Gå til innhold

Lillemor og pondus

pondusa

Anbefalte innlegg

Takk for hilsen Veronal.

Jo snuppa har hatt umåtelig med energi i dag og vært feberfri, så i morgen er det duket for stort 2-års kalas.

Hun har hjulpet meg å bake sjokoladekake og ostekake i dag.

Sambo sto også opp med henne i morges, og da jeg omsider kom tuslende ned i 10-tiden, sto lillemor og pappan på kjøkkenet å stekte kjøttkaker. :)

Så til middag har vi hatt nydelige hjemmelagde kjøttkaker. Nam!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GRATULERER SÅ MYE MED 2 ÅRS DAGEN, KJÆRE LILLE PRINSESSEN MIN! :hjerte:

Tenk det er 2 år siden du lå naken og veldig fersk på brystet mitt, tittet opp med dine klare øyne som sa: Mamma, pass på meg! Dette var jammen skummelt. :grinele:

Så lar jeg lillemor selv fortelle hvordan resten av dagen har gått:

Jeg har hatt en kjempefin dag! Hos mamma & pappa har jeg fått en lekker, rosa dukkeseng til babydukken min. Det eneste som manglet var kanskje pute og teppe.

Pappa lagde favorittmiddagen min, kjøttdeig m/mais og spaghetti, og gjett om jeg kosa meg!

Kl 17 kom tante og søskenbarn og jeg fikk en fin rosa ponny i gave. Rett etter kom bestemor, bestefar og onkel TK, (tante I lå hjemme og var syk) og hos dem fikk jeg en rød TREHJULSSYKKEL!!!! Jeg klarte å trå på pedalene med en gang. Fikk også en bok om Ludde.

Hos oldemor fikk jeg en tøff treningsdress.

Vi koste oss med sjokoladekake, ostekake og påsmurt loff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 uker :o

Nå begynner fosteret å bli stort og sterkt nok til å sparke så hardt at du kan kjenne det. Noen kjenner spark allerede, andre må belage seg på å vente en liten stund. Som regel kjenner flergangsgravide spark tidligere, fordi de vet hva de skal kjenne etter. Denne uken utvikles særegne finger- og tåavtrykk! Fosteret er ca. 13,5 cm langt fra isse til sete, 18 cm i full lengde, og veier omtrent 220 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle om en litt snål hendelse i går kveld. Hadde nettopp lagt meg, og da pleier jeg å stryke litt på magen for å se om jeg kanskje får et lite god natt spark tilbake. (har ikke kjent noe tydelig utvendig spark hittil)

Så jeg la da der og trykket lett på magen, litt under navlen for der skulle beina være i følge ul`en.

Brått kom det et solid spark som traff meg midt i hånden!! :ler:

Var som at babyen sa: Hei mamma! Ser du ikke at klokka er nesten 24, jeg vil sove!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en 2-åring i huset! :blomst:

Høres ut som hun hadde en fin dag :wink:

Tenk at du snart er halvveis! :o

Kos med liv og sparking i magen :hjerter2:

Klem fra Murmel! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg straks gå inn på Widerøe og bestille meg flybilletter til Bodø-tur!!!

Men jeg har desverre ikke overnatting den helga jeg hadde tenkt, så det blir dagstur lørdag 26.februar.

Tar morgenflyet oppover og hjem igjen i 21-tiden. Tenker jeg får shoppet litt da.

Og så får jeg forhåpentligvis treffe et par venninner også. En av dem har termin den dagen, så jeg er spent på om det blir barselbesøk på meg....

Nå må jeg kanskje finne frem en liten huskeliste over de tingene jeg gjerne skulle ha gjort mens jeg er der. :ler:

Takk for hilsen Murmel. Ja vi nærmer oss halvveis, og nå kommer den beste tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

heisann sveisann!

driver du å plager lillebeibien om natta du?

Fysjom...

:ler:

Jasså Bodøtur?

Du får det vel travelt da? Eller rekker vi å si hei i det minste? Du ser selv :)

Ha en fortreffelig helg!

kosemose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig være ferdig på jobb 13.30 i dag, men pga lite unger fikk jeg avsp fra kl 12. Kom hjem til tomt, men nyvasket hus. Sambo hadde levert lillemor til dagmammaen og vasket stue, kjøkken og gang. Siden jeg hadde alene tid frem til ca kl 14, heiv jeg meg rundt og vasket bad/lilledo, begge soverommene + datarommet. Ristet matter og skiftet på sengene. Vel ferdig ca i 13-tiden, la jeg meg på sofaen og sovnet.....

Ble vekket av en munter stemme 1 time senere, som sa: Mamma, sjå pakke!!!!

Der sto lillemor og sambo midt på gulvet med en pakke til meg og blomster. Han hadde tatt søndagen på forskudd og vært å kjøpt meg en tulipanvase (hadeland glassverk) og en bukett tulipaner. Søte sambo. :hjerter:

Vi slappet litt av på sofaen før vi laget marinert kylling med ris, salat og potetsalat til middag. Nam nam..

Nå sover lillemor søtt i senga si og sambo er dratt på byen sammen med et par kompiser. Skal bare sløve i kveld jeg da, godt med litt alenetid en gang i mellom.

Takk for hilsen Arkatus og Madley.

Jo bursdagen var topp den.

Mulig bodøturen blir forlenget, men det avhenger av at jeg får ordnet overnatting da. Vil gjerne hilse på dersom jeg får tid!!!

18+4, foreløbig. Tror ikke ul`en på mandag vil gi noen store sprik.

Har de siste dagene kjent minst 1 skikkelig spark hver dag. Kjempekoselig tid som ligger fremfor meg nå.

Magen er bare behagelig stor, babyen sparker mer og mer, dens personlighet blir tydeligere og tydeligere, og ikke minst: Vi går mot lysere tider og vår!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Snill sambo du har da...

Tvile på at æ får blomster eller nå sånt. E stort sett æ som kjøpe til han. :(

Vel, han kommer da heim inatt.. Glede mæ t å se han igjen!! Vært så tomt i huset etter at han for t oslo. Får kos dæ me sambo, lillepia å bebbisen..

Kos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sessa!

Jo ul i går gikk kjempefint! Vi hadde time kl 9.00, og siden vi var litt trege opp av sengen, fikk lillemor fridag og lov til å være med. Hun syntes det var veldig spennende med en mamma som lå på benken mens doktoren klemte på "lillebeibien". :ler:

Legen hadde med en student, så han gjorde ting nokså møysommelig og grundig. Livmoren er kommet godt opp til navlen, og morkaka lå i dypt seteleie. Det trengte ikke å bety noe siden morkaka ofte flytter seg litt oppover når livmora vokser, men for sikkerhets skyld satte han oss opp på ul i uke 30 ca. Så vi får en liten kikk til vi. :sjarmor:

Målet på hodet var denne gangen 45 mm, noe som tilsvarte 18+4 uker. Dvs at terminen ble flyttet fra 14.juli til 16.juli. Ikke noe sprang å snakke av.

Lårbenet var 27 mm, og magediameter var 45 mm. For studenten sin skyld regnet han ut mageomkrets til 144 mm, noe som tilsvarer at babyen var 14 cm i livvidde! :ler:

Ellers var alle indre organer i orden, og hjertefrekvensen lå på 156 s/min. Nå var babyen våken og aktiv, men der og da slo det meg: Det er ingen gutt, det er ei jente...

Vi ville ikke vite kjønn, så det brydde han seg ikke om å se etter.

Ellers gjorde han ingen ting, ikke BT, ikke urin, ikke SF-mål (det har jeg ikke fått enda).

Satte meg opp til time hos jordmor om 4 uker, det vil si 14.mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Gratulerer med overstått dag til store prinsessen din.

11 mars er en merkedag på flere måter for meg også:

11 mars 2003 testet jeg positivt med Andreas.

Niesen min blir 10 år 11 mars.

11 mars har gamle kollegaen min bursdag.

Og så du...

Lett å huske da... :wink:

Greit med en ekstra kikk i uke 30 da. :sjarmor:

Blir spennde å se om magefølelsen din stemmer...

Jeg vil vite kjønn ved en evt ny ultralyd dersom jeg blir gravid en gang til - klarer IKKE vente... :oops:

Ha en koselig tur til Bodø. :klem:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mayamor! Koselig at du stakk innom!

Blir nok ingen tur til Bodø. Litt knabert med penger denne mnd, pluss at jeg ikke fikk overnatting. Ser heller ut til at jeg får vinterferie uka neste uke alene. Skal prøve å få sambo til å reise hjem og da ta med seg lillemor. Jeg skal jobbe hele uka, så da kan jo de to ta seg en liten pappa og datter ferie alene.

Sambo måtte reise en liten tur på jobb i dag. Måtte være med båten til lørdag muligens. Han har jo 14 dager igjen av frituren, men var ikke så farlig når det bare var for et par dager.

Jeg og lillemor var på besøk i bhg hennes i dag. Først var vi ute og lekte, så gikk vi inn en tur. Der fikk hun være med på samlingsstund og så fikk hun spise sammen med ungene. Hun glemte nesten av at jeg var der. Da vi skulle dra, ville hun nesten ikke være med hjem.... :ler:

Skal nok bli null problem å forlate henne der når hun begynner. Og som ped.leder i bhg selv vet jeg hvordan det er med evt skriking og avskjed. det er glemt så snart foreldrene er ute av syne. Så jeg har ingen betekeligheter med å forlate henne der, og det smitter nok over på lillemor og gjør at hun gleder seg til å begynne!

19 uker

Vekt: 250 g

CRL: 15 cm

Full lengde: 21,5 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 17 uker gammelt. Et fettlag begynner så smått å legges under huden. Det vil hjelpe barnet å opprettholde riktig kroppstemperatur etter fødselen. Lanugohårene dekker nesten hele kroppen nå.

Hos jenter dannes eggceller til den store gullmedaljen under svangerskapet, og er på ett tidspunkt i millionklassen. I motsetning til guttene, fødes jenter med alle kjønnsceller de noen gang vil ha. Innen fødselen vil antallet eggceller minke dramatisk.

Hos gutter dannes testiklene i bukhulen (det samme gjelder jentenes eggstokker), og vil først synke ned i pungen nærmere fødselen. Hos enkelte guttebarn skjer ikke dette før etter at de er født, men så å si alle guttebarn har testiklene i pungen innen ettårsdagen.

TIL MOR

En dansende kropp – en deilig vugge!

Kan du tenke deg hvordan det er å bli båret rundt hele dagen? Det er jo faktisk slik passasjeren din har det! Alle bevegelser du gjør merkes. Ikke rart at nyfødte elsker å bli båret rundt, men fortsatt kan vi høre at barn skjemmes bort ved dette!

Har du forresten noen gang tenkt over hva slags bevegelser som er typiske for deg? Er du en med brå og raske bevegelser, eller tilhører du dem som er litt langsommere og mykere i sin rytme? Tenk at barnet nå lærer om verden gjennom dine bevegelser. Danser du vals eller danser du med hopp og sprett, oppleves dette nokså forskjellig. Som du skjønner kan det "storme" på det lille verdenshavet også. Dans kan forresten være en fantastisk flott måte å holde seg i form på.

Både følelsesmessig og fysisk vil du ha stor glede av regelmessig mosjon. Ved å bedre utholdenheten, smidigheten og styrken, vil dette hjelpe deg til å klare den ekstra belastningen kroppen blir utsatt for under svangerskap og fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forrige var hentet fra babyverden.no.

Dette er klippet fra barnimagen, litt variasjon på vekt og lengde.

Mors uke 20, fosterets uke 18:

Kynnere er livmormuskelens trening på å trekke seg sammen. (de er allerede begynt å komme, men ikke ubehagelige dog)

Babyen din veier nå 280 gram og er 22,5 centimeter lang. Livmoren trener nå på å trekke seg sammen. De færreste som er gravide for første gang merker det ennå, men er du flergangsfødende kan de hende at du kjenner det. (har kjent det i flere uker jeg.)

Mot termin kan noen synes det er ubehagelig med kynnere fordi det gjør litt vondt. Det er særlig mot kvelden når man er sliten at man kjenner kynnerne, som denne øvelsen til livmoren heter. Det den gjør er å begynne å trene seg i god tid før fødselen slik at den er i topp form.

Finnes det svangerskapskurs i nærheten enten på fødestedet eller den helsestasjonen du sogner til, kan det være en nyttig investering. Da treffer du andre i samme situasjon og dere kan utveksle erfaring og lære mer om resten av svangerskapet og fødselen. Snakk med den jordmoren du går til, hun har oversikten der.

Det er kommet noe ganske nytt flere steder som heter 30 ukers kurs hvor folk samles noen timer hos jordmoren sammen. Det vil være gravide som har termin omtrent samtidig og som antagelig skal være i barselgruppe sammen etterpå.

(dette har vi her i byen)

Barselgruppe kan være et ypperlig tiltak fordi man da er en gjeng mødre og barn som har det ganske så likt og som ikke blir lei av å høre om amming, babybleier og nattevåk. Det er helsesøstrene som starter disse gruppene, men etter hvert er det gruppene som driver seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for koselig hilsen i dagboka mi! :klem:

Ingen tvil om at miljøstua er det beste alternativet, men den er vel ofte opptatt :wink:

Snart er du halvveis! :tommelsmil:

Ønsker deg ei flott helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen Veronal, Murmel og Pia!!

Har vært på jobb hele uka, og har enda 2 dager igjen før det er helg. Uvant å jobbe full uke når jeg egentlig bare har man og fred som jobbdager.

Lillemor og pappan har kost seg hjemme, og i går da jeg kom hjem var lillemor nyklippet og fin. Pappan hadde hatt henne med til frisøren, og hun hadde sittet som en engel i stolen helt alene!

Onsdag neste uke har lillemor sin første dag i barnehage! Det blir spennende, hun skal gå man, ons, fre i første omgang. Så får vi se om vi søker henne opp i full stilling etterhvert. Må bare få litt bedre råd først...

I morgen er jeg 20+0 og halvveis! Masse spark hver dag. Kjempedeilig!

Ny jordmortime 14.mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...