Gå til innhold

Alt om drektige marsvin


Gjest .......

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg må medgi at hun ser grektig ut, men sikker er jeg ikke.

Marsinene tar begge del i oppdragelsen av ungene, og jeg syntes det var utrolig søtt å se på at mor gikk foran med ungene på rekke bak seg, og sist kom far og passet på at ingen av ungene gikk seg bort.

Jeg har fått flere kull på mine marsvin, og faren har bestandig bodd sammen med mor og barn, både før og etter fødsel. Det stemmer at marsvinene er raske til å formere, og kan begynne sine første forsøk like etter fødsel. Disse forsøkene er ikke like vellykket, for det er en del biologiske faktorer som skal være til stede for at det skal bli nye babyer (sædcellene skal nå eggene, eggceller skal kunne feste seg til livmoren og så videre). Men, en skal aldri si aldri når det gjelder biologi ;) Så dersom dette er ditt eneste kull, ville jeg latt faren være med mor og unger, og kastrert han så fort som mulig etter fødsel, satt han tilbake etter inngrepet og deretter latt han ta del i oppdragelsen av marsvinungene.

Marsvinunger har godt av å tilbringe de tre til fire første ukene med forledrene, der mor tar seg mest av barna mens far deltar litt, etter dette har marsvinunger godt av å tilbrine tre uker med begge foreldre, der far tar seg av mye av oppdragelsen. Dette gjør at ungene blir sterkere og mer robuste. Pradokset er at dersom du skal selge unene til en dyrebutikk, bør du finne en dyrebutikk som har kunnskaper og gode holdninger til dete. Dessverre finnes det for mange dyrebutikker som ikke tenker på marsvinenes behov, og ønsker marsvinunger som er i tre til fire ukers alder :(

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte det marsvine du så på i en dyrebutikk hun var bare tre uker tror jeg og jeg så det var alt for tidlig for henne og gå fra foreldrene.

så jeg tok henne med hjem og lærte henne faktisk selv til og drikke av flaska for det kunne hun ikke.

nå har hun det kjempe bra i buret med et guttemarsvin

hver gang jeg kommer med agurk kommer hun til døra på buret og piper så høyt hun bare kan.

hun er bare sååå søt!!!!!

tusen takk for svar foresten.

er det noe mere jeg bør passe på når jeg skal ha marsvinunger

jeg har lest masse på internett, spurt dyrleger og dyrebutikker så jeg kan en del men selvsagt kan jeg ikke alt for jeg har jo aldri hatt marsvinunger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser tydeligv at hun er gravid ville jeg tatt han ut. De har en stygg tendends til å stresse hunnene og om de er sammen etter fødsel så kan du være uheldig og hannen parrer henne igjen og det er veldig få hunner som orke det på nytt.

Dette stemmer, marsvin kan få fødselsdepresjon som vises med håravfall.

I enkelte tilfeller kan mor få svangerskapssykdom (drektighetssyke) som utvikler seg fra de to siste ukene av svangerskapet til den første uken etter fødsel. Symptomene er at mor ikke smiper, blir nedtrygt og puster tungt. Da er det viktig å ta med marsvient til veterinær så for som mulig, da sykdommen utvikler seg fort, er vanskelig å behandle og ofte ender fatalt. Derfor er det avgjørende å få dyrlegehjelp fort som mulig, i følge dyrlege David Taylor. Sykdommen er ikke avhengig av antall kull, slik at enhver mor kan oppleve å utvikle tilstanden (fete marsvinmødre er mer utsatte).

Det er også riktig at marsvinene vil forsøke å formere seg raskt etter fødsel. Det resulterer vanligvis ikke i en ny graviditet, så jeg ville valgt å fa hannen kastrert raskt etter fødsel. Slik ville jeg ivareta marsvinungenes behov for å være med begge foreldre, og samtidig unngå å få flere marsvinunger. En annen løsning er at når mor er ferdig med å ta seg av marsvinungene, kan sønnene flytte til far, mens døtrene blir boende hos mor. Marsvinene har ikke vår oppfatning om at en ikke formerer seg med nær familie, så kjønnsmodne sønner kan prøve å formere seg med mor eller søstre, og far kan prøve å formere seg med døtrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte det marsvine du så på i en dyrebutikk hun var bare tre uker tror jeg og jeg så det var alt for tidlig for henne og gå fra foreldrene.

så jeg tok henne med hjem og lærte henne faktisk selv til og drikke av flaska for det kunne hun ikke.

nå har hun det kjempe bra i buret med et guttemarsvin

hver gang jeg kommer med agurk kommer hun til døra på buret og piper så høyt hun bare kan.

hun er bare sååå søt!!!!!

tusen takk for svar foresten.

er det noe mere jeg bør passe på når jeg skal ha marsvinunger

jeg har lest masse på internett, spurt dyrleger og dyrebutikker så jeg kan en del men selvsagt kan jeg ikke alt for jeg har jo aldri hatt marsvinunger før.

Dersom de får gå med begge foreldre, og da spesielt med far de tre siste ukene som jeg nevnte i et annet innlegg har, vil marsvinungene få bedre helse, de vil bli sterke og mer robuste. Så du har helt rett i at marsvinunger blir tatt for tidlig fra sine foreldre når de er tre til fire uker gamle. Grunnen til at dette skjer er at det er lettere for dyrebutikkene å selge små søte marsvinunger, og da kommer marsvinenes behov i andre rekke :( Jeg solgte ikke marsvinunger til butikker med slike holdnigner, og derfor ble mine marsvinunger solgt til en butikk i Bergen, og en i Drammen som hadde kunnskaper og respekt for marsvinenes behov.

Marsvinene er sosiale dyr, så det er kjemepbra at hun har en venn. Jeg vil anbefale deg å få han kastrert slik at de kan fortsette å være venner når de har fått det antall kull som er passe. Jeg hadde på det meste 11 marsvin som koste seg i ett stort bur, og for å kunne ha det slik måtte far og sønner kastreres. Dette gjør de også roligere, og siden marsvinenes overlevelsesinnstinkt er masseproduksjon av marsvinunger, er det ikke slik at vi tar bort "manndommen" deres heller ;)

Jeg tror du vil oppdage mye fint og gode stunder mens de tar del i og ser på hvordan marsvinene dine tar seg av ungene sine. Jeg lærte noe nytt med hvert kull, og det var morsomt å se på hvordan Bobeline og Bob Kåre tok seg av sine barn. Når Bobeline fikk fødselsdepresjon etter tredje kullet, ble det slutt og Bob Kåre ble kastrert, det ble sønnen Mogway også. Etter dette bodde de sammen resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svar, viste faktisk ikke det med drektighetssykdommene

hva er smiper foresten?

Det vet jeg ikke, ikke uten å kjenne sammenhengen i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg glemte å si at hunnmarsvin blir kjønnsmodne i 4-5 ukers alder, emsn hannmarsvin blir kjønnsmodne i 8-10 ukers alder. Jeg har aldri skilt mor, far, sønner og døttre. Men dersom du føler deg sikrere ved å gjøre det, ville jeg skilt far og sønner fra mor og døtre ved fire uker. La deretter hele familien tilbringe tid sammen på gulvet under din observasjon. Et hunnmarsvin er kun brunstig i noen får timer hver 16 dag, det kan du kjenne igjen på hannmarsvinets kurtise der han lager lyder og vrikker på rompa.

Dersom du skal beholde alle sammen og la dem bo sammen som en stor marsvinfamilie, vil jeg anbefale, som jeg har sagt tidligere, at du får kastrert alle hannene. Da unngår du innavl og uventede marsvinkull. Ellers vil jeg si at det er tilstrekkelig å skille hanner og hunner etter 4 uker, og la dem komme sammen som en stor familie mens du passer på dem.

Dersom alle hannene bor sammen uten å bli kastrert etter kjønnsmodning, vil det kunne bli slosskamper dersom hunnene er i nærheten (og det kan gå hardt for seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så søtt

skal prøve og ha faren i hvertfall helt til fødselen

så får vi se hva marsvinet jenta mi sier :gjeiper:

Marsvinjenter er tøffe. Jeg så på at Bob Kåre gjorde kurtise etter alle kunstens regler til Bobeline, og hun svarte med å lette på rompa og tisset han rett i ansiktet. Slik klar tale satte en stopper for hans forsøk. Ansiktsuttrykket hans var ubetalelig.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har allerede hjem til marsvina hvis det blir marsvin unger. :gjeiper:

men skal jo selvfølgelig ikke selge dem før de er gamle nokk. :klemmer:

:yvonne:

Kjempebra :)

Jeg tror du vil klare dette fint. Kos deg masse med marsvinene og marsvinbebisene. De er kjempesøte, og de er født klare for livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

1 hvor lenge er det siden du hadde marsvin sist? :sjokkert:

2 hva døde den av? :forvirret:

3 hva slags dyr har du nå? :Hehe:

Jeg hadde marsvin i flere år, den siste døde sommeren 2005. Bobeline ble avlivet hos veterinær etter en underlivsinfeksjon som hun ikke ble kvitt. Siden denne tok så på kreftene hennes, og hun tydelig viste at dette ikke var noe særlig, valgte jeg å la henne få slippe. Bob Kåre døde av alderdom i en alder av 7 år. Vi hadde sett på tv sammen, og jeg la han tilbake i buret hans. Når jeg gikk forbi marsvinburet senere på natten, omtrent en halv time etterpå, var han død, og Mogway satt presset opp i et hjørne. Mogway gjorde det klart at han skulle ikke være i buret lenger den natten, så han fikk sove i en seng ved siden av min. Noen måneder senere døde Mogway også, av forgiftning. De hadde spøytet gresset der han pleide å gresse om sommeren, så når jeg tok han med ut skjedde det som ikke skal skje. De andre beboerne visste at Mogway pleide å være ute i uteburet sitt mens jeg også var ute i sommervarmen, men de glemte nok å gi meg beskjed om sprøytingen.

Nå venter jeg på en liten hund som jeg har adoptert fra Spania, jeg gleder meg som en unge til han kommer :) Før dette hadde jeg ansvaret for en katt som en venninne av meg ikke tok seg av. Katten er nå omplassert, og har fått en ny familie hvor han trives svært godt :)

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da burde du nesten skaffe deg et marsvin til snart assa...! :jepp:

de er baare så søøøøte!

når jeg kommer opp trappa løøøøper den ene bort og piper til jeg gir agurk eller noe til henne

haha :lol: litt morsomt å tenke på egentlig :tongue:

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde det :)

De er jo slike søte, sjarmerende dyr, og utrolig sosiale så de hilser med engang de hører deg. Og de finner fort ut hvor maten kommer fra ;P

Jeg kan ikke se på dem, for gjør jeg det kommer jeg bare til å ta dem med hjem :)

Jeg kommer til å få marsvin igjen, selv om det ikke blir i dag eller i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, ja skjønner hva du mener

hadde et marsvin før som døde måtte få meg ny med en gang selv om det var d***** trist kunne jo ikke bare gå forbi dyrebutikken når jeg så to d***** søte marsvin der inne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...