Gå til innhold

K2 - en gratulasjon til Cecilie og Lars


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Folk blir jo hentet opp fra havets bunn og fra utlandet, kan de ikke bruke helikopter da?

Man kan ikke bruke helikopter i høyder over 6000 meter. Ulykken skjedde på ca 8000 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Leela_
Folk blir jo hentet opp fra havets bunn og fra utlandet, kan de ikke bruke helikopter da?

Helikoptre kan ikke fly i den høyden hvor de døde befinner seg, lufta er rett og slett for tynn. Var vel derfor italieneren som kom sist ned måtte klare seg på egen hånd og ved hjelp av andre klatrere til han kom ned til en høyde på rundt 6000m.

Denne artikkelen forklarer at det er mulig å hente de, men ganske komplisert og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det de klarte var en brag jeg. MEN! Det var en PERSONLIG bragd. Ikke en bragd som gjør noe stort for samfunnet eller menneskene rundt seg. Men for sin egen del .

Litt på lik linje som at det er en personlig bragd for en som sitter i rullestol og lærer seg å gå på nytt kanskje?!

Jeg syns selvfølgelig det er tragisk at han mistet livet. Men han mistet livet mens han gjorde det han levde og åndet for. Samtidig kan man kanskje stille seg selv spørsmålet om det er riktig å sette seg selv så høyt at man bedriver hobbyer som kan gi familie og venner så stor smerte som det de nå opplever. Er det riktig å dra ut på en ekspedisjon frivillig der det er så liten sjanse for å overleve når man har mennesker som er glad i en som venter....

Jeg hadde ikke gjort det..

Kanksje vil jeg gå så langt som å kalle det veldig egoistisk, samtidig er det jo veldig selvrealiserende å gjøre noe slikt...

Jeg er også av den oppfatnng at de som bedriver slike aktiviteter, også basehoppere og diverse andre ekstreme "sports"utøvere, ikke har rett til å få redningsaksjoner utført pga den faren de faktisk må sette seg selv i for å redde dette livet.... Det er tross alt frivillig. I det minste bør de betale redningsaksjonene selv. Men om min ektemann hadde jobbet i en redningstjeneste og blitt kalt ut på slikt oppdrag ville jeg nektet han å risikere livet sitt for en som valgte det av fri vilje å sette seg i den situasjonen vedkommende befinner seg i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vilja_*
Fornuftig, men det er synd de ikke får sagt skikkelig farvel.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Får da vel sagt skikkelig farvel selv om ikke skrotten ligger foran dem? Et SKIKKELIG farvel ville ha vært å ha sagt det til ham, mens han var i live, rett før han døde. Når man dør plutselig, utgår dette naturlig.

Folk som dør på sjøen f.eks. blir sjelden hentet opp så skrotten kan graves ned i jord.

Det eneste jeg tenker på er at familien sannsynligvis strir med tanker om "er det helt helt sikkert at han er død??" med tiden er det helt sikkert da det er veldig kaldt der oppe. Han valgte selv å dra til et sted der det er veldig vanskelig å få hjelp om noe skjer. Mennesker råder selv over sine liv. Veldig trist for familien selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å gjøre med at man som kvinne har større risiko for å dø på veien ned kontra en mann. Det er simpelthen langt færre kvinner enn menn som klatrer på dette nivået. Det er vel bare noen titalls kvinner som har forsøkt. Det er basert på disse få kvinnene du baserer statistikken din på. For folk, uansett mann eller kvinne, vil 1 av 7 omkomme.

Jeg leste at Cecilie Skog var 7 kvinnen til å rekke toppen, men kun den 2 (kvinnen) som overlevde turen ned.. Det er ganske dårlige odds det.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok feil begge to. Tre døde på vei end, og to døde i etterkant pga andre ebstigninger - altså totalt 50% av de som har besteget K2 har omkommet, men "kun" tre på det fjellet.

Her er lista:

Disse kvinnene har nådd toppen av K2

31. juli 2008: Cecilie Skog (lever)

20. juli 2007: Eun-Sun Oh (lever)

1. August 2006: Yuka Komatsu (lever)

26. Juli 2006: Nives Meroi (lever)

26. juli 2004: Edurne Pasaban (lever)

13. august 1995: Alison Hargreaves (døde på veien ned)

3. august 1992: Chantal Mauduit (døde i snøskred på Dhaulagiri i 1998).

4. august 1986: Julie Tullis (døde på vei ned)

23. juni 1986: Liliane Barrard (døde på vei ned)

23. juni 1986: Wanda Rutkiewicz (forsvant i 1992 på fjellet Kanchenjunga)

Kilde: http://www.nettavisen.no/innenriks/article2110688.ece

Så langt hadde jeg ikke lest når jeg la inn innlegget her ovenfor, men hva jeg skrev der leste jeg faktisk i VG eller Dagbladet for noen få dager siden, og tok det for god fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...