Gå til innhold

Foreldremøte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på foreldremøte på skolen på tirsdag (6. klasse), det var vel ca 25-30% av foreldrene som stilte.... Som vanlig.

På slutten av møtet når lærerne var ferdig med det de skulle, spurte de om det var noen spørsmål eller om det var noen so ville si noe. Det pleier det å være og denne gangen var intet unntak.

En av de andre mødrene har hatt ansvar for det sosiale i klassen fortalte forran alle foreldrene, og lærerne, at den gaven lærerne fikk til sommeren var ikke betalt av alle elevene (20kr pr elev). Hun gjorde et stort nummer av at alle elevene hadde fått lov å signere kortene, men ikke alle hadde som sagt betalt og at hun hadde måtte legge ut av egen lomme. Videre fortsatte hun å ramse opp navnene på de det gjalt. 2 av de 6 som ikke hadde betalt var der.

Når jeg har hatt ansvaret for slike ting har jeg gikk god tidsfrist slik at etternølerne skal få en sjanse de også. Det er fort gjort å glemme. Dersom noen har manglet har jeg tatt en telefon og dersom det fortsatt ikke har vært respons, har jeg brukt den summen jeg har mottatt.

Bare for å poengtere det, så var ikke min sønn blant de 6.

Det har ingen ting med det å gjøre.

Jeg syns dette var ubehagelig på vegne av de det gjalt. Jeg mener hun burde tatt det opp med foreldrene som var der på tomannshånd, ikke "drite" dem ut forann alle de andre!

En av de det gjalt var tilstede, de faktisk bortreist i det aktuelle tidspunktet! Så han ble irritert av å bli "hengt ut" på denne måten.

Hva mener dere?

Er dette en grei måte å gjøre det på?

Er det bare meg som reagerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda pinligere må det vel være for læreren som hadde mottatt gaven å få vite hvilket heft det var å arrangere slikt...

Men ellers er jeg enig - ja, hun burde tatt det med de det gjelder.

Skrevet

Var alle foreldrene enig, i at de skulle være med å betale for denne gaven? For var de ikke det, så kan ingen pålegge de noe som helst. At hun har valgt å legge ut for noen får faktisk være hennes sak, om hun da ikke har fått klarsignal av de foreldrene da mener jeg at de skylder henne de pengene. Men uten det klarsignalet, så har hun ingenting med å kreve noe av noen.

Og samtidig er hun frekk, noe jeg håper at noen klarte å fortelle henne. Man gjør det ikke på en slik måte. Men eier man ikke sosiale antenner, er det tydeligvis den måten man velger å gjøre det på.

Skrevet

Det er nok ikke bare du som hadde reagert, virker ikke som den forelderen har mye oppi topplokket. Det finnes må da finnes bedre måter å ta opp denne fillesaken på. Evt. ringe dem det gjelder...

Skrevet

Vi har en "klassekasse" som vi får inn penger til ved å selge lodd på klassens arrangementer, fine premier. Ingen følger med på hvor mange lodd som kjøpes eller om noen ikke kjøper. Denne kassen er ment til bruk for blomster og andre gaver til lærerne, så vi slipper dette temaet med at noen ikke har betalt.

Det kunne aldri falt meg inn å ta opp temaet manglende betaling for blomster til lærerne, mens lærerne hørte på. Utrolig mangel på sosiale antenner.

Skrevet
Var alle foreldrene enig, i at de skulle være med å betale for denne gaven? For var de ikke det, så kan ingen pålegge de noe som helst. At hun har valgt å legge ut for noen får faktisk være hennes sak, om hun da ikke har fått klarsignal av de foreldrene da mener jeg at de skylder henne de pengene. Men uten det klarsignalet, så har hun ingenting med å kreve noe av noen.

Og samtidig er hun frekk, noe jeg håper at noen klarte å fortelle henne. Man gjør det ikke på en slik måte. Men eier man ikke sosiale antenner, er det tydeligvis den måten man velger å gjøre det på.

Kan vel ikke akkurat si at det var noe man var enige om, nei... Samme hvert år, elevene får med seg en lapp hjem hvor det står "Vi ønsker å gi lærerne en liten oppmerksomhet...." og summen de har bestemt seg for.

Kan vel legge til at jeg ikke syns denne damen har noe spesielt godt utviklet sosial intelligens!

Skrevet
Kan vel ikke akkurat si at det var noe man var enige om, nei... Samme hvert år, elevene får med seg en lapp hjem hvor det står "Vi ønsker å gi lærerne en liten oppmerksomhet...." og summen de har bestemt seg for.

Kan vel legge til at jeg ikke syns denne damen har noe spesielt godt utviklet sosial intelligens!

Og har ikke disse foreldrene godkjent gavekjøpet, så får hun faktisk bare skylde seg selv. Man kan ikke, og har ei lov til, å bestemme over andre menneskers penger. Og det hadde jeg sagt til henne, når læreren ikke var tilstede

Skrevet

Et klart overtramp av denne moren, men samtidig kan jeg forstå det. Det er en uting det at noen alltid skal komme unna med at andre legger ut for de. Skulle denne mora heller holdt de 6 barna som ikke hadde penger med utenom? Slik at alle barna i klassen ble oppmerksomme på det, med de spørsmålene som da ville blitt stilt? Da er det bedre at det går ut over foreldrene, det er nå min mening. Da er nemlig ansvaret plassert der det skal være, og ikke hos barnet, som ville følt seg utenfor.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke hva som er så forferdelig med det hun har gjort.

Det var sannelig på tide at hun fikk inn resten av pengene uansett. Greit det bare er snakk om 20kr per elev, men om hun skal betale for de samme hvert år, blir det jo litt.

Lenge siden sommeren nå.

(Å ja, jeg eier sosiale antenner)

Å ærligtalt.... å begynne å nekte, fordi ikke alle hadde godkjent dette kjøpet? Skulle man bare utelatt de enkelte navnene på kortet da. Tenk så flaut for de eleven. Det er snakk om en 20kroning.

Endret av ¤bella¤
Skrevet

Jeg kan godt forstå denne kvinnen. Det er utrolig irriterende å legge ut for folk som ikke betaler for seg. Dette var en gave som ble kjøpt og delt ut før sommeren .. så jeg tenker at hun ser pengene som "gone".

Jeg har fulgt 2 barn gjennom barneskole og ungdomsskole og hatt noen år med verv som klassekontakt på disse årene. Det å stadig måtte ringe, sende lapper, organisere, osv er en stor påkjenning - for altfor mange foreldre er negative til alt, de stiller aldri opp, betaler ikke når de skal osv .. Så jeg synes faktisk det var litt tøft av henne å tørre fronte dette på et foreldremøte ..

Skrevet
Et klart overtramp av denne moren, men samtidig kan jeg forstå det. Det er en uting det at noen alltid skal komme unna med at andre legger ut for de. Skulle denne mora heller holdt de 6 barna som ikke hadde penger med utenom? Slik at alle barna i klassen ble oppmerksomme på det, med de spørsmålene som da ville blitt stilt? Da er det bedre at det går ut over foreldrene, det er nå min mening. Da er nemlig ansvaret plassert der det skal være, og ikke hos barnet, som ville følt seg utenfor.

Og jeg mener at man fint kunne skrevet på alle navnene, uten å legge ut for noen i det hele tatt. Og så lenge foreldrene ikke har akseptert å gi penger i det hele tatt, er det frekt å kreve penger fra de i ettertid fordi man selv har vært dum nok til å legge ut.

Jeg hadde ansvaret for klassekassen i to år, og vi brukte de pengene vi hadde fått inn. Men selvfølgelig fikk alle barna skrive på kortet, for så smålig har vi aldri vært at det ikke var aktuelt.

Barna skal ikke måtte lide, fordi foreldrene kanskje har lite penger. Og du har ingen anelse om foreldrene kanskje ikke har økonomi til å være med på gaven, for 20 kr kan være mye penger for de som har lite. Og 20 kr her og 20 kr der kan plutselig bli en del penger, og da spesielt for de som har lite.

Så en lærepenge til alle de som har ansvaret for klassekasser, gavelister osv i barnehage og skole, legg ikke ut penger for foreldre dere IKKE har fått godkjenning fra.

Skrevet
Jeg forstår ikke hva som er så forferdelig med det hun har gjort.

Det var sannelig på tide at hun fikk inn resten av pengene uansett. Greit det bare er snakk om 20kr per elev, men om hun skal betale for de samme hvert år, blir det jo litt.

Lenge siden sommeren nå.

(Å ja, jeg eier sosiale antenner)

Å ærligtalt.... å begynne å nekte, fordi ikke alle hadde godkjent dette kjøpet? Skulle man bare utelatt de enkelte navnene på kortet da. Tenk så flaut for de eleven. Det er snakk om en 20kroning.

Og har man kanskje tre barn i skolealder blir det plutselig snakk om 60 kr, og for noen som ahr lite penger er 60 kr mye penger. Men det er nok helt umulig for enkelte å forstå, og da spesielt om de aldri har hatt lite penger.

20 kr kan være mye for enkelte. Og man legger ikke ut for noen som ikke ahr godkjent det, for det er frekt å kreve noen for penger de aldri ahr sagt de vil være med på.

Skrevet

Kanskje det hadde vært lurest å ikke bruke penger man ikke har, og heller ventet med å kjøpe gave til alle pengene var kommet inn. Da hadde hun visst hva hun hadde å rutte med, og hadde ikke trengt å legge ut av egen lomme. Det er da ikke noe krav å gi penger til gave, selv om det bare er snakk om en tjuekroning. Jeg synes dette var helt unødvendig gjort, i hvert fall i plenum. Det må ha vært ille for ungene og foreldrene, men også veldig trist for læreren som fikk gaven - tror ikke det følger særlig mye glede med den nå.

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet
Kanskje det hadde vært lurest å ikke bruke penger man ikke har, og heller ventet med å kjøpe gave til alle pengene var kommet inn. Da hadde hun visst hva hun hadde å rutte med, og hadde ikke trengt å legge ut av egen lomme. Det er da ikke noe krav å gi penger til gave, selv om det bare er snakk om en tjuekroning. Jeg synes dette var helt unødvendig gjort, i hvert fall i plenum. Det må ha vært ille for ungene og foreldrene, men også veldig trist for læreren som fikk gaven - tror ikke det følger særlig mye glede med den nå.

Hvis hun skulle ventet til hun fikk alle pengene så hadde ihvertfall aldri den læreren fått noen gave. Der er faktisk foreldre som aldri betaler - ikke noenting. Og ikke kom til meg og si at 20 kroner er for mye for enkelte ... da er det snakk om prioritering.

Skrevet
Hvis hun skulle ventet til hun fikk alle pengene så hadde ihvertfall aldri den læreren fått noen gave. Der er faktisk foreldre som aldri betaler - ikke noenting. Og ikke kom til meg og si at 20 kroner er for mye for enkelte ... da er det snakk om prioritering.

Og prioriteringen kan være å kjøpe et brød og en liter melk i stedet, men det er kanskje ikke så viktig det.

Som sagt, de som ikke har hatt lite penger, vet heller ikke hva det vil si å ha lite.

Skrevet
Og prioriteringen kan være å kjøpe et brød og en liter melk i stedet, men det er kanskje ikke så viktig det.

Som sagt, de som ikke har hatt lite penger, vet heller ikke hva det vil si å ha lite.

Signerer!! Skolen skal være gratis den, jeg er så luta lei denne gave innkjøpingen til endel udugelig lærere som faktisk er assistenter oppå det hele. La alle ungene tegne en tegning eller lag en sang til læreren, dette mennesket gjør da for svarte bare jobben sin, hun får lønn slik som alle oss andre... Jeg jobber hver eneste dag, men får da ikke gave til jul og sommeravslutningen for at jeg gjør jobben min som jeg faktisk får lønn for å gjøre, og så det er sagt: Jeg ønsker ikke gave, jeg er fornøyd med lønna jeg:-)

Skrevet

Jeg synes det er helt ok at foreldrekontakten tok opp at der er 6 som enda ikke har betalt, men ikke navngivingen; den burde hun spart seg for.

Slutt med det paragrafrytteriet; "20 kroner er så masse": javel; da er det ikke verre enn å ta kontakt med foreldrekontakten å forklare situasjonen (for da vet jo alle at det står dårlig stilt til, og er litt mer forståelsesfulle enn om det er viljen som er trang!)

De som velger å være klassekontakt opplever gang på gang de samme unnasluntrerene; de som ikke har råd til 20,-, eller kan bake en kake, eller kan jobbe dugnad, eller være vakt på diskoteket eller male i barnehagen etc. Samtidig som de sitter ute på cafè og røyker ;)

For mange er det sløvhet, tankeløshet og litt ondt i viljen som er gjeldene.

Løsning til problem; samle inn penger i en klassekasse, og så tas det av klassekassen til gaver/oppmerksomheter. Ingen kan tvinges til å betale inn der; men da slipper til gjengjeld enkelt foreldre betale for andres sløvhet. Selvsagt står alle barnas navn på kortet; en er da ikke smålig heller. Tenke sitt, kan en - men en sier ikke dette høyt.

Skrevet

Pinlig for henne selv, synes jeg.

Dette er jo en kjensgjerning overalt. Det er ALLTID noen som ikke betaler, det være seg velforening, innsamling osv. Slik ER det bare. De med erfaring vet at det ikke nytter uansett, og har alltid i tankene at man ikke får inn penger fra alle.

Så kjøper man for det man har, ferdig med det!

Hilsen fra alle barna. Og Ikke noe å lage oppstyr av.

Herregud!!! Tror jeg hadde ledd meg ihel av dama. :fnise:

Og stakkars lærer. Må jo føle seg som en byrde, og ikke så kjekt å motta blomstene neste gang.

Skrevet

Enig!

Det er sikkert ikke første gang det skjedde heller. Jeg har selv sittet som klassekontakt og vi har alltid hatt klassekasse hvor foreldrene betaler inn et beløp på starten av skoleåret slik at vi har penger utover til diverse ting og tang (som f.eks. gave til læreren). Da slipper vi å samle inn penger hver gang.

Men, det er alltid de samme foreldrene som vi må purre på! Alltid! men vi purrer ikke i plenum på foreldremøtet. Vi sender mail eller ringer! Å be elevene ta med lapp hjem er ikke ensbetydende med at beskjeden kommer frem... Bedre å ta direkte kontakt med den/de det gjelder.

Var i fjor med å arrangerte klassetur. Her skulle hver elevs familie betale inn kr. 1.500,- (og ja! det var enstemmig vedtatt at alle ville at vi skulle ha denne turen og betale for den). Vi som arrangerte turen endte opp med å måtte legge ut for 5 av elevene fordi foreldrene aldri fikk ut fingeren og fikk betalt inn til klassekassen! Vi måtte altså legge ut kr. 7500,-!!! Det var ikke snakk om at det var folk med dårlig økonomi som ikke betalte heller.

Uansett sum så er det dårlig gjort å ikke gjøre opp for seg og la andre ta regninga! Men purring skal man ta direkte med den det gjelder!

Skrevet

Det var utrolig utidig av denne damen å ta dette opp på foreldremøtet. Det er MANGE som er luta lei både pengepresset og press for å stille opp både i skole og barnehage. Det er jammen mange ugfter med skolebarn i løpet av et år, ikke nødvendigvis i direkte sammenhang med skolen, men ta for eksempel bursdager. Hvis du har 3 skolebarn, som går i klasser på 20-30 stk hver, så er det kanskje 50 bursdagsgaver som skal kjøpes i løpet av et år. Og så må alle ha med en gave til julekalenderen, og til sommeren skal læreren skal ha GAVE fordi han er lærer, osv osv. Og det slutter ikke der, man skal også stille opp til dugnad i barnehagen, man skal bake kake for idrettsgruppa sin lørdagskafe, man skal kjøre rundt på flaskeinnsamling for korpset, skolen skal selge lodd til inntekt for ... gave til læreren.

Vel, min går bare i barnehage enda, og jeg har bare èn, men jeg skjønner godt at folk blir lei. Jeg må være på jobb kvart over 7, så jeg står opp klokken 6, og er ferdig på jobb halv 4. Da skal det lages middag og kanskje handles. Og etter det har jeg ikke spesielt lyst til å bake kaker eller male gjerdet i barnehagen. Nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...