Gå til innhold

K2 - en gratulasjon til Cecilie og Lars


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress

Eg synst det såg ut som baksnakking, eg. Og eg skjøna ikkje det med Shishapangma - den ER jo 8013moh!? Cho Oyu er 8201moh (trur eg), så eg skjønar ikkje kva den på 8047moh skal vere? Broad Peak er på 8047moh, men den ligg jo i Pakistan, og ikkje ved sidan av Shisha!?

At han ikkje har toppbilete på Dhaulaghiri treng ikkje vere så rart, det kan ha blåse så ille at dei berre har snudd.

Mykje verre det at han sneik seg til ei verdsrekord på 7 Summits, eller at han annonserte klatrarar på K2 daue. Det også kan ein likevel tilleggje stress, han har vel vore oppskaka han som alle dei andre der. La tvilen komme tiltala til gode seier no eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magica de Spell
Eg synst det såg ut som baksnakking, eg. Og eg skjøna ikkje det med Shishapangma - den ER jo 8013moh!? Cho Oyu er 8201moh (trur eg), så eg skjønar ikkje kva den på 8047moh skal vere? Broad Peak er på 8047moh, men den ligg jo i Pakistan, og ikkje ved sidan av Shisha!?

At han ikkje har toppbilete på Dhaulaghiri treng ikkje vere så rart, det kan ha blåse så ille at dei berre har snudd.

Mykje verre det at han sneik seg til ei verdsrekord på 7 Summits, eller at han annonserte klatrarar på K2 daue. Det også kan ein likevel tilleggje stress, han har vel vore oppskaka han som alle dei andre der. La tvilen komme tiltala til gode seier no eg.

Skjønte ikke helt - er det denne artikkelen du referer til? Om posten din var et svar på mitt innlegg så var dette artikkelen jeg referte til. Eller er det bare jeg som er litt på bærtur nå? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Dette forklarar saka, for lenkja du la ut var berre til hovudsida, og på hovudsida var saka om Fredrik Sträng øvst, så eg trudde det var den du meinte. Den artikkelen du no lenkjer til har eg ikkje lest, så då skal eg gjere det. Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
Dette forklarar saka, for lenkja du la ut var berre til hovudsida, og på hovudsida var saka om Fredrik Sträng øvst, så eg trudde det var den du meinte. Den artikkelen du no lenkjer til har eg ikkje lest, så då skal eg gjere det. Sorry!

Ups, er vel mer jeg som skal si sorry for kløninga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synst det såg ut som baksnakking, eg. Og eg skjøna ikkje det med Shishapangma - den ER jo 8013moh!? Cho Oyu er 8201moh (trur eg), så eg skjønar ikkje kva den på 8047moh skal vere? Broad Peak er på 8047moh, men den ligg jo i Pakistan, og ikkje ved sidan av Shisha!?

At han ikkje har toppbilete på Dhaulaghiri treng ikkje vere så rart, det kan ha blåse så ille at dei berre har snudd.

Mykje verre det at han sneik seg til ei verdsrekord på 7 Summits, eller at han annonserte klatrarar på K2 daue. Det også kan ein likevel tilleggje stress, han har vel vore oppskaka han som alle dei andre der. La tvilen komme tiltala til gode seier no eg.

Både Fredrik Sträng og Wilco van Rooijen har gjennomgått store fysiske og psykiske påkjenninger den siste uken. De har sikkert et stort behov for å fortelle hva de har opplevd. Det er ofte slik etter traumatiske opplevelser. Det er media sitt ansvar å vurdere hva som skal komme ut på dette tidspunktet. Først når de andre klatrerne forteller sine historier vil vi få et mer fullstendig bilde av hva som skjedde der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg må nesten be dykk om å sjå vekk frå det innlegget der eg kommenterer den artikkelen om Fredrik Sträng - eg hadde lest feil artikkel!

Magica - slikt skjer, eg hadde lese den du ville vi skulle lese også, og som du seier, den gjer eit pussig inntrykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magica de Spell
Magica - slikt skjer, eg hadde lese den du ville vi skulle lese også, og som du seier, den gjer eit pussig inntrykk...

Mulig jeg også er en smule påvirket av å nettopp ha sett filmen basert på boken "Touching the void", som er en sann historie om bestigningen av Siula Grande av to britiske klatrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synst det såg ut som baksnakking, eg. Og eg skjøna ikkje det med Shishapangma - den ER jo 8013moh!? Cho Oyu er 8201moh (trur eg), så eg skjønar ikkje kva den på 8047moh skal vere? Broad Peak er på 8047moh, men den ligg jo i Pakistan, og ikkje ved sidan av Shisha!?

At han ikkje har toppbilete på Dhaulaghiri treng ikkje vere så rart, det kan ha blåse så ille at dei berre har snudd.

Mykje verre det at han sneik seg til ei verdsrekord på 7 Summits, eller at han annonserte klatrarar på K2 daue. Det også kan ein likevel tilleggje stress, han har vel vore oppskaka han som alle dei andre der. La tvilen komme tiltala til gode seier no eg.

Høydeangivelsen 8047 tror jeg er helt feil i forhold til Shishapangma

Det fjellet som er det eneste 8000 meter fjellet som i sin helhet ligger i Tibet har to topper. Den ene er kanskje den enkleste 8000 meter toppen (i en viss konkurranse med Cho Oyo). Den andre er temmelig vanskelig og klatres gjerne som en travers fra den første. Problemet er bare at den vanskelige toppen er litt høyere.

Altså har flere enn en klatrer stått på den ene toppen og kikket bortover dn vanskelige og farlige eggen til den andre og tenkt. Nei, ikke i dag. Så rusler han ned igjen. Etterhvert går det opp for han at han ikke har klatret noe som helst. Derfor velger han å bløffe om dette når han kommer ned.

Fredrik Strang ser ut til å mangel kompetansen til å klatre de vanskeligste 8000 meter toppene. Intet i bestigningslista hans tyder på at han er god nok for det. Dersom den eneste 8000 toppen hans er Everest ved hjelp av en haug med bærere og oksygen fra camp 2 (!!!!) har han egentlig ingen ting på K2 å gjøre.

Strang fremstilte seg som helt i denne ulykken uten at noe tyder på at han faktisk var det. Han "erklærte" flereklatrere som døde selv om de bevislig var i live på det tidspunktet. den ene tror jeg også overlevde ulykken. problemet med et slikt utspill er at det kan ha sinket redningsaksjonen.

Jeg vil tro den videre opprulling av det som skjedde vil stille Fredrik Strang i et stadig dårligere lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Ok, det klarte jo opp litt, det er dette sitatet eg stussa på: "to tell us that 8012 meter is the central summit - shy of the 8047 meter true summit". Viss Sträng har vore på 8012, så har han vore på toppen! Viss det berre er artikkelforfattaren som ikkje veit at toppen er 8012moh, så veit eg ikkje om eg synst har er så truverdig heller... Skal ein sverte andre får ein i alle fall syte for at fakta er rett.

Men Koala, takk for info, eg hengte meg litt opp i faktafeila her! Og det kan godt tenkjast at Strängs rykte ikkje blir noko betre med tida...

Endret av Tigress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en aksjon for å plukke ned andre klatrere med helikopter bl.a. Det er alltid vanskelig/farlig i slikt terreng og dårlig vær etc. Styrt i slike sammenhenger har skjedd.

Ja, tre skadde er nå hentet ned med helikopter i to forskjellige operasjoner. Den siste måtte ta seg ned til basecamp for egen maskin + hjelp fra klatrekollegaer - nettopp fordi risikoen til de som skulle fly kunne minimaliseres så mye som mulig. Tror kanskje ikek det er nødvendig å utdype det mer, er mange som har dødd når de har sittet i sofaen også.

Hadde ikke de militære redningsoperasjonene med helikopter blitt ansett som tilstrekkelig trygge, hadde de ikke blitt igangsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det klarte jo opp litt, det er dette sitatet eg stussa på: "to tell us that 8012 meter is the central summit - shy of the 8047 meter true summit". Viss Sträng har vore på 8012, så har han vore på toppen! Viss det berre er artikkelforfattaren som ikkje veit at toppen er 8012moh, så veit eg ikkje om eg synst har er så truverdig heller... Skal ein sverte andre får ein i alle fall syte for at fakta er rett.

Men Koala, takk for info, eg hengte meg litt opp i faktafeila her! Og det kan godt tenkjast at Strängs rykte ikkje blir noko betre med tida...

Uff, ja - han er jo nå sitert på at han skal ha bært en hel haug med døde klatrere ned til camp. Kanskje ikke så veldig troverdig (det heller).

Blir nok et skikkelig oppgjør i klatrermiljøet etter denne ulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en bragd når hele troppen blir satt i fare og ekspedisjonsmedlemmer omkommer?

Det er en bragd å nå toppen av K2 - uansett hvordan du vinkler det.

Du (eller jeg) vet veldig lite (om noe) om hva som sjedde på K2 mens dramaet stod på - derfor kan du heller ikke pålegge de to norske ansvar for hverken å sette hele troppen i fare eller ansvar for de omkomne. Har du ikke peiling, så er det ofte et smart trekk å holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hilde_*
Ulempen er at sjansen for å omkomme er ufattelig høy og lar seg i for liten grad kontrollere. Dersom du som kvinne står på toppen er sjansen din for å komme levende ned litt under 50 %. Det er frisk statistikk!

Det har ikke noe å gjøre med at man som kvinne har større risiko for å dø på veien ned kontra en mann. Det er simpelthen langt færre kvinner enn menn som klatrer på dette nivået. Det er vel bare noen titalls kvinner som har forsøkt. Det er basert på disse få kvinnene du baserer statistikken din på. For folk, uansett mann eller kvinne, vil 1 av 7 omkomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, det klarte jo opp litt, det er dette sitatet eg stussa på: "to tell us that 8012 meter is the central summit - shy of the 8047 meter true summit". Viss Sträng har vore på 8012, så har han vore på toppen! Viss det berre er artikkelforfattaren som ikkje veit at toppen er 8012moh, så veit eg ikkje om eg synst har er så truverdig heller... Skal ein sverte andre får ein i alle fall syte for at fakta er rett.

Viktig å huske at høyden på disse fjellene ikke er eksakte.

Men som Koala er inne på så er det en helt klar forskjell mellom sentraltoppen og hovedtoppen på Shisha Pangma. De fleste klatrer bare til sentraltoppen - og denne er IKKE en individuell 8000-metertopp.

For mer info:

http://www.summitpost.org/mountain/rock/15...sha-pangma.html

(På bildene kan man forstå hvorfor de fleste nøyer seg med fortoppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestekoala

Tigress: Mulig jeg formulerte meg litt uklart.

Selv om høydeangivelsen på den vanskeligste toppen er litt uklar så er den åpenbart høyest. Det mange i klatremiljøet tror og artikkelen henspeiler på er at Fredrik Strang bare har vært på en laveste og enkleste av de to toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteKoala
Det har ikke noe å gjøre med at man som kvinne har større risiko for å dø på veien ned kontra en mann. Det er simpelthen langt færre kvinner enn menn som klatrer på dette nivået. Det er vel bare noen titalls kvinner som har forsøkt. Det er basert på disse få kvinnene du baserer statistikken din på. For folk, uansett mann eller kvinne, vil 1 av 7 omkomme.

Det er ikke "min statistikk". Den har vært gjengitt flere steder. Jeg har imidlertid lest om flere av enkelttilfellene.

Statistikken sier heller intet om hvorfor dødeligheten blant kvinner er så høy på det fjellet. Den sier ellers bare noe om dødeligheten blant de som faktisk når toppen, ikke om dødeligheten blant de som forsøker.

Hvor mange kvinner som har forsøkt seg på K2 vet jeg ikke. Tror det kan være endel. K2 er jo uansett et fjell med ganske lav suksessrate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke "min statistikk". Den har vært gjengitt flere steder. Jeg har imidlertid lest om flere av enkelttilfellene.

Statistikken sier heller intet om hvorfor dødeligheten blant kvinner er så høy på det fjellet. Den sier ellers bare noe om dødeligheten blant de som faktisk når toppen, ikke om dødeligheten blant de som forsøker.

Hvor mange kvinner som har forsøkt seg på K2 vet jeg ikke. Tror det kan være endel. K2 er jo uansett et fjell med ganske lav suksessrate.

Jeg er litt usikker på om du er helt riktig informert her Koala.

Er det ikke sånn at to kvinner har dødd på K2 etter å ha vært på toppen, mens to andre kvinner som har besteget toppen har dødd under klatring på andre fjell i ettertid? (Er jo ikke riktig å si at de er døde på K2 hvis de har dødd andre steder. Riktignok er de døde, men ikke på K2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteKoala
Jeg er litt usikker på om du er helt riktig informert her Koala.

Er det ikke sånn at to kvinner har dødd på K2 etter å ha vært på toppen, mens to andre kvinner som har besteget toppen har dødd under klatring på andre fjell i ettertid? (Er jo ikke riktig å si at de er døde på K2 hvis de har dødd andre steder. Riktignok er de døde, men ikke på K2).

Avisene har operert med litt upresise tall rundt dette. Noen opererer med dødsrate på 75 % fordi de nettopp har regnet med de to du nevner. Dersom de regnes som "overlevende" synker tallet til 50 %. Mulig det har vært noen på toppen siden det, så tallet er ikke helt nøyaktig. Men rundt 50 % tror jeg det ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Tigress: Mulig jeg formulerte meg litt uklart.

Selv om høydeangivelsen på den vanskeligste toppen er litt uklar så er den åpenbart høyest. Det mange i klatremiljøet tror og artikkelen henspeiler på er at Fredrik Strang bare har vært på en laveste og enkleste av de to toppene.

Jauda, eg skjøna det etter din riktig så klare oppklaring, som sagt lot eg meg blinde av dei gale tala.

Paradokset: det må vel då vere hovudtoppen som er 8012, den dei fleste ikkje går til, ellers ville nok 35m skilnad plassert Shisha som på høgde med K3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...