Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Hjemmeværende husmor
Skrevet
Hvilken syk premie var det mannen din vant? Trøstepremie? :ler: . Nevnte jeg at jeg også vil ta med meg en fremragende sans for humor inn i ekteskapet? :gjeiper:

Fremragende sans for humor? Den må lide under varmen i området rundt hovedstaden i såfall, fordi den virker SYK!

Og "for the record": jeg er ingen trøstepremie.

Min mann valgte meg, jeg var den han ville ha, og han fikk meg til å ville ha ham også.

Videoannonse
Annonse
Gjest liten observasjon
Skrevet

Pussig hvordan `konservativ mann` moderer seg selv etter hvert som argumentene treffer ham, og deretter bruker noe av den samme argumentasjonen som han selv har fornektet hele veien.

Betyr det at han lærer?

Gjest Gjest
Skrevet
Pussig hvordan `konservativ mann` moderer seg selv etter hvert som argumentene treffer ham, og deretter bruker noe av den samme argumentasjonen som han selv har fornektet hele veien.

Betyr det at han lærer?

Den samme tanken har streifet meg. La oss håpe, for alle kvinners del, at han lærer. :skravle:

Gjest Gjest_Kort innpå_*
Skrevet
Nå gjør jo kvinner mer enn 50% av husarbeidet i de fleste samliv uansett. Videre så jobber faktisk kvinner (særlig mødre) noe mindre enn det menn gjør, slik at de totalt sett har 5-6 timer MER fritid enn mannen. Jeg synes dermed ikke det er noe radikalt ved mine holdninger.

Du er klar over at i den undersøkelsen du viser til, var pass og stell av barn holdt utenfor?

Og siden kvinner generelt sett er de som tar størsteparten av stell og pass av barn, i alle fall i løpet av de første 3 årene, blir dette en feil konklusjon!

For pass og stell av barn tar mye mer enn 5-6 timer i uken.

Gjest Konservativ Mann
Skrevet
Så dersom DU ser at hun jobber mer enn deg skal du trå til?

Hva med alt arbeidet du ikke ser at hun gjør? Skal det telles med, eller er det ikke med i regnestykket fordi du ikke SER med egne øyne at hun gjør mer enn du mener?

Enten så er hun ferdig med dagens gjøremål omtrent samtidig med meg, eller så er hun det faktisk ikke. Hvis hun jobber i skjul, inkognito, så må hun enten si i fra at hun ønsker avlasting eller forvente at jeg skal være synsk. Det går jo ikke.

Ser du ikke at alt du skriver går på DEG og hva din kone skal tilføre deg og deres familie?

....har du noen gang lest kontaktannonsene til norske jenter? Det vanlige er at de legger ut en liste lang som flere mil over krav og vilkår som mannen skal oppfylle for å få lov til å bli vurdert som kjæresteemne. Da må vel jeg også kunne ytre noe om hva JEG kunne tenkt meg også. Eller går dette bare én vei?

Du sier også at du skal bidra med utover hjelp dersom det viser seg at hun gjør mer enn DU forventer/krever at hun skal gjøre!

Nei, det holder at hennes arbeidsdag er lenger enn min; da trår jeg til, vet du.

Og det å være hjemmeværende med barn kan i mange tilfeller være heldagsjobb. At du hevder med motsatte viser at du ikke har noen som helst innsikt i hva som kreves for å drive en husholdning med barn.

.....men nå elsker jo jeg barn og vil bruke MASSE tid med dem, så da blir det ikke fullt så skjevt som du antyder allikevel? Som sagt er jeg villig til å tilpasse min arbeidsinnsats etter behovet og kvinnens innsats. Så lenge hun jobber og står på (og ikke dumper en uforholdsmessig stor del av husarbeidet over på meg), så skal vi nok (som voksne mennesker) alltids klare å finne en felles ordning. Jeg vil bare ikke ha en av disse urbane utelivsdronningene som er livredde for å bli slitne eller brekke negler og derfor ikke gjør noen ting i huset.

Og da spesielt hvis man har barn med spesielle behov (som veldig mange barn har!)

Jeg jeg har en "arbeidsuke på 60-70 timer hver eneste uke året igjennom, uten ferie, til tross for at jeg er hjemmeværende.

Det er 20-30 timer mer pr uke enn mannen min, selv om han har en fulltidsstilling. Det vil si at han måtte bidra med 2 timer hver dag, 10-15 timer pr uke, for at vi skulle ha lik fritid.

Da er sikkert mannen din kjempefornøyd! Selv synes jeg du virker veldig sinna. Kan jo være greit hvis det fører til heftig "sinna-sex", men hvis det bare er krakilske tendenser blir det jo fort litt kjedelig i heimen.

Gjest Konservativ Mann
Skrevet

Betyr det at han lærer?

Det har blitt antatt at jeg er urimelig, men så viser dette seg å ikke stemme.

Jeg mener fortsatt at en 70/30 fordeling pluss mannfolkarbeid er ganske så likt; men tar forbehold om at jeg vil moderere dette dersom jeg tar feil.

Ser man på menn vs. kvinner i et samfunnsmessig perspektiv må man huske at det er mannens oppgave å forsvare kvinner, redde kvinner i nød samt avtjene militærtjeneste (og dermed risikkere å dø, selv om dette neppe er en nærliggende trussel i dag). At kvinners lodd er å gjøre noe mer arbeid i huset må da ses på bakgrunn av dette også.

Gjest Konservativ Mann
Skrevet
Du er klar over at i den undersøkelsen du viser til, var pass og stell av barn holdt utenfor?

Og siden kvinner generelt sett er de som tar størsteparten av stell og pass av barn, i alle fall i løpet av de første 3 årene, blir dette en feil konklusjon!

For pass og stell av barn tar mye mer enn 5-6 timer i uken.

Ikke faen om min fremtidige kone skal få bruke vesentlig mer tid med barna enn meg! Barnepass er en ressurs som skal deles. Jeg vil bruke masse tid med barna, og i perioden rett etter fødsel så har hun jo permisjon, så da skal jeg i hvert fall få masse tid med dem på kvelden når jeg kommer hjem fra jobb/trening.

Skrevet
Det finnes tydligvis håp.....i Rogaland :)

Har Lille Blåklokke noen venninner som bor i/ønsker å forflytte seg til Østlandet? :klemmer:

De fleste kunne flyttet for den rette mannen.

Lurer på om du var i Stavanger på glad mat festivalen nå? Var ei venninde som traff på en som pratet alt for mye om dette med likestilling i hjemmet og at kvinnene i Norge var blitt så late ol. Hørtes veldig ut som om det kunne ha vert deg :fnise:

Gjest "Sinna" hjemmeværende
Skrevet
Da er sikkert mannen din kjempefornøyd! Selv synes jeg du virker veldig sinna. Kan jo være greit hvis det fører til heftig "sinna-sex", men hvis det bare er krakilske tendenser blir det jo fort litt kjedelig i heimen.

Så du synes jeg virker sinna? Da er det vel fordi du får fram den siden i meg da, for ellers er jeg kjent for å være irriterende blid, positiv og optimistisk.

Og ikke for at du har noe med det, men på 20 år har mannen og jeg aldri vært uvenner eller kranglet, så det blir lite med "sinna-sex" her i huset.

Men til gjengjeld har vi veldig ofte leken sex, en kajppis, eller "jeg-vil-være-så- nær-deg-som-jeg-kan-komme-elskov ". Men det er kanskje for kjedelig og for lite heftig for deg?

Og bare for å ha sagt det, slike herskertendenser som du prøver deg på her, og i forrige innlegg (der du lurte på om jeg var en trøstepremie for mannen min) fungerer ikke på meg.

Gjest Gjest
Skrevet
....har du noen gang lest kontaktannonsene til norske jenter? Det vanlige er at de legger ut en liste lang som flere mil over krav og vilkår som mannen skal oppfylle for å få lov til å bli vurdert som kjæresteemne. Da må vel jeg også kunne ytre noe om hva JEG kunne tenkt meg også. Eller går dette bare én vei?

Men er det du skriver her på KG ment som en kontaktannonsetekst? I så fall blir det nok få brev på deg.

Når man først skriver og publiserer en kontaktannonse, så er det en selvfølgelighet at man ytrer noen ønsker og preferanser når det gjelder hva man er ute etter. Det er ikke bare kvinner som gjør det!

Eksempler: Leter man etter en som ikke ønsker seg barn, så vil man helst ikke ha svar fra en som ønsker seg barn. Leter man etter en som tjener over 1 000 000,- i året, så vil man helst ikke ha svar fra en som tjener 10 000,- i året. Leter man etter en som liker fiske og friluftsliv, så vil man helst ikke ha svar fra en som bare ligger i sofaen og spiser potetgull dagen lang. Leter man etter en som har blå øyne, så vil man helst ikke ha svar fra en med brune øyne. Og så videre. Da er det like greit å klargjøre veldig viktige ting (subjektivt sett, selvsagt) på forhånd.

Jeg ser ikke hvor "Hjemmeværende husmor" virker sinna og/eller krakilsk. Det er klart man kan bli provosert av å lese det du skriver, men jeg synes du er den her i tråden som har vært mest "krakilsk" - og du har desidert vært den som har brukt mest ufyselige ord og fæle karakteristikker av andre mennesker. I mange av dine innlegg er jeg enig i mye av det du skriver, men så har du en sterk tendens til å være så fordømmende og komme med diverse absurde utsagn, at de fleste automatisk ikke klarer å være utelukkende positiv i sin respons til deg.

Gjest Gjest_Kort innpå_*
Skrevet
Ikke faen om min fremtidige kone skal få bruke vesentlig mer tid med barna enn meg! Barnepass er en ressurs som skal deles. Jeg vil bruke masse tid med barna, og i perioden rett etter fødsel så har hun jo permisjon, så da skal jeg i hvert fall få masse tid med dem på kvelden når jeg kommer hjem fra jobb/trening.

Men hvis dette er din tankegang må du da avlaste din kone med husarbeidet, slik at dere får like mye tid sammen med barna...

Eller skal hun gjøre alt husarbeidet mens du tilbringer all din ledige tid sammen med barna?

Gjest Konservativ Mann
Skrevet
De fleste kunne flyttet for den rette mannen.

:bryllup:

Lurer på om du var i Stavanger på glad mat festivalen nå? Var ei venninde som traff på en som pratet alt for mye om dette med likestilling i hjemmet og at kvinnene i Norge var blitt så late ol. Hørtes veldig ut som om det kunne ha vert deg :fnise:

Har nok ikke det, gitt. Jeg rotet med en veldig søt og hyggelig jente fra Stavanger på en konsert en gang, men det var heavy metal og ikke "glad mat" :)

Det er nok mange av oss, ser du.

Gjest Konservativ Mann
Skrevet
Så du synes jeg virker sinna? Da er det vel fordi du får fram den siden i meg da,

Jeg kan ha den effekten på kvinner :sur:

Og ikke for at du har noe med det, men på 20 år har mannen og jeg aldri vært uvenner eller kranglet, så det blir lite med "sinna-sex" her i huset.

Men til gjengjeld har vi veldig ofte leken sex, en kajppis, eller "jeg-vil-være-så- nær-deg-som-jeg-kan-komme-elskov ". Men det er kanskje for kjedelig og for lite heftig for deg?

Nei, det høres deilig ut, det. Digg med sinna-sex også, da :sjenert:

Og bare for å ha sagt det, slike herskertendenser som du prøver deg på her, og i forrige innlegg (der du lurte på om jeg var en trøstepremie for mannen min) fungerer ikke på meg.

.....så da blir det (endelig) sinna-sex på mannen din som følge av at jeg provoserer deg? :)

Gjest Konservativ Mann
Skrevet
Men er det du skriver her på KG ment som en kontaktannonsetekst? I så fall blir det nok få brev på deg.

Responsen lar vente på seg, ja :)

Poenget er at vi menn må da også få lov til å ha ønskelister?

Eksempler: Leter man etter en som ikke ønsker seg barn, så vil man helst ikke ha svar fra en som ønsker seg barn. Leter man etter en som tjener over 1 000 000,- i året, så vil man helst ikke ha svar fra en som tjener 10 000,- i året. Leter man etter en som liker fiske og friluftsliv, så vil man helst ikke ha svar fra en som bare ligger i sofaen og spiser potetgull dagen lang. Leter man etter en som har blå øyne, så vil man helst ikke ha svar fra en med brune øyne. Og så videre. Da er det like greit å klargjøre veldig viktige ting (subjektivt sett, selvsagt) på forhånd.

....og i denne tråden diskuterer vi hvor vanskelig det er å finne noen som oppfyller ønskene til en del av oss tradisjonelle og konservative menn.

Jeg ser ikke hvor "Hjemmeværende husmor" virker sinna og/eller krakilsk. Det er klart man kan bli provosert av å lese det du skriver, men jeg synes du er den her i tråden som har vært mest "krakilsk" - og du har desidert vært den som har brukt mest ufyselige ord og fæle karakteristikker av andre mennesker. I mange av dine innlegg er jeg enig i mye av det du skriver, men så har du en sterk tendens til å være så fordømmende og komme med diverse absurde utsagn, at de fleste automatisk ikke klarer å være utelukkende positiv i sin respons til deg.

Nå er det en del andre gjester som også har skrevet i mine tråder, og de krakilske utbruddene har gjerne kommet fra den kanten. Jeg er imidlertid kjent for å ha klare meninger og det danner gjerne grunnlaget for en bedre debatt også.

Gjest Konservativ Mann
Skrevet
Men hvis dette er din tankegang må du da avlaste din kone med husarbeidet, slik at dere får like mye tid sammen med barna...

Eller skal hun gjøre alt husarbeidet mens du tilbringer all din ledige tid sammen med barna?

Det siste hadde jo vært flott :sjenert:

....dersom hun har vært hjemme med barna i en permisjonsperiode kan det jo være vel så greit å få avlasting fra barn som avlasting fra husarbeid, men jeg forstår at jeg må bidra på begge fronter. Jeg tror imidlertid jeg er mye flinkere med barn enn med gulvmoppen (selv om JIFs tørr- og våtmopp har revolusjonært mitt forhold til gulvvask).

Gjest Hjemmeværende husmor
Skrevet
Jeg kan ha den effekten på kvinner :sur:

Nei, det høres deilig ut, det. Digg med sinna-sex også, da :sjenert:

.....så da blir det (endelig) sinna-sex på mannen din som følge av at jeg provoserer deg? :)

Tror nok ikke det nei.... :ler:

Som jeg sa, slike herskerteknikker som du prøver på fungerer ikke på meg, jeg blir ikke sint av slikt.

Skrevet (endret)
Jeg vokste opp med en mor som tok seg av alt av matinnkjøp, matlaging, vasking, stryking av klær osv., ja. Tror fatter`n prøvde å bruke vaskemaskinen en gang for 10 år siden (da var han 50), men fikk ikke dreis på det. Han hadde imidlertid høy inntekt, slik at min mor kunne tilpasse sin arbeidssituasjon utenfor hjemmet til familiens behov.

Det er fordi listen din er høyst subjektiv og full av forbehold. Vet f.eks. at fatter`n felte over 20 trær på hyttetomta vår og det var ikke ett i året, for å si det slik.

Kan du gjøre et lett regnestykke i hodet ditt og finne ut sånn ca hvor mange timer i løpet av livet hans sammen med din mor disse 20 trærne tok? Sånn i forhold til alt hun har gjort hver eneste dag i samme tidsperiode?

Jeg påpeker kun et elementært faktum: vi har ikke beveget oss lenger vekk fra naturen enn at menn vil beskytte sine kvinner og nekte andre menn å tafse på dem.

Playboyer gliser selvtilfreds og føler seg som menn når de nedlegger damer, men de vet at jeg i løpet av 3 sekunder kan omorganisere ansiktet deres i en slik grad at de aldri får noensinne får en kvinne igjen, slik kjemper vi menn om rangorden innad i "flokken" lik hannulver i en ulveflokk.

Jeg satt her og tenkte: Herremin, med den mentaliteten og tankegangen håper jeg virkelig aldri han får en sønn... og så slo det meg, - jeg håper virkelig aldri du får en datter heller. Ikke for å være slem mot deg, men fordi du vil videreføre disse steinaldertendensene dine til ungene dine, som i sin tur også skal bli voksne en dag....

Ser man på menn vs. kvinner i et samfunnsmessig perspektiv må man huske at det er mannens oppgave å forsvare kvinner, redde kvinner i nød samt avtjene militærtjeneste (og dermed risikkere å dø, selv om dette neppe er en nærliggende trussel i dag). At kvinners lodd er å gjøre noe mer arbeid i huset må da ses på bakgrunn av dette også.

Hva skal vi forsvares mot og reddes fra? Og hvor mye tid har du tenkt å bruke til å forsvare og redde din kvinne, sånn i timer?

Du får det til å høres ut som om det å ta seg av barn er å leke med dem og lese for dem. Det er bare bonusen det, vennen. Barn er arbeid og forpliktelser, snørr og tårer, lekser, foreldremøter, konferansetimer, fritidssysler,klippekort på legevakta.. og ikke bare det; de skal oppdras og læres opp til å bli levedyktige og gode samfunnsborgere.

Dessuten legger små barn seg veldig tidlig, så hvis du skal få masse tid med dem må du forte deg hjem fra jobb. Trening får du nok vente med til de har lagt seg.

----

Sukk... norske kvinner ønsker seg nok heller en sånn som Lars Statsviter.... Hvor var Lars da jeg var ute på jakt? :sur:

Endret av mysan
Gjest Gjest
Skrevet
Sukk... norske kvinner ønsker seg nok heller en sånn som Lars Statsviter....

Nettopp! Jeg tror Larsemann er nokså lik min kjære, takk og pris. :rødme:

Gjest Gjest_Pip_*
Skrevet
Poenget er at vi menn må da også få lov til å ha ønskelister?

....og i denne tråden diskuterer vi hvor vanskelig det er å finne noen som oppfyller ønskene til en del av oss tradisjonelle og konservative menn.

Hvem er det som har sagt at du ikke får ha ønskelister? Det har vi jo alle. Men jeg starter ikke en sjusiders lang tråd som handler om min ønskeliste for det? Gå ut i verden og let!

Du er jo egentlig jevnstilt med de damene som klager over at de ikke finner noen, på grunn av urealistiske forventninger. For ja, det er urealistisk å forvente at en dame skal være som du beskriver.

I denne tråden diskuterer du hvor vanskelig det er å finne noen som oppfyller ønskene til noen menn (og deg). Men, som det ble sagt tidligere her i tråden, finnes det nok også dem som kan gi deg denne "kjærligheten" også. Og er det ikke da på tide å bare slå seg til ro med at du i alle fall ikke finner drømmedama her inne? Om enn så merkelig det høres ut at eneste krav til drømmedame er underdanig. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes da tusenvis av kvinner som er hjemmeværende og/eller tar seg av de tradisjonelle oppgavene i husholdningen idag, fordi mannen ikke gidder. Norge er ikke så likestilt som man liker å tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...