Gå til innhold

Narkotest av ungdommer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt noe å skjule, men ville ikke syntes det var greit at skolen foretok narkotikatester uten lovhjemmel, på samme måte som jeg for eksempel ikke synes det er greit at en arbeidsgiver overvåker de ansattes e-poster, selv om mine e-poster ikke inneholder noe galt.

Veldig viktig poeng. Det argumentet med at "den som ikke har noe å skjule"... dukker opp i alle mulige sammenhenger når folk skal overvåkes og privatlivet krenkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest New Dawn
Jeg spør igjen jeg siden du svarte på mitt innlegg. Hva slags "hjelp" er det du har tenkt til å gi ungen din dersom ungen tester positivt? Er det glattcelle og håndjern eller tenker du på andre løsninger?

Nå har jeg unger som jeg kan snakke med .. så hvis jeg hadde fått sjansen til å oppdage dette når misbruket var i starten så hadde det gjort alt mye enklere enn om det ikke ble oppdaget før etter flere år.

Jeg har erfart dette på egen kropp og hilser gladelig velkommen tvungen urinprøve dersom det er skjellig grunn til å mistenke eleven for narkotikamisbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart dette på egen kropp og hilser gladelig velkommen tvungen urinprøve dersom det er skjellig grunn til å mistenke eleven for narkotikamisbruk.

Det er stigmatiserende i en skolesituasjon å plukket enkelte mistenkte ut for kontroll. Det bør derfor gjøres jevnlig kontroll også blant de øvrige elevene, gjerne også blant lærerne (og arbeidstagere på andre arbeidsplasser). Kontrollen bør skje i regi av politiet, men oppgaven burde kunne delegeres til skole- og bedriftshelsetjenesten. Dersom prøvene tas med kontroll fra uniformert politi, synes jeg det burde være unødvendig for vaktene å være bevæpnet i en slik situasjon, selv om det er alminnelig i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg unger som jeg kan snakke med .. så hvis jeg hadde fått sjansen til å oppdage dette når misbruket var i starten så hadde det gjort alt mye enklere enn om det ikke ble oppdaget før etter flere år.

Altså du stoler ikke på ungene dine. Kjenner du noen som har fått det bedre etter å ha blitt satt i strafferegistret eller bøtelagt eller fengslet på glattcelle?

Hva hadde du sagt til ungene dine forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen jeg siden du svarte på mitt innlegg. Hva slags "hjelp" er det du har tenkt til å gi ungen din dersom ungen tester positivt? Er det glattcelle og håndjern eller tenker du på andre løsninger?

Jeg tenker på andre løsninger, for glattcelle og håndjern vil sikkert ikke være den beste løsningen på et slikt problem.

Jeg hadde faktisk vurdert å flytte til et helt annet sted, om det var muligheter for å stoppe dette tidlig. Måtte selvfølgelig hatt hjelp utenifra, for jeg anser ikke emg selv som en ekspert på dette området. Og spesielt ikke når det gjelder ens egne barn.

Jeg hadde gjort alt i min makt for å stoppe narkotikabruk, og noe mer enn det kunne jeg ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stigmatiserende i en skolesituasjon å plukket enkelte mistenkte ut for kontroll. Det bør derfor gjøres jevnlig kontroll også blant de øvrige elevene, gjerne også blant lærerne (og arbeidstagere på andre arbeidsplasser). Kontrollen bør skje i regi av politiet, men oppgaven burde kunne delegeres til skole- og bedriftshelsetjenesten. Dersom prøvene tas med kontroll fra uniformert politi, synes jeg det burde være unødvendig for vaktene å være bevæpnet i en slik situasjon, selv om det er alminnelig i andre land.

DEt behøver ikke være stigmatiserende. DEt er det minste problemet.

Innkalling kan gjøres diskret, og det er mange ungdommer som går til helsesøster.

Spørsmålet er mer om man skal ha rett til å gjøre det. Jeg mener at det prinsipielt er meget betenkelig.

Narkotesting i stort omfang, krever at man bruker enkle tester, man kan ikke sende alt til en skikkelig analyse. Det vil være litt for dyrt. Så man får ikke vite hvor mye av et gitt stoff som finnes i urinen. Man får bare vite AT det finnes der.

Og da åpner det seg et vell av feilkilder. Fra USA vet man at folk har mistet jobber pga slike tester, bare fordi de hadde spist noe med valmuefrø, f.eks en bolle. Det inneholder nok opium til at det slår ut på de mest brukte testene. Mao, testen kan ikke skille mellom frøbrød til lunsj og et morraskudd med heroin.

Det samme gjelder andre slike "enten-eller"-tester.

Så ungdommer som ikke har brukt noe, kan utmerket godt komme i heisen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt i din makt? Hvilken alder skal vi ungen har da? Altså, jeg gjør alt i min makt til å ha muligheten til å røyke cannabis. Hvem av oss to tror du vinner hvis jeg først bestemmer meg for å røyke cannabis fordi jeg for eksempel ikke får sove om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i din makt? Hvilken alder skal vi ungen har da? Altså, jeg gjør alt i min makt til å ha muligheten til å røyke cannabis. Hvem av oss to tror du vinner hvis jeg først bestemmer meg for å røyke cannabis fordi jeg for eksempel ikke får sove om natten?

OT: takk for oppklaringen rundt dine merksnodige og usammenhengende innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du stoler ikke på ungene dine. Kjenner du noen som har fått det bedre etter å ha blitt satt i strafferegistret eller bøtelagt eller fengslet på glattcelle?

Hva hadde du sagt til ungene dine forresten?

Nå er det sjelden at ungdom under 18 år blir plassert på glattcelle, men å bli bøtelagt er ikke noe som jeg ser på som avskrekkende. Kjører man for fort så må man betale bot, kjører de uten sikkerhertsbelte så blir de bøtelagt, så hvorfor kan man ikke bruke bøter for å bruke narkotika?

Og mener du at foreldre bare skal akseptere alt fra ungdommen sin, uten å faktisk melde fra til politiet, bare fordi ungdommen ikke skal få et strafferegister?

Jeg kjenner flere som har blitt satt i strafferegisteret som ung, men de har da virkelig skikket seg og klarer seg fint i dag. Det er noe som heter å ikke sy puter under armene på de heller, noe veldig mange foreldre gjør. Stakkars ungdommen de må jo ikke bli straffet, og derfor ønsker ikke foreldrene å si i fra til politiet.

Skal man ikke si i fra på noe, men bare sitte pent og se på at ungdommen eventuelt ødelegger livet sitt? Jeg hadde ikke gjort det, og det hadde aldri vært akseptabelt å bruke noen form for narkotika så lenge de bor under mitt tak. Og siden alkohol er lovlig, kan de få lov til å drikke når de har blitt gammel nok. Men narkotika er og blir ulovlig, og jeg vil aldri akseptere at mine barn driver med en straffbar handling. Enten det gjelder narkotika eller andre kriminelle handlinger. Så får de som er for legalisering av hasj si hva de vil, men i dag er og blir hasj ulovlig og da er det det jeg forholder meg til.

Og som sagt tidligere så kunne jeg vært troendes til å flytte ungdommen helt vekk fra miljøet, om jeg mente at det var det beste for ungdommen. Og nå snakker jeg selvfølgelig om en mindreårig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør, jeg kunne sagt at jeg bruker heroin for å føle meg bra, amfetamin fordi jeg ønsker å være tynn, eller alkohol fordi jeg ikke er sosial uten.

Alle disse tingene er årsaker til å mennesker ruser seg, det jeg prøver å forklare er at i stedet for å finne ut om folk røyker hasj så tenk heller litt på hvorfor folk røyker hasj, og hva skal vi gjøre med det?

Skal vi bruke straff som et virkemiddel eller skal vi ikke bruke straff? Skal vi undersøke mennerskers urin fordi vi ønsker å finne ut hvorfor folk røyker? Hvorfor er det ingen som spør de som røyker hvorfor de røyker?

Å røyke hasj er selvsagt ikke noen bra ting, men å analysere ungens urin for "å bli kjent med ungen" er en svært dårlig måte å tilnmærme seg en problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i din makt? Hvilken alder skal vi ungen har da? Altså, jeg gjør alt i min makt til å ha muligheten til å røyke cannabis. Hvem av oss to tror du vinner hvis jeg først bestemmer meg for å røyke cannabis fordi jeg for eksempel ikke får sove om natten?

Under 18 år, så er ungdommen mitt ansvar. Etter det så har jeg fint lite jeg skulle ha sagt, om ikke ungdommen fortsatt bodde under mitt tak. og måtte ungdommen ahtt hasj for å sove, vel da hadde jeg sendt ungdommen til lege for utredning. For da er det noe gale fatt, og hasj er ikke en løsning på det problemet. Så får du mene hva du vil, men så lenge mine barn er under 18 år så er de mitt ansvar og da er det min jobb å hjelpe de. Og jeg hadde ikke vært mye til hjelp, om jeg hadde lukket øynene for at de røykte hasj for å få sove. Da må vi finne ut hva vi kan gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper, narkotikabruk er et brudd på legemiddelloven. Hvorfor blir ikke brukere av narkotika og legemidler satt på sykehus og ikke på glattcelle?

Dersom man har anorexia så får har man jo egen sykehusavdeling på ullevaal, men dersom man røyker hasj så skal man bli "bøtelagt", fordi at det ikke er en straff?

Hvorfor bøtelegger vi ikke anorextikere så de slutter å være så tynne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å tro at straff fungerer som et virkemiddel viser bare hvor kyniske enkelte mennesker er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg hadde godtatt det. Jeg har selv vokst opp med søsken som har vært hardt utpå stoff. En søster som enda bruker stoff i en alder av nesten 50 år.

Jeg ville helst at mine barn måtte ta prøver enn å risikere noe. For fakta er jo at ungdommer tar en del ting og tester ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper, narkotikabruk er et brudd på legemiddelloven. Hvorfor blir ikke brukere av narkotika og legemidler satt på sykehus og ikke på glattcelle?

Dersom man har anorexia så får har man jo egen sykehusavdeling på ullevaal, men dersom man røyker hasj så skal man bli "bøtelagt", fordi at det ikke er en straff?

Hvorfor bøtelegger vi ikke anorextikere så de slutter å være så tynne da?

Er det alle som blir satt på glattcellen, eller er det bare de som ikke klarer å oppføre seg? Og det ville ikke vært mye til å hjelp å plassere en som er avhengig på narkotika på et sykehus, for det hadde ikke tatt lang tid før den eprsonen valgte å gå ut selv for å skaffe seg det h*n hadde behov for akkurat der og da. Så sykehus ville ikke vært en løsning.

Men jeg er for å hjelpe de som ønsker hjelp, men ikke de som missbruker systemet og som tar opp plassen uten å egentlig ville ha hjelp.

Og jeg vil ikke sammenligne spiseforstyrrelse med narkotikabruk, for en kan faktisk hjelpe en med spiseforstyrrelse uten at den faktisk ønsker hjelp der og da. Det tar tid, men det er fullt mulig. Men det er ganske lite man kan gjøre med en narkoman, uten at den personen ønsker hjelp. For den personen vil skaffe narkotika med en gang personen får muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å tro at straff fungerer som et virkemiddel viser bare hvor kyniske enkelte mennesker er.

Hva vil du at foreldre skal gjøre da? Du har fortsatt ikke kommet med forslag selv, men bare langer ut om at straff ikke fungerer osv. Hva vil du at man skal gjøre? Og hva er egentlig straff? For en ungdom vil det nok være straff i seg selv å ikke få lov til å gjøre som h*n vil, men er det egentlig straff å få konsekvenser for handlingene sine?

Men ejg er spent på hva du mener skal gjøres, siden du tydeligvis ikke er enig i noe som blir sagt her. Og så lurer jeg på hva straff egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=500104

Denne skolen gjennomfører narkotester av elever, som de må gjennomføre mens helsesøster kan se på at de tar urinprøve. Er dette akseptabelt? Det står riktignok at det gjelder elever som mistenkes for narkobruk, men ikke noe om hva som skal ligge til grunn for mistanken. Ville du godtatt en sånn test om det gjaldt deg selv? Eller om det gjaldt ditt barn? Jeg vet i hvert fall at jeg aldri ville gått med på det. Og jeg har aldri rørt narkotika.

Ja, når den må avlegges etter at mistanke er fattet så har jeg ingen problemer med det. Om det derimot var en test alle elever måtte igjennom uansett ville jeg ment at det er prinsipielt galt å gjøre slikt. Det kommer jo an på hvordan mistanken fattes, selvfølgelig men der ville jeg nok stolt på skoleapparatet. Hold narkotikaen ute av skolen, den har ingenting der å gjøre. Og jeg har brukt narkotika og har større aksept enn snittet tror jeg ;)

Uansett vil aksept for denne testen avhenge av hva straffen er for elever som blir tatt med dop. Får de kun straff eller blir de håndtert riktig slik at de kan komme seg videre i skolegangen?

Om man behandler alle elever som kriminelle får man flere kriminelle elever men her synes jeg skolen gjør det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Dawn
Altså du stoler ikke på ungene dine. Kjenner du noen som har fått det bedre etter å ha blitt satt i strafferegistret eller bøtelagt eller fengslet på glattcelle?

Hva hadde du sagt til ungene dine forresten?

Hva i himmelens navn er det du snakker om? Hvem snakker om glattceller?

Her er det snakk om preventive handlinger - for å hindre at ungene ender opp som kriminelle - noe som skjer de fleste stoffavhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du stoler ikke på ungene dine. Kjenner du noen som har fått det bedre etter å ha blitt satt i strafferegistret eller bøtelagt eller fengslet på glattcelle?

Hva hadde du sagt til ungene dine forresten?

Hvem er det som nevner bøtelegging og strafferegister i denne tråden, bortsett fra deg?

Vi som synes at urintesting kan være en bra ting, sier ikke det fordi vi vil straffe ungene våre, men få vite det i tide dersom det er rusmisbruk på gang, slik at vi kan skaffe dem den hjelpen de trenger, i form av psykolog, behandling etc.

Hva ER det egentlig du prater om??

Jeg kan si deg én ting for å belyse saken litt for deg: Om min datter ikke hadde blitt oppdaget i tide, og jeg hadde latt henne velge det ruslivet hun selv ønsket for to-tre år siden, så hadde hun ikke levd i dag. Er det en bra løsning?

Hun har fått hjelp, hun har fått medisinering mot angst og depresjoner, hun har fått spykolog og psykiater, nå er hun på et behandlingssted som virkelig hjelper henne, og alt dette har skjedd fordi hun ble tatt i rusing i skoletiden og måtte avgi urinprøve hos politiet. Det fikk barnevernet på banen, og snøballen begynte å rulle. Hun var motvillig i lang tid, en sekstenåring vet ikke nødvendigvis sitt eget beste selv om han eller hun tror det selv, og nå er hun altså på vei til å bli frisk og rusfri, har en super kjæreste som ikke ruser seg, som har en god utdannelse og jobber. Hun har håp for sin egen fremtid - alt pga denne urinprøven, en viss grad av tvang i yngre år, og voksne rundt som ikke har gitt opp.

Nå må du gjerne fortsette å snakke om glattceller og håndjern.

Alle disse tingene er årsaker til å mennesker ruser seg, det jeg prøver å forklare er at i stedet for å finne ut om folk røyker hasj så tenk heller litt på hvorfor folk røyker hasj, og hva skal vi gjøre med det?

Skal vi bruke straff som et virkemiddel eller skal vi ikke bruke straff? Skal vi undersøke mennerskers urin fordi vi ønsker å finne ut hvorfor folk røyker? Hvorfor er det ingen som spør de som røyker hvorfor de røyker?

Å røyke hasj er selvsagt ikke noen bra ting, men å analysere ungens urin for "å bli kjent med ungen" er en svært dårlig måte å tilnmærme seg en problemstilling.

For å kunne stille spørsmål ved hvorfor unger ruser seg er det nødvendig å bli klar over at de faktisk ruser seg. Innen man som foreldre oppdager at ungen ruser seg, blir kampen SÅ mye vanskeligere, både for ungen og for foreldre og resten av familien. I dag ville nok jeg kunnet oppdaget rusmisbruket tidligere, for NÅ kan jeg tegnene, og kan se på henne om hun har ruset seg, men faktisk ikke alltid nå heller. Hun har prestert å være ruset hjemme uten at jeg har merket en dritt, og har jeg hatt mistanke så er hun verdensmester i bortforklaringer på hvorfor pupillene er små, hvorfor hun er småsnøvlete osv... Og jeg er en mor som alltid har snakket med ungene mine, og dermed har trodd at jeg har kjent dem ut og inn. Blei lurt der gitt og konsekvensene har vært store. Nå har jeg igjen to av tre barn, og den yngste sliter fremdeles, til tross for at hun selv har trodd at dette har hun hatt kontroll på.

Det ble mye personlig fra meg, men det er for å jekke ned deg og glattcellepraten din litt. Det er ikke det vi snakker om i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener det er greit med slik testing ved mistanke, hva skal mistanken bestå i? Er det visse kriterier for hvordan man må oppføre seg feks? Eller hva hvis noen andre sprer rykter om visse elever, er det grunn god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...