Gå til innhold

Kravstore menn?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Typisk mannearbeid er: maling av hus, ting relatert til biler, blomsterbed er kvinnens domene, mens klipping av plen er mannens jobb. Felling av trær, bæring av tunge ting, beising osv.

Skal vi se...

Male huset gjør man vel hvert 8. år omtrent, bruker man beis blir det hvert 4. år.

Bilen... fylle bensin gjør sikkert dama sjøl, og antakelig fyller hun olje også.

Dekkskifte, om man gjør det selv, tar ca 1 time to ganger i året, med mindre man har to biler, da dobles det selvfølgelig.

Reparasjoner gjør man på verksted.

Vaske bilen kan man selvfølgelig gjøre selv, hjemme i gata, og det tar vel kanskje en time eller to når man føler for at det trengs, og alt etter om man bare feier over utsiden, eller om man også rydder, støvsuger og vasker innvendig. Hvor ofte? Maks en gang i uka, tenker jeg. Antakelig ikke så ofte for de fleste.

Bære tunge ting? Hvor ofte driver man og bærer tunge ting rundt omkring?

Klippe gresset... dette kan man vel gjøre et par ganger i uka i løpet av sommerhalvåret dersom man har hage. Min lille plen tar ca en halv time å klippe, da har jeg vært både foran og bak, og jeg klipper ikke en gang i uka, det blir litt langt mellom hver gang.

Alt dette gjør jeg selv, fordi det ikke bor noen mann her... bortsett fra dekkskifte, det får jeg andre til å ta for et par hundrelapper.

Hvor mye tid bruker jeg på husarbeide tro?

Oppvaskmaskinen må fylles, kjøres og tømmes daglig eller i hvert fall annen hver dag. Dette tar noen minutter.

Støvsuging av begge etasjene må tas et par ganger i uka, dette tar brått en time.

Gulvene skal vaskes i hvert fall en gang per uke, dette tar brått en times tid.

Klær skal vaskes, henges opp, tas ned, brettes og legges på plass, blir brått noen timer per uke det også, vi er tre i husstanden.

Matlaging.. middag på ordentlig vis tar mellom en halv time og en hel hver dag.

Rydding som må foregå i forkant av støvsuging, støvtørking og vasking er det som virkelig tar tid. En time per dag?

Vindusvask - jeg kunne gjort det oftere fordi jeg har katter og en hund som stadig kladder oppetter terassedøren, men en gang annen hver uke på alle vinduene, ute og inne... et par timer i hvert fall. Man tar jo vinduskarmer og sånt i samme slengen, ikke sant?

Dørkarmer, dører, skapdører, håndtak, dusjkabinett, do, bak do, bak tv, bak komfyr, bak kjøleskap, veggene over vask og komfyr, inni microen, inni stekovn, inni kjøleskap...

Tror ikke du aner hva du snakker om, mann... 50/50 hvis du tar 'mannfolkarbeidet'? Hardly....

Endret av mysan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er større sjanse for å treffe en dame etter mitt hjerte i Øst-Europa enn i Norge, så hvorfor ikke dra dit? Det er jo det samme for meg om kona mi kommer fra Ukraina eller Norge så lenge vi elsker hverandre og begge ønsker det samme? Dette tror jeg at jeg lettere vil finne i Øst-Europa enn i Norge.

1. Mennesker er mennesker uansett om de er fra Ukraina, Norge, Nigeria etc etc, så det er nok liten forskjell på norske kvinner og ukrainske i realiteten.

2. Ukraina er et fattig land, Norge er et rikt land. Tror du en kvinne derifra på 20 år som kommer til Norge for å gifte seg med en mann på 40+, nødvendigvis gjør det av kjærlighet, og ikke kun utifra økonomiske hensyn? Jeg NEKTER i alle fall å tro på at flertallet av 20 årige ukrainske kvinner tenner på 40 årige menn...

Og nei, jeg er ikke en "bitter, norsk kvinne", jeg er fkatisk født og oppvokst i Brasil, og kom til Norge nettopp fordi jeg traff en norsk mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk mannearbeid er: maling av hus, ting relatert til biler, blomsterbed er kvinnens domene, mens klipping av plen er mannens jobb. Felling av trær, bæring av tunge ting, beising osv. Man vet da vel hva mannfolkarbeid er? Trodde det var like selvfølgelig som å vite hvilken farge som bærer navnet "blå" :)

Likeså med begrepet "feminin". De typisk gode, feminine kvalitetene er: omsorgsfull, snill, kjælen og kosete, sterkt morsinnstinkt, huslig, elegant og grasiøs. En virkelig feminin dame er som en søt, smilende engel som svever rundt i huset og gjør alle som er der i godt humør :)

Når jeg da mener kravstore mener jeg at de i realiteten ønsker at mannen skal ta seg av mer enn 50% av det arbeidet som kommer hele familen til gode og som ikke er inntektsbringende.

Vel vel, jeg gjør ingenting av kvinnfolkarbeid hjemme, jeg. I og med at jeg eier klesbutikk, og vasker, styrer og steller i den fra 10-17 hver dag, derett

arbeidsdag, så å så mye som røre en vaskekost nåJeg eier klesbutikk, og i og med at jeg vasker den hver arbeidsdag, vasker jeg nada når jeg kommer hjem. Middagen hos meg er et par rundstykker som du selv får finne frem, for noen matlaging driver jeg ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk mannearbeid er: maling av hus, ting relatert til biler, blomsterbed er kvinnens domene, mens klipping av plen er mannens jobb. Felling av trær, bæring av tunge ting, beising osv. Man vet da vel hva mannfolkarbeid er? Trodde det var like selvfølgelig som å vite hvilken farge som bærer navnet "blå" :)

Likeså med begrepet "feminin". De typisk gode, feminine kvalitetene er: omsorgsfull, snill, kjælen og kosete, sterkt morsinnstinkt, huslig, elegant og grasiøs. En virkelig feminin dame er som en søt, smilende engel som svever rundt i huset og gjør alle som er der i godt humør :)

Når jeg da mener kravstore mener jeg at de i realiteten ønsker at mannen skal ta seg av mer enn 50% av det arbeidet som kommer hele familen til gode og som ikke er inntektsbringende.

Vel vel, jeg gjør ingenting av kvinnfolkarbeid hjemme, jeg. I og med at jeg eier klesbutikk, og vasker, styrer og steller i den fra 10-17 hver dag, derett

arbeidsdag, så å så mye som røre en vaskekost nåJeg eier klesbutikk, og i og med at jeg vasker den hver arbeidsdag, vasker jeg nada når jeg kommer hjem. Middagen hos meg er et par rundstykker som du selv får finne frem, for noen matlaging driver jeg ikke med. Jeg rører aldri et blomsterbed, men plenen klipper jeg en gang i uken. Beise terrassen gjør jeg hver høst og vår, pusse opp elsker jeg å gjøre, legge gulv gjør jeg, skifte dekk gjør jeg. Så hjemme hos min mann og jeg er det jeg som tar mannfolkarbeidet og han som tar kvinnfolkarbeidet etter din mening går jeg ut ifra???

Omsorgsfull er jeg ikke, kjærlig og kosete er jeg i alle fall ikke, morsinnstinkt eier jeg ikke(og har heldigvis ingen barn!), og noen smilende engel har jeg aldri vært, og kommer aldri til å bli.

Dessuten blir jeg aldri villig til gi opp mitt sosiale liv og vennene mine, for de er langt vitkigere for meg enn noen andre her i livet mitt ja. Også viktigere enn mannen min, ja.

Og som nevnt er jeg slett ikke norsk, så fortell nå, mener du fortsatt at utelandske damer er annerledes enn norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

Er det noe å fnise av da? Hadde det bodd en mann her, skulle han da jamen ha fått bidratt, og det var egentlig bare et svar til han som kalte dette for mannfolkarbeid. For meg er det jo bare arbeid.

Når jeg tenker meg om så drev jeg med disse tingene da jeg hadde mann også... rett og slett for å få dem gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes det er noe som skurrer her. Disse mennene som ønsker en smilende kvinne, ultrafeminin som tar 70% (garantert mer) av husarbeidet og som elsker å dulle og degge for sin maskuline norske mann...

..er ikke kvinnen det svake kjønn i følge dere? Dere vil ha kvinnen feminin og dere selv er da maskulin og skal ta det "tyngste" arbeidet.

Vel, har ikke dere lyst til å ta vare på kvinnen deres? skal hun slite med tungt, monotomt husarbeid når dere kunne gjort det sammen med henne? Er det kjærlighet?

greit nok at sjansen er større for at en dame fra øst europa ikke hadde klaget så mye over mengden av arbeid som husarbeid innebærer, enn det en norsk kvinne hadde gjort, men det betyr ikke at det er lettere eller mer lystbetont for de.Klart hun hadde ønsket at du bidro, det er jo en kjærlighetserlæring at den du er med tar sin del av det tunge arbeidet.

Det er jo også en fryktelig ting å ønske at kvinnen skal gi opp store deler av sitt sosiale liv fordi det hører med til familie, mann og barn. Ønsker en ikke det beste for den en elsker? Skal ikke den kvinnen en er med få fritid med venner,reise bort av og til, og ta seg en tur på byen mens mannen sitter hjemme? Skal mannen fortsette med sitt soiale liv og komme og gå som han vil etter jobb, mens konen tar vare på hus og unger.

Jeg synes ikke dette er kjærlighet, dette er egoisme. At en kvinne er lært opp til, pga eldgamle familieverdier og et forkvaklet kvinnesyn at det er "hennes jobb" å ta alt husarbeidet, så betyr ikke det at en mann skal tenke at det er dette hun har aller mest lyst til.

Vi meg den kvinnen som ikke hadde satt pris på en mann som sa "hvil deg, elskling, det er min tur å vaske gulvet."

Og når den norske mannen og den utenlanske damens får en datter og denne datteren får seg en mann, da er det helt ok for den gode far at hans datter tar alt husarbeid og får 30% "hjelp" og gir opp store deler av sitt sosiale liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når den norske mannen og den utenlanske damens får en datter og denne datteren får seg en mann, da er det helt ok for den gode far at hans datter tar alt husarbeid og får 30% "hjelp" og gir opp store deler av sitt sosiale liv?

Det samme lurer jeg på. Vil dere oppdra døtrene til at de skal tjene mannen og undertrykke egne behov og ønsker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi meg den kvinnen som ikke hadde satt pris på en mann som sa "hvil deg, elskling, det er min tur å vaske gulvet."

Jeg tror faktisk et flertall av verdens kvinner ikke hadde satt pris på at mannen deres gjorde kvinnearbeid. Riktignok ikke så mange i Vesten, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konservativ mann
Her kommer din manglende erfaring med kvinner godt til syne. En virkelig feminin dame forvandler seg med jevne mellomrom (minst en gang i måneden) til den verste bitch du kan tenke deg...

For øvrig er det ikke noe galt med ønskene dine. Det er mange norske damer som kan tenke seg å gå inn i den rollen du beskriver. Det er bare at du ikke har nok å tilby dem i gjengjeld som gjør at du ikke har fått dem.

På 50-tallet levde kvinner ut drømmene sine gjennom mannen. Hun gjorde hans visjon til sin og hun var ansvarlig på hjemmefronten. Han på sin side jobbet hardt samtidig som han lyttet til hennes råd. Bak enhver mann... Det var et team-arbeid.

Slikt er mulig i dag også. Kvinner strømmer til selvsikre menn som stikker seg ut, uansett om de er næringslivstopper eller seriemordere. Men da må man ha visjoner, evner og samarbeidsvilje som gjør at kvinnen er villig til å ofre en god del av sitt liv til fordel for ditt.

Så hvilke visjoner har du? Spille pc-spill? Beklager, men ingen Mann kaster bort noe særlig tid på slikt. Gjøre "mannfolkarbeid"? Næh, jobb en time ekstra på kontoret og betal noen guttunger for å felle trærne.

Kort sagt, du tenker for smått.

For det første har jeg, for n`te gang, ingen planer om at kona skal være hjemmeværende. Husarbeid er IKKE en fulltidsjobb i 2008! Hun skal bare, helt enkelt og greit, gjøre en jevn og trutt innsats i hjemmet ETTER endt arbeidsdag, på lik linje med meg, og da med fordelingen slik at jeg tar med av mannfolkarbeidet og hun tar kvinnfolkarbeidet med assistanse fra meg. Det burde da være mulig for 9 av 10 kvinnfolk å gå med på en så selvfølgelig ordning!

Hva angår meg så jobber jeg som advokatfullmektig og har aldri fått høre at jeg "tenker for smått" for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konservativ mann
Tror ikke du aner hva du snakker om, mann... 50/50 hvis du tar 'mannfolkarbeidet'? Hardly....

Mannfolkarbeidet PLUSS (Aha!) at jeg skal hjelpe til med kvinnfolkarbeidet også (men det er urealistisk å tro at gulvet blir like bra vasket av en gjennomsnittlig mann som av en kvinne). Videre er det en del mannfolkarbeidet du har glemt, så som å jage innbruddstyver, ville dyr og skattefuten. I tillegg regner jeg med at jeg vil tjene betydelig mer enn de fleste, men den fordelen det innebærer i forhold til å kunne anskaffe et fint hus osv. For en kvinne som ikke er opptatt av å utkonkurrere mannen sin på karrierefronten så er dette noe positivt, noe som i større grad gjør det mulig for henne å realisere seg i rollen som kone og mor da hun ikke behøver å bekymre seg for å komme raskest tilbake i jobb etter barnefødsler, samt at hun trygt kan gå ned i f.eks. 80% stilling dersom både barn og hus blir vel mye å ta seg av i perioder (f.eks. mens barna er små).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konservativ mann
1. Mennesker er mennesker uansett om de er fra Ukraina, Norge, Nigeria etc etc, så det er nok liten forskjell på norske kvinner og ukrainske i realiteten.

Nå undervurderer du kulturforskjeller. Når et samfunn sier "å gifte seg og få barn er meningen med livet", så får du ganske andre holdninger hos kvinner enn dersom du sier "å nedkjempe mannssvina og bli daglig leder i et digert konsern er meningen med livet".

2. Ukraina er et fattig land, Norge er et rikt land. Tror du en kvinne derifra på 20 år som kommer til Norge for å gifte seg med en mann på 40+, nødvendigvis gjør det av kjærlighet, og ikke kun utifra økonomiske hensyn? Jeg NEKTER i alle fall å tro på at flertallet av 20 årige ukrainske kvinner tenner på 40 årige menn...

1) Jeg er 26, ikke 40.

2) Ukraina er ikke et land i nød og folk har aldri flyttet vekk fra hele livet sitt i hjemlandet for å få mer luksus, kun dersom de mangler livsnødvendige utgifter.

3) I en spørreundersøkelse i England svarte flertallet av kvinner at det de først så etter hos en mann var høy inntekt. Er vi i Vesten da noe bedre?

4) Kvinner som ønsker å gifte seg vil ha en stabil mann, det er det gjerne eldre menn som er.

Og nei, jeg er ikke en "bitter, norsk kvinne", jeg er fkatisk født og oppvokst i Brasil, og kom til Norge nettopp fordi jeg traff en norsk mann.

Er ikke Brasil også et fattig land, sammenlignet med Norge? Hvordan hadde du lykt det dersom jeg satt spørsmålstegn ved ditt forhold til din mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Konservativ mann

arbeidsdag, så å så mye som røre en vaskekost nåJeg eier klesbutikk, og i og med at jeg vasker den hver arbeidsdag, vasker jeg nada når jeg kommer hjem. Middagen hos meg er et par rundstykker som du selv får finne frem, for noen matlaging driver jeg ikke med.

Note to self: Sør-Amerikanske damer er, om mulig, enda verre koneemner enn norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konservativ mann
Vel, har ikke dere lyst til å ta vare på kvinnen deres? skal hun slite med tungt, monotomt husarbeid når dere kunne gjort det sammen med henne? Er det kjærlighet?

Ærlig talt! Med alle husholdningsmaskinene vi har i dag så er det da ikke rare slitet!

Jeg ville selvfølgelig aldri ha ligget i sofaen og dratt meg mens kona mi jobbet og sleit, men mitt inntrykk (etter å ha sett mine kamerater med deres ville amazoner) er at damene ligger på sofaen og innhalerer sjokoladeplater mens de bjeffer ut ordre og ikke gjør en dritt. Jeg vet at jeg ville ha vært den mest omsorgsfulle og snille mannen du kunne ha drømt om, men BARE hvis du jobbet hardt, slik jeg gjør (etter norsk standard. Vi jobber jo ikke hardt sammenlignet med en del andre folkeslag). Det ideelle er at vi er ferdige med dagens arbeid omtrent samtidig på kvelden og kan kose oss sammen i et par timer før vi går til sengs (og koser oss enda mer :) ).

Det er jo også en fryktelig ting å ønske at kvinnen skal gi opp store deler av sitt sosiale liv fordi det hører med til familie, mann og barn. Ønsker en ikke det beste for den en elsker? Skal ikke den kvinnen en er med få fritid med venner,reise bort av og til, og ta seg en tur på byen mens mannen sitter hjemme? Skal mannen fortsette med sitt soiale liv og komme og gå som han vil etter jobb, mens konen tar vare på hus og unger.

Det er en kjennsgjerning at par som gifter seg og får barn ikke flyr på byen hver helg og kafé annehver dag. Det er rett og slett for mye som skal gjøres med unger, arbeid i hjemmet osv. Jeg ønsker en dame som foretrekker rolige hjemmekvelder, men selvfølgelig variasjon i form av alt det du nevner. Noen utelivsdronning ønsker jeg ikke, fordi jeg ikke tror de vil bli gode koner og mødre. De vil ikke kunne kombinere et utsvevende party-liv med mors- og konerollen, og skal de ofre en stor del av livet sitt vil de gjerne bli snurt og bitre for dette.

Jeg synes ikke dette er kjærlighet, dette er egoisme. At en kvinne er lært opp til, pga eldgamle familieverdier og et forkvaklet kvinnesyn at det er "hennes jobb" å ta alt husarbeidet, så betyr ikke det at en mann skal tenke at det er dette hun har aller mest lyst til.

Enkelte jenter drømmer om å bli "voksen dame rollen" og ha ansvaret for hus og barn. Ikke alle drømmer om et meningsløst og umodent liv med fylling og festing som hovedfokus. Selv ønsker jeg et rolig liv som familiefar allerede som 26-åring, så hvorfor skal jeg ikke finne en kone som ønsker det samme?

Det kan jeg jo godt gjøre; men når jeg hører damer som syter og klager i det vide og det brede..... "og tror du ikke gulvet så like ille ut du, når han endelig vasker det.....*gneldre, klage, bitche*, da vil jeg heller ha ei dame som sier "nei, så koselig at du tok meg ut på en fin restaurant etter at jeg har vasket gulvet i hele dag, det setter jeg pris på". Slikt evner jeg bedre.

Da ville jeg bli stolt over å ha en så voksen og moden datter, og når jeg hadde sett svigersønn male og beise både hytte og hus, være hovedforsørger for familien, felle trær, måke snø og ellers være et skikkelig mannfolk (i tillegg til å ta en betydelig del av husarbeidet), så ville jeg sørget for at datteren min visste hvor heldig hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For det første har jeg, for n`te gang, ingen planer om at kona skal være hjemmeværende. Husarbeid er IKKE en fulltidsjobb i 2008! Hun skal bare, helt enkelt og greit, gjøre en jevn og trutt innsats i hjemmet ETTER endt arbeidsdag, på lik linje med meg, og da med fordelingen slik at jeg tar med av mannfolkarbeidet og hun tar kvinnfolkarbeidet med assistanse fra meg. Det burde da være mulig for 9 av 10 kvinnfolk å gå med på en så selvfølgelig ordning!

Dette er ingen selvfølgelig ordning for kvinner som faktisk ønsker å bruke sitt intellektuelle potensiale. For eksempel er jeg mer tjent på å jobbe to timer ekstra og ha en hushjelp som ordner husarbeidet enn å gjøre det selv. Om min famtidige ektemann velger å gjøre husarbeidet selv er det selvfølgelig greit for meg, men å forlange at jeg, på bakgrunn av at jeg er kvinne, skal gjøre nesten alt av husarbeid er helt uaktuelt.

3) I en spørreundersøkelse i England svarte flertallet av kvinner at det de først så etter hos en mann var høy inntekt. Er vi i Vesten da noe bedre?

Jeg betviler at du jobber som advokatfullmektig England er ikke i vesten? Du må være et forumtroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Konservativ mann
Dette er ingen selvfølgelig ordning for kvinner som faktisk ønsker å bruke sitt intellektuelle potensiale. For eksempel er jeg mer tjent på å jobbe to timer ekstra og ha en hushjelp som ordner husarbeidet enn å gjøre det selv. Om min famtidige ektemann velger å gjøre husarbeidet selv er det selvfølgelig greit for meg, men å forlange at jeg, på bakgrunn av at jeg er kvinne, skal gjøre nesten alt av husarbeid er helt uaktuelt.

......du vil vel kanskje ikke lage mat til familien din heller, da? *rister oppgitt på hodet*

Jeg betviler at du jobber som advokatfullmektig England er ikke i vesten? Du må være et forumtroll.

Det er det som er POENGET!!! England=Vesten=pengriske kvinnfolk=ikke et dugg bedre enn hva du beskylder russiske damer for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
......du vil vel kanskje ikke lage mat til familien din heller, da? *rister oppgitt på hodet*

Jeg vil ikke være alene om å alltid lage mat til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selv ønsker jeg et rolig liv som familiefar allerede som 26-åring, så hvorfor skal jeg ikke finne en kone som ønsker det samme?

Ikke noe galt i det. Jeg har feid over en drøss damer som nå begynner å føle seg klare for å roe seg ned med en konservativ stakkar. Selv er jeg er fire år eldre enn deg, men jeg akter å vente minst 5 år til før jeg lar meg forfalle slik du drømmer om.

Du ser da tydelig at fyren er nyutdannet og fått sin første jobb. Stolt som en hane uten å ha utrettet noe her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konservativ mann
Ikke noe galt i det. Jeg har feid over en drøss damer som nå begynner å føle seg klare for å roe seg ned med en konservativ stakkar. Selv er jeg er fire år eldre enn deg, men jeg akter å vente minst 5 år til før jeg lar meg forfalle slik du drømmer om.

.....men å drikke, røyke og pule rundt, det er ikke å "forfalle". Vil da heller si at en veik liten pingle som ikke greier å benkpresse 150kg en gang er mer i "forfall" enn hva jeg er, gitt.

Du ser da tydelig at fyren er nyutdannet og fått sin første jobb. Stolt som en hane uten å ha utrettet noe her i verden.

1) Å være utdannet jurist er å ha utrettet noe.

2) Jeg har da allerede ført og vunnet saker der det stod 400.000 kr + på spill, så en viss tillitt har da samfunnet, klientene og firmaet mitt vist meg. Hvor mye skal man egentlig ha "utrettet" som 26-åring? Jeg håper å ha advokatlisens, et godt rennomé og unger når jeg er på din alder. Hva har DU utrettet så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...