Gå til innhold

Narkotest av ungdommer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=500104

Denne skolen gjennomfører narkotester av elever, som de må gjennomføre mens helsesøster kan se på at de tar urinprøve. Er dette akseptabelt? Det står riktignok at det gjelder elever som mistenkes for narkobruk, men ikke noe om hva som skal ligge til grunn for mistanken. Ville du godtatt en sånn test om det gjaldt deg selv? Eller om det gjaldt ditt barn? Jeg vet i hvert fall at jeg aldri ville gått med på det. Og jeg har aldri rørt narkotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel ikke noe nytt?

Da jeg gikk på videregående i 2. klasse for ti år siden husker jeg at det var ei jente i klassen som ble testet på samme måte, husker ikke om det var med tisseprøve eller blodprøve da men!

Om det er lov til å nekte, så blir det vel mer en skremselspropaganda, og jeg skjønner både skole og foreldre godt på begge sider. Når de enda er så unge så er det jo mulig å få kontroll over det, disse ungdommene er bare noen år unna myndighetsalderen -kanskje greit å "skremme" eller stoppe før de har utvikla vingene helt?

Personlig så har jeg ingenting i mot ungdom som røyker marijuana i ny og ne. Men da jeg gikk både på ungdomsskolen og videregående så fikk jeg helt bakoversveis over alt dopet som fløyt! Ecstacy, GHB, Kokain, Amfetamin osv. Grøss! Og det er 10 år siden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville antakelig ikke ha godtatt dette, men ser nå at jeg så absolutt burde ha gjort det, dersom det var aktuelt den gangen.

Ellers er det vel kanskje mer vanlig at politiet tilkalles ved mistanke om rusbruk i skoletiden, så må de inn på stasjonen og avgi urinprøve der istedet. Og ja, det foregår under oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville antakelig ikke ha godtatt dette, men ser nå at jeg så absolutt burde ha gjort det, dersom det var aktuelt den gangen.

Ellers er det vel kanskje mer vanlig at politiet tilkalles ved mistanke om rusbruk i skoletiden, så må de inn på stasjonen og avgi urinprøve der istedet. Og ja, det foregår under oppsyn.

Jeg syns allikevel det er mer riktig enn at prøvetakingen skal skje mer eller mindre på måfå i skoletiden.

Jeg tror også det er mer avskrekkende å måtte møte hos politiet enn å pisse hos helsesøster, men det er mulig jeg er naiv når det gjelder denne problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan slå begge veier. Noen lar seg avskrekke av politiet, andre synes det er kult. Nå er jo unger som velger å prøve rus, gjerne litt "kule" av seg, tror du ikke?

Men jeg har muligens større tiltro til at politiet kan klare å se om en unge er ruset, enn en helsesøster, fordi politiet har dette som del av opplæringen så vidt jeg vet. Om de er ruset og hva de er ruset på.

En ting som kanskje er dumt, er at skolen kanskje kvier seg litt mer for å tilkalle politiet enn å sende en unge til helsesøster. Vi vet jo alle om politiets manglende ressurser og saker som henlegges, betjenter som bruker altfor mye tid på kontoret pga papirarbeide også videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=500104

Denne skolen gjennomfører narkotester av elever, som de må gjennomføre mens helsesøster kan se på at de tar urinprøve. Er dette akseptabelt? Det står riktignok at det gjelder elever som mistenkes for narkobruk, men ikke noe om hva som skal ligge til grunn for mistanken. Ville du godtatt en sånn test om det gjaldt deg selv? Eller om det gjaldt ditt barn? Jeg vet i hvert fall at jeg aldri ville gått med på det. Og jeg har aldri rørt narkotika.

Jeg ville aldri godtatt det. Ikke på vegne av meg selv, og ikke på vegne av mitt barn heller. (Hvis jeg hadde hatt barn vel å merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hallo_*

Jeg ville absolutt latt mitt barn bli testet. Hadde han ikke hatt noe å skjule, hadde han jo ikke noe å være redd for. Hadde han derimot hatt noe å skjule hadde det vært viktig å finne det ut, slik at vi kunne forsøkt å stoppe han fra å fortsette å ruse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt latt mitt barn bli testet. Hadde han ikke hatt noe å skjule, hadde han jo ikke noe å være redd for. Hadde han derimot hatt noe å skjule hadde det vært viktig å finne det ut, slik at vi kunne forsøkt å stoppe han fra å fortsette å ruse seg.

Neida, dette kan slett ikke skolen gjøre. Om de har tillatelse fra foreldre eller ikke spiller ingen rolle. Her foreligger ingen hjemmel.

Ettersom skolen truer med å tilkalle politiet dersom elevene ikke avlegger urinprøve er det heller ikke snakk om frivillighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det viktig å sette barnas rettigheter til side for deres eget beste.

Jeg har en datter som har vært på institusjoner for ungdom med rusproblemer, og jeg kan love at barnevernstilsynet med sine "barnas rettigheter" har stukket mange kjepper i hjula for behandlingsstedets arbeide med å hjelpe ungene.

Unger som ruser seg, juger så det renner av dem, og man skal være temmelig sikker rundt rusproblematikk for å gjennomskue dem før det har gått for langt, derfor tenker jeg at det er bedre å være føre var, ta heller en urinprøve for mye enn en for lite. Det kan faktisk redde noen fra en helvetes fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Neida, dette kan slett ikke skolen gjøre. Om de har tillatelse fra foreldre eller ikke spiller ingen rolle. Her foreligger ingen hjemmel.

Ettersom skolen truer med å tilkalle politiet dersom elevene ikke avlegger urinprøve er det heller ikke snakk om frivillighet.

Hva kan politiet gjøre for å hjelpe skolen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke godtatt det i den offentlige skolen, hverken på vegne av mine barn eller meg selv. For at man skal kunne foreta urintester bør mistanken være så sterk at man kan overlate det til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å avsløre narkotikakriminalitet eller bruk av andre forbudte stoffer, er kontroller helt nødvendig. Jeg mener at narkotikatesting på skoler og arbeidsplasser må være like selvfølgelig tillatt som testing alle andre steder i samfunnet. Det må tillates på linje med uanmeldte dopingtester av idrettsutøvere. Kontroller av bilførere bør intensiveres. Det må ikke innføres begrensninger, alle må kunne testes i en hver situasjon dersom politiet eller annen bemyndiget øvrighetsperson finner det hensiktsmessig. Dersom urinprøver benyttes, er det klart at en må sikre seg at ingen jukser med å levere urinprøve fra en annen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det jo at denne skolen har et stort narkotikaproblem (ca10% av elevene) og at skoletilbudet består av håndtering av store og farlige maskiner. Jeg ville syntes det var betryggende at skolen tok sikkerheten på alvor ved å påse at ingen rusede personer håndterte disse maskinene.

Hvis dette er et tiltak som virker forebyggende ville jeg ønsket det velkommen på mitt barn selv om det er litt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen ganger er det viktig å sette barnas rettigheter til side for deres eget beste.

(...)

Unger som ruser seg, juger så det renner av dem, og man skal være temmelig sikker rundt rusproblematikk for å gjennomskue dem før det har gått for langt, derfor tenker jeg at det er bedre å være føre var, ta heller en urinprøve for mye enn en for lite. Det kan faktisk redde noen fra en helvetes fremtid.

Akkurat!

Jeg hadde ikke syntest at det var veldig moro eller riktig, men i sånne tilfeller hadde det nok vært nødvendig. Hvis problematikken finnes, må jo noe gjøres og det blir vanskelig å bare si "snille barna, ikke gjør sånn", det funker jo ikke.

Jeg synes heller ikke at det å gi urinprøve hos helsesøster er så utrolig krenkende eller forferdelig. Ikke hyggelig, men det blir jo ikke brukt uten mistanke og man må jo være ganske beruset for at andre lar merke til det og får mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha gått på en skole som mistenkte meg for narkotikabruk. Og hvis mine egne foreldre hadde mistenkt meg så ville det vært ødeleggende for vårt forhold i hvert fall. For det er så langt unna alt det jeg står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*

Ja - jeg hadde godtatt det - både da jeg selv var ungdom - og godtatt at mine barn ble testet.

Som mor til en tidligere rusmisbruker så vet jeg at om dette hadde blitt oppdaget på et langt tidligere tidspunkt så er jeg ganske sikker på at vi hadde vært forskånet for mye av de problemene og sorgene dette har påført både min sønn og ikke oss som er hans familie.

Noen ganger er en sånn inngripen helt nødvendig - og jo tidligere det blir gjort, jo bedre er det. Når barna passerer 18 år så er man som foreldre temmelig rådløse, vi har ingen rettigheter med mindre at rusmisbruker selv gir oss tilllatelse til innsyn. Hos politiet er det så og si null hjelp å få - og hjelpeapparatet, eks. psykriatisk ungdsomsteam holder (selvsagt) alle kort tett inntil brystet før rusmisbrukeren selv godtar et visst innsyn.

Så jeg sier ja og hurra til alt som kan være med på å hindre at flere foreldre opplever det samme som jeg har opplevd.

Ingen er forskånet for å havne i den samme situasjonen - det kan skje i de beste familier. Idag er det SÅÅ vanvittig mye dop i ungdomsmiljøer at alle foreldre bør fjerne enhver skylapp og begynne å ta realiteten innover seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha gått på en skole som mistenkte meg for narkotikabruk. Og hvis mine egne foreldre hadde mistenkt meg så ville det vært ødeleggende for vårt forhold i hvert fall. For det er så langt unna alt det jeg står for.

Tiltredes.

Er Skogmo en skole for dem uten alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...