Gå til innhold

Malamas nye liv


Malama

Anbefalte innlegg

*mimre*

Leser fødselshistorien, og husker...

Det er i morgen min sønn har bursdag, men det er i dag jeg har minnene fra "for et år siden..." Han er født kl 0105, og den delen av fødselen som fant sted på den dagen han ble født var vi på sykehuset, men det jeg mimer om er mer starten... følelsen av at "NÅ ER DET IGANG!"

For ett år siden lå jeg i sengen min, med varmeflaska mi og pc med rieteller... Riene hadde bare vart i en time, lite ante jeg at jeg 4 timer senere skulle ha guttungen på magen, på utsiden!

Tenk, den bitte lille babyen min, det hjelpesløse spedbarnet, har blitt en "stor gutt", med vilje, humor og et glimt i øyet. En storsjarmør, som blir sint når han ikke får det helt som han vil (velte up-lighten eller denge vannkoppen sin hardt i bordet er typiske sånne ting), men som i neste øyeblikk legger hodet på skrå og smiler stort.

Han har de siste par dagene blitt ganske så flink til å gå med gå-vogna si. Han er nok et stykke unna å gå helt selv, men den triller ikke fra ham lenger. Han prøver stadig på litt nye lyder, men det er ikke så mange ord vi har klart å skille ut. Han sier selvsagt mamma, pappa, neineinei, oi og dæ (der) I tillegg er bæ et av de ordene han først begynte med, som altså gjelder sauer, og de fleste andre dyr (Jada, vi trilla tur og så et par hunder, guttungen peker og sier BÆ!) Han forsøker seg også på "botte" "tittitt" eller noe i den retning innimellom. Og til sin mormors store glede kom han med noe hun fikk til å høres ut som "heia" i telefonen. Ja, det kunne like gjerne passert som "jaja", men det var nok heia han prøvde å si. Det hender han sier hade også. Og noen ganger er denne "heia/jaja" lyden noe som nærmest kunne minne om et forsøk på Harald, men det er vel mest mors ivirge øre som "hører"...

Han er ingen stor ettåring, 74 cm og 8360 gram ble han målt til på kontroll for ei uke siden. Men helt greit i rute med utviklinga si, sa de på helsestasjonen, så vi slår oss til ro med det. Vekt i forhold til lengde er helt ok, det er bare det at i forhold til alder.... så er han litt liten. Men ikke noe som helst å bekymre seg for, så det gjør vi ikke.

Nå baker jeg kake jeg, og er smånostalgisk av den grunn også jeg. Jeg har kjøpt kakelys! Jada, jeg baker bursdagskake et par ganger i året, men jeg har ikke hatt lys på dem før... Lille gullet skal få smake på litt kake i morgen.

Tenk, jeg har snart en ETTÅRING!

Hva har skjedd med den lille babyen min? Så fort året har gått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med en nesten ettåring! Er litt over en mnd til min lille tulle blir ett år og det er en merkelig følelse!

Ha en kjempefin dag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi feiret ettårsdag her.

:gratulerer:

Dagen begynte som dager flest, pappa'n gikk på jobb, Harald og mamma koste seg hjemme, gikk tur på butikken, mamma gjorde voksenting (Pynta kake, litt annet enn hun pleier gjøre) mens lillegullet sov, så lekte vi litt mer, og så henta vi pappa-mannen på togstasjonen og spiste middag. Så langt meget som normalt, egentlig.

Men sååååå, så var det noe annerledes ja. PAKKER! MASSE pakker, med masse fint inni! En god del leker, til Haralds glede, og en god del klær, til mammas glede :)

Kake var ingen stor sukess, litt krem var nå greit nok, men... Noen kakemons er han visst ikke...

Nå er gullet i seng, og da er det litt opprydding som står på planen for mor, slik at stuegulvet er trygt for junior i morgen tidelig, når han og pappa skal kose seg hjemme. Det er erfaringsmessig litt stress på morgenen når vi ikke har "babysikra" stua før vi legger oss. Da finner han saksa mens jeg fjerner papiret, så tar han telefonen mens jeg fjerner saksa, så river han tak i pc'n mens jeg legger på telefonen, og setter på tastelåsen, så forsøker han å velte stålampa mens jeg fjerner pc'n...

For å gjøre morgenkvisten litt enklerer for de to guttene mine, skal defor saks, gavepapir og annen innpakking fjernes. Og gjerne gavene ryddes litt sammen, og klærene bæres ned for vask :)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig med oppdatering på denne:

19.09: Smiler for første gang skikkelig. På stellebordet, av alle steder, han som hatet stellebordet som liten baby. Det var papp som fikk frem smilet...

09.11: Snur seg fra mage til rygg (Men hs sier det ikke er viljestyrt før om mange mnd)

14.11: Ler høyt. Det var pappa som fikk det til.

14.01: Snur seg fra rygg til mage. Det var pappa som så det.

16.01: "Rygga" under sofaen etter å ha snudd seg fra rygg til mage, uten vitner denne gangen.

21.01: Ler høyt av seg selv. DET var det mamma som så (og mormor hørte over telefonen)

Mellom påske og 17. mai: Får taket på å krabbe, åler seg frem til dette.

13. mai: "gikk" når han holdt seg i fingrene til sin far.

23. juni: Fikk sin første tann

20. juli: fikk sin andre tann

Ca juli mnd: begynner å "gå" rundt bordet etc. (vanskelig med dato på, det kom gradivsi, og jeg har ikke skrevet ned når jeg syntes an begynte med det "skikkelig")

24/25. august: Begynner å ta 1-2 skritt uten å holde seg, dog, dette kan ikke kalles å kunne gå.

Og ellers kan jeg vel fastslå: Jeg er dårlig på dokumentere guttungens fremskritt.

Mente jeg hadde skrevet ned når han sa "pappa" og "mamma" i alle fall, men... har jeg det, tro?

Ikke har jeg notert meg når han begynte å slippe seg (stå) heller, men det var helt i begynnelsen av august. Han har blitt stadig flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med oppdatering på denne:

19.09: Smiler for første gang skikkelig. På stellebordet, av alle steder, han som hatet stellebordet som liten baby. Det var papp som fikk frem smilet...

09.11: Snur seg fra mage til rygg (Men hs sier det ikke er viljestyrt før om mange mnd)

14.11: Ler høyt. Det var pappa som fikk det til.

14.01: Snur seg fra rygg til mage. Det var pappa som så det.

16.01: "Rygga" under sofaen etter å ha snudd seg fra rygg til mage, uten vitner denne gangen.

21.01: Ler høyt av seg selv. DET var det mamma som så (og mormor hørte over telefonen)

Mellom påske og 17. mai: Får taket på å krabbe, åler seg frem til dette.

13. mai: "gikk" når han holdt seg i fingrene til sin far.

23. juni: Fikk sin første tann

20. juli: fikk sin andre tann

Ca juli mnd: begynner å "gå" rundt bordet etc. (vanskelig med dato på, det kom gradivis, og jeg har ikke skrevet ned når jeg syntes an begynte med det "skikkelig")

Beg. av aug: Begynner å stå uten å holde seg.

24/25. august: Begynner å ta 1-2 skritt uten å holde seg, dog, dette kan ikke kalles å kunne gå.

29: august: Tar sine første skritt. Fortsatt kan vi nok ikke si han kan gå, men han gikk 5 skritt mot meg, og senere 7 rundt sin far, så han har da i alle fall gått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk :)

Gleder meg masse, masse til å bli tante!

Tenk, en liten baby jeg skal nusse på, om bare et halvt års tid!

Malama skal ta med ei kasse babytøy på juleferie, som de kan få låne av. Pitte små babyplagg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

19.09: Smiler for første gang skikkelig. På stellebordet, av alle steder, han som hatet stellebordet som liten baby. Det var papp som fikk frem smilet...

09.11: Snur seg fra mage til rygg (Men hs sier det ikke er viljestyrt før om mange mnd)

14.11: Ler høyt. Det var pappa som fikk det til.

14.01: Snur seg fra rygg til mage. Det var pappa som så det.

16.01: "Rygga" under sofaen etter å ha snudd seg fra rygg til mage, uten vitner denne gangen.

21.01: Ler høyt av seg selv. DET var det mamma som så (og mormor hørte over telefonen)

Mellom påske og 17. mai: Får taket på å krabbe, åler seg frem til dette.

13. mai: "gikk" når han holdt seg i fingrene til sin far.

23. juni: Fikk sin første tann, nede til høyre, sett forfra

20. juli: fikk sin andre tann, nede til venstre

Ca juli mnd: begynner å "gå" rundt bordet etc. (vanskelig med dato på, det kom gradivis, og jeg har ikke skrevet ned når jeg syntes an begynte med det "skikkelig")

Beg. av aug: Begynner å stå uten å holde seg.

24/25. august: Begynner å ta 1-2 skritt uten å holde seg, dog, dette kan ikke kalles å kunne gå.

29: august: Tar sine første skritt. Fortsatt kan vi nok ikke si han kan gå, men han gikk 5 skritt mot meg, og senere 7 rundt sin far, så han har da i alle fall gått!

12. september: fikk sin tredje tann, oppe til venstre (sett forfra)

Siden jeg ikke holder noe registert noe særlig annet sted, så må jeg jo få på tennene i det minste :) Men, han GÅR fortsatt ikke selv om han tok sine første skritt for noe tid tiden, det er ikke blitt noen lenger distanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ja, det er jammen ikkje ofte eg tar meg tid til berre å "surfe" for tida... Må innrømme at eg har litt dårleg samvit, men det var utruleg godt å innvilge seg ein studiefri kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt sikkert fortjent!

Nå skal jeg henge opp bleievask til tørk. Og litt anna til tørk. Og så skal jeg krabbe til sengs.

I morgen blir det bytur, og fredag morgen setter vi oss i bilen og farter avsted for å hilse på lille tante...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...