Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Føler meg litt bedre i kveld. "kaputt", uten overskudd, og klør i halsen. Hodet henger ikke helt med. Men kjennes ikke som o mjeg har/får feber lenger, og hodepina er redusert til bare sånn "lettere irriterende". Håper det hjalp med c-vitaminoverdosen jeg stappa i meg i morges...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formen min er bedre, i dag er det mannen som føler seg litt laber.

Harald begynner også å bli bedre, han hoster ikke så ofte lenger, stort sett bare mens han spiser... Hosten sitter dessuten ikke "langt nedi lungene", men heller i halsen, det høres ikke så stygt ut. Han har en del snørr, både gul-grønne slimbuser og tynt, blankt, men vi fjerner som best vi kan, og det plager ham ikke så mye. (Det at vi tørker bort derimot.. han hater kluter i ansiktet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om store og små barn...

Denne uken har jeg hatt en samtale med en kollega som stakk innom kontoret for litt småprat, og lurte på hvordan det gikk med "han som snart nærmer seg et år". I første omgang overhører jeg detaljen om at alle antar ungen er snart et år siden jeg er tilbake på jobb, og svarer jo bare at joda, han koser seg hjemme med sin far han. Litt slitsomt for far til tider, men de koser seg begge to.

Ja, går han nå?

Nei, svarer jeg, og synes det er på tide å informere om at gutten jo tross alt bare er 8,5 mdn gammel enda, så det er da heller ikke forventet.

Åja, ja, hvor stor er han blitt nå da?

Jeg sier at han var 70 cm og knapt 8 kilo på 8 mnd kontroll, og DA reagerer hun. Ja, det var ikke store karen, da er han jo liten ja!

For hun er bestemor til en som er 4 mnd gammel, og han var nå 66 cm og 8,5 kilo!

Hun så sikkert litt i ansiktet mitt av mine tanker, så hun ofrtet seg å legge til at det er nå forskjell på folk, og faren tilden lille gutten er kjempelang...

Altså, jeg er meget klar over at min sønn er under gjennomsnittelig tung for sin alder. Eller lett da. Men han er bare sånn ca "en strek under gjennomsnittet" på grafene til helsesøster. Han er da ikke SÅÅÅÅÅ liten! så muligens er denne 4 mnd gamle babyen som er tyngre enn min 8 mnd gamle sønn en anelse OVER snittet??? Ikke at det er noe galt med det, men det blir fort litt rart om man tar det som "normalen". Da er det ikke rat min sønn kom ut av henens sammenligning som veeeeeeldig liten, men det ER han jo faktisk ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var vi på Åpen gård sammen med Linn3c og familien. Kjempekoselig! Harald er jo litt liten for slikt enda, men han storkoste seg på ryggen min i meitai mens han ifølge de som kunne se ham, hadde stooore øyne mens han så på dyrene!

Nå er det sannelig ikke lenge til vi får besøk, masse besøk, så denne uka er det planer stort sett hele tiden, tenker jeg.

I morgen skal vi til Åsane, på den shoppingen vi ikke rakk i går (Gjør ikke noe, Linn3c, vi koste oss masse, og vi rekker jo fint å gjøre det i morgen!) Harald skal får seg 17. maitøy (tenker på en liten "bunad") også skal vi en tur på ikea.

Så må vi jo generelt rydde huset, og spesielt grave frem det andre rommet som brukes som gjesterom. Et ER klart, fra svigerfar var her nylig, bare legge på bytt sengetøy. Men det andre... vel, der har i en jobb å gjøre, disse to rommene brukes jo normalt sett som.. oppbevaring. Så jeg tenker det skal holde oss opptatt den lille tiden vi har etter at Harald er i seng tom torsdag.

Men en eller annen dag må vi handle også, melk og brød og jus og pålegg og middager og frukt og grønnsaker og sånn.

Fredag kommer min bror med samboer (og hund, antar jeg) Litt usiker på om de skal på jobb før de starter, eller om de kommer tidligere på dagen. Tror de kommer lenge etter Harald sin leggetid, for jeg tror de skal jobbe. Lørdag kommer mamma og pappa, men DE starter tidelig (ferdig pakka bil, froksten tar de på første ferga... mamma har absolutt plan om å komme frem før leggetid...) Det er 16. mai så mannen skal på stadion på kamp, min bror snakker om å gå på pub og se Ålesundskampen. Jeg skal naturlig nok ikke på kamp, ettersom jeg synes Harald fortsatt er for ung til det da.

De først ankomne drar hjem på mandag, mens mamma og pappa reiser oppigjen torsdag.

Og i morgen må jeg kontakte helsestasjonen, høre hva jeg må gjøre for å få bekreftelse fra helsesøster på at jeg fortsatt ammer min sønn, for det krever jobb for at jeg skal få ammefri etter 9 mnd etter fødsel. Og si at vi ikke kan komme på tannpleietimen vi har fått brev om, så vi må få komme en annen dag. (Den timen er nemlig satt til 29. mai klokka ti. 29 mai skal vi kjøre til Ålesund, da tar vi oss IKKE tid til å være på HS klokka ti. Nei, vi får komme en annen dag, det ornder seg nok (opplæring i tannpleie for småbarn vissnok)

Også er vel tida inne for å ringe legekontoret, og høre hva de mener, om vi burde komme ned for en liten sjekk, eller om vi bare kan se om det går helt over av seg selv. Harald har jo hosta i snart to uker nå. Men han er mye bedre altså, det er derfor vi ikke ringet legesenteret forrige uke, fordi vi merket bedring. Det er bare det at han ikke er blitt HELT bra...

Ja, det var planene for neste uke, NÅ er planen å få meg i seng så jeg får noen timers søvn før det er fatt på ny arbeidsuke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten litt med av gravid-klærene dine i skapet i går. Trodde jeg hadde samlet alt i de posene, men det var visst noe som hadde sneket seg unna. Det skal du få neste gang jeg ser deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen hast! :)

Eg har ingen seriøse planar om å bli gravid med det første. Du treng dei gjerne før eg gjer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, jeg aner ikke om/når jeg evt trenger dem. Uansett synes jeg det er greit du får det tilbake, det er lett å glemme hvem en har lånt av når det ligger lenge nok. Tror vi fikk med alle bøkene deres, men om dere savner en (eller flere) så skrik ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten kjøpt "lissombunad" til Harald til 17. mai. Bevisst altfor stor, så nikkersen er langbukse i år. Vesten passer greit. Skjorta... det er et annet kapittel. Så mamma skal ta med den miste lille hvite skjorta hun fant hjemme. Det er ikke egentlig ei bunadsskjorte da, men det får stå sin prøve, for jeg gidder ikke gå og kjøpe ei ekstra bunadsskjorte tror jeg...

Selvsagt, skulle jeg få bruk for de klærene til Linn3c en gang til, så vil vi sikkert trenge ei sånn liiiita bunadsskjorte en gang til også, men... Vel, vi får se. Vi får jo den skjorta hit da, som mamma mener jeg brukte under en "bunadslignende greie" da jeg var lita. Fikk bilde av den på mms fra pappa, det er mer ei vanlig skjorte med blonder på da på et vis, men... vel, det er ei hvit skjorte, han blir vel fin uansett, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, da har jeg prøvd:

19.09: Smiler for første gang skikkelig. På stellebordet, av alle steder, han som hatet stellebordet som liten baby. Det var papp som fikk frem smilet...

09.11: Snur seg fra mage til rygg (Men hs sier det ikke er viljestyrt før om mange mnd)

14.11: Ler høyt. Det var pappa som fikk det til.

14.01: Snur seg fra rygg til mage. Det var pappa som så det.

16.01: "Rygga" under sofaen etter å ha snudd seg fra rygg til mage, uten vitner denne gangen.

21.01: Ler høyt av seg selv. DET var det mamma som så (og mormor hørte over telefonen)

Ser vi et trekk om at denne gutten er pappa-gutt? Slekter på mamma'n sin som var så innmari pappajente at hun sa PAPPA før hun sa MAMMA?

Er det flere milepæler jeg burde ha med i oversikten min? Han snakker jo ikke enda, så å sette opp denne "mamma" og "dada"-snakkingen han har for seg, første gang merket 15.01, er vel å dra det litt langt...

Add to lista: 1. februar får han virkelig taket på å snu seg fra rygg til mage og gjør det mange ganger. DEt tok ham et par uker å få taket på det skikkelig, men nå er det på plass.

Nå har vi ikke eksakte datoer for så mye mer, det har kommet mer snikende på oss, sånn litt etter litt.

Han snakker ikke egentlig. Men han har lyder som absolutt betyr pappa, selv om et noen dager høres mer ut som baba, eller bapa eller paba. Dette begynte han med i såpass klartekst at det mer eller mindre er "klart nok" fra rundt 8 mnd alder, men fortsatt ikke HELT KLART. Noen ganger når verden går ham i mot er det "mama" eller "meme" som kommer ut, men det tror jeg likegjerne betyr "melk/pupp"...

Han kryper fortsatt ikke, han åler/trekker seg fremover, og er godt fornøyd med det. Han Kommer seg opp på alle fire, og tar noen små "krabbeskritt", men det går for sent så han senker seg igjen, og trekker seg fremover slik i stedet. Den siste uken omtrent har han fått veldig dreisen på å reise seg, etter sofa, bord, mor, far, eller håret til mamma for den del, eller hva nå enn annet man får tak i, sånn fra rundt 8,5 alder.

Og i dag, 12. mai, klappet han. Ja, for all del, han har nok klappet før, men i dag så virkelig klappet han og strålte når vi klappa og sang "klappe, klappe søte" mens han klappa. Koselig å se.

Lille gutten min begynner å bli stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har å glede deg til :)

Jeg virrer litt hit og dit inni hodet mitt angående den skjorta... Det hadde nok vært penest med bunadsskjorte da, ikke hvitskjorte, med "skjortesnipp", bunadsskjorter har jo snipper som står opp da, og ikke blonder akkurat...

Men, det ER jo ei skjorte, så slipper jeg å kjøpe en ny. Men, hvor lenge er det til denne skjorta er passe? Og, vel, dersom vi får en liten person til i familien, eller min bror gjør det, så regner jeg med at "bunader" og skjorter arves og lånes frem og tilbake. Og da hadde vi jo fått brukt den vesle skjorta flere ganger, noe som kanskje gjør at det bedre kan forsvares å kjøpe ei ny... I don't know. Det hadde vært kjekt med bunaddskjorte da, når han først har fått sånn festdrakt, men... Det er jo ikke det at det er SÅÅÅ DYRT da, men de koster et par hundre kroner, og det er jo litt da.

Også ha jeg kommet på at det kanskje var litt dumt å satse på at han ikke trenger jakke... Dvs, jeg tenkte ikke på jakke i det hele tatt. Men selvsagt, jeg bruker jo cape, så han burde sikkert hatt jakke ja... Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men fint vær er gjerne ikke sååå varmt i mai likevel...

Men, kanskje med to lag ullbodyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

Må bare se om vi har ei jakke som passer da. Altså... det har vi jo ikke... Jeg mener... altså "passer til bunad". Ikke "passer til Harald" for DET har vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regnet nesten med at du har jakke som passer Harald. ;) Håper du finner en ok som kan passe bunad også da. En som ikke koster flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, da har jeg prøvd:

19.09: Smiler for første gang skikkelig. På stellebordet, av alle steder, han som hatet stellebordet som liten baby. Det var papp som fikk frem smilet...

09.11: Snur seg fra mage til rygg (Men hs sier det ikke er viljestyrt før om mange mnd)

14.11: Ler høyt. Det var pappa som fikk det til.

14.01: Snur seg fra rygg til mage. Det var pappa som så det.

16.01: "Rygga" under sofaen etter å ha snudd seg fra rygg til mage, uten vitner denne gangen.

21.01: Ler høyt av seg selv. DET var det mamma som så (og mormor hørte over telefonen)

Ser vi et trekk om at denne gutten er pappa-gutt? Slekter på mamma'n sin som var så innmari pappajente at hun sa PAPPA før hun sa MAMMA?

Er det flere milepæler jeg burde ha med i oversikten min? Han snakker jo ikke enda, så å sette opp denne "mamma" og "dada"-snakkingen han har for seg, første gang merket 15.01, er vel å dra det litt langt...

Add to lista: 1. februar får han virkelig taket på å snu seg fra rygg til mage og gjør det mange ganger. DEt tok ham et par uker å få taket på det skikkelig, men nå er det på plass.

Nå har vi ikke eksakte datoer for så mye mer, det har kommet mer snikende på oss, sånn litt etter litt.

Han snakker ikke egentlig. Men han har lyder som absolutt betyr pappa, selv om et noen dager høres mer ut som baba, eller bapa eller paba. Dette begynte han med i såpass klartekst at det mer eller mindre er "klart nok" fra rundt 8 mnd alder, men fortsatt ikke HELT KLART. Noen ganger når verden går ham i mot er det "mama" eller "meme" som kommer ut, men det tror jeg likegjerne betyr "melk/pupp"...

Han kryper fortsatt ikke, han åler/trekker seg fremover, og er godt fornøyd med det. Han Kommer seg opp på alle fire, og tar noen små "krabbeskritt", men det går for sent så han senker seg igjen, og trekker seg fremover slik i stedet. Den siste uken omtrent har han fått veldig dreisen på å reise seg, etter sofa, bord, mor, far, eller håret til mamma for den del, eller hva nå enn annet man får tak i, sånn fra rundt 8,5 alder.

Og i dag, 12. mai, klappet han. Ja, for all del, han har nok klappet før, men i dag så virkelig klappet han og strålte når vi klappa og sang "klappe, klappe søte" mens han klappa. Koselig å se.

Lille gutten min begynner å bli stor.

Nytt punkt på lista: Han "gikk" i går, 13. mai. Altså, når han holdt seg i armene til sin far flytta han litt på beina, og bevega seg omkring en meter fremover. (JEG fikk ham bar til å svikte i knærene og "hoppe" som før da, men i dag fikk jeg da se at han flytta seg noen få skritt) Langt fra å kunne GÅ altså, men, flytta da på beina, fremskritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder jakke er jeg mer usikker.

Ingen av de han har passer bunad. Ei "militærgrønn" og ei blå/mrkblå stripa. Begge disse er "collegejakker", så har han to blå strikkajakker, ei kjøpestrikka i bomull og ei bestemorstrikka i babyull. Ingen av dem passer til "bunad" med svart bukse og rød vest. (og bunadskjortebody, for mamma har funnet ut at skjorta jeg hadde htt var ei jenteskjorte (jeg visste det ikke var ei bunadsskjorte da, men hvor lett er det å se noe på et minibilde påen mobil? Min mobil viser ikke store bilder)) men hun har funnet bunadsskjortebody som han skal få.) Mest frista til å bare ta et par lag med ullbodyer under, han sitter i vogna, og har teppe rundt/over seg ved behov.... så bare ta ei vanlig jakke om det skulle bli riktig ille... For å kjøpe ei bunadsjakke syns jeg blir for dumt, nettopp av samme grunn som skjorteproblematikken... jeg kjøpte bevisst en for stor "bunad" slik at den skulle kunne vare lenge. De neste par gangene han skal bruke den vil han dessuten ikke trenge jakke da det er inne-begivenheter. Så innen neste 17. mai har han vokst fra den jakka likevel. Bunadsjakke til 300 kroner for en gangs bruk...

På et helt annet tema, manne omtalte seg selv om "helten min" for litt siden... han hadde funnet igjen laderen til mp3-spilleren han ga meg til jul. For gjett hvem som ikke har fått brukt den så mye siden den ikke har hatt lader siden jul? Vel, nå blir det musikk i ørene på toget, tenker jeg :) Jeg sitter jo på toget hver eneste dag, har ei kiosk-bok i veska for toglesing, men noen ganger er det deilig å bare lukke øynene og slappe av, da er musikk kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første runde av besøket, min bror med samboer og hund, er noe forsinket. De regnet opprinnelig med å være her for en times tid siden. De kom noe foirsinket avsted, og fikk litt fergetrøbbel, så de er nok ikke her før om en halvtimes tid i alle fall.

Hvilket sikkert er like greit, for vår del, for jeg er ikke i mål med å rydde. Kommer nok ikke i mål heller da, for den del. Harald våkna dessuten for en liten time siden, og ville ikke sove mer. Nei, han sto i vugga og gynga! Og gliste til meg. Snart på tide å bytte til seng, åpenbart... Vel, jeg amma, men han ville likevel ikke sove. Bytta med mannen, han få gutten til å sove, jeg rydde mer. (Vel, minipause nå) Han har lagt der nede i en halvtimes tid nå.

Sms fra de besøkende, de er omkring en halvtime herfra nå. Jeg får vel bare legge sammen litt mer klær, og bære ned, så ser det vel litt bedre ut i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...