Gå til innhold

Neseplastikk


Penny Lane

Anbefalte innlegg

Gjest grenlandstuppa

Skulle ønske det var flere bilder her. Selv vurderer jeg Scanstadklinikken, for den syns jeg ser bra ut. Håper å få skrapet sammen pengene i løpet av 2013=) Har nemlig ønsket å operere nese og hake siden jeg var 10år, så 12 års betenkningstid burde være nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sarah88

er det noen av dere som har hatt lyst til å holde neseplastikken hemmelig? Selv har jeg veldig lite jeg har lyst til å forandre på så tror ikke folk kommer til å legge merke til det uansett, men de kommer til å ha mye imot at jeg gjør det så jeg vil ikke fortelle dem det.... hva gjør man da? man skal jo ha noen med seg til å ta en med hjem og være der sammen med en etter operasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at det har vært en del skrevet om Bunæs her inne. Må fortelle min erfaring med Bunæs.

Jeg skadet nesen min relativt ille på fotballbana som 18 åring, nesen ble skjev, jeg fikk en markant bensplint, samt at brusk ble skadet.

Opererte nesen på sykehus som 20 åring ca. 2 år etterpå, hvor kirurg bare filte ned beinsplint.

Jeg syntes fortsatt nesen min var i dårlig forfatning og bestemte meg å bruke alle sparepengene mine på operasjon på privatklinikk. Jeg sendte en rekke emailer til diverse klinikk og det var (dessverre) colloseeumklinikken i Oslo som var mest pågående - de skulle gjøre nesen min kjempefin! Alt var bare positivt. Jeg bet selvfølgelig på! Jeg betalte 5000 kr i flybilletter og 24 000 kr for selve operasjon og satte kurs mot tigerstaden.

Kirurg X ved Collosseumklinikken gjorde en full åpning av nesen. Etter operasjonen var han ikke fullt så positiv lengre - og for første gang hørte jeg han si at 2.gangsoperasjoner var meget "vanskelige". Hvorfor hadde han ikke fortalt dette før? Da bandasjen kom av var nesen blitt annerledes, men hverken finere eller rettere. Faktisk verre. Tipp hadde blitt 5-7 grader skjev med ca.4 mm bruskant ved snittet under tipp. Nesen var fortsatt skjev og asymetrisk.

Ca. 6 mnd senere ble det ny operasjon og nye tur til Oslo - kirurg var meget grinete og visste ikke helt hvordan han kunne gjøre nesen bedre. Dum som jag var lot jeg han operere meg på ny. Han transplanterte brusk fra øret til nese. Da bandasjen kom av ei uke senere var lege ikke tilstede.. Assistenten tok av bandasjen, og hun var mildt sagt forbauset over nesen tilstand.

Brusk fra øret hadde lagt seg markant langs rygg på høyre side, samtidig hadde jeg fått blødninger i hud. Nesen hadde blitt mer skejv og helt stiv. Et helt forferdelig resultat. Jeg gråt i flere timer da jeg kom hjem.

Kirurgen svarte ikke på mail eller telefon. Jeg dro hjem. Noen mnd senere ble det ny Oslotur, for å prate med kirurg. Han fortalte meg da at JEG var problemet - og at nesen var så fin som den kunne bli. Jeg kunne få 12 000 kr igjen for operasjonen.

Jeg tok kontakt med Bunæs rett etter, og fikk ordnet meg en konsultasjon hos ham. Hans første reaksjon var vanntro. Jeg vet at Bunæs er noe eksentrisk og kan nok sikkert overdrive til tider, men dette var en naturlig og passende reaksjon tror jeg. Han sa at det var noe av det dårligste arbeidet han hadde sett. Ca. 8 mnd senere utførte Bunæs et inngrep gjennom mitt høyre nesebor. Han fjernet bruskbit og gjorde effektive endringer. Han kunne ikke gjøre alt han skulle da nesen min hadde blitt utsatt for så mange inngrep og ville dele den inn i 2. Jeg har fortsatt ikke gjort "del 2"(har nå gått 8 år), siden nesen ble så mye bedre.

Det som forbauser meg mest er godheten til Bunæs, jeg betalte bare 12 000 kr for en operasjon som kostet 36 000 kr. Bunæs visste at jeg hadde brukt 40 000 kr på totalt mislykket operasjon og reiseutgifter. Dette er noe jeg er takknemlig for den dag i dag.

Ja, Bunæs har sikkert gjort mindre velykkete inngrep, nå var mitt tilfelle rekonstruktiv kirurgi og ikke ambisjoner om en "perfekt nese". Men jeg tror Bunæs har noe av den høyeste suksessraten her til lands. Alle ØNH-leger jeg har pratet med sier at Bunæs er en dyktig operatør.

Når det kommer til Collosseumklinikken - ummeneskelige svin! Dere er fortsatt skyldig meg 24 000 kr + 15 000 kr i reiseutgifter, og ikke minst mange tårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg hadde rar potetnese med mye brusk. Opererte meg hos M Holm på Nobel Clinic for litt over et år siden. Jeg har veiet litt fram og tilbake med hvor fornøyd jeg er siden den ikke har blitt helt rett. Den var ikke rett før operasjonen heller, så akkurat det er likt. Jeg ble heller ikke lovet at den skulle bli rett, da det er mye inni nesa som bestemmer akkurat det. Nå er det nok bare jeg som tenker over det, men jeg får bare fortsette med den innøvde tilten på hodet i bildesammenheng. For jeg ER fornøyd! Jeg er ikke lenger selvbevisst pga nesa mi, og er veldig glad for at jeg gjorde det. Fjernet en liten hump også. Det er viktig at du har rette forventninger til at det vil ta tid før hevelsen er helt gått ned, og du ser det endelige resultatet. Jeg har ganske tykk hud som ikke er den mest fleksible som skal forme seg til ny nese. Jeg skal prøve å få lagt ut noen bilder de nærmeste dagene.

Hei AnonymN!

Sannsynligvis er du nok ikke aktiv her lengre, men jeg gir det et forsøk i tilfelle. Jeg lurer på om du prøvde å høre med kirurgen om en etterkorreksjon var mulig, forklarte du din misnøye? Ser nemlig på nettsiden til Nobel at de justerer nesen kostnadsfritt inntil et år etter førstegangsoperasjonen hvis en ny operasjon kan forbedre operasjonsresultatet vesentlig. Er det kanskje noen andre som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei AnonymN!

Sannsynligvis er du nok ikke aktiv her lengre, men jeg gir det et forsøk i tilfelle. Jeg lurer på om du prøvde å høre med kirurgen om en etterkorreksjon var mulig, forklarte du din misnøye? Ser nemlig på nettsiden til Nobel at de justerer nesen kostnadsfritt inntil et år etter førstegangsoperasjonen hvis en ny operasjon kan forbedre operasjonsresultatet vesentlig. Er det kanskje noen andre som har erfaringer med dette?

Hei!

Joda, jeg er her. :)

Da jeg var på halvårskontroll var både kirurgen og jeg enige om at det fortsatt var endel hevelse. Jeg ytret også at jeg ikke var helt happy, selvom han sa at den lille skjevheten var det ikke lett å få bukt med. Derfor sa han at om det ikke var mye bryderi for meg (om jeg bodde langt unna), så kunne jeg gjerne komme tilbake på 1 års befaring. Det skulle jeg - og booket faktisk tid, men da jeg kom dit hadde jeg bommet på dagen. Da jeg skulle vært der kunne jeg ikke. Etter det har det bare blitt utsatt og ikke gjort noe med. Jeg har innsett at jeg ikke orker tanken på nok en operasjon uansett, og at jeg er fornøyd med den som den er. Det som virkelig plaget meg - som poteten og humpen, er borte. Jeg velger å fokusere på andre ting nå. :) Enhver operasjon har jo risiko forbundet med seg. Jeg vil ikke risikere å ødelegge et bra resultat for små-plukk, så jeg lar det være.

Kan uansett absolutt anbefale Haug. Jeg likte at han ikke lover mer enn han kan holde, og at han er del av en seriøs klinikk, og har mye erfaring med neseplastikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Joda, jeg er her. :)

Da jeg var på halvårskontroll var både kirurgen og jeg enige om at det fortsatt var endel hevelse. Jeg ytret også at jeg ikke var helt happy, selvom han sa at den lille skjevheten var det ikke lett å få bukt med. Derfor sa han at om det ikke var mye bryderi for meg (om jeg bodde langt unna), så kunne jeg gjerne komme tilbake på 1 års befaring. Det skulle jeg - og booket faktisk tid, men da jeg kom dit hadde jeg bommet på dagen. Da jeg skulle vært der kunne jeg ikke. Etter det har det bare blitt utsatt og ikke gjort noe med. Jeg har innsett at jeg ikke orker tanken på nok en operasjon uansett, og at jeg er fornøyd med den som den er. Det som virkelig plaget meg - som poteten og humpen, er borte. Jeg velger å fokusere på andre ting nå. :) Enhver operasjon har jo risiko forbundet med seg. Jeg vil ikke risikere å ødelegge et bra resultat for små-plukk, så jeg lar det være.

Kan uansett absolutt anbefale Haug. Jeg likte at han ikke lover mer enn han kan holde, og at han er del av en seriøs klinikk, og har mye erfaring med neseplastikk.

Takk for svar :)

Det er godt å høre at du har lagt den lille defekten bak deg, og at klinikken faktisk var villig til å se nærmere på resultatet. Føler du forresten har hevelsen har gått ytterligere ned etter operasjonen, eller va resultatet så godt som "støpt i stein" 12 måneder etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen. Jeg har operert nesen hos Knut Kvinnesland i september i år. Har hatt hump på neseryggen, litt stor nese med stor nesetipp som i tillegg hadde en ødelagt brusk på den ene siden....jeg synes tippen er kjempe stor og nesen ser ut nå veldig lang(((((( det er nesten 3 måneder, jeg er i panikk. Skal det ta så lang tid å få hevelsen ned? Hva kan man bruke for hevelsen skal gå ned?(((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det er godt å høre at du har lagt den lille defekten bak deg, og at klinikken faktisk var villig til å se nærmere på resultatet. Føler du forresten har hevelsen har gått ytterligere ned etter operasjonen, eller va resultatet så godt som "støpt i stein" 12 måneder etter?

Ja, det er bra. :)

Det er nok ikke noen særlig forandring siden det hadde gått 1 år. Men jeg føler nå at jeg ikke må være så forsiktig med den lenger. Var litt var på det det første året. Nå har det snart gått to år. Når det gjelder hevelse så hendte det kanskje at den var litt mer hoven om morgenen.. Men kanskje den var det før operasjonen også (at man generelt er litt mer hoven i ansiktet om morgenen), men at man først tenker på det etterpå når man analyserer den litt mer intenst.

Har du bestemt deg for å operere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Når passer det å operere seg egentlig?

Jeg er i full jobb og lurer på når jeg skal få operert uten å måtte gå på jobb gul, blå, hoven og jævelig. Tar man seg 4 uker ferie og håper å bli fin til jobbstart? Jeg vil ikke at noen skal vite om inngrepet.

Har sett folk snakke om sykemelding, men det får man vel ikke ved plastiske operasjoner?

J27

Anonym poster: 4f5342a30de0237c4c9da79fff103935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cillivanilli

Hei alle sammen. Jeg har operert nesen hos Knut Kvinnesland i september i år. Har hatt hump på neseryggen, litt stor nese med stor nesetipp som i tillegg hadde en ødelagt brusk på den ene siden....jeg synes tippen er kjempe stor og nesen ser ut nå veldig lang(((((( det er nesten 3 måneder, jeg er i panikk. Skal det ta så lang tid å få hevelsen ned? Hva kan man bruke for hevelsen skal gå ned?(((((

Hei,

Jeg tok også neseoperasjon hos han i august 2011. Er veldig fornøyd med resultatet!

Etter operasjonen ble jeg ikke blå/gul rundt øynene og hovnet heller ikke opp - heldigvis! De sa at jeg var heldig for folk pleide å se veldig forslått ut etter en slik operasjon.

Jeg fjernet en veldig markert hump på neseryggen og han rettet på nesen for den var litt skjev + litt småjusteringer på nesetippen.

Etter jeg tok av bandasjen var nesen litt hoven, men det varte i grunnen ikke så veldig lenge.

Jeg var flink til å "ta livet med ro" og lå med hodet høyt når jeg sov, husker ikke hvor lenge men det var vertfall 2-3 måneder. Tror nokk det har hjulpet på hevelse og slike ting.

Folk reagerer jo forskjellig på slike operasjoner og noen tar det lenger tid for å få det endelige resultatet, men det kan ta opp til 1 år sier de. Men, i og med at du har fjernet hump på neseryggen så vil den nokk se litt "lang" ut i forhold til det du er vandt med men den er nok ikke det.

Du skal vel snart på 3 måneders kontroll hos Knut?

Jeg ville hørt med han hva han sier. Hvis det bare er hevelse så vil jo dette naturligvis forsvinne etter hvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når passer det å operere seg egentlig?

Jeg er i full jobb og lurer på når jeg skal få operert uten å måtte gå på jobb gul, blå, hoven og jævelig. Tar man seg 4 uker ferie og håper å bli fin til jobbstart? Jeg vil ikke at noen skal vite om inngrepet.

Har sett folk snakke om sykemelding, men det får man vel ikke ved plastiske operasjoner?

J27

Anonym poster: 4f5342a30de0237c4c9da79fff103935

Det passer å gjøre det når DU er klar for det. :)

Tar du ferie i 4 uker fra den dagen du opererer bør vertfall blåmerker og slikt være borte, og også det verste av hevelser, men det kommer nok litt an på deg selv. Stresser du mye og er ute og "fyker" på alt mulig så kan det ta lenger tid før hevelser går ned. Du må også passe på å ha hode høyt hele tiden, også når du sover. Men, det er også forskjellig fra person til person hvor lang tid det tar før hevelsen går ned og hvor blå/gul du blir etter operasjonen.

Hvis det kun er en kosmetisk operasjon så får du ikke sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Siljebar

Hei. Har noen erfaring hos Oslo plastikk kirugi? Vurder å operere nesa & leter etter bra klinikk..

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalsgur

Hei. Har noen erfaring hos Oslo plastikk kirugi? Vurder å operere nesa & leter etter bra klinikk..

Takk på forhånd.

Hei.

Aldri hørt om Oslo plastikk kirugi. Men kan anbefale Bunææææss = )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, jeg skrev i denne tråden i 2010 tror jeg det var og jeg opererte meg hos Knut på colusseumsklinikken i stavanger. Nesen min endte opp helt ok. Min erfaring er at norske kirurger er litt late, jeg gikk på flere konsultasjoner og fikk bare høre at det var for vanskelig det jeg ville.

Jeg endte opp med Knut fordi han virket sikker og har utdannelse fra USA samt han hadde gode bilder å vise til. Dog! selv om det ikke var merkbart i begynnelsen så hadde han fjernet for mye på den ene siden og nesen ble skeiv.

Jeg tok endelig tak i det i år, sitter her strålende fornøyd med ny nese operert i utlandet. Den er rett og pen og jeg kan med en gang se stor forskjell, da jeg fikk se nesen i speilet begynte jeg faktisk å gråte, endelig kan jeg slutte å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

^ hvor i utlandet opererte du?

Anonym poster: 87605e79efa0d792b7a00fdbe2d1ab3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte meg i USA. Jeg vil anbefale folk å gjøre grundig research så man ikke brenner seg på samme måte som jeg og andre har gjort. Nå var ikke min veldig ille, men jeg er glad for at jeg ikke trenger å få høre at nesen min er "litt skjev". Nå er den rett, mindre, søtere og finere.

Jeg har vært på mange konstulasjoner i Oslo og synes tilbudet i norge for neseplastikk er dårlig. Oppfølgingen jeg fikk i USA var mye bedre for å ikke snakke om at legen hadde så godt som 100 prosent godt omdømme. I norge skal det godt gjøres å finne en kirurg som ikke har fått negativ tilbakemelding, det virker som et sjansespill om man får et godt resultat eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest30

Hei! Jeg opererte nesen min for litt over 4 år siden hos dr. Bunæs. Jeg hadde da tenkt på det i årevis etter å ha levd for lenge med min store ørnenese hvor nesetippen omtrent kilte meg på overleppen når jeg smilte

:( Jeg spurte to av plastikkirurgene på sykehuset hvor jeg jobber om hvem de anbefale og da sa begge to Bunæs, rett og slett fordi han har mest erfaring på området.

Konsultasjonen var relativt kort, men han så med en gang hva problemet var uten at jeg trengte å si stort om det,noe som gjorde meg litt lettet! (alle venner og kjente hadde jo hele tiden sagt at de ikke skjønte hva jeg mente når jeg sa at jeg hatet den store nesen min så det var godt å endelig bli hørt og forstått!!)

Selve operasjonen gikk fint for seg (bortsett fra et hysterisk gråteanfall i ren frykt idet jeg entret operasjonsstua, herreguuuud så flaut nå i ettertid;) og jeg var veldig fornøyd med resultatet når gipsen ble tatt av! Rett og fin neserygg!!! Det neste året fortsatte nesen å forandre seg og innta formen sin (les:slanket seg) og jeg vil si det tok nesten 9 mnd før den "slo seg til ro" og ble som den ser ut idag. Jeg skulle til kontroll etter ca 3 mnd, men ble syk og så droppet jeg bare å bestille ny time, så var aldri på noen kontroll etter at jeg hadde tatt av gipsen.

Etter operasjonen så syntes jeg at den tappen (columella?) mellom neseborene fortsatt var litt for lang. Synes vel også den har falt litt ned de siste 2 åra i forhold til der den var når jeg var nyoperert.

Har gått og tenkt på det et par år og tok derfor kontakt med Bunæs og fikk time i Januar. Var litt spent på hva han kom til å si for har lest om mange som ikke har følt seg hørt av han inne på forumet, så jeg ble veldig overrasket over svaret når jeg spurte om han kunne korte den av: ikke noe problem!!! Selv 4 år etter operasjonen (og man har egentlig kun krav på reoperasjon innen 1 år hvis man ikke er fornøyd) så var han mer enn villig til å sørge for at jeg ble fornøyd. Positivt overrasket og gleder meg til å se resultatet!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest gjest123

hei! så flott at dette forumet finnes!! hadde bestemt meg for å velge bunæs, men det ble brått endret på ! så kontaktet colloseum i oslo, men der har dessverre kirurgen sluttet, så de hadde ikke mulighet til å operere meg ! fornebuklinikken tilbyr visst ikke heller neseplastikk etter hva jeg skjønte av siden deres på nettet. noen som har operert seg på aviva helse på økern i oslo?! det er det beste alternativet som jeg har funnet !

sliter også litt med en familie som ikke vil at jeg skal operere meg, som sier at alle er pene som de er.. (har ørnenese, ikke spesielt pent nei! ) i bunn og grunn er det jo jeg som bestemmer, men når de betaler blir det litt vanskeligere. noen som har noe tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...