Gå til innhold

Neseplastikk


Penny Lane

Anbefalte innlegg

Gjest gjest123

Hei, er det noen her sm erfaring med Christiania Park klinikk i Oslo? Skal operere nese der. Har vært på konsulatsjonestime hos Lars Haasted og det virket seriøst nok og trygt nok. Har fått operasjonstime allerede om en liten måned. Er det noen som har noen erfringer med dne klinikken, eller har hørt noe om de?

hei!! hvordan har det gått med deg? jeg vurderer CPK veldig sterk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

hei!! hvordan har det gått med deg? jeg vurderer CPK veldig sterk!

Hei.... Jeg bestemte meg for Nobel Klinikk alikevel. Grunnet til at jeg valgte bort CPK var at han legen på CPK fortalte meg at de ikke brukte narkose under slike inngrep, bare lokalbedøvelse og noen sedativer som gjør at du er våken under hele seansen, men kjenner ingenting. Jeg ville ha full narkose, men da sa han ti meg at han ikke gir det, for man kan liksom dø av det. Jeg har full tiltro til at norske leger vet hva de gjør når de gir narkose og var ikke et sekund redd for å dø under operasjonen. På den andre siden var jeg mere redd for å høre sagelyder og hamring når de knekker nesen og gudene vet hvilke andre lyder. Jeg vil IKKE ha slike minner for resten av livet mitt, får helt angst av slikt. En jeg kjenner har operert nesen på CPK og det ble veldig bra, men han våknet av at legen hamret på nesen mens han knekte beina, OMG sier jeg bare... grøss. Derfor er det så mye billigere hos de, for de gir ikke narkose og trenger ikke å ansette en anestesilege, dermed mindre utgifter siden det er bare to personer til stedet under operasjonen (på Nobel er det 3, mye tryggere spørr du meg), dermed mindre pris for deg som pasient. Jeg har full tiltro at legen er flink. Men jeg ville ha full narkose. Pluss at på Nobel så får du andre ting (stoff) for å våkne etter narkosen som gjør at den første dagen etter operasjonen føles helt ok, lite smerter og ubehag. Jeg var i super form da jeg forlot Nobel klinikken, bli og pigg og uten noe som helst ubehag. Så det er opp til deg, du må bare finne ut av hva som er viktig for deg. Jeg betalte gjerne mere for at jeg skal få det mest mulig behagelig og føle meg trygg og avslappet! Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg er en gutt på 25 år som nettopp har gjennomført en neseoperasjon. Jeg søkte mye om emnet før jeg tok operasjonen, og da var dette b.la. en av mange sider som dukket opp. Ironisk nok på ett forum for kvinner.

Jeg ønsker allikevel å dele min erfaring, da denne avgjørelsen har betydd så utrolig mye for meg på alle måter.

Min nese var i utgangspunktet helt OK, og mange mente den var pen som den var, men jeg har ALDRI likt den selv. Den som overbeviste meg om at noe måtte gjøres var da en full kompis kom å sa til meg; "Du har så stor whiskynese". Dette glemte jeg aldri. Episoden la jeg aldri bak meg. Dette var jo noe jeg alltid hadde ment selv.

I noen vinkler så den pen ut, mens i profil så den stygg ut. Dama mi sa at hun ikke forstod hva jeg synes var galt med den, men ingen kjenner noen like godt som man kjenner seg selv. For all del, det er fint at noen greier å overse noe slikt, men for min del var det noe som styrte hverdagen min. Jeg gikk fra å se på den i ny og ne til å se på den hver gang jeg så i ett speil. Det begynte å spille inn på psyken min. Jeg ble lei meg, og jeg ble deprimert. Det var aldri noe jeg delte med andre. Dette var en hemmelighet som jeg holdt for meg selv.

Nesen min ble enda styggere etter en offentlig operasjon for skeiv skillevegg, samt etter en slosskamp jeg havnet i en gang for mangen år siden. Jeg hadde fått en liten hump helt øverst. Foran så den bra ut.

Jeg redigerte meg selv i photoshop, slik at jeg kunne stille et før og etter bilde av meg ved siden av hverandre. Jeg drømte om å få en nese som jeg kunne være stolt av. En nese som jeg syns var fin. Var dette noe jeg skulle godta og irritere meg over hele livet, eller skulle jeg gjøre noe med det? Ville en operasjon gjøre meg lykkelig?

Når dette er sagt så vil jeg understreke at jeg ikke er en forfengelig gutt. Jeg jobber som mekaniker og bryr meg ikke om utseende mitt i det hele tatt sånn sett, bortsett fra nesen min. Jeg tror ikke at folk med "helt greie" neser vet hvordan det er. Kanskje gir også de fleste blaffen. Det er jo noe de er født med, og som de er vant til å se på hver dag.

Oppover flere år satt jeg av litt over 40.000,- kr som jeg skulle bruke til dette. Dette var penger jeg sparte i kontanter. Jeg tok ut penger i banken å la bort en 500-lapp i ny og ne.

Dagene gikk og jeg bestemte meg - jeg skulle gjennomføre en operasjon. Jeg tok ett hastevalg og bestilte time hos dr. Stefan Emmes i Bergen. Han mente også at nesen min var pen, men at humpen ødela ganske mye. Vi ble enige om å fjerne humpen, samtidig som vi avsmalet nesen litt helt øverst.

Jeg tok en av de første ledige timene. Jeg ville få alt overstått. Operasjonen kostet 28.000,- kr, noe jeg synes var billig.

For første gang i mitt liv gruet jeg meg helt forferdelig. Hadde flere dager uten søvn i det hele tatt. Jeg har operert ting som brukket bein o.l. før, men har aldri vært redd for smerte. I tillegg til dette var jeg redd for å ødelegge meg selv for alltid. Jeg så for meg de verste scenarioene. Jeg tenkte mye over på hva jeg hadde lest på forskjellige forum, og alle som ikke var fornøyde.

Operasjonen var i gang og jeg var stiv som en død måke. Jeg var helt våken, men bedøvet i nesen - samtidig som jeg fikk en likegyldig sprøyte. Den sistnevnte fungerte derimot dårlig på meg.

Operasjonen opplevdes som brutal de første øyeblikkene, med tanke på at de hamrer og skjærer i nesen rett foran øynene dine. Det hele gikk fort over og jeg ble mer avslappet. Jeg fulgte med hele tiden. Etter hvert gidd redselen bort. Jeg tenkte for meg selv at dette var noe jeg skulle klare. I ettertid sitter dette igjen som en opplevelse for meg, og ikke et dårlig minne. Det har gjort meg til en sterkere person psykisk. Må understreke at jeg aldri kjente noen fysisk smerte, bortsett fra noe som kan minne om litt "klyping" av og til. Jeg ville aldri valgt narkose om jeg måtte tatt samme operasjonen igjen. Det var utrolig interessant.

Dagene etter operasjonen hadde jeg litt smerte, men det var fordi jeg brukte mindre medisiner enn det jeg egentlig skulle. Jeg valgte heller å ha litt smerter enn å være kvalmen.

Og her kommer avslutningen min: Alt gikk helt perfekt! Jeg har fått en nydelig nese, og ettersom legen ikke har gjort noe drastisk med ansiktet mitt, om man ser bort i fra profilen - så er det kun mine beste venner som jeg har sagt dette til som legger merke til det. Og nesen ser helt fantastisk ut.

Jeg har fått en selvtillit jeg aldri har hatt før. Endelig kan jeg gå på fester der jeg ikke får panikk for at folk skal ta bilder av meg i profil. Endelig kan jeg klippe håret mitt hvor kort jeg vil uten at jeg er redd for at man skal bli for fokusert på nesen min. Endelig kan jeg se meg selv i speilet uten å se på nesen. Der ser jeg kun en lykkelig person som har fått bort det som alltid har vært et mareritt for meg.

Jeg har selvfølgelig andre ting med meg selv som jeg også ikke er fornøyd med, men ingenting kan sammenlignes med det jeg følte for nesen min. Alt annet greier jeg å overse. Det er ikke noe som plager meg, det er bare noe jeg vet om. Nesen var alltid mitt fokus.

Jeg har fått et helt nytt liv og for min del er jeg utrolig lykkelig og glad for at jeg har gjort det jeg har gjort.

Man kan ikke se at jeg har operert en gang, og frykten for at jeg skulle se "overoperert" ut er ikke et tema en gang.

Nå ser jeg ut som jeg ville se ut, og det har hjulpet meg så sinnsykt mye psykisk. Dette var noe som ødela utrolig mye for meg. Så til alle som vurderer det: Plager det dere så mye at du tror du vil tenke på det store deler av livet? Gjør noe med det! Det er verdt hver krone.

Jeg hadde en nese som så stor og klumpete ut - nå har jeg en nese som har en perfekt størrelse og passer ansiktet mitt mye bedre.

For meg er en byrde som jeg trodde jeg kom til å ha hele livet i fortiden. Det er et lukket kapittel med en happy ending.

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest fatila

Noen som hatt en neseoperasjon på akadamiklinikken??? har gått 7 dager nå med gips og skal ta av den om 2 dager.. har sitti hjemme og grått pga ser ikke noen forandring.. ja I know at det er for tidlig å se resultatene og bla bla men, serr han skulle fikse nese tuppen min og jeg ser det samma klumpen.??? forstår ikke.. kan legge ut bilder etter hvert sånn at dere ser hva jeg mener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei

Hvor lenge har dere som har hatt neseoperasjon opplevd blødning fra nesen etter operasjon?

Jeg tok nå nylig en neseoperasjon, og jeg blødde i ca. 5 dager etterpå.

Anonym poster: 4cbae665926cc5bf167677c02a5ee06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Huff, jeg oprerte min nese hos klinikk strand i haugesund. det er noe av det jeg angrer mest i mitt liv. nesen ble dritt stygg og 25000 til helvette. nu må jeg ta en ny runde hos stefan emmes, har hørt han er så flink. Håper han kan rette opp i galskapen,selvtillitten min er på bånn. nesen min var myyye bedre før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med sykehus i utlandet? Da av økonomiske årsaker, i tillegg til at jeg har hørt så mye dumt om de norske kirurgene. Vil ikke bruke 30K på noe jeg ikke blir fornøyd med. Jada, jeg vet at det er risikofylt og greier, men jeg har ikke akkurat tenkt å la meg operere i en bakgård i Tyrkia.

Noen som har tips? Har sett litt på Budapestklinikken, men det virker jo nesten for godt til å være sant iom. at de sponser alt av hotell og greier. Men selvsagt, har hørt om mange som er fornøyde derfra...

Ellers er jeg åpen for overalt i Europa. :)

Anonym poster: fc6d02d04d3e42ab91e915bde2139c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_Bergen

Hei!

Jeg har tenkt på å operere nesen siden jeg var 14. Jeg er nå 19, og har tenkt å endelig gjennomføre det. Nå sitter jeg og prøver å finne ut av hvilken kirurg jeg skal benytte meg av, men sliter litt.

Da jeg bor i Bergen, står det for min del mellom Øyvind Borch Bugge hos Fana Medisinske og Stefan Emmes hos Plastikkirurgisk Institutt. Er det noen som har erfaringer med noen av disse?

Har ganske usymetrisk nese grunnet nesebor, og ønsker å få gjort noe med dette, samt gjøre tuppen litt mindre/mer markert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Er det noen som vet hvordan jeg kan bli kvitt skorpe etter neseoperasjon? Er utrolig ubehagelig og stivner nesa merker jeg. Ogsa lurte jeg pa om noen har noen gode tips til hvordan hevelsen gar over raskest mulig?



Anonymous poster hash: 66af1...277
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest J20_Nobel

Hei igjen :-)

Nå er det 1,5 måned siden jeg opererte nesen på Nobel klinikk, og er strålende fornøyd. Nesen er akkurat sånn som jeg villa at den skulle være, kanskje enda penere. SÅ legen hørte og forstod meg fult ut. Jeg kan fortsatt legge merke til bitte små forandringer fra uke til uke, men det er bare til det bedre, nesen blir bare finere og finere. Resultatet ser så naturlig ut at ingen har lagt merke til at jeg har gått gjennom en operasjon. Ikke foreldre og ikke nærmeste venner en gang. Helt utrolig, så profft gjort, rett og slett. Tusen tusen takk Morten H. Haug, du er min helt! Lykke lykke lykke :-)

Hei, Samsaya, er du fortsatt aktiv her? Jeg er ei jente på 20 år som nylig har blitt operert av Morten Haug ved Teres Nobel. Alle ansatte tok vel godt imot før inngrepet, og operasjonen tok omtrent tre timer. Legen og jeg ble tidligere enige om å rette på neseryggen (hadde en hump), gjøre neseryggen smalere samt nesetuppen noe smalere. I tillegg skulle han legge en bruskbit (ikke fra øret) på nesetippen, bare for å løfte den litt, og for å skape litt "harmoni" som han kalte det. Husker ikke så mye mer fra konsultasjonen, da jeg var på konsultasjon 2.5 måneder før inngrepet fant sted.

Jeg ble operert 20.juni 2013, og i dag fjernet jeg skinnen, stingene (hadde åpen operasjon) og rørene. Hadde fått beskjed fra anestesisykepleier at Morten Haug ikke var tilstede hverken denne dagen eller i morgen, og derfor skulle en annen lege ta vekk bandasjeringen.

Da jeg møtte opp på kontrolltime, møtte jeg på Dr. Petter Frode Amland. Han fjernet bandasjeringen, stingene og tok ut rørene. Men ettersom han ikke selv var neseplastikk kirurg, så fikk jeg inntrykk av at "dette hadde han ikke så mye peiling på". Jeg har også fått inntrykk av at en del av dere som har utført neseplastikk, har vært ekstremt fornøyde ved første øyekast - kun 7 dager etter inngrepet - og andre har ikke vært fullt så fornøyde. Jeg merker selv at jeg ikke er helt fornøyd, men jeg antar at det er på grunn av hevelsen. Jeg ser at Morten Haug har gjort det han lovet han skulle gjøre, men jeg hadde selv mange forvetninger og tanker ovenfor hvordan "drømmenesen" min skulle bli. Leste at du, Samsaya, ble mer fornøyd med tiden som gikk. Så jeg antar at jeg bare må vente til hevelsen går ned? Og ja, jeg vet det tar opp til ett år før det optimale resultatet kommer til syne. Merker at nesen min nesten er større når jeg ser mer selv i speilet, og jeg håper virkelig at dette er kun et resultat fra hevelsene. Profilen min derimot ser mye bedre ut, det var profilen som jeg syntes var verst med meg selv.

Etter kontrolltimen i dag merker jeg at nesen har blitt øm og vond å ta på. Dette må vel være fra de store røene som ble dratt ut. Det kan vel også hende at noe av hevelsen er forårsaket av disse. Dessuten hadde ikke Dr. Amland peiling på teiping av nesen. Han skulle la meg til å gå, da min mor insisterte på at han måtte teipe nesen. Dette var Amland skeptisk på, så han gikk ut for å spørre en anestesisykepleier. Noen minutter senere kom han tilbake, og satte igang med teipingen. Men jeg tror virkelig ikke at han gjorde dette riktig. Så jeg skal ringe Morten Haug i morgen og forhøre med han. Dessuten har jeg nylig oppdaget at en av stingene ikke er klippet av.

Poenget med dette innlegget er å understreke min bekymring ovenfor det endelige resultatet. Jeg håper at ting kommer mer på plass med tiden som går. Og jeg håper at hevelsen blir borte, slik at jeg endelig blir fornøyd med det jeg har ønsket de siste 5 årene. Jeg reiser til syden om 8 dager, og har fått beskjed av legen å skaffe meg caps. Dette har jeg gjort. Også lurer jeg på en siste ting; når man kan endelig dusje igjen? Amland mente at jeg kan dusje etter at jeg har fjernet bandasjeringen, men vil det ikke ødelegge feste til teipen? Jeg vet ikke hva slags teip dere har brukt/bruker, men han brukte en helt vanlig hudfarget teip som kan kjøpes på apoteket. Ser også at det mer mange andre som har benyttet seg av Teres Nobel.

Takk for alle svar!

J20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Noen som hatt en neseoperasjon på akadamiklinikken??? har gått 7 dager nå med gips og skal ta av den om 2 dager.. har sitti hjemme og grått pga ser ikke noen forandring.. ja I know at det er for tidlig å se resultatene og bla bla men, serr han skulle fikse nese tuppen min og jeg ser det samma klumpen.??? forstår ikke.. kan legge ut bilder etter hvert sånn at dere ser hva jeg mener....

Hei fatila, jeg var også på konsultasjon hos B.T. på akademiklinikken. Jeg har nå bestemt meg for en lege i USA. Hvordan har det gått med nesen din? er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg opererte meg i USA. Jeg vil anbefale folk å gjøre grundig research så man ikke brenner seg på samme måte som jeg og andre har gjort. Nå var ikke min veldig ille, men jeg er glad for at jeg ikke trenger å få høre at nesen min er "litt skjev". Nå er den rett, mindre, søtere og finere.

Jeg har vært på mange konstulasjoner i Oslo og synes tilbudet i norge for neseplastikk er dårlig. Oppfølgingen jeg fikk i USA var mye bedre for å ikke snakke om at legen hadde så godt som 100 prosent godt omdømme. I norge skal det godt gjøres å finne en kirurg som ikke har fått negativ tilbakemelding, det virker som et sjansespill om man får et godt resultat eller ikke.

Hei Plante, du har kanskje svart på dette før; men hvilke lege i USA brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg skal mest sannsynlig til å dra over til statene innen et år, for å operere meg hos dr. Grigoryants.

Kommer til å skrive her hvordan det går :)

Hei alpro. Er du her fortsatt? Jeg har time hos dr. Grigoryants i september. Opererte du deg hos han? Hva er din erfaring?

Er det forresten noen andre som har operert seg, eller hørt om noen som har operert seg hos dr. Grigoryants?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei alle sammen! Jeg ser at folk er inne og poster her fra tid til annen, så jeg tenkte å bidra litt.. Jeg skal operere nesen hos Morten Haug på Teres Nobel om to uker, og gleder/gruer meg vilt. Hentet ut resepter i går, og alt er betalt og klart til operasjon. Skal bo hos en venninne som tilfeldigvis er sykepleier så det er jo i grunn perfekt, siden hun har medisinsk kompetanse til å ta ordentlig vare på meg.

Grunnen til at jeg valgte ham er rett og slett at jeg har lest og hørt mye bra om han, og at han har lang erfaring og har operert mange mange neser. Jeg skulle ønske han brukte litt mer tid på konsultasjonen da, det må sies. Det gikk ganske kjapt, var liksom ta bilde, snakke litt og poff var jeg ute av døra og inne hos hun damen som dealer med å sette opp operasjon, betaling og innhente informasjon osv. Jeg håper jeg får litt tid til å snakke med han før operasjon, så jeg kan være sikker på at han forstår hva jeg vil. Jeg ønsker å gjøre nesen smalere, ta ned den kulen oppå, og så forfine tuppen litt. Han kjente på nesen og sa at dette kunne han gjøre, men pga huden min ville han ikke love for mye ang tuppen, men han sa han definitivt kunne gjøre litt for å harmonere tuppen med resten av nesen. Nesen min er ganske bred sett forfra, og den kulen er bare DØD i mine øyne, jeg hater den.. Har hatet nesen min siden jeg var typ tolv år, og nå har jeg endelig klart å skrape sammen nok penger til å få dette gjort. Jeg er 24 år forresten. Operasjonen kostet 36 000 kr, og dette er betalt. Gleder meg til å kunne slappe av med vinkler og bilder, det er så slitsomt å være stresset når folk tar bilder og det er "feil" vinkel, og HVER gang jeg ser i speilet så ser jeg på nesen og blir helt lei meg.

Operasjonen blir en åpen rhinoplasty forresten. Og ja, dere! Om dere er på utkikk etter informasjon og sånt ang neseoperasjon burde dere sjekke ut realself.com, det er en amerikansk nettside/forum hvor man kan opprette bruker og skrive reviews om leger og operasjoner. Meget kjekt (om dere er komfortable med å lese på engelsk da). Jeg studerer i USA og gruer meg veldig til flyturen, jeg flyr til USA DAGEN ETTER jeg tar av bandasjen/stingene, og det tror jeg kan bli helt jævlig. 20 timer lang reise liksom.. Herregud. Noen som har erfaring med å fly langt etter neseoperasjon? Var det veldig vondt og vanskelig?

Vel, jeg ville bare legge inn min historie her, om dere har noen spørsmål er det bare å kommentere så skal jeg sjekke tråden jevnlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alpro. Er du her fortsatt? Jeg har time hos dr. Grigoryants i september. Opererte du deg hos han? Hva er din erfaring?

Er det forresten noen andre som har operert seg, eller hørt om noen som har operert seg hos dr. Grigoryants?

Hei, dytter i tråden.

Jeg har planer om å operere meg hos Grigoryants selv. Trenger bare å finne et tidspunkt som passer. Utifra det jeg har sett på interenett, og jeg har undersøkt maaaange leger, er han den aller aller beste. Synes han lager rett og slett perfekte neser, nesten som en kunstner.

Kan du fortelle litt om det praktiske rundt operasjonen? Hvor skal du bo? Hva kom prisen på? Og kan please oppdatere om hvordan det har gått osv? :)

MM

Anonymous poster hash: 20670...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dytter i tråden.

Jeg har planer om å operere meg hos Grigoryants selv. Trenger bare å finne et tidspunkt som passer. Utifra det jeg har sett på interenett, og jeg har undersøkt maaaange leger, er han den aller aller beste. Synes han lager rett og slett perfekte neser, nesten som en kunstner.

Kan du fortelle litt om det praktiske rundt operasjonen? Hvor skal du bo? Hva kom prisen på? Og kan please oppdatere om hvordan det har gått osv? :)

MM

Anonymous poster hash: 20670...560

Hei MM

Grigoryants har lang ventetid, jeg måtte vente i ca. 3mnd før jeg fikk time. Jeg skal bo på hotell Vagabond i Glendale, ca 20min unna sykehuset. Blir i LA i 10 dager. Har konsultasjonen dagen før operasjonen, og må vente 8 dager før jeg kan fly hjem. Min operasjonen koster 50 000 (fikk $300 i studentrabatt). Ellers må jeg sende de resultat av blodprøver osv før jeg reiser slik at de vet det er trygt å operere. Det er mulig å leie en sykepleier til å følge deg hjem etter operasjonen hvis du reiser alene (må forlate sykehuset 2 timer etter operasjonen). Bare spør om det er noe mer du lurer på:)

Avi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...