Gå til innhold

Kaos


Knøttet

Anbefalte innlegg

Haha.. jeg hadde LETT gjort det samme :fnise:

Googlet litt på svangerskapsdepresjon og fant en liste over typiske symptomer:

*Følelsen av tristhet er overveldende. Du er likegyldig til alt du før har gledet deg over.

*Du føler frykt for at du ikke er en god mor. Du føler ingen glede over barnet og bebreider deg selv.

*Du mister appetitten og får ikke sove om natten – selv om barnet sover.

*Du er plaget av en uforklarlig angst og uro – og er unormalt engstelig for barnet. Noen fårangstanfall med åndenød, skjelving, svette og hjertebank.

*Du har ikke noe overskudd og er tiltaksløs.

*Selv om tankene er urimelige er du redd for å skade barnet ditt. Derfor trekker du deg vekk.

Det er vel mest det punktet medmangel på overskudd som passer deg, usikker på om det holder å ha bare ett symptom for at det skal kalles svangerskapsdepresjon. Fant også et skjema på denne siden (link helt nederst på siden) som mange helsestasjoner visstnok bruker for å fange opp svangerskapsdepresjon. Du kan jo se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha.. jeg hadde LETT gjort det samme :fnise:

Googlet litt på svangerskapsdepresjon og fant en liste over typiske symptomer:

*Følelsen av tristhet er overveldende. Du er likegyldig til alt du før har gledet deg over.

*Du føler frykt for at du ikke er en god mor. Du føler ingen glede over barnet og bebreider deg selv.

*Du mister appetitten og får ikke sove om natten – selv om barnet sover.

*Du er plaget av en uforklarlig angst og uro – og er unormalt engstelig for barnet. Noen fårangstanfall med åndenød, skjelving, svette og hjertebank.

*Du har ikke noe overskudd og er tiltaksløs.

*Selv om tankene er urimelige er du redd for å skade barnet ditt. Derfor trekker du deg vekk.

Det er vel mest det punktet medmangel på overskudd som passer deg, usikker på om det holder å ha bare ett symptom for at det skal kalles svangerskapsdepresjon. Fant også et skjema på denne siden (link helt nederst på siden) som mange helsestasjoner visstnok bruker for å fange opp svangerskapsdepresjon. Du kan jo se på det.

:fnise: Godt å høre at det ikke bare er meg som er truende til det ;)

Takk for at du googlet det for meg! Skal spørre legen i morgen, og så får vi høre hva psykologen på helsestasjonen sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus

Hei hei!

Så koselig med ny dagbok! :) Håper jeg får lov å følge med her også!!! :-D

Håper dere finner ut av noe hos legen/på helsestasjonen... kan ikke være greit altså.... :sjenert:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har litt stalker-tendenser jeg... :sjenert:

Mannen kjente ei jente han nesten ble sammen med en gang for mange år siden, hun bor et helt annet sted i landet. Nå har de kontakt på facebook, og hun har baby og så syntes hun at det var så koselig at vi fikk S da, så de har holdt kontakten litt. Greit nok det, jeg var kanskje litt sjalu i begynnelsen, selv om jeg vet jeg ikke har noe å frykte. Men så fant jeg ut hva hun kalte seg på et annet forum, og jeg er så nysgjerrig... Så jeg har lest litt i dagbøkene hennes og innleggene hennes... :sjenert::flau:

Så det er ikke bare bare å være på nett, pass på at ingen vet hva dere kaller dere! :fnise:

Må bare si det at jeg er ikke en gal stalker eller noe altså... Det bare virker slik :tunge1:

Hehe, :sjenert: jeg hadde gjort det sammem hadde jeg vist nicket til en x av mannen. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Så koselig med ny dagbok! :) Håper jeg får lov å følge med her også!!! :-D

Håper dere finner ut av noe hos legen/på helsestasjonen... kan ikke være greit altså.... :sjenert:

:klemmer:

Hei!

Hehe, klart du får! ;)

:klemmer:

Hehe, :sjenert: jeg hadde gjort det sammem hadde jeg vist nicket til en x av mannen. :hoho:

:fnise: Godt å høre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg har litt stalker-tendenser jeg... :sjenert:

Mannen kjente ei jente han nesten ble sammen med en gang for mange år siden, hun bor et helt annet sted i landet. Nå har de kontakt på facebook, og hun har baby og så syntes hun at det var så koselig at vi fikk S da, så de har holdt kontakten litt. Greit nok det, jeg var kanskje litt sjalu i begynnelsen, selv om jeg vet jeg ikke har noe å frykte. Men så fant jeg ut hva hun kalte seg på et annet forum, og jeg er så nysgjerrig... Så jeg har lest litt i dagbøkene hennes og innleggene hennes... :sjenert::flau:

Så det er ikke bare bare å være på nett, pass på at ingen vet hva dere kaller dere! :fnise:

Må bare si det at jeg er ikke en gal stalker eller noe altså... Det bare virker slik :tunge1:

:hoho: Jeg hadde gjort akkurat det samme, uten tvil!!!! :fnise:

Tror vel de fleste hadde gjort det, kanskje....Er vel bare sånn vi er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også gjort det.. :sjenert:

Godt å høre ;)

:hoho: Jeg hadde gjort akkurat det samme, uten tvil!!!! :fnise:

Tror vel de fleste hadde gjort det, kanskje....Er vel bare sånn vi er! :)

:fnise: Det er bra jeg ikke er alene ;)

==============================================

Var hos legen i går, som skjønte veldig godt at jeg slet. Snakket bare med henne, og så var jeg tilbake i dag og tok blodprøve. Kunne ikke ta det i går, for sentrifugen deres var ødelagt.

Var på barseltreff også, det var koselig :) Tror de fleste der var eldre enn meg, men vanlig å tippe alder da. Vi skal møtes igjen, håper det blir noe vi kan gjøre engang i blant :)

Føler meg mer uthvilt nå, håper det varer også... Mannen sier jeg er en helt annen person når jeg har fått hvilt meg og har energi. I morgen skal han jobbe 4 timer, så har vi helg sammen alle tre :)

Prøver å være litt flink å ikke spise for mye søtt og usunt og Cola for tiden, det ble litt for mye sist helg... Kjøpte meg en Cola i dag, men da har jeg ikke drukket siden helga da. Og så spiste jeg marsipanpotet her en dag :sjenert: Unnskyldningen er at det var mannen som kjøpte til meg, uten at jeg ba om det... Snille mannen ;)

Mamma har begynt å sy dåpskjole nå, og jeg vet ikke engang hvordan den ser ut, så det blir spennende å se :-D

Svigermor savner S veldig, og så har hun kjøpt klær til han. Det er så koselig med besteforeldre som er så engasjerte i S :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Tusen takk for de fine bildene av lille S., han er jo bare nyyyydelig - helskjønn :hjerte:

Så kos med barseltreff da :) Jeg vil også... men har vanskelig for å komme i kontakt med folk, selv om det vi har jevngamle barn :sjenert:

Men nå våkner lilletøtta så må ta henne ;)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det går litt bedre med deg nå? :kose:

Det går bedre etterhvert vet du. Dette klarer du fint. Nå er han snart to måneder også, og da er den verste tida over (det syntes i alle fall jeg - alt ble gradvis lettere etter et par mnd).

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Tusen takk for de fine bildene av lille S., han er jo bare nyyyydelig - helskjønn :hjerte:

Så kos med barseltreff da :) Jeg vil også... men har vanskelig for å komme i kontakt med folk, selv om det vi har jevngamle barn :sjenert:

Men nå våkner lilletøtta så må ta henne ;)

:klemmer:

Hei hei!

Bare koselig, og takk :):sjenert:

Virkelig skjønne jentene dine også :hjerte:

Ja, veldig koselig med barseltreff :jepp: Jeg er ikke noe flink til å komme i kontakt med folk jeg heller... :sjenert:

:klem:

Høres ut som om det går litt bedre med deg nå? :kose:

Det går bedre etterhvert vet du. Dette klarer du fint. Nå er han snart to måneder også, og da er den verste tida over (det syntes i alle fall jeg - alt ble gradvis lettere etter et par mnd).

:klemmer:

:vinke:

Ja, det gjør det- håper det varer også! :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi hatt besøk av en omsorgsarbeider, som kommer til å ta med S på trilletur i blant. Hun var veldig koselig, og ga meg noen tips om hvordan jeg kan få han til å sove alene. Vi prøvde mens hun var der, og han sov alene i over en time! :overrasket: Håper vi får det til når vi er alene også, det hadde vært så supert! S var veldig sjarmør mot henne, og hun ble veldig sjarmert av han :fnise:

Vi var en tur på Bebito for å levere tilbake bilstolen vi leide, og så ble det litt shopping i samme slengen... Så nå har S BabyBjörn vippestol med leker og en leke som henger i kalesjen på vogna. Han var helt hypnotisert av den leken vi hengte på vogna, den har speil under så han har ligget og sett på seg selv. Litt selvbeundrer ;) Vippestolen virker det som han likte veldig godt :jepp: Håper å kunne bruke den litt når jeg lager mat eller når jeg trenger avlastning. Virker som han likte å sitte i den og se på oss :) Har fått låne en babygym, virket ikke som han hadde noe interesse av den sist vi prøvde, men nå når han virker så interessert i alle andre leker så kan det hende han liker den bedre også. Han blir vel bare mer og mer interessert i leker fremover :)

Kan noen si meg hva "Beijing BOB 2008" står for, i OL sammenheng? :klø: Det irriterer meg at jeg ikke vet det! :kjefte::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få litt avlastning da! Kan du dele de sove-tipsa med oss andre også eller? Alt i den kategorien tas i mot med takk her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit å få litt avlastning da! Kan du dele de sove-tipsa med oss andre også eller? Alt i den kategorien tas i mot med takk her ;)

:Nikke: Veldig greit!

Klart jeg kan dele! Er ikke sikkert de virker, eller kanskje du har prøvd allerede, men.

På barselgruppen ble det sagt at man burde gå med babyen til h*n sovnet og var i dyp søvn, for så å legge h*n ned, selv om man kanskje må gå leeenge. Det har jeg prøvd, og fungerer som regel ikke...

Omsorgsarbeideren sa at det kan hende S våkner når jeg legger han ned pga han ligger så "åpent" om du skjønner, at han ikke ligger tett innpakket. Så hun la et helseteppe på hver side av han, slik at han lå godt pakket inn. Det virket som det hjalp, for han sov i iallfall en time! Han våknet innimellom og sutret, men da ga jeg han bare smokken og så sovnet han igjen :-D

==============================================

S er så flink for tiden! De siste dagene har vi lagt han i 10-11 tida om kvelden, i våken tilstand i vugga på soverommet. Først ligger han bare og ser på uroen over vugga, og så sutrer han litt, sparker av seg dyna osv, men så får han smokken og da sovner han tilslutt. Det tar som regel bare 15-20 min. Det hender han våkner etter en time eller to, men da er det bare å gi han smokken og bevege litt på uroen så han har noe å se på, så sovner han. Veldig godt at det er slik, for tidligere kunne vi ikke legge han ned når han var våken.

Lurer på hvordan vi skal gjøre det med legging når han blir eldre og får ordentlige rutiner, for mannen er ikke hjemme før halv åtte de fleste dager. Da er det veldig kjedelig om S legger seg i 7-tida... Har lyst til å legge han senere, kanskje halv 9, men det er vel ikke så lurt å legge en 1-åring så sent, for da er han vel vanskelig å få opp til barnehagen :sjenert: Vel , vi får ta det problemet som det kommer.

Er det slik at det er bestemt at kontantstøtten skal fjernes? Jeg vet jo ikke hvor jeg er jobbmessig når S er rundt året, og har ikke jeg jobb er det jo ingen vits i å sende S på barnehage, dessuten er det jo dyrt og unødvendig å sende han dit om jeg ikke har jobb og dermed tjener mindre penger... Jeg får vel dagpenger, hvis permisjonspenger regnes som inntekt... Æsj, ser for meg et svare strev og styr med NAV igjen jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge de tipsa... Det siste funker vel ikke lengre på T siden han er så stor nå. Men men. Takk likevel, vi får fortsette å dele råd og tips med hverandre, det er det KG er til ;)

Vet ikke om kontantstøtta er tatt vekk jeg? Håper virkelig ikke det, for da går hele planen min i vasken i så fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok! Jeg kjenner ikke deg fra før, men jeg synes tittelen på dagboken din var veldig passende; jeg kjenner meg godt igjen!

Håper du finner ut av ting.

Et lite tips fra en som er hjemme med nummer to: Ting går seg til! Bruk instinktet ditt, magefølelsen din og gjør det som passer deg og ditt barn. Jeg husker jeg stresset veldig med dette søvngreiene med nummer 1, mens nå er jeg mye mer avslappet. Søvnmønster/leggetider er noe man må jobbe med hele tiden (når de blir større), det er ikke konstant. Det betyr også at man kan ta ting litt mer med ro når de er små, det er aldri for sent til å bryte rutiner eller stramme opp hvis man har behov for det senere.

Vil også anbefale deg å kjøpe et strechsjal. Det redder i hvert fall hverdagen min en hel del, og jeg slipper å bli helt lam i armene av å bysse og bære. Så jeg knyter på meg sjalet og da har jeg hendene fri, og støvsuger, rydder, går tur og i butikken, og han er rolig og sovner raskt. Visste du at barn som bli båret gråter mindre?

PS! Ang. depresjon: hormonene er voldsomt i ulage etter et barn, jeg stortutet hver dag de første 2 månedene, men nå har det heldigvis stabilisert seg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker som det går bedre med deg, og det er jeg veldig glad for. Så fint at omsorgsarbeideren kom med noen tips, og kommer og avlaster deg.

Har ikke fått med meg at kontantstøtten er fjernet i alle fall?? Men så er jeg kanskje litt i ammetåka da... Det ordner seg sikkert med jobb, men skjønner at du tenker litt på det. Jeg har heller ikke jobb å gå tilbake til, men om ikke annet får jeg jobbe ekstra - det trengs jo sykepleiere overalt, det er bare ingen faste stillinger..

Så bra at legginga fungerer så fint! Tror det er et stort pluss når man får dem til å sovne av seg selv, at de ikke må legges når de sover...

Ønsker deg en fortsatt fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge de tipsa... Det siste funker vel ikke lengre på T siden han er så stor nå. Men men. Takk likevel, vi får fortsette å dele råd og tips med hverandre, det er det KG er til ;)

Vet ikke om kontantstøtta er tatt vekk jeg? Håper virkelig ikke det, for da går hele planen min i vasken i så fall...

Kjedelig det da, men det må jo ordne seg før eller siden?! Veldig kjekt å kunne dele tips og erfaringer ja! :jepp:

Ikke vet jeg heller, men tror den skal bli det... Istedet skulle de visst doble engangsstønaden, men det er jo helt idiotisk for det har jo ikke noe med kontantstøtten å gjøre! :roll:

Gratulerer med ny dagbok! Jeg kjenner ikke deg fra før, men jeg synes tittelen på dagboken din var veldig passende; jeg kjenner meg godt igjen!

Håper du finner ut av ting.

Et lite tips fra en som er hjemme med nummer to: Ting går seg til! Bruk instinktet ditt, magefølelsen din og gjør det som passer deg og ditt barn. Jeg husker jeg stresset veldig med dette søvngreiene med nummer 1, mens nå er jeg mye mer avslappet. Søvnmønster/leggetider er noe man må jobbe med hele tiden (når de blir større), det er ikke konstant. Det betyr også at man kan ta ting litt mer med ro når de er små, det er aldri for sent til å bryte rutiner eller stramme opp hvis man har behov for det senere.

Vil også anbefale deg å kjøpe et strechsjal. Det redder i hvert fall hverdagen min en hel del, og jeg slipper å bli helt lam i armene av å bysse og bære. Så jeg knyter på meg sjalet og da har jeg hendene fri, og støvsuger, rydder, går tur og i butikken, og han er rolig og sovner raskt. Visste du at barn som bli båret gråter mindre?

PS! Ang. depresjon: hormonene er voldsomt i ulage etter et barn, jeg stortutet hver dag de første 2 månedene, men nå har det heldigvis stabilisert seg litt...

Hei hei!

Velkommen i dagboka mi :)

Takk for beroligende ord, det går seg nok til etterhvert ja... Iallfall håper jeg virkelig det, ellers blir jeg gal :fnise:

Jeg har elastisk sjal, og S stortrives oppi der :tommelsmil: Eneste er at jeg synes det blir så varmt for han etter ei stund, så jeg har ikke brukt det på varme dager...

Hormonene er nok ganske i ulage, ja.... Dessuten er jeg en person som er følsom fra før, og i visse situasjoner kan ta litt lett til tårene... :sjenert:

Virker som det går bedre med deg, og det er jeg veldig glad for. Så fint at omsorgsarbeideren kom med noen tips, og kommer og avlaster deg.

Har ikke fått med meg at kontantstøtten er fjernet i alle fall?? Men så er jeg kanskje litt i ammetåka da... Det ordner seg sikkert med jobb, men skjønner at du tenker litt på det. Jeg har heller ikke jobb å gå tilbake til, men om ikke annet får jeg jobbe ekstra - det trengs jo sykepleiere overalt, det er bare ingen faste stillinger..

Så bra at legginga fungerer så fint! Tror det er et stort pluss når man får dem til å sovne av seg selv, at de ikke må legges når de sover...

Ønsker deg en fortsatt fin dag :klem:

Ja, nå går det bedre her heldigvis! Håper det varer også...

Kontantstøtten er ikke fjenet riktig enda, men jeg er ganske sikker på at den blir det snart :( Jada, det ordner seg nok med jobbing- men det kan ta litt tid vil jeg tro. Dette er ikke den letteste byen å få seg jobb i heller... Får se positivt på det, hvis jeg ikke kommer meg ut i jobb raskt så får jeg være hjemme under mannens permisjon også :)

Legginga fungerer kjempefint om kveldene. Det tar jo litt tid å roe han, men som regel ikke mer enn en halvtime. Synes han er flink jeg :)

Ha en fortsatt fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sta. Fryktelig sta. Litt for sta til tider. Så jeg får som regel til det jeg bestemmer meg for, det er bare det å bestemme seg for å få det til. (ulogisk setning, men jeg er ikke en logisk person. Faktisk er jeg ikke så flink med logikk, iallfall ikke hvis man tenker mattematikk og andre såkalt "logiske" ting som jeg ikke forstår bæret av). Anyway, jeg har bestemt meg for å få til å legge S. Så nå har jeg sittet i en times tid sånn ca og sittet ved siden av bagen S ligger i og trøstet og gitt han smokken. Han var veldig trøtt, så han halvsov men våknet fort igjen. Når han først sovnet så mistet han smokken, og begynte å vræle og våknet :roll: Slik holdt vi på, frem og tilbake og vræl vræl vræl. Tilslutt sovnet han! Han sov sikkert ikke så dypt, for han suttet på smokken innimellom, men han sov i ca 20 minutter- noe som er ny rekord når han blir lagt ned av meg :-D

Nå våknet han igjen, men nå virker han våken så nå skal jeg ikke "tvinge" han noe mer. Ligger og ser på lekemusa vi hang i kalesjen, ser sikkert på seg selv i speilet, beundrer seg selv :fnise:

Håper på at hvis jeg gjentar dette i dagene fremover så vil S sove alene til slutt, for jeg nekter å gå rundt og bære på han hele dagene fremover.

Har kjøpt ny smokk til han nå, for de skal vistnok bare ha smokkene én måned av gangen før den skal byttes. Så nå går vi fra størrelse 0-2mnd til 0-6mnd. Håper ikke de smokkene er for store for han nå da, men det bør de jo ikke være siden han er 2mnd i morgen... Visste ikke at det var forskjell på silikon- og latekssmokker før jeg var på barselstreff. Vi er visst heldige som har en baby som tar smokk, mange babyer tar visst ikke smokk. Trodde de fleste babyer tok smokk jeg... S var fornøyd med den første smokken vi ga han han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpar det går bedre med legginga av S etterkvart, no når du har fått tips om korleis du kan få han til å sovna uten at du må bæra rundt på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...