

Vi har vel egentlig det meste av utstyr i orden, bortsett fra at vi må kjøpe madrass til senga, og sette opp en hylle som skal fylles med kurver til babyens klær.

Vi må ommøblere litt på soverommet for å få til en bedre løsning og få litt bedre plass når babysenga kommer på plass (den skal stå ved siden av min side på sengen). Vi har klær så vi klarer oss den første tiden, men må ut og kjøpe inn flere kluter og selvfølgelig stelleutstyr, som kremer, badeolje etc. Regner med at vi tar det når det nærmer seg litt.

Og den første bleiepakken - den gleder jeg meg av en eller annen grunn spesielt mye til å legge i handlekurven. :rødme:

Tror aldri jeg har kjøpt en pakke bleier før.

Litt hjerte- :sukk: på en søndag... Nå kjenner jeg at jeg er lei av vinter og døde trær og busker. Jeg vil så gjerne at solen skal skinne og varme og gjøre stue og soverom lyst og innbydende, og som gjør plenen grønn og saftig, og som får tulipanene til å stikke hodene prøvende opp av jorden.

I stedet har vi tunge skyer som henger truende over hodene våre og til slutt ikke produserer mer enn kanskje et kvarter med regn. Brune marker og plener, og døde kvister og fuktig bakke.

Været i denne delen av landet kan være virkelig deprimerende noen ganger, jeg innrømmer gjerne at jeg føler det sånn. :sukk:

Så en litt "tung" dag i dag, delvis på grunn av været og delvis fordi jeg kunne tenkt meg et par dager til med fri og kaffedrikking og tid til fri disposisjon. :jepp:

Uken som kommer er jeg alene om prosjektet, og det er flere ting som må gjøres, og det er kun jeg som kan gjøre det. Jeg planlegger å ha hjemmekontor en av dagene - da kan jeg forhåpentligvis få samlet tankene godt og få sett litt på planene videre. I tillegg må jeg levere permisjonspapirene til nav, så der blir det nok litt papir som må fylles ut. Har også noen bibliotekbøker som må leveres, og så har jeg venninnekveld hos en venninne (duh.. :ler:) på onsdag.

Har ryddet i babyklærne i dag, dvs. de lå alle i vognen i mangel på et bedre sted å legge dem, og nå har jeg lagt dem over i en kurv og satt dem litt bort, så vognen får "puste" litt.

Når begynner man å vaske babyklærne? Skal de vaskes flere ganger? Hvor lang tid tar det før klær samler for mye støv til å kunne brukes av en liten ny en? Uerfaren førstegangsmamma her! :lete:

Jeg er god i formen da, jeg er heldig sånn. Vesla turner for fullt, og har bare pause et par ganger i løpet av dagen. Nå skal hun etter standardmålene være ca 32 cm og veie i overkant av en kilo! Det er jammen utrolig hvor mye som har skjedd inni magen fra vi oppdaget de seks millimetrene i form av to streker på en clearbluetest en dag i september i fjor. :lillesky:

Nå: :tanpuss: så :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag morgen... En mye finere dag enn i går - ikke en sky på himmelen, eller ikke mange iallefall, og i tillegg var det nesten helt lyst allerede da jeg ventet på bussen kl halv åtte, og så er det plussgrader!

Bare én uke igjen så er vi ferdige med februar! :strix:

I dag - samle sammen nav-papirene, og finne ut hva jeg trenger av dokumentasjon for å kunne levere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sooool i dag!

Og vesla er det full fart i! Jeg tror kanskje hun har snudd seg med hodet ned? Jeg kjenner iallefall litt forsiktig romstering ganske langt nede (hender?) og kraftigere bevegelser/spark rundt og over navlen. Det må jo nesten være føttene hennes. Enten det, eller så er hun begynt å bli såpass lang nå at hun fyller opp plassen ganske så bra, og jeg kjenner derfor bevegelsene ganske bra over hele magen. Uansett hvordan hun ligger - det er nydelig at hun beveger seg så mye, så hun må bare fortsette. :jepp:

Legen min fortalte at de pleide å begynne å kjenne etter om babyen lå i hodeleie allerede rundt uke 28, så med tanke på at jeg er 28 uker kommende lørdag er det kanskje ikke så utenkelig at hun ligger opp-ned? Ganske behagelig for mamma iallefall, foreløpig.

Jeg har rømme som må brukes innen i morgen i kjøleskapet, så det blir rømmevafler med hjemmelaget jordbærsyltetøy til kveldskos. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leeeeengter også etter våren, Mercier :skya::)

Gleder meg så til all snøen begynner å forsvinne her, men det ser ut til at det ennå går en stund før det skjer :sukk: Vi får trøste oss med de herlige sparkene i magen i mellomtida, ikke sant? :rødme:

Har dere forresten bestemt dere for hvordan dere tar permisjonen?

Det høres forresten ut som flotte oppussingsplaner dere har, det er jo så deilig med litt fornyelse :Nikke: Særlig før den lille kommer til verden, det gjør det jo ekstra morsomt å holde på.

Når det gjelder vask av babytøy har jeg ikke peiling :sjenert: Tenker jeg drøyer med det til i mai/juni en gang. Jeg er også usikker på om det er vanlig å vaske klærne flere ganger, tror nok jeg kunne finne på å kjøre de et par runder i maskina ja, for å bli kvitt overskuddsfarge etc. Men vet ikke om det går under kategorien "hysterisk" :sjenert::ler:

Ha en flott tirsdag :klemmer:

Endret av Molo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt :jolie: (snurt) nå. Har ligget våken av og på siden klokken fem, med én viktig ting jeg måtte gjøre på jobb før klokken åtte. Kjenner presset av å være eneste mann i skuta akkurat nå, ja. :fnise:

Hadde egentlig tenkt å ha hjemmekontor i dag, for å få stokket litt i kortene og fått unna en del småtteri, men jeg tror det blir i morgen i stedet. Bruker dagen på å lage en fin liten to-do-liste til meg selv, som jeg kan jobbe med i morgen. :Nikke:

Molo, her blir det nok jeg som tar permisjonen, fordi jeg er så heldig å ha en samboer som holder på med studier og derfor er mye hjemme uansett. Så den biten har vært ganske enkel å finne ut av. Hvordan vi skal fordele tiden mellom her og Australia er derimot en annen sak - jeg har jo høyt og tydelig erklært at jeg ikke vil ha vinteren her hjemme, så det må vi finne ut av.

Drømmer om en liten "cottage" i en liten seaside-town et sted langs østkysten av Australia, hvor det er koselige kafeer langs strandpromenaden, og hvor stranda gjerne ligger i en bukt, slik at havet ikke kommer rett inn og lager store bølger. Perfekt plaskevann for små barneføtter med andre ord. Drømmer om friske blomster på kjøkkenbordet og sol inn vinduet hver dag, blafrende gardiner i mild bris, og en baby som ligger og spreller på et mykt pledd i skyggen på terrassen, bare iført bleie og en kortermet body.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en kjempekoselig venninnekveld med god mat og kaffe og skravling. Er ikke noe særlig trøtt nå, men skal straks finne sengen likevel. Har et nytt Bonytt jeg ikke har lest enda, så jeg tar med meg det.

Det regner og er ganske surt ute, men det er plussgrader, og ingen tegn til kaldere vær foreløpig. Krysser fingrene for at det verste av vinteren er borte nå.

Vi får vippestol av en venninne, og hun hadde også lyst til å gi bort babyklærne fra hennes siste baby. Jeg sier villig takk til det, det er jo kjempesnilt å tilby seg å gi bort ting som vi ellers måtte betalt en del for.

Magen begynner å bli stor nå altså, jeg håper ikke den vokser så veldig mye mer oppover, for jeg kjenner det begynner å presse litt oppover mot ribbena når jeg sitter i sofaen. Men det er enda ca 11 uker til termin, så jeg lurer på hvor dette vil ende... :dåne: :fnise:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med hjemmekontor, får hele roen på mye småtteri, og blir ikke forstyrret av folk som stopper innom på pulten i ny og ne.

Har vært ute et ærend for å kjøpe litt småtteri. Det resulterte også i litt mathandling og ferske grove rundstykker til lunsj. Hadde på egg, hvitost og servelat, pluss masse salat. Deilig!

Oppdaget at de hadde billige babydyner på Sparkjøp, kun i overkant av 100-lappen. Det skal jeg huske på til når vi må kjøpe større dyne enn den lille dynen vi har nå. Tipper det ikke vil ta så lang tid før hun strekker seg nok til at en større dynestørrelse er på sin plass.

Jobbe litt til nå, så er det ettermiddag! Har faktisk fått gjort en hel del i dag - "landet" noen saker som de sier på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 uker!

Utrolig hvordan ukene bare flyr avgårde. Våknet til babybaluba i magen i syvtiden - tror hun har sin prime-time mellom kl 22 og 07, det er iallefall masse liv rett før jeg sovner og dersom jeg våkner tidlig. Nå kjenner jeg at hun er i ferd med å våkne igjen, etter å ha ligget stille noen timer. Fascinerende at jeg kan observere hennes rytmer og rutiner, men kun fra utsiden, og det er ikke noe (som jeg vet om iallefall) jeg kan gjøre for å påvirke dem.

Jeg tror hun hadde lagt deg med ryggen ut mot magen i går og dagen før, for bevegelsene var ikke så kraftige, selv om jeg kjente at hun beveget seg. Hun lå nok og sparket i morkaka, og den fungerte antagelig som en støtdemper, for jeg kjente ikke noe inn mot ryggen heller. Nå har hun snudd seg igjen, og sparker livlig ut mot magen i stedet. Slik hu mor foretrekker det ja... :sjenert:

Vi tenker på å bestille en 3D-ultralyd, antagelig rundt uke 30. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig, men vi får kun en sjanse til å gjøre det, og jeg tenker at det kan være morsomt for henne å ha bilder av seg selv inne i magen. Særlig når vi skal begynne med forklaringene på hvor hun kom fra, kan det være lurt å ha noen UL-bilder på lur. Og så lurer jeg jo veldig på hvordan den lille prinsessen ser ut da, må innrømme det...er faktisk sånn at jeg lengter etter henne noen ganger, for jeg gleder meg sånn til hun kommer ut til oss.

Før jeg ble gravid hadde jeg aldri sett for meg at jeg skulle bli så følelsesmessig engasjert i selve graviditeten, men det er en fantastisk nydelig opplevelse, og jeg koser meg hvert minutt. Spark og bevegelser får meg til å smile, og tanken på at vi får en liten jente til oss i mai, vår datter, er så stor og fantastisk at jeg nesten ikke klarer å fatte det.

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute og gått en skogstur - deilig med litt frisk luft, selv om det kanskje var litt vel friskt noen steder der vinden fikk tak. Tok noen bilder med det gamle kameraet mitt, får se om jeg leker meg litt med dem senere.

Nå skal jeg kokkelere, kose meg med å lage en skikkelig god chilli con carne fra scratch, med kjøttdeig, løk, squash, og røde bønner og masse god smak. :wow:

Og så har jeg så lyst på noe godt, men jeg klarte heldigvis å stå imot fristelsen til å legge en stor sjokolade i handlevognen tidligere. Synes det blir så mye sukkerinntak, og det er jo ikke så bra.

Jeg skal rett og slett bake noe i stedet, tror jeg. Har funnet en oppskrift på bananbrød som ser veldig god ut. Og så har jeg et par epler som må spises snart, så jeg tror jeg koker et eple mykt, moser det, og har det oppi sammen med bananene. Og hvis jeg erstatter halvparten, eller alt det hvite melet med grovt mel, og så reduserer jeg smørmengden og har oppi litt olje heller.

Banan-eplebrødet blir godt som kos etter middagen, og deeeeilig til søndagsfrokosten, ristet, med en klatt syltetøy, eller bare litt margarin. :Nikke:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Gjesp:

Merker jeg trenger mer hvile nå, er litt trøttere enn vanlig. Jammen godt en ikke trenger å jobbe helt frem til termindato, jeg kommer til å trenge de ukene til å samle overskudd tror jeg.

Ellers er formen bra!

:veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld da jeg skulle sove holdt den lille ballerinaen fest i magen så det ikke var råd å få sove. Hun snudde hele kroppen, og sparket masse inn mot ryggen...ikke så behagelig akkurat. :dåne: :ler:

Så jeg er igjen litt :Gjesp:, og trenger enda en rolig ettermiddag tror jeg. Får bare høre på kroppen nå de siste ukene og ta det med ro når det trengs, og være i aktivitet når jeg er klar for det.

Har forøvrig funnet noen sommerlige ting til utelivet i hagen/på terrassen når det blir varmt nok. Solseil, pluss kokosmatter som kan ligge under hagemøblene. Må bare følge med på IKEAs hjemmesider og se når det kommer på lager. Billig var det iallefall, kun 169 kroner for et solseil som er stort nok til å gi oss god skygge på varme dager.

I tillegg vil jeg gjennomføre fjorårets plan om å plante bedene fulle av vakre valmuer, i lilla og ulike nyanser av rosa. Har fra før av stauder og busker som blomstrer så fint rosa når det blir varmere, og synes også at disse fargene står fint til husfargen.

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp: I morgen blir det hjemmekontor, tror jeg. Fint vær i dag, men skikkelig kald vind...ser likevel at sporene(?) på bjørketrærne har begynt å komme, og kanskje om bare fire uker har vi litt grønnere hage.

Vi er forøvrig ganske enige om, samboer og jeg, om at vi ikke trives spesielt godt om vinteren (jeg kanskje aller mest, jeg blir så værsyk), så vi skal gjøre alt vi kan for å flytte på oss når det blir mørkere tider. Gruer meg til å reise fra familie, men så er de også omtrent eneste grunnen til at vi er her - denne byen har virkelig ikke mye å by på mesteparten av året.

På bussen i dag satt jeg og tenkte på hva som gir meg hverdagslykke. Så jeg lager en liten liste.

Akkurat nå: spark og tumling i magen fra vesla.

Den forventningsfulle følelsen i forkant av veslas ankomst. Det føles omtrent som da jeg var liten og gikk hele julaften og tittet på gavene under treet, men ikke kunne åpne noen før vi hadde spist. Søt tortur er det... ;)

Jeg blir lykkelig av sol, og lys, og varmegrader som er varme nok til at en ikke skutter seg når det kommer en liten bris.

Jeg blir lykkelig av en deilig latte med godt selskap på et koselig sted.

Jeg blir lykkelig av å lese andres betraktninger om livet, og hvordan de søker etter, eller har funnet lykken.

Jeg blir lykkelig av at de rundt meg har det bra.

Jeg blir lykkelig av lørdags formiddag.

Jeg blir lykkelig av å våkne ved siden av samboeren min hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, Molo, det var veldig koselig sagt! :kyss2:

:duskedame: litt for fredags morgen. Nå er det bare timer igjen til helg, og det gjør meg happy, happy!

Skal finne noe happy musikk og høre på i løpet av arbeidsdagen, og så er jeg veldig fornøyd med avgjørelsen om å droppe et jobbarrangement i ettermiddag og kveld, og heller lage gooood mat og kose meg med samboer. :Nikke:

Jeg har så lyst til å prøve meg på et skikkelig indisk måltid, fra "scratch" med hjemmelagde naan og en deilig, passe sterk curry med masse spinat og mørt kjøtt, og med luftig ris servert ved siden, i tillegg til chutney. :sikle:

Dersom jeg ikke får laget det i dag, skal jeg prøve å gjøre det i morgen.

Det blir en ganske rolig dag på jobb, tror jeg. Det ble ikke noe hjemmekontor denne uken, men det gjør ikke så mye.

Jeg talte ukene i kalenderen min i dag - nå er det kun syv hele uker, og åtte dersom jeg regner med påsken - til jeg skal ut i permisjon. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjøpte jeg myk inner-sengekant til babysengen, og et rosa myggnett som skal henge over. Blir nok så søtt atte. Nå må vi bare ha nye gardiner til soverommet, og male en vegg, og flytte sengen vår, og, og, og.... :ler:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...