Gå til innhold

Alt om drektige marsvin


Gjest .......

Anbefalte innlegg

er det noe mere jeg bør tenke på med det drektige marsvinet mitt?

1.liker de og høre på musikk? Med mindre det er høy skjærende musikk så gjør det nok ingen forskjell

2.mengde for i gram? Mengde pleier å stå bakpå for posen, akkurat nå som hun er gravid/har unger skal hun ha fri tilgang, hele tiden. Alltid høy og alltid pellets/blanding

3.spesielle grønnsaker? Samme som normalt, f.eks epler (ikke for mye av disse de kan gi sopp i munnen), brokoli, gulerøtter, seleri, agurk,

4.spesielt høy? Vanlig høy, bare ikke for støvete

5.Noe med tennene eller bena hennes? Tena slipes selv når hun gnager på høy, derfor skal hun alltid ha høy. Neglene på føttene på klippes som normalt.

6. noen medisiner? Nei, marsvin er veldig ømfintelig for medisiner så ikke gi henne noe du ikke vet hva er. De fleste marsvin tåler jo f.eks ikke penicilin

7.noe spesielt med vannnet?(vet det med c-vitaminen) Ikke noe mer enn c-vitamin, bare gi henne dobbel dose slik at ungene også får når de er i magen.

8.spesiel varme? Normal romtempratur, pass på for trekk

9.spesielt lys? Nei, vanlig lys bare

10.noe spesielt til ungene når de kommer? Ikke noe veldig, bare pass på å skille gutter og jenter ved 3-4 ukers alderen.

Sånn, det var vel det meste.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å være slem eller ekkel her, men etter å ha lest din 10 sider lange tråd, sitter jeg egentlig bare igjen med en litt trist og ekkel følelse og en del spørsmål..

for det første, hvor gammel er du??? Og hvorfor sitter du alene med ansvar for marsvin, når du tydelig ikke har noe særlig kunnskap om dem, og i tillegg klarte å få den ene drektig, mens hun var både for ung og for liten i kroppen? Du spør om de absolutt minste ting her, er du helt alene om disse dyrene?

Må bare si at jeg håper alt ordner seg med den drektige og de andre det måtte gjelde, tviler ikke på at de har det bra hos deg, men foreslår at du henter deg ett lass med marsvinbøker på bibloteket, lese og notere ned. Så burde du finne noen i omkretsen din som har erfaring med marsvin, og som kan hjelpe deg med det praktiske også. Marsvin er dyr på lik linje med alle andre, og fortjener eieren med kunnskap og viten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men foreslår at du henter deg ett lass med marsvinbøker på bibloteket, lese og notere ned.

Jeg vil der også anbefale å lese masse på internett på utelandske sider, de få norske marsvinbøkene som finnes i norge gir dessverre masse feilinformasjon. Men det er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver du og si at jeg ikke har kunskap nok :nei: (du med det lange innlegget)??!! :kjefte:

jeg fikk mitt første marsvin som 8 åring...!

har lært masse, har jobbet tre dager i en dyrebutikk...!

jeg kan si så mye som at jeg er 10-15 år.

jeg har ikke alt ansvaret alene men mesteparten, ja. siden det er mine dyr!

jeg er veldig glad i dem og jeg er 100% sikker på at de har det bra hjemme hos meg.

kunne aldri ha funnet på og sette marsvinene sammen så tidlig om jeg viste det var farlig! men som sagt så sa dyrlegen min at det gikk helt fint siden det var to søstre.

tror fult og helt på min dyrlege, selv om det viser seg at det kanskje ikke er så smart i etterkant så kunne ikke jeg vite det.

vet veldig mye om marsvin men kanskje ikke så mye om drektighet på marsvin.

har følelsen av at denne tråden faktisk er ganske lærerik for de som er i samme situasjon som meg! :jepp:

håper denne tråden utvider seg enda mer med mye merfakta for de som trenger det.

hilsen

TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lært masse, har jobbet tre dager i en dyrebutikk...!

Akkurat den der må jeg bare komentere, for advarsel til evt andre som også leser denne tråden. Dyrebutikker har ikke alltid rett. De selger marsvin alene, de sier at de ikke trenger c-vitamin, de sier at de kan få penicilin, de sier at de kan få masser epler o.s.v. Alt dette er ting som er feil.

kunne aldri ha funnet på og sette marsvinene sammen så tidlig om jeg viste det var farlig! men som sagt så sa dyrlegen min at det gikk helt fint siden det var to søstre.

Jeg tror hun mente hannen og hunnen. At de ble satt sammen når hunnen var for ung.

tror fult og helt på min dyrlege, selv om det viser seg at det kanskje ikke er så smart i etterkant så kunne ikke jeg vite det.

Dessverre så kan det være rett. Svært få dyrleger har kunnskap om marsvin/hamstre og andre smådyr.

Bare følte for å svare på noen småting hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe, takk var akkuratt det jeg mente :jepp:

vet egentlig at dyrebutikker ikke har så mye kunskap om smådyr men de jeg jobbet hos har det.(det var der jeg kjøpte mine marsvin!)

de er veldig flinke der! :)

jeg må bare si i dette innlegget at jeg er kjempeglad for at du svarer på så mange av innleggene mine,aniria ;)

men du (gjest) som svarte her oppe ble jeg faktisk litt forbanna på!!

det er fint at du svarer og sånt men ikke på den måten...!

ja, jeg er bare11-14 år gammel, men føler jeg har veldig mye kunnskap selv om jeg er så ung!

prøver hver dag og lese så mye jeg kan til prøver osv. fordi jeg har tenkt til og bli dyrlege!! :jepp: og da må jeg ha veldig gode karakterer.

setter pris på at så mange svarer her nå føler jeg har lært mye allerede :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også si meg litt enig med gjesten.

Marsvin er veldig skjøre dyr, det skal minimalt for at ting kan gå galt, og skuffende nok, marsvin er det masse nok av i verden. Kjenner til flere dyrebutikker som rett og slett må avlive for gamle marsvin, når dyr blir store så er de ikke søte lengre, dermed vil ingen ha de.

Oppdrett er noe som jeg ville sagt krever mange års erfaring (10-15 år) og kunnskap om både små marsvin, store marsvin, hanner og hunner. Det krever erfaring med tanke på gemytt, sykdomshistorien til andre marsvin, stamtavle (hvem som er foreldre, besteforeldre o.s.v.), sykdom blant marsvin, hvilken medisiner marsvin kan få (de tåler faktisk svært få), hva man gjør om det skjer noe galt under graviditet o.s.v.

Men om du skal ha kunnskap om marsvin anbefaller jeg deg å lese noen bøker av Peter Gurney.

Du kan få kjøpt noen av bøkene her inne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok...=Peter%20Gurney

Anbefaller bøkene: Guinea pig, what's my guinea pig og the proper care of guinea pigs.

Greit å ønske seg til jul kanskje. De er på engelsk, men så har de mye mer kunnskap enn i norge.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg med det lange innlegget.
prøver du og si at jeg ikke har kunskap nok :nei: (du med det lange innlegget)??!! :kjefte:

jeg fikk mitt første marsvin som 8 åring...!

har lært masse, har jobbet tre dager i en dyrebutikk...!

jeg kan si så mye som at jeg er 10-15 år.

jeg har ikke alt ansvaret alene men mesteparten, ja. siden det er mine dyr!

jeg er veldig glad i dem og jeg er 100% sikker på at de har det bra hjemme hos meg.

kunne aldri ha funnet på og sette marsvinene sammen så tidlig om jeg viste det var farlig! men som sagt så sa dyrlegen min at det gikk helt fint siden det var to søstre.

tror fult og helt på min dyrlege, selv om det viser seg at det kanskje ikke er så smart i etterkant så kunne ikke jeg vite det.

vet veldig mye om marsvin men kanskje ikke så mye om drektighet på marsvin.

har følelsen av at denne tråden faktisk er ganske lærerik for de som er i samme situasjon som meg! :jepp:

håper denne tråden utvider seg enda mer med mye merfakta for de som trenger det.

hilsen

TS :)

Ja, jeg skrev faktisk rett ut at jeg tror ikke du har nok kunnskap med temaet til å hive deg inn i avl med marsvin :) Ikke noe å bli sint for skjønner du, jeg bare kommenterer og spør av bekymring. Det virker som du spør og graver om alt mulig, og bekymrer deg veldig. Det skal ikke være slik, jeg syns du må finne deg noen i nærheten av deg som kan være med deg og peke og fortelle når det er noe du lurer på. Ikke alt en kan lære av å lese, noe må i praksis.

Du har jobbet 3 dager i en dyrebutikk? Det kan jeg ikke helt se at hjelper på erfaringen din annet enn å rydde i hyller og passe på dyrene? Du skulle vært med noen som driver seriøs avl med marsvin, en skikkelig oppdretter og lært alt du trenger frem og tilbake :)

Jeg tror på at du er veldig, VELDIG glad i dine marsvin, og at du gjør alt du kan for at de skal ha det bra. Derfor foreslår jeg at du finner deg kompetente kilder om marsvin, og lærer ut fra dem, enten det er bøker eller nettsider. Hør på hva Aniria sier, og les det hun forslår om temaet.

Klart du stoler på dyrlegen din, jeg stoler jo på legen min. Men nå som vi har funnet ut at smådyr ikke var hans felt, så syns jeg du skal se etter en som har mye mer erfaring og kunnskap om marsvin. Selv om han er dyrlege, betyr ikke at han er utdannet på alle nivå :)

Du slår meg som veldig ung ja, derfor jeg lurte på om du var alene med dette. Bidrar foreldrene dine med litt hjelp? Vet de noe som helst om marsvin?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fikk lov å sette unger på marsvinet ditt på det grunnlag at de er to søstre foresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hviken gjest meg eller den jeg ble forbanna på??!

hilsen

TS

Jeg trodde du skjønte det utifra resten av innlegget, jeg sa meg enig med gjesten med den lange innlegget med tanke på på kunnskap. Som sagt, marsvin er forferdelige skjøre dyr og de tåler lite, og når det gjelder oppdrett er det jo så mye mer enn å bare få de til å parre seg og så få unger. Hunnen kan ha for trang hofte, hun kan få deformerte barn pga for ung alder o.s.v.

Og jeg vil fortsatt anbefalle å kjøpe de bøkene jeg linket til, de gir så mye mer kunnskap enn de norske. De norske har f.eks en vane for å nevne at kaniner og marsvin går sammen, det gjør de ikke.

Men godt mulig både jeg og den andre gjesten misforsto, men er hannen og hunnen søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slår meg som veldig ung ja, derfor jeg lurte på om du var alene med dette. Bidrar foreldrene dine med litt hjelp? Vet de noe som helst om marsvin?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fikk lov å sette unger på marsvinet ditt på det grunnlag at de er to søstre foresten? :)

1. foreldrene mine mater dem når jeg er borte, men ikke noe mer

2. ja jeg vet mye om marsvin... men har jo lært mye mer nå da...!

3. marsvinet jeg hadde før dødde så da skulle vi kjøpe et nytt marsvin, pappa sa det ikke gjorde noe hvilken kjønn det var, satte de ikke sammen med en gang, gutten og jenta er ikke søsken(det er to jenter og en gutt, bare den ene er drektig), trodde først de marsvinene jeg fikk var gutter men var hos dyrlegen og det viste seg at det var to jenter...!, det var da dyrlegen sa vi kunne sette alle tre sammen med en gang!(gjorde jo det for jeg trodde jo det var riktig jeg da)

er faktisk 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde du skjønte det utifra resten av innlegget, jeg sa meg enig med gjesten med den lange innlegget med tanke på på kunnskap. Som sagt, marsvin er forferdelige skjøre dyr og de tåler lite, og når det gjelder oppdrett er det jo så mye mer enn å bare få de til å parre seg og så få unger. Hunnen kan ha for trang hofte, hun kan få deformerte barn pga for ung alder o.s.v.

Og jeg vil fortsatt anbefalle å kjøpe de bøkene jeg linket til, de gir så mye mer kunnskap enn de norske. De norske har f.eks en vane for å nevne at kaniner og marsvin går sammen, det gjør de ikke.

Men godt mulig både jeg og den andre gjesten misforsto, men er hannen og hunnen søsken?

1. naboen min hadde en kanin og et marsvin sammen, da kaninen døde døde marsvinet av sorg en uke etter... de levde sammen i 9 år!!

2. hunnen og hannen er selfølgelig ikke søsken, er ikke helt dum, skkjønner jo at det ikke går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider
1. foreldrene mine mater dem når jeg er borte, men ikke noe mer

2. ja jeg vet mye om marsvin... men har jo lært mye mer nå da...!

3. marsvinet jeg hadde før dødde så da skulle vi kjøpe et nytt marsvin, pappa sa det ikke gjorde noe hvilken kjønn det var, satte de ikke sammen med en gang, gutten og jenta er ikke søsken(det er to jenter og en gutt, bare den ene er drektig), trodde først de marsvinene jeg fikk var gutter men var hos dyrlegen og det viste seg at det var to jenter...!, det var da dyrlegen sa vi kunne sette alle tre sammen med en gang!(gjorde jo det for jeg trodde jo det var riktig jeg da)

er faktisk 13 år.

Fortsatt veldig ung. Ta til deg rådene og bok/link tipsene fra Aniria så du kan behandle dine marsvin enda bedre :)

Merkelig anbefaling, han av alle burde ha skjønt hvordan dette gikk til slutt. I verste fall at begge ble drektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest WildRider
hun får unger om ca en uke.

er driiit pent men skal bort nå så jeg rekker ikke og kjøpe noen bøker innen da!!!!

Du bør komme deg i kontakt med seriøse oppdrettere, beklager, men dette har jeg ingen tro på at du har nok erfaring til å styre med. Det at du skal bort, hjelper ikke. Prioriter dyrene dine. Kanskje harskt sagt, men slik er det når man har ansvar for andre levende vesner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider
skal bare være borte i 1-2 dager da...!!

Hva om marsvinet blir syk? Hun er for ung, og for liten til å få unger nå. Hva om det oppstår komplikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...