Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da var 17. mai over.

Jeg glemte i stresset å ta med jakke til Harald, men med to ullbodyer under bunadsskjortebodyen, med ullfell i vogna og et par pladd, så var det ikke for kald han ble... Så det gikk så fint så. Han var kjempefin, og koste seg.

Han skjønte nok ikke så mye av hvorfor vi sto blandt masse, masse folk og hørte på bråk da, men det gjorde ikke så mye. Han ble litt utolmodig etterhvert, men når hans mor bare kom på at det nok var sulten han var, og ordnet en provisorisk løsning på det, så ble han glad og fornøyd igjen.

Det meste lar seg ordne... Når man har bunadsskjorte som er laget "ammevenlig" med åpning helt ned forran, så bare får man seg en plass der man snur ryggen til toget og hviler seg mot en betong-kloss, gir sølja til sin svigerinne, åpner bunad og skjorte, koble barnet til, og får noen til å holde ei jakke over oss som 1)skjermer mot sola ia sniktet hans og 2)skjermer mot innsyn/utsyn slik at han kan konsentrere seg om å spise, mens ikke alle andre trenger se så nøye hva vi gjør på. Ordner seg så fint så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere hadde en flott dag i går, og at det ikke ble problemer med hverken amming, eller at Harald frøs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dagen var flott.

Litt stressa morgen da, så det er herved avgjort at neste år blir det Arna 17-mai og ikke sentrumsfeiring. Jeg sto opp 6.30, og gikk igang med å stryke, for merkelig nok hadde jeg glemt at min mann også burde ha nystrøkne klær til denne dagen, og at flaggene sikkert også burde vært glattet over. Og pusse bunaddsølv var også avglemt...

Klokka sju hørte jeg salutt ute på verandaen, noe stuss fordi jeg mente det pleier være klokka åtte, og jeg så ikke den borti fjellsida som jeg pleier. Fortsatte med strykingen etter å ha gipp opp prosjektet med å finne mannens hvitskjorte (men fant frem ei gammel da). Jeg VISSTE den ikke var skitten, for jeg vasket hvitt rett før 17. men den var heller ikke ren i skapet, så jeg skjønte ingenting. (til jeg utpå kvelden fant den, i en koffert som ikke var helt tømt...)

Så ble klokka åtte, flagget jeg hadde fått ble satt ut (mannen kjøpte verandaflagg på torsdag) og der gikk da den skikkelige salutten , som vi ser borti fjellsida.

Så laga vi til frokost, og så begynte det å bli travelt... Vi hadde tenkt å ta 9.50-toget... Dvs, kjøre hjemmefra 9.30

9.15 hadde jeg enda ikke funnet svart strømpebukse, for den var merkelig nok ikke i skapet! Ga opp, og endte med blå stilongs og sorte sokker... Vi endte opp med å ta 10.20-toget, noe som medførte at vi ikke akkurat kom helt fremst av folkene som ventet på å få se 17.maitog da, men... greit nok.

Derfra og ut ble det en fin dag, med tog, amming, bleieskift på jobben til min mann, og softis mens vi så på folkelivet, før vi dro hjem, ga Harald middag, grilla biff og poteter, lot Harald få smake på det også (i babytilpasset variant da), før han fikk kveldsgrøten sin og ble lagt for kvelden, han var kjempetrøtt.

Men stressnivået mellom 9 og 11 gjør at jeg har fastslått: Neste år drar vi ikke til sentrum.

DERSOM Harald får en barnehageplass i nærheten, skal han vel dessuten "gå" i det lokale toget, vil jeg tro, så da skal vi jo absolutt feire loka 17. mai. Det har jo den store fordelen at det ikke er oppmøte før klokken 13, nede på senteret. Langt mindre morgenstress.

(Og som man kan lese mellom linjene i forrige avsnitt, det dumpa ikke ned noe brev i postkassa vår med barnehaveplass på lørdag... Siden andre runde av hovedopptaket var 15. mai skulle brevet kommet da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det ordner seg med barnehageplass.

Hørtes ut som en fin, men litt stressende 17. mai.

Kanskje like greit å ta den lokale varianten neste år.

:hoppe: for at lille H er 9 måneder :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kryssing er nok ikke så dumt, men ellers gjelder det også etterhvert å tenke på alternativene. Men, vel, jeg tror ikke det blir før på fredag, for vi har liksom lagt dette litt sånn på is nå som vi har besøk. Men må vel ta en ringerunde og høre hvordan vi ligger an, og evt sjekke hvordan det vil bli på andre barnehager om vi endrer søknaden... Men jeg gruer meg, det føles som et stress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille på jobb i dag.

Jeg er her, men ingen av mine nærmeste kolleger som jeg arbeider sammen med. Andre på avdelingen er her jo, dem ser jeg nok i lunsjen, men jeg jobber i en annen etasje, så... ser jo andre fra den avdelingen som holder til i denne etasjen da. Men, de er ikke så mange her i dag de heller ser det ut til.

På parkeringen på togstasjonen var det åpenbart at det er mange som ikke er på jobb i dag, det var kjempegod plass, minst to rader av parekringsplassen som var ledig i dag, som ikke pleier være ledig på det klokkeslettet.

Mannen skal ringe barnehager i dag, såfremt Harald er grei og stille og lar ham gjøre det da... Og jeg sitter her og har egentlig ikke noe bestemt som haster å gjøre, bare småsløver og tar livet med ro. Vel, jobber jo også da, altså! Med sånne ting som ellers lett blir utsatt til "en annen gang", og litt sånne "dalig drift"-greier som bare må gjøres.

Snart helg.

Harald vokser og utvikler seg absolutt. Til jul fikk han en sånn til jul av min bror. Siden han naturligvis var for liten til den, satte vi den bort så lenge, men fant den frem i helga nå som min bror var her, og gutten begynte å komme i rett størrelse.

Den første dagen satte vi ham på, så mått vi hjelpe ham å holde balansen oppå der, og han syntes det hele var litt overveldende...

Den andre dagen satt han stødig og fint, og koste seg med alle lydene og lysene.

Den tredje dagen koste han seg så mye der han "digga lydene" at han kom til å spenne fra og bilen flyttet seg fremover... Da var det gjort, og siden har han farta frem og tilbake på stuegulvet (må ha hjelp til å snus i hver ende) og kooooooser seg.

Og da jeg kom hjem fra jobb på onsdag kunne den stolte mormor fortelle meg at i det jeg hadde lukket døren bak meg på morgenen hadde gutten vinket (det gjør han jo når jeg vinker og sier "hade" til ham hver morgen da) og sagt HADE!

Store, lille babyen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Minioppdatering for å få ut litt frustrasjon....

Tema: Barnehage.

Mannen forsøkte ringe forrige uke for å høre hvrdan vi lå på listene etter andre runde av hovedopptaket. Fikk til svar at han burde prøve igjen denne uken, for de holdte på å "rydde i listene" etter de svarene som var kommet inn etter andre runde av hovedopptaket.

Greit nok. Han har ikke fått tid til å ringe enda i dag, det er noe med en aktiv gutt han må ta seg av også... (Og vi kom hjem fra pinseferie i går, byttet bleie (Meget nødvendig), bar inn fra bilen, fikk i gutten kveldsmat, på med nattbleie og pysj, slett ikke villig til å legge seg, men sovna litt før ti, da sov faren ved siden av ham, jeg spiste kveldsmat, vekket far for å sende ham på badet, mens jeg krabba til sengs. Med andre ord: Det er en "liten" jobb å gjøre for å finne igjen ting og tang også...)

Men, jeg forvilla meg inn på kommunens hjemmeside om barnehager i dag. Det er derfor jeg må få ut litt frustrasjon. Jeg har jo tidligere lest, og skrevet, at joda, vår bydel har jo flere ledige plasser enn de har søkere, så det går jo bra. Helt til noen dro meg ned på landjorda med: Ja, ledige plasser ja, men ledige SMÅBARNSplasser? Vel, her er siste update på tema... kommunen har nemlig lagt ut liste over hvilke barnehager som pr i dag har ledige plasser fra august, for barn over og under tre år. Jeg tenkte jeg skulle sjekke denne for å se hvilke barnehager dt ville være lurt å sette inn på søkerlisten vår (vi kan jo endre søknaden uten at ventelistedatoen endres) Og hva finner jeg der?

Arna bydel:

Ingen

Jotakk.

Her er det nok bare å begynne å tenke på hvordan vi skal løse kabalen med deltidsjobbing og barnepass. Får vi ikke barnehageplass, er det slik vi tenker løse det. Jeg jobber redusert, går på jobb 2 eller 3 dager i uka (men jobber antakeig litt lange dager, kanskje presse inn 50% på to dager?) Mannen jobber antakelig tilnærmet fullt (Det er jo et faktum at en prosentvis reduskjon i hans lønn svir mer enn min....) men da altså en del kveldsjobbing og hjemmekontor, siden han skal være hjemme de dagene jeg går på jobb, og gå på jobb de dagene jeg er hjemme. Og turen østover i sommer (synes vi har vært så mye med min familie at vi kunne prioritere hans i sommer) går nok ut sideveien *), jeg flytter ferien min til etter hans ferie, som går ut "ved barnehagestart", for å utsette det tidspunkt hvor deltidsjobbingen inntreffer.

*) Vi SKAL en tur østover til høsten da altså, når den nye lillesøstra til mannen blir født. Men jeg hadde planlagt litt sommerferiebesøk også. Besøke svigermor, ikke bare "bo hos svigermor mens vi besøker svigerfars nye baby"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, så kjedelig med barnehagen da. Håper dere kan få en plass uansett. At noen trekker seg, flytter, whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fått snakke med de to som der er et minimalt håp om. De to som bare har en avdeling, kanskje 7-10 barn totalt, og oss på 20-30 plass gadd han ikke engang ringe til.

Der vi var nummer 16 etter første runde, er vi nå nummer 12 pr 25. mai. Antakelig en plass eller to opp når de får den neste oppdaterte lista. Der vi var nunner 34 er vi nå nummer 17.

Dvs at mnst 10-11 barn som får plass må trekke seg. Når max 4 stykker fikk tilbud der på andre runde (slik tolker jeg det siden vi rykket fire plasser opp) er muligheten for at så mange trekker seg neppe reell... På den der vi er nr 17 er vel sjangsen enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Heisann! :)

Koss går det med barnehageplass-jakta?

Det er jo full dekning i Bergen no, så det blir vel plass?

Har de tenkt på å ta han med til sentrum, eventuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting ledig i Arna, ingenting ledig sentrum. Og altså ingen plass til oss.

Der er i Åsane da, men det blir liksom "litt" omvei, i kø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ledig i begge "mine" barnehagar.. Både der eg er no, I sandviken, og der eg skal, på Paradis.. Men det blir jo berre omvegar for dåke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utfordringen er liksom akkurat det, at det blir veldig lange omveier, upraitsk transportmessig, etc.

Har forsøkt meg på en ringerunde til de mer lokale, bygget eller ubygget, men det ser ikke lyst ut på denne siden av nyttår i alle fall.

Jeg orker bare ikke styret med å dra til Åsane, eller Paradis, med ham. Det blir for store omveier, mye kø, og bare meg som kjører. Det er så enkelt å ta toget til byen, slippe å tenke parkering i sentrum etc.

Vi må vel ha oss en planleggingsprat i heimen, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt annet tema, tiden går...

Dette er tiedn for jubileer, i vår familie.

På fredag var Harald 10 mnd gammel.

I går hadde jeg og mannen vært sammen i 8 år!

I morgen har vi vært gift i 2 år.

Neste uke fyller han 30, og jeg følger etter en måneds tid senere.

30 ja. Jeg burde finne en bursdagsgave. Burde vel finne en gave til i morgen også. Bomullsbryllup. Hmm, en bomullsgave som er litt festligere enn enda ei t-skjorte?

Den store trettiårsdagen, eller "vår felles sekstiårsdag", går nok av stablen uten den helt store markeringen. Jeg skal nok lage ei kake til ham, det er ikke ventet noen gjester. Muliges kommer svigermor mot neste helg eller noe sånn... (et store gjesteoppbudet er ventet mer i midten av august...)

Litt kjipt kanskje, at vi begge fyller 30, og ikke har et eneste selskap... Vi tenkte litt på å lage en felles "60-årsdag" i sommer, men alle slektinger vil heller besøke oss når Harald blir et år, og nå i juli er store deler av min familie bortreist uansett, det er slektstreff i nord. Og jeg skal ikke være med... (For, slik ting ser ut på barnehagefronten, så skal nok ikke jeg ha noe særlig ferie i sommer jeg...)

(Men jeg har lagt inn søknad, som er midlertidig forhåndsgodkjent av min mann, om enn med forbehold, om at vi SKAL på ferie neste sommer! Om det er innenlands eller utenlands er ikke så farlig (Men Hunderfossen og Dyreparken er Harald litt for liten til enda likevel, tenker jeg, så jeg kan likegodt få ei uke med sol?) Må ha noe å se frem til!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Ei uke med sol er knall. Svigerinna mi og mannen var i Hellas med sin 2,5 år gamle datter i vår. De storkoste seg alle tre!

Hunderfossen kunne bare gå å vogge. Stranda var mye gøyere for en liten badenymfe! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...