Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #41 Skrevet 27. juli 2008 .....men å drikke, røyke og pule rundt, det er ikke å "forfalle". Vil da heller si at en veik liten pingle som ikke greier å benkpresse 150kg en gang er mer i "forfall" enn hva jeg er, gitt. 1) Å være utdannet jurist er å ha utrettet noe. 2) Jeg har da allerede ført og vunnet saker der det stod 400.000 kr + på spill, så en viss tillitt har da samfunnet, klientene og firmaet mitt vist meg. Hvor mye skal man egentlig ha "utrettet" som 26-åring? Jeg håper å ha advokatlisens, et godt rennomé og unger når jeg er på din alder. Hva har DU utrettet så langt? Primitivt å trekke inn hvor mye en klarer å benke i en diskusjon som dette. Hvorfor er du så jævla stolt av å være jurist og advokatfullmektig? Det er bare et yrke som alle andre.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #42 Skrevet 27. juli 2008 Hva har DU utrettet så langt? BI, eget firma sammen med en annen, penthouseleilighet på beste urbane vest, to bra biler og et relativt stort nettverk av venner og forbindelser. Dessuten er det absolutt ikke umulig at jeg har pult din fremtidige kone.
Gjest Gjest_jepp_* Skrevet 27. juli 2008 #43 Skrevet 27. juli 2008 Vet ikke med andre, men det jeg ønsker fra min samboer er: 1. Sette inn og ta ut minst halvparten av oppvasken. 2. Legge klær på plass etter at jeg har vasket og tørket dette. 3. Holdet det skikkelig rent rundt vasken på badet, dusjen og toalettet. Hygiene. 4. Holdet matområdet på kjøkkenet skikkelig rent. Hygiene. 5. Holde huset like ryddig som det var når jeg reiste hjemmefra på morgenen. 6. Kjøpe inn mesteparten av maten. 7. Kjøpe basisklærne til ungene. Undertøy, jakker og bukser osv. Slik det er nå, så står hun ikke opp før kl 9-10 tiden på morgenen. Da har hun sovet 2-3 timer mer enn jeg HVER morgen. Hun steller ungene (virker som hun slurver med tannpuss), og gir de mat (ikke den mest varierte). Det som går raskt. I tillegg skriker hun til ungene som da selv blir utagerende. Jeg som har studert en del psykologi osv vet at dette er feil. Hun sitter inne på nettet helt til jeg kommer hjem - bortsett fra de dagene hun reiser på handlesenter. Hun har ungene slik 4 dager i uken og så er de en dag i barnehagen. Da sover hun til kl 11-12. Og blir selvsagt uopplagt osv resten av dagen. Når jeg kommer hjem etter å ha jobbet full dag (selv etter 12-14 timers dager) dumper hun ungene over på meg - for da skal hun slappe av. Jeg vasker alle gulv, alltid. Jeg vasker badet og kjøkkenet for det er skittent og heltt bomba når jeg kommer hjem. Jeg må stå for tannpussen på kvelden, for ellers legger hun de uten tannpuss. Hun slurver med sin egen også.Hun mener at siden jeg har vært på jobb (noe hun tror er avslappende), så er det min jobb å ordne det meste når hun er hjemme. Jeg har sagt at hvis det er så galt å være hjemme med ungene så skal jeg gjøre det - og så kan hun gå ut i jobb. Det vil være lett for henne å få arbeid. Men nei, det vil hun ikke. Ikke vil hun ha de i barnehagen fulltid heller. Slik at hun kan jobbe. Jeg har hatt ungene et par uker i strekk alene, og det er jo en helt grei jobb det - så lenge man tar det som en jobb. Jeg stod opp om morgenen kl 06:50 som vanlig, og rakk nesten alt husarbeider før jeg tok opp barna kl 8. Så stelte jeg de, og vi var ute på tur før kl var 9. Da hadde de stelt seg og spist osv. Så var vi i lekepark et par timer, og jeg handlet, eller var innom biblioteket eller treningsstudio. Der har de jo barnepass. Jeg rakk greit å trene 4 ganger i uka. Så var det hjem og vaske litt tøy, og lage mat. Etter maten, var det å sette det i maskinen og lese litt bok for ungene. Så stelte jeg ungene og la de i senga. Da var oppvaskmaskinen ferdig, så jeg satt det inn i skapene igjen. Så så jeg litt på TV/leste før jeg la meg. Dagen ungene var i barnehagen var som en ekstra feriedag. Jeg var ute å trente/dykket/spilte basket med gutta osv. Etterpå var det bare å trille over plenen med klipperen og luke litt i beddene. Maks et par timer. Jeg hadde med andre ord ikke noe problem å styre med 2 små barn og holde både hus og hage alene. Så lenge man er disiplinert. Når jeg tilbyr meg å ta alt hagearbeid, samtidig som jeg har full jobb, og vasker alle gulv og tar all vask/tørk/brett av tøy så er jeg IKKE storforlangende. Dette er ikke lett for meg heller. Jeg må alltid presse litt på for å være våken og effektiv. Men det blir så mye greier for alle når alt er i boks. Sjansen for at jeg dumper henne øker for hver dag som går. Det er så grenseløst irriterende. Har på den andre siden en kamerat som fikk seg dame fra russland. Hun var høyt utdannet, og snakket engelsk, spansk og fransk. Hun er dannet og veldig flink til å stelle i huset. Jeg ser hun er oppe på kjøkkenet når jeg reiser på jobb, og jeg vet hun trener på helsestudioet i byen - samtidig som jeg ser henne jogge når jeg er ute og går tur. Han traff henne i forbindelse med en jobb i Russland - men mange tror det er ei postordre brud han har. Men jeg vil jo påstå at han har fått en mye bedre utgave av hunkjønnet enn jeg har :-) På den andre siden kjenner jeg mange norske damer som også har forstått dette med å fordele belastningen. Var sammen med ei slik, men jeg ble litt nervøs da hun som 19 åring ville ha flere barn. Hun har det helt supert nå med mannen sin, og huset er velstelt osv. Samboeren min er derimot meget negativt innstilt til Ekatarina. Når vi har vært på besøk der - så rakker hun ned på maten hun lager osv (selv om den er meget bra). Hun rakker med på klære hun går med (hun sier hun går kledd som en hore osv), og måten hun har innredet huset på osv. Hun liker heller ikke at hun har begynt å jobbe deltid som innkjøper, og samtidig styrer det meste av huset. Jeg tror det er fordi hun fremhever alle de dårlige egenskapene til min samboer? Jeg satte opp en tidsoversikt over oppgaver - slik vi gjør på jobb. Fant ut at husarbeid tar overraskende liten tid. Har du selv målt effektiv arbeidstid? Moppe over alle gulvene (tørr og så våtmopp) tar ca 10-12 min. Ta ut fra oppvaskmaskinen (som har blitt ferdig på natten) ca 3-6 min. Finne frem klær til barna ca 3-4 min. Våkne barna, og stelle de inkludert tannpuss ca 15 min. Lage frokost ca 5-6 min inkludert oppkapping av frukt. Sette inn i oppvaskmaskinen 1-2 min. Rydde ut av tørketrommel og brette tøy (ca 5-6 min). Det vil si mindre enn 1 time på første del. Totalt over hele dagen er jeg oppe i ca 2 timer med effektivt arbeid. Men det er klart av mas og rot fra ungene føles som ekstra arbeid - men når jeg tar de med ut i skogen eller på en lekeplass så er det like ryddig hjemme he he. De får også utagert mye i skogen/lekeplassen og blir søvnige når de skal hjem. Traff også en nabo som var hjemmeværende, som brukte lekeplassen. Vi kunne for eksempel delt på å passe på ungene på lekeplassen - så kunne den ander tatt seg en time alene. Noe jeg la spesielt merke til når jeg var alene med ungene de to uken var: hvor utrolig mange damer det er. De var på kaffebarene med ungene eller de trente på helsestudio med barnepass osv. Det (+ mindre farlige yrker) er grunnen til at damer lever langer enn menn). Jeg hadde i hvertfall ikke vært i tvil. De gangene jeg har vært alene med ungene har vært en fryd. Det er mye bedre enn å være på jobb. Det er derfor jeg også mener at hun må gjøre sin del. Synes det bare skulle mangle. Kan hun ikke det, så får hun klare seg alene - for da kommer jeg til å dumpe henne og finne meg en ny. Men da skal jeg være mye mer oppmerksom på personlighetstrekk som tilsier latskap, dårlig effektivitet, lite huslig osv.
mysan Skrevet 27. juli 2008 #44 Skrevet 27. juli 2008 (endret) Mannfolkarbeidet PLUSS (Aha!) at jeg skal hjelpe til med kvinnfolkarbeidet også (men det er urealistisk å tro at gulvet blir like bra vasket av en gjennomsnittlig mann som av en kvinne). Videre er det en del mannfolkarbeidet du har glemt, så som å jage innbruddstyver, ville dyr og skattefuten. I tillegg regner jeg med at jeg vil tjene betydelig mer enn de fleste, men den fordelen det innebærer i forhold til å kunne anskaffe et fint hus osv. For en kvinne som ikke er opptatt av å utkonkurrere mannen sin på karrierefronten så er dette noe positivt, noe som i større grad gjør det mulig for henne å realisere seg i rollen som kone og mor da hun ikke behøver å bekymre seg for å komme raskest tilbake i jobb etter barnefødsler, samt at hun trygt kan gå ned i f.eks. 80% stilling dersom både barn og hus blir vel mye å ta seg av i perioder (f.eks. mens barna er små). Jeg regnet med dine 30% av kvinnfolkarbeidet i mitt regnestykke, men kan allikevel ikke se at du med mannfolkarbeidet kommer opp i en 50/50 allikevel. Som nevnt gjør jeg alt her i huset fordi jeg bor alene, og jeg kan love deg at dette såkalte mannfolkarbeidet som jeg er nødt til å ta i tillegg til kvinnfolkarbeidet mitt, på ingen måte når opp i 20% av den totale arbeidsmengde heimen fordrer. Og 20% er vel omtrent tallet du må ha kommet frem til dersom du mener at kona di skal ha 70% av husarbeidet, mens du tar 30 + mannfolkarbeidet... eller blir det faktisk enda mindre? Hvorfor skal forresten ikke en hvilken som helst mann klare å dra over gulvet med en våt klut, like bra som en kvinne? For noe inntørka tøv du kommer med. Når jeg tenker meg om, så skal du forresten unnskyldes med din unge alder. Du mangler livserfaring, og vet rett og slett ikke hva du snakker om, og det er jo egentlig bare naturlig. Endret 27. juli 2008 av mysan 1
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #45 Skrevet 27. juli 2008 Jeg satte opp en tidsoversikt over oppgaver - slik vi gjør på jobb. Fant ut at husarbeid tar overraskende liten tid. Koselig å se deg igjen! Jeg kjenner jo godt igjen stilen din fra et utall tråder. Men jeg kunne aldri gjettet at det var slik du fikk tid til å skrive så mye her.
mysan Skrevet 27. juli 2008 #46 Skrevet 27. juli 2008 Vet ikke med andre, men det jeg ønsker fra min samboer er: 1. Sette inn og ta ut minst halvparten av oppvasken. 2. Legge klær på plass etter at jeg har vasket og tørket dette. 3. Holdet det skikkelig rent rundt vasken på badet, dusjen og toalettet. Hygiene. 4. Holdet matområdet på kjøkkenet skikkelig rent. Hygiene. 5. Holde huset like ryddig som det var når jeg reiste hjemmefra på morgenen. 6. Kjøpe inn mesteparten av maten. 7. Kjøpe basisklærne til ungene. Undertøy, jakker og bukser osv. Slik det er nå, så står hun ikke opp før kl 9-10 tiden på morgenen. Da har hun sovet 2-3 timer mer enn jeg HVER morgen. Hun steller ungene (virker som hun slurver med tannpuss), og gir de mat (ikke den mest varierte). Det som går raskt. I tillegg skriker hun til ungene som da selv blir utagerende. Jeg som har studert en del psykologi osv vet at dette er feil. Hun sitter inne på nettet helt til jeg kommer hjem - bortsett fra de dagene hun reiser på handlesenter. Hun har ungene slik 4 dager i uken og så er de en dag i barnehagen. Da sover hun til kl 11-12. Og blir selvsagt uopplagt osv resten av dagen. Når jeg kommer hjem etter å ha jobbet full dag (selv etter 12-14 timers dager) dumper hun ungene over på meg - for da skal hun slappe av. Jeg vasker alle gulv, alltid. Jeg vasker badet og kjøkkenet for det er skittent og heltt bomba når jeg kommer hjem. Jeg må stå for tannpussen på kvelden, for ellers legger hun de uten tannpuss. Hun slurver med sin egen også.Hun mener at siden jeg har vært på jobb (noe hun tror er avslappende), så er det min jobb å ordne det meste når hun er hjemme. Jeg har sagt at hvis det er så galt å være hjemme med ungene så skal jeg gjøre det - og så kan hun gå ut i jobb. Det vil være lett for henne å få arbeid. Men nei, det vil hun ikke. Ikke vil hun ha de i barnehagen fulltid heller. Slik at hun kan jobbe. Jeg har hatt ungene et par uker i strekk alene, og det er jo en helt grei jobb det - så lenge man tar det som en jobb. Jeg stod opp om morgenen kl 06:50 som vanlig, og rakk nesten alt husarbeider før jeg tok opp barna kl 8. Så stelte jeg de, og vi var ute på tur før kl var 9. Da hadde de stelt seg og spist osv. Så var vi i lekepark et par timer, og jeg handlet, eller var innom biblioteket eller treningsstudio. Der har de jo barnepass. Jeg rakk greit å trene 4 ganger i uka. Så var det hjem og vaske litt tøy, og lage mat. Etter maten, var det å sette det i maskinen og lese litt bok for ungene. Så stelte jeg ungene og la de i senga. Da var oppvaskmaskinen ferdig, så jeg satt det inn i skapene igjen. Så så jeg litt på TV/leste før jeg la meg. Dagen ungene var i barnehagen var som en ekstra feriedag. Jeg var ute å trente/dykket/spilte basket med gutta osv. Etterpå var det bare å trille over plenen med klipperen og luke litt i beddene. Maks et par timer. Jeg hadde med andre ord ikke noe problem å styre med 2 små barn og holde både hus og hage alene. Så lenge man er disiplinert. Når jeg tilbyr meg å ta alt hagearbeid, samtidig som jeg har full jobb, og vasker alle gulv og tar all vask/tørk/brett av tøy så er jeg IKKE storforlangende. Dette er ikke lett for meg heller. Jeg må alltid presse litt på for å være våken og effektiv. Men det blir så mye greier for alle når alt er i boks. Sjansen for at jeg dumper henne øker for hver dag som går. Det er så grenseløst irriterende. Har på den andre siden en kamerat som fikk seg dame fra russland. Hun var høyt utdannet, og snakket engelsk, spansk og fransk. Hun er dannet og veldig flink til å stelle i huset. Jeg ser hun er oppe på kjøkkenet når jeg reiser på jobb, og jeg vet hun trener på helsestudioet i byen - samtidig som jeg ser henne jogge når jeg er ute og går tur. Han traff henne i forbindelse med en jobb i Russland - men mange tror det er ei postordre brud han har. Men jeg vil jo påstå at han har fått en mye bedre utgave av hunkjønnet enn jeg har :-) På den andre siden kjenner jeg mange norske damer som også har forstått dette med å fordele belastningen. Var sammen med ei slik, men jeg ble litt nervøs da hun som 19 åring ville ha flere barn. Hun har det helt supert nå med mannen sin, og huset er velstelt osv. Samboeren min er derimot meget negativt innstilt til Ekatarina. Når vi har vært på besøk der - så rakker hun ned på maten hun lager osv (selv om den er meget bra). Hun rakker med på klære hun går med (hun sier hun går kledd som en hore osv), og måten hun har innredet huset på osv. Hun liker heller ikke at hun har begynt å jobbe deltid som innkjøper, og samtidig styrer det meste av huset. Jeg tror det er fordi hun fremhever alle de dårlige egenskapene til min samboer? Jeg satte opp en tidsoversikt over oppgaver - slik vi gjør på jobb. Fant ut at husarbeid tar overraskende liten tid. Har du selv målt effektiv arbeidstid? Moppe over alle gulvene (tørr og så våtmopp) tar ca 10-12 min. Ta ut fra oppvaskmaskinen (som har blitt ferdig på natten) ca 3-6 min. Finne frem klær til barna ca 3-4 min. Våkne barna, og stelle de inkludert tannpuss ca 15 min. Lage frokost ca 5-6 min inkludert oppkapping av frukt. Sette inn i oppvaskmaskinen 1-2 min. Rydde ut av tørketrommel og brette tøy (ca 5-6 min). Det vil si mindre enn 1 time på første del. Totalt over hele dagen er jeg oppe i ca 2 timer med effektivt arbeid. Men det er klart av mas og rot fra ungene føles som ekstra arbeid - men når jeg tar de med ut i skogen eller på en lekeplass så er det like ryddig hjemme he he. De får også utagert mye i skogen/lekeplassen og blir søvnige når de skal hjem. Traff også en nabo som var hjemmeværende, som brukte lekeplassen. Vi kunne for eksempel delt på å passe på ungene på lekeplassen - så kunne den ander tatt seg en time alene. Noe jeg la spesielt merke til når jeg var alene med ungene de to uken var: hvor utrolig mange damer det er. De var på kaffebarene med ungene eller de trente på helsestudio med barnepass osv. Det (+ mindre farlige yrker) er grunnen til at damer lever langer enn menn). Jeg hadde i hvertfall ikke vært i tvil. De gangene jeg har vært alene med ungene har vært en fryd. Det er mye bedre enn å være på jobb. Det er derfor jeg også mener at hun må gjøre sin del. Synes det bare skulle mangle. Kan hun ikke det, så får hun klare seg alene - for da kommer jeg til å dumpe henne og finne meg en ny. Men da skal jeg være mye mer oppmerksom på personlighetstrekk som tilsier latskap, dårlig effektivitet, lite huslig osv. Merkelig, men jeg føler at du forteller eventyr her. Det jeg husker fra min tid som hjemmeværende, var at jeg aldri fikk fullført en oppgave fordi det å ha små barn innebærer konstante avbrytelser. Dine barn må være engler. Hadde jeg fått jobbe i fred med husarbeidet da mine var små, skulle jeg også ha klart å få det unna på et par timer - og jeg hadde faktisk snille og rolige barn, ingen hyperaktive rulletønner. Nå er det gjerne også sånn at den forelderen som er minst hjemme har det lettere med ungene, fordi den som går hjemme har en tendens til å bli bakgrunnstøy for dem. 1
Gjest Konservativ mann Skrevet 27. juli 2008 #47 Skrevet 27. juli 2008 Primitivt å trekke inn hvor mye en klarer å benke i en diskusjon som dette. Når man snakker om å "forfalle" er det naturlig å trekke inn helse og fysisk tilstand. Hvorfor er du så jævla stolt av å være jurist og advokatfullmektig? Det er bare et yrke som alle andre. Fordi jusstudiet er et av de hardeste studiene i landet. Å være jurist er noe ganske annet enn å være f.eks. statsviter eller sosiolog, selv om alle disse yrkene for så vidt er akademiske.
Gjest Konservativ mann Skrevet 27. juli 2008 #48 Skrevet 27. juli 2008 BI, eget firma sammen med en annen, penthouseleilighet på beste urbane vest, to bra biler og et relativt stort nettverk av venner og forbindelser. Dessuten er det absolutt ikke umulig at jeg har pult din fremtidige kone. BI er det man i USA ville kalt et "Mickey Mouse College". Nøyaktig hva er det du har "studert" på BI, da? Nå blir jeg for øvrig ikke imponert av folk som bor et sted jeg skulle ha blitt betalt for å bosette seg (Oslo er et stinkende høl), to bra biler og stor leilighet på Oslo Vest tyder enten på høy inntekt (= god jobb) eller bortskjemt pappagutt. Nettverk av venner og forbindelser imponerer meg mitt i brunøyet. Å bruke et "nettverk" er det samme som å smiske seg frem i arbeidslivet og selv synes jeg det virker som et mareritt å skulle ha et to-sifret antall bekjentskaper å omgås med jevnlig. Dersom du feier over kvinner 10 år yngre enn deg selv i Sibir, så er det ikke umulig at du har pult min fremtidige kone, men sannsynligheten for det er ganske liten.
mysan Skrevet 27. juli 2008 #49 Skrevet 27. juli 2008 Når man snakker om å "forfalle" er det naturlig å trekke inn helse og fysisk tilstand. Fordi jusstudiet er et av de hardeste studiene i landet. Å være jurist er noe ganske annet enn å være f.eks. statsviter eller sosiolog, selv om alle disse yrkene for så vidt er akademiske. Hva så om det er harde studier? Har du tatt dem ved siden av hus og unger? Ikke? Nei, da ser jeg ikke at det er noe å skryte av i denne sammenhengen...når du har hovedansvar for hus og barn og SÅ utdanner deg, kan du få lov å skryte Litt full av deg selv, eller? Når det gjelder å jobbe hardt, og være sliten etter arbeidstid... min erfaring da jeg gikk fra å være hjemmeværende, til å gå ut i jobb igjen, var at arbeidsplassen ble sommerferie. Ikke fordi jeg ikke har hatt nok å gjøre på jobb, eller vært uten ansvar, men fordi jeg har fått lov å tenke hele tanker uten å avbrytes av at noen roper på meg hele tiden. Da jeg var hjemmeværende og ungene var i park og på skole noen timer om dagen, var det sånn at jeg gruet meg til helgene... tenk det. Helger og ferier var det mest slitsomme av alt. Til tross for at jeg faktisk har hatt veldig snille unger, som sagt. Men igjen... du snakker utav mangel på erfaring. Jeg skal bære over med deg.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #50 Skrevet 27. juli 2008 Fordi jusstudiet er et av de hardeste studiene i landet. Bullshit. Jusstudiet er for matte- og teknologivegrerne...de virkelig harde studiene finner du på NTH og tekniske studier. Juristene har forholdsvis helt greie og enklestudier, de må pugge og ta sine kurante eksamener. Lønningene er heller ikke all verdens for jurister...
Gjest Begynner å lure Skrevet 27. juli 2008 #51 Skrevet 27. juli 2008 Det må jo bety at der EGENTLIG synes jeg er en kjernekar som dere ikke vil "miste" til utlandet. Kom igjen, bare innrøm det! *SMASK*!! Du høres ut som en kjernekar
Gjest Konservativ mann Skrevet 27. juli 2008 #52 Skrevet 27. juli 2008 Vet ikke med andre, men det jeg ønsker fra min samboer er: 1. Sette inn og ta ut minst halvparten av oppvasken. 2. Legge klær på plass etter at jeg har vasket og tørket dette. 3. Holdet det skikkelig rent rundt vasken på badet, dusjen og toalettet. Hygiene. 4. Holdet matområdet på kjøkkenet skikkelig rent. Hygiene. 5. Holde huset like ryddig som det var når jeg reiste hjemmefra på morgenen. 6. Kjøpe inn mesteparten av maten. 7. Kjøpe basisklærne til ungene. Undertøy, jakker og bukser osv. Slik det er nå, så står hun ikke opp før kl 9-10 tiden på morgenen. Da har hun sovet 2-3 timer mer enn jeg HVER morgen. Hun steller ungene (virker som hun slurver med tannpuss), og gir de mat (ikke den mest varierte). Det som går raskt. I tillegg skriker hun til ungene som da selv blir utagerende. Jeg som har studert en del psykologi osv vet at dette er feil. Hun sitter inne på nettet helt til jeg kommer hjem - bortsett fra de dagene hun reiser på handlesenter. Hun har ungene slik 4 dager i uken og så er de en dag i barnehagen. Da sover hun til kl 11-12. Og blir selvsagt uopplagt osv resten av dagen. Når jeg kommer hjem etter å ha jobbet full dag (selv etter 12-14 timers dager) dumper hun ungene over på meg - for da skal hun slappe av. Jeg vasker alle gulv, alltid. Jeg vasker badet og kjøkkenet for det er skittent og heltt bomba når jeg kommer hjem. Jeg må stå for tannpussen på kvelden, for ellers legger hun de uten tannpuss. Hun slurver med sin egen også.Hun mener at siden jeg har vært på jobb (noe hun tror er avslappende), så er det min jobb å ordne det meste når hun er hjemme. Jeg har sagt at hvis det er så galt å være hjemme med ungene så skal jeg gjøre det - og så kan hun gå ut i jobb. Det vil være lett for henne å få arbeid. Men nei, det vil hun ikke. Ikke vil hun ha de i barnehagen fulltid heller. Slik at hun kan jobbe. Jeg har hatt ungene et par uker i strekk alene, og det er jo en helt grei jobb det - så lenge man tar det som en jobb. Jeg stod opp om morgenen kl 06:50 som vanlig, og rakk nesten alt husarbeider før jeg tok opp barna kl 8. Så stelte jeg de, og vi var ute på tur før kl var 9. Da hadde de stelt seg og spist osv. Så var vi i lekepark et par timer, og jeg handlet, eller var innom biblioteket eller treningsstudio. Der har de jo barnepass. Jeg rakk greit å trene 4 ganger i uka. Så var det hjem og vaske litt tøy, og lage mat. Etter maten, var det å sette det i maskinen og lese litt bok for ungene. Så stelte jeg ungene og la de i senga. Da var oppvaskmaskinen ferdig, så jeg satt det inn i skapene igjen. Så så jeg litt på TV/leste før jeg la meg. Dagen ungene var i barnehagen var som en ekstra feriedag. Jeg var ute å trente/dykket/spilte basket med gutta osv. Etterpå var det bare å trille over plenen med klipperen og luke litt i beddene. Maks et par timer. Jeg hadde med andre ord ikke noe problem å styre med 2 små barn og holde både hus og hage alene. Så lenge man er disiplinert. Når jeg tilbyr meg å ta alt hagearbeid, samtidig som jeg har full jobb, og vasker alle gulv og tar all vask/tørk/brett av tøy så er jeg IKKE storforlangende. Dette er ikke lett for meg heller. Jeg må alltid presse litt på for å være våken og effektiv. Men det blir så mye greier for alle når alt er i boks. Sjansen for at jeg dumper henne øker for hver dag som går. Det er så grenseløst irriterende. Har på den andre siden en kamerat som fikk seg dame fra russland. Hun var høyt utdannet, og snakket engelsk, spansk og fransk. Hun er dannet og veldig flink til å stelle i huset. Jeg ser hun er oppe på kjøkkenet når jeg reiser på jobb, og jeg vet hun trener på helsestudioet i byen - samtidig som jeg ser henne jogge når jeg er ute og går tur. Han traff henne i forbindelse med en jobb i Russland - men mange tror det er ei postordre brud han har. Men jeg vil jo påstå at han har fått en mye bedre utgave av hunkjønnet enn jeg har :-) På den andre siden kjenner jeg mange norske damer som også har forstått dette med å fordele belastningen. Var sammen med ei slik, men jeg ble litt nervøs da hun som 19 åring ville ha flere barn. Hun har det helt supert nå med mannen sin, og huset er velstelt osv. Samboeren min er derimot meget negativt innstilt til Ekatarina. Når vi har vært på besøk der - så rakker hun ned på maten hun lager osv (selv om den er meget bra). Hun rakker med på klære hun går med (hun sier hun går kledd som en hore osv), og måten hun har innredet huset på osv. Hun liker heller ikke at hun har begynt å jobbe deltid som innkjøper, og samtidig styrer det meste av huset. Jeg tror det er fordi hun fremhever alle de dårlige egenskapene til min samboer? Jeg satte opp en tidsoversikt over oppgaver - slik vi gjør på jobb. Fant ut at husarbeid tar overraskende liten tid. Har du selv målt effektiv arbeidstid? Moppe over alle gulvene (tørr og så våtmopp) tar ca 10-12 min. Ta ut fra oppvaskmaskinen (som har blitt ferdig på natten) ca 3-6 min. Finne frem klær til barna ca 3-4 min. Våkne barna, og stelle de inkludert tannpuss ca 15 min. Lage frokost ca 5-6 min inkludert oppkapping av frukt. Sette inn i oppvaskmaskinen 1-2 min. Rydde ut av tørketrommel og brette tøy (ca 5-6 min). Det vil si mindre enn 1 time på første del. Totalt over hele dagen er jeg oppe i ca 2 timer med effektivt arbeid. Men det er klart av mas og rot fra ungene føles som ekstra arbeid - men når jeg tar de med ut i skogen eller på en lekeplass så er det like ryddig hjemme he he. De får også utagert mye i skogen/lekeplassen og blir søvnige når de skal hjem. Traff også en nabo som var hjemmeværende, som brukte lekeplassen. Vi kunne for eksempel delt på å passe på ungene på lekeplassen - så kunne den ander tatt seg en time alene. Noe jeg la spesielt merke til når jeg var alene med ungene de to uken var: hvor utrolig mange damer det er. De var på kaffebarene med ungene eller de trente på helsestudio med barnepass osv. Det (+ mindre farlige yrker) er grunnen til at damer lever langer enn menn). Jeg hadde i hvertfall ikke vært i tvil. De gangene jeg har vært alene med ungene har vært en fryd. Det er mye bedre enn å være på jobb. Det er derfor jeg også mener at hun må gjøre sin del. Synes det bare skulle mangle. Kan hun ikke det, så får hun klare seg alene - for da kommer jeg til å dumpe henne og finne meg en ny. Men da skal jeg være mye mer oppmerksom på personlighetstrekk som tilsier latskap, dårlig effektivitet, lite huslig osv. Det er UTROLIG viktig at vi får frem historier som dette! DETTE, jenter, er hva jeg vil sørge for å unngå for enhver pris! Om jeg tar meg en runde med tørr- og våtmopp i leiligheten i ny og ne fordi kona mi er sliten eller fordi jeg tilfeldigvis har mer tid ledig den kvelden enn hun har, er ikke et problem. Men når fordelingen blir skikkelig skjev, slik som her, da vet jeg at jeg ikke hadde greid å holde husfreden ved like (og mitt inntrykk er at det er MANGE menn i min omgangskrets som har det omtrent som i ditt tilfelle, om enn ikke like ekstremt). Det rare er at alle jeg kjenner som har en bekjent som har giftet seg russisk (eller selv har giftet seg med en øst-europeer) har det så voldsomt mye bedre i sine ekteskap enn hva de norske later til å ha. Planen står fast: KOSEJENTE FRA KIEV!!!
Gjest Konservativ mann Skrevet 27. juli 2008 #53 Skrevet 27. juli 2008 Hva så om det er harde studier? Har du tatt dem ved siden av hus og unger? Ikke? Nei, da ser jeg ikke at det er noe å skryte av i denne sammenhengen...når du har hovedansvar for hus og barn og SÅ utdanner deg, kan du få lov å skryte Litt full av deg selv, eller? Når det gjelder å jobbe hardt, og være sliten etter arbeidstid... min erfaring da jeg gikk fra å være hjemmeværende, til å gå ut i jobb igjen, var at arbeidsplassen ble sommerferie. Ikke fordi jeg ikke har hatt nok å gjøre på jobb, eller vært uten ansvar, men fordi jeg har fått lov å tenke hele tanker uten å avbrytes av at noen roper på meg hele tiden. Da jeg var hjemmeværende og ungene var i park og på skole noen timer om dagen, var det sånn at jeg gruet meg til helgene... tenk det. Helger og ferier var det mest slitsomme av alt. Til tross for at jeg faktisk har hatt veldig snille unger, som sagt. Men igjen... du snakker utav mangel på erfaring. Jeg skal bære over med deg.
Gjest Konservativ mann Skrevet 27. juli 2008 #54 Skrevet 27. juli 2008 Bullshit. Jusstudiet er for matte- og teknologivegrerne...de virkelig harde studiene finner du på NTH og tekniske studier. Juristene har forholdsvis helt greie og enklestudier, de må pugge og ta sine kurante eksamener. Lønningene er heller ikke all verdens for jurister... Ser du på kravene for å komme inn på jussen, samt hvor lang tid de fleste bruker på å fullføre (noe jeg mener er tull fordi dagens unge i stor grad vegrer seg for å ta i et tak), så sitter man igjen med et annet inntrykk. Jeg vil for øvrig nevne at advokater med egen praksis er de høyest lønnede i Norge. Høyere enn overleger ved store sykhus, aksjemeglere, dommere osv.
Gjest Gjest_Jepp_* Skrevet 27. juli 2008 #55 Skrevet 27. juli 2008 Merkelig, men jeg føler at du forteller eventyr her. Det jeg husker fra min tid som hjemmeværende, var at jeg aldri fikk fullført en oppgave fordi det å ha små barn innebærer konstante avbrytelser. Dine barn må være engler. Hadde jeg fått jobbe i fred med husarbeidet da mine var små, skulle jeg også ha klart å få det unna på et par timer - og jeg hadde faktisk snille og rolige barn, ingen hyperaktive rulletønner. Nå er det gjerne også sånn at den forelderen som er minst hjemme har det lettere med ungene, fordi den som går hjemme har en tendens til å bli bakgrunnstøy for dem. Nå har jo jeg bare en familie - så jeg har ikke så mye å sammenligne med, men jeg synes det går overraskende greit ja. Jeg prøver å gjøre mye av husarbeidet før de står opp (og noe etter at de har lagt seg). Men det er også viktig at de hører på meg. Jeg har fått de til å høre på meg, da det er meget viktig for at ting skal fungere. Det er klart at hvis de er veldig trøtte ved leggetid, så kan de oppføre seg som om vettet er helt borte. Å snakke logikk til småbarn er jo heller ikke det letteste he he. Men jeg forsøker hele tiden på at de skal høre når jeg snakker til de med normal stemme og volum. Ikke alltid like greit, men når man er konsekvent så går det seg til. Jeg er i tillegg MEGET tålmodig :-) Det skal ikke være nødvendig å heve stemmen unntatt i spesielle tilfeller. Må man heve stemmen skal det være sjelden, og ikke noen vane. Da vil de ikke høre på deg. Det værste er jo når de er syke, og ingenting går etter planen. Spyr og basjer over alt. Da skal man stå på for å klare å holde det ryddig. Da kommer man lett på etterskudd, og da må man stå på for å ta igjen resten. Hvis barna hadde ofte vært syke slik, så skjønner jeg at folk får problemer - men da burde det nesten vært noen man kunne kontaktet hvis de var langvarig syke som dette. Nå har jeg ikke vært mer enn 2 uker alene med de (men da har jeg vært helt alene, også på kvelden). Ellers er det normalt bare en uke om gangen jeg har de alene. Men det funker greit det jeg gjør..
Gjest Gjestfrid Skrevet 27. juli 2008 #56 Skrevet 27. juli 2008 Jeg har aldri sagt at min fremtidige kone skal være hjemmeværende. Hun bør da ha vanlig 8 timers arbeidsdag og ta seg av størsteparten av husarbeidet når hun kommer hjem. Og før søstrene skrik og skrål begynner å vræle, så vil jeg minne om at alternativet er at JEG tar mesteparten av husarbeidet når jeg kommer hjem fra jobb i TILLEGG til å ta alt "mannfolkarbeidet", så begynn ikke å hyle om at det å ta et par timer husarbeid om dagen er noe som kvalifiserer til fritak fra arbeidslivet. Videre har jeg sagt jeg skal HJELPE TIL med husarbeidet, 30% av kvinnfolkarbeidet + alt mannfolkarbeidet er da sannelig minst 50% innsats i hjemmet. Skal damer kreve noe mer blir det å utnytte mannen, mener nå jeg. Personlig er jeg revnende likegyldig til hvor i verden folk finner seg en partner, men jeg er veldig nysgjerrig på hva kvinnfolk- og mannfolkarbeid er?? Kan du utdype?
Gjest Konservativ mann Skrevet 27. juli 2008 #57 Skrevet 27. juli 2008 Personlig er jeg revnende likegyldig til hvor i verden folk finner seg en partner, men jeg er veldig nysgjerrig på hva kvinnfolk- og mannfolkarbeid er?? Kan du utdype? Det har jeg gjort tidligere i tråden Ellers er det ekstremt trist å se hvordan sosialdemokratiet og femininsmen har ødelagt samfunnet så til de grader at (presumptivt) voksne folk ikke vet hva som faktisk ER mannens arbeidsoppgaver tradisjonelt sett, og kvinnens
mysan Skrevet 27. juli 2008 #58 Skrevet 27. juli 2008 Det er UTROLIG viktig at vi får frem historier som dette! DETTE, jenter, er hva jeg vil sørge for å unngå for enhver pris! Om jeg tar meg en runde med tørr- og våtmopp i leiligheten i ny og ne fordi kona mi er sliten eller fordi jeg tilfeldigvis har mer tid ledig den kvelden enn hun har, er ikke et problem. Men når fordelingen blir skikkelig skjev, slik som her, da vet jeg at jeg ikke hadde greid å holde husfreden ved like (og mitt inntrykk er at det er MANGE menn i min omgangskrets som har det omtrent som i ditt tilfelle, om enn ikke like ekstremt). Det rare er at alle jeg kjenner som har en bekjent som har giftet seg russisk (eller selv har giftet seg med en øst-europeer) har det så voldsomt mye bedre i sine ekteskap enn hva de norske later til å ha. Planen står fast: KOSEJENTE FRA KIEV!!! Men skjevhet andre veien er greit...? Som jeg sier, med erfaring fra å gjøre alt arbeidet selv, så er altså den delen du kaller mannfolkarbeid forsvinnende liten i forhold til hva du har tenkt å bidra med av kvinnfolkarbeidet. Personlig er jeg revnende likegyldig til hvor i verden folk finner seg en partner, men jeg er veldig nysgjerrig på hva kvinnfolk- og mannfolkarbeid er?? Kan du utdype? Du får lese tråden. Konservativ mann er den som har satt standarden for hva som er kvinnfolk- og mannfolkarbeid. Det har jeg gjort tidligere i tråden Ellers er det ekstremt trist å se hvordan sosialdemokratiet og femininsmen har ødelagt samfunnet så til de grader at (presumptivt) voksne folk ikke vet hva som faktisk ER mannens arbeidsoppgaver tradisjonelt sett, og kvinnens Jeg begynner å få øynene opp for at du faktisk er et troll. Men du har vært dyktig i forhold til de vanlige trollene som prøver seg.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #59 Skrevet 28. juli 2008 Er det noe å fnise av da? Hadde det bodd en mann her, skulle han da jamen ha fått bidratt, og det var egentlig bare et svar til han som kalte dette for mannfolkarbeid. For meg er det jo bare arbeid. Når jeg tenker meg om så drev jeg med disse tingene da jeg hadde mann også... rett og slett for å få dem gjort. Neida, jeg skjønner hva du mener. Men da du sa at det ikke var en mann hos deg, så kom jeg til å lure på hva du definerer sønnen din som. Ikke en mann, men... Hva da? Jente? Syntes bare det var litt morsomt, og vet det ikke var sånn ment.
Gjest Gjestfrid Skrevet 28. juli 2008 #60 Skrevet 28. juli 2008 Det har jeg gjort tidligere i tråden Ellers er det ekstremt trist å se hvordan sosialdemokratiet og femininsmen har ødelagt samfunnet så til de grader at (presumptivt) voksne folk ikke vet hva som faktisk ER mannens arbeidsoppgaver tradisjonelt sett, og kvinnens Kan du gjenta disse såkalte "mannfolkarbeidene" og "kvinnfolkarbeidene"? Jeg er nemlig ikke sikker på om jeg har oppfattet riktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå