Gå til innhold

Alt om drektige marsvin


Gjest .......

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Anonym_*

Hei!

Marsvin er enkle å avle med.

Når du setter sammen en hunn og en hann for parring så kan de stå sammen i ca. 5 uker. Hunnen bør ikke være yngre enn 6 mnd eller eldre enn 1 år første gang hun skal parres, og hannen bør være mellom 6 mnd og 7 mnd. Husk at hunnen skal være fullvoksen i kropp og i sinn, slik at hun vellykket klarer å bære fram et avkom.

Hvis hunnen parres etter 1-årsalderen for første gang så har bekkenet grodd sammen og det vil ganske sannsynlig bli problemer under fødselen. Er ikke helt 100 % sikker på hvordan det er når de er yngre enn 6 mnd.

Hunnen går drektig i ca 68-72 dager og har "løpetid" hver 14 dag. I den perioden skal hun ha tredoblet c-vitamin tilskudd.

Mens hunnen går drektig må du være forsiktig når du løfter henne opp, slik at du ikke klemmer på ungene i magen hennes.

Når hun er nær fødselen vil kjønnsorganet være hovent og hun kan ha noe utflod. Hun kan også grave i strøet, veene kan sees ved at buken trekker seg sammen raskere og raskere. I drektighetsperioden skal hun bare ha 1/2 dl kraftfor, dette er for at ungene ikke skal bli for store som kan gi fødselsproblemer. Du er heldig om du får se fødselen, den skjer som oftest om natten. Vær OBS på at det kan skje uhell, men om du passer på at hun har det godt og varmt, ikke har noe stress og et godt kosthold så går det som regel bra.

Ungene blir født med pels, åpne øyne og alle melketennene felt. Etter ca 12 timer etter fødselen vil de begynne å die melk, spise mat, høy og grønnsaker og drikke vann. Morens melk kan ikke ungene være foruten de første 3 ukene.

Det sterke flokkinstinktet hos marsvinene gjør også at man uten videre kan la marsvinpappaen være sammen med mor og unger. Han er like snill mot ungene sine som moren er, så det finnes ingen risiko for at foreldrene dreper sine nyfødte babyer.

Den eneste risikoen- som heller ikke må undervurderes med å la marsvinhannen være i samme bur som mor og barn, er at så snart han får sjansen til det, kan han gjøre hunnen gravid igjen.

Derfor bør man flytte bort hannen en stund for at han ikke skal slite ut hunnen.

Vanligvis får hun 1-3 unger, men de kan få opp til seks unger pr kull, faktisk!

Informasjon tatt fra: http://home.no.net/timmain/marsvinavl.php og http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=G...;h=d&id=190

Så kan jeg si litt om mitt marsvin som er drektig (gravid);

Hun ble parret ved 6-årsalderen og har det kjempeflott sammen med sin gode burkamerat (som er en jente). Går nesten ikke an å skille de. Det var ikke jeg som sørget for parringen, men det gjorde derimot den forrige eieren hennes. Da jeg fikk hun så veide hun ca. 730 gram, og nå veier hun 917 gram. Altså har hun gått opp en liten del. Fødselen vil skje om senest 49 dager. Hun er også pæreformet, og for å være på den sikre siden så sendte jeg et bilde av hun til noen som har holdt på med marsvin i lang tid som bekreftet at det var veldig sannsynlig for at hun er drektig. Det finnes også noen marsvin hvor det ikke syns spesielt godt at hun er drektig, har lest flere steder på internett om noen som har fått "overraskelseskull".

Om marsvinet ditt så skulle være drektig så ønsker jeg deg lykke til og så får vi krysse fingrene for at fødselen går bra. :)

Og hvis ungene kommer så annbefaler jeg (og sikker mange andre) at du selger dem to og to, med mindre kjøperen har et eller flere marsvin fra før av. Dette grunnet av at marsvin er flokkdyr og skal helst ikke stå alene. Og dyrebutikk er et dårlig alternativ når du skal selge/gi bort marsvinene dine, jeg syns synd på svina som bare står i et bur og kikker på alle fremmedfolkene som går forbi og kikker stadig på dem. Heldigvis er det mange av disse marsvinene som får flotte hjem med ansvarsfulle eiere.

Wops.. :P Her ble det et langt innlegg, men pytt pytt.

Det er en siste ting jeg vil fortelle deg:

Når ansatte i en dyrebutikk sier at et marsvin er så og så gammelt så er sjansen også der for at de ikke sier helt korrekt. Tenk deg en dyrebutikk med masser av gnagere, fugler o.l., hvordan skulle en person kunne vite alderen på alle?

Men det kan godt hende at de sier rett også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei igjen...

har noen her noen forslag på hvordan jeg kan se om de er drektige...

har gått ca. to uker nå... :klemmer:

de to små jentene ser ut til og ha det bra og alt sånt men vil så veldig gjerne vite om hunnene faktisk er drektige...!!!!!!

plizz svar fort vil jo vite det fortest mulig...! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svar men er du sikker på at det ikke er en tidligere måte og se det på...??! :)

Med mindre du går inn for ultralyd og avanserte greier så er det nok ikke det.. Vanlig tid å oppdage det på er mellom 6-10 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, men det er bare to dager siden jeg veide henne sist og da veide hun 370...!! :popcorn:

har det noe og si??

HAR GITT DEM LITT PERSILL...

de elsket det de spiste opp alt med en gang...!!

skal passe to andre gutte marsvin snart :gjeiper: (selvfølgelig i et annet bur da)

hvis jeg føller med kan jeg sette dem litt sammen med elvis da?

eller hvertfall ha burene ved siden av hverandre??

han virker litt ensom...

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke putet to ukjente hannmarsvin sammen med han som er hannen i huset. Han kommer nok til å forsvare området sitt og det blir mest trolig slosskamp. Det kan også føre til at de to du skal passe blir uvenner med hverandre også. Jeg ville faktisk ikke hatt de to hannene i samme rom som hunnene for det er godt mulig de kan bli uvenner fordi de skal sloss om hunnene.

At hun har gått opp så mye kan være alt mulig, men at hun er drektig er nok ikke grunnene. Marsvinbabyen veier nok ikke mer enn et par gram til sammen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oki...

men hannene kan vel stå i samme rom??

har et kjempe stort rom oppe hvor de kan være i hver sin ende av rommet! :gjeiper:

Jeg ville faktisk ikke anbefalt å ha hannene i samme rom som hunnene i det heletatt. Om de får ferten av de så er det godt mulig de kommer til å sloss seg imellom om hunnene, og om det går galt så må de kanskje skilles.

Men om det er stor avstand så skal det nok gå greit, men jeg hadde ikke turt å ta sjangsen. Mine to endte i full slosskamp når jeg passet bare en annen hann. De måtte deles og etter at den andre hannen ble hentet måtte jeg venne mine to til hverandre igjen, og tilogmed da ble det en god del knuffing.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takk.

De marsvinene jeg skal passe har hatt lus men har nettopp blitt kvitt det..

er det farlig for mennesker??

er det farlig for marsvina mine??

kan det være smittsomt??

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takk.

De marsvinene jeg skal passe har hatt lus men har nettopp blitt kvitt det..

er det farlig for mennesker??

er det farlig for marsvina mine??

kan det være smittsomt??

:sjenert:

Oj, ja det er smittsomt på marsvin, og ikke noe jeg ville hatt i nærheten av mine.

Tror ikke det er smittsomt for mennesker, jeg fikk hvertfall ikke beskjed om noe når jeg hadde med et marsvin ned som hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville fortsatt passet på jeg da, men så er jeg overbeskyttende. Har allerde mistet et marsvin (pga penicilin), men jeg er så redd for at det skal skje de to siste noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...