Gå til innhold

Malamas nye liv


Malama

Anbefalte innlegg

Prosjekt natt-avvenning går da på et vis. Han får ikke mat mellom midtnatt og 6 på morgenen, og klarer seg fint med det, bortsett fra d ei natt da jeg ga opp og lot ham få klokka fire. Da var han nok rett og slett suteln, spiste grådig, og når jeg tenkte meg om hadde han ikke spist så mye av kveldsgrøten sin den dagen heller, så...

Men, han sover slett ikke natta gjennom av den grunn. Han SKAL ha mat rundtom 3-4 timer etter at han legger seg, sånn i 22-23-tiden. Og han våkner en gang eller to på natta, selv om han ikke får mat. I noen dager denne uka har han dessuten vært veldig vanskelig å legge igjen etter den sene kveldsammingen, så det har endt med at jeg tok ham opp i senga til meg, siden jeg likevel skulle legge meg på den tiden. I går var han heldigvis litt mer medgjørelig, og sovna pent i engen seng (eller, sovna nærmest i det han slapp puppen, bare titta søvnig på meg når jeg la ham over i egen seng) Men i går rangla han da, var ikke i seng før halv ni eller noe sånn..

Siden svigermor og mine to svigerinner på den siden kom på besøk, og kom frem til oss kvart over sju (han pleier sove innen sju) så holdt vi ham oppe litt ekstra, og tiden går jo fort sånne kvelde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, nattavvenning og legging...

Han skal fortsatt ha mat en gang mellom 22 og 24. Så får han ikke mer før neste morgen, det aksepterer han stort sett greit, og ofte sover han faktsik fra rundtom midtnatt til seks på morgenen. Deilig det. I helga hadde han dessuten den deilige nye vanen med at han sovna etter amming klokka 6, og sov til 7.30/8. Det gjentok seg dog ikke i dag tidlig...

I gårkveld var han nærmest umulig å legge, jeg la ham tre ganger på en time, deretter lå mannen nede i over en time...

I dag derimot... ammet ham på senga som vanlig, han ble trøtt og døsig. Lot ham ligge på senga vår mens jeg laga til senga hans, med putevar på plass og danderte dyrene hans slik at det blir trangt oppe ved hodet. Så løftet jeg ham over i egen seng, han åpna øynene og så på meg, men var trøtt og slapp, så innen jeg hadde sunget "Kjære Gud", så sov han søtt.

Deilig. Jeg er alene hjemme, siden mannen er på fotballkamp.

Og nå har jeg ferie! I en hel dag ;)

Egentlig skulle jeg begynt på sommerferien i dag tidlig. Men ettersom vi ikke har en barnehageplass vi kan bruke, så har vi bestemt oss for å holde junior hjemme frem til en slik dukker opp, og derved tar vi ut en feriedag i uka hver, og reduserer stillingene våre litt, slik at vi alltid er en av oss hjemme. Derfor er sommerferien min avlyst. Men siden mannen har halvtårsrapportering på jobb på onsdag, og det ville ta ham hele natta og vel så det, å få det ferdig, så ble vi enige om at jeg tar en ferieag i morgen, så kan jeg og Harald kose oss, og han kan jobbe.

Vi skal på Åsane-ekspedisjon, tenker jeg. Og sikkert gå lang trilletur. Og leke litt, lese litt, tulle litt.

Men akkurat nå sover han rolig i senga si, mens jeg ser fotball på tv, surfer og strikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattavenning driver vi med her også. Skulle gjort det for lenge siden, men har stadig kommet noe i veien.

Gikk ikke så aller verst, men nå sover stort sett lillegutt fra 19 til 4 om natta. Så har han fått litt pupp og sovet videre til 5:30, 6 tida... Kunne gjerne tenkt meg å slippe den våkninga klokka 4.... :sjenert:

Kjedelig at dere ikke har fått barnehage plass da... Er jo ikke akkurat sånn man vil bruke feriedagene sine. Får håpe det dukker opp noe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker amming i 22-23-tida heller enn i 4-tida ja...

Og det er vel ikke helt slik jeg hadde sett for meg ferien nei, men egentlig har jeg ikke så lyst å levere ham i en barnehage, så det er ikke sååå ille. Synes han er så liten... Det FINNES jo barnehager vi kunne fått plass i, han er jo lovfestet rett til en plass, men det blir upraktisk med så mye kjøring etc. Også har jeg ikke så superlyst å ha ham i barnehage, så vi holder ham hjemme litt lenger, antakelig blir det til den nye barnehagen de skal bygge åpnes, den er ventet ferdig i vinter, men ikke på denne siden av nyttår, ifølge dama jeg snakka med... Beregner som om vi skal være delvis hjemme frem til påske vi, men det tapper av neste års feriedager også... Alternativet er jo å redusere stillingen, og derved lønningen, ytterligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig glad for at lillegutt har passert 14 måneder innen han begynner i barnehage og at det er en liten barnehage. Dessuten at vi har mulighet til å levere sent og hente tidlig. Barnehagen er også bare et par hundre meter å gå hjemmefra, så vi har vært veldig heldige.

Ja, man trenger jo gjerne den lønna også... Vanskelig når familien også bor langt unna. Men det viktigste er jo å finne en løsning man er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive oppi det heile er jo at de får kontantstøtte etter bursdagen hans :)

Gratulerar med overstått til mannen. Eg har midlertidig ny telefon, og har ikkje overført nummera dit, derfor inga melding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Litt frustrerende å ha tatt en avgjøreslse jeg er veldig fornøyd med, og ende opp med å måtte forklare og forsvare den til stadighet!

Ja, vi har sånnsett tatt valget grunnet mangel på barnehageplass. Mangel på BRUKBAR barnehageplass. Hva får da mine sjefer og kolleger til å tro at jeg setter pris på fortellinger om "de som kjørte en time for å levere i barnehagen" og tips om "egentlig en privat barnehage for banken, men som tilbyr ledige plasser til ansatte her hos oss" eller tips om barnehager i huttiheita som sikkert har ledig plass, for der hadde sønnen til naboen sitt barn?

Søknad om permisjon er altså levert. Til ikke helt velvillig mottaker. (Siden min sjef er i ulønnet perm med sin ettåring, må nemlig jeg levere søknad til hans sjef igjen. (som "ikke saksbehanler sånne søknader lenger") Eller rettere sagt til hennes stedfortreder, som hadde sitt barn i xxx-barnehage som sikkert har ledige plasser...., siden hun var på ferie. Men det måtte gå via henne på telefon for å få påført anbefaling fra leder så søknaden kunne leveres personal alikevel da.

Ja, sånn er livet.

Søknad om kontantstøtte er også levert. Litt tidelig, han blir jo ikke et år før om en mnd, så det er vel først i september vi får, men greit å søke i tide, nav er jo ikke de kjappeste i avtrekkeren...

Så avgjørelse er tatt. Og jeg trenger derfor ikke flere hint om at et handelr om prioriteringer, man kan jo fint kjøre en time til barnehagen, for det gjør datteren til den og den... Ja, tenk, det HANDLER om prioriteringer. Og jeg prioriterer langt heller å være hjemme med guttungen, enn en time i kø hver morgen...

En avgjørelse er tatt, og jeg er glad for det, og fornøyd med den. Jeg hadde jo ikke lyst å levere ham i barnehage helt enda uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere har truffet det valget som føles riktigst for dere, og det må nesten arbeidsgiver bare godta. Dessuten er det ikke så grådig stas å bruke to timer av døgnet på å kjøre til og fra barnehage heller. Da er det like greit å bruke den tiden sammen med barnet på noe som er mer lystbetont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig. Det handelr om prioriteringer ja, og jeg prioriterer IKKE å bruke mye tid i bilen med junior, dag etter dag. Jeg har sittet en time i kø med ham en gang. Jeg var heldig med at det var BOM STILLE kø (stengt vei grunnet ulykke) så jeg kunne krabbe bak i bilen til ham, underholde, amme, lese bok... I saktegående trafikk kan man jo ikke gjøre det... Og om jeg skulle belage meg på lang tid i bil hver dag, måtte jeg nok jobbet litt kortere dager for å klare det, innenfor barnehagens åpningstider og maxtid pr dag, derved kunne ikke mannen reist sammen med oss, siden han nok måtte jobbet fulle dager, derved ville jeg vært alene i bilen med en gutt som slett ikke var fornøyd med å sitte i kø. Hver dag!

Det handler om prioriteringer, og det er ikke noe jeg prioriterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har anledning til å ta ekstra permisjon! :)

Skal mannen også ha, eller blir du heime 100% framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler, jeg er hjemme tre dager, han to. Vi bruker av ferien også da, slik at to av ukedagene er ferie, så vi går ikke ned helt så mye i stilling, enn så lenge i alle fall. Vi får se, søkt frem til nyttår, så hvordan et blir neste år får vi se, håper å få barnehageplass i den nye barnehagen sånn på senvinteren en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldra mine har "forvilla" seg heilt til heimbyen din, og lurer på smartaste og raskaste vegen nedover igjen? :)

Og eventuelt den finaste vegen nedatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskeste, beste veikvalitet: E39.

Om man kjører via div andre veier kan man spare seg for noen ferger, men det tar litt lenger tid, er tidvis smalere veier og sånn, men er vel kanskje litt penere natur og sånn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke akkurat kjappeste veien det da... men for all del, det er helt sikkert mulig å komme den veien også. (Om Dombås kjører vi når vi skal til Oslo derfra... litt omvei på et vis når man skal sørover, men, helt gjennomførbart selvsagt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg oppdaga tann nr 2 i dag. Altså, ikke akkurat ei hel tann, men at det var stukket opp en liiiiiiiten del av ei, i tannkjøttet vedsiden av tann nr 1. Han nekta å gape for å la meg se og sjekke litt nærmere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har som oftest veldig mange meninger ja :ler:

Er veldig glad vi har barnehagen bare noen hundre meter hjemmefra. Blir veldig rart å levere han fra seg da, så glad vi har mulighet til å ha litt kortere dager.

nå blir det jo uansett bare noen måneder før jeg er i ny permisjon og han kan få enda kortere dager. Men det ser vi jo litt an på hvordan han trives, tror det skal bli godt å få være litt sammen med andre barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...