Gå til innhold

Aspartam i nesten all sukkerfri drikke!


Hal

Anbefalte innlegg

Bare lurer sånn av nysgjerrighet: er det noen her inne på KG som selv har, eller kjenner noen som har, beviselig blitt syke eller fått mer eller mindre alvorlige bivirkninger av disse stoffene som det diskuteres her?

En ting er alle disse rapportene som det klippes og limes fra år etter år etter år etter år hver gang dette temaet kommer på banen, men kunne vært interessant å høre om hvordan dette utarter seg i "virkeligheten" dersom noen har erfaring med det?

Hvis jeg kjapt skal snakke om egen erfaring så har vel jeg hatt det man mildt sagt kan kalle et OVERFORBRUK av light- og sukkerfrie produkter: Hver eneste dag i ihvertfall 15 år har jeg fått i meg 3-4 pakker sukkerfri tyggis, flere esker pastiller, 2-3 liter light-brus, og 6-700 (ja, faktisk!!) suketter. Joda, jeg er anorektiker og svært undervektig det meste av tiden og bejubler selvfølgelig alt som heter 0%, light, lowfat, sukkerfri osv :jepp: . Men uansett, jeg lever nå ennå og har ikke merket noe spesielt, annet enn litt "metallfølelse" i tenna når jeg har tygget sukkerfritt i mange timer i strekk. Dog påstår noen at jeg lyser i mørket... :ler:

Endret av NullHull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare lurer sånn av nysgjerrighet: er det noen her inne på KG som selv har, eller kjenner noen som har, beviselig blitt syke eller fått mer eller mindre alvorlige bivirkninger av disse stoffene som det diskuteres her?

Jeg vet bare at dersom jeg får i meg aspartam (eller MSG i større mengder) får jeg ganske akutt synsforstyrrelser og migrene. Og nei, dette er ikke en slags "åh gud jeg fikk i meg aspartam nå blir jeg dårlig"-greie som framprovoserer anfall fordi jeg TROR jeg skal bli syk, jeg får faktisk migrene selv om jeg på det tidspunktet ikke er klar over at noe jeg spiste inneholdt kunstig søtning (for eksempel på jobb, hvis noen har bakt kake og vært så "lure" at de har hatt noe kunstige greier i den i stedet for sukker)

Jeg har vært til utredning hos nevrolog for min migrene, og i følge ham er det en kjent sak at aspartam kan forårsake synsforstyrrelser og migrene - blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer sånn av nysgjerrighet: er det noen her inne på KG som selv har, eller kjenner noen som har, beviselig blitt syke eller fått mer eller mindre alvorlige bivirkninger av disse stoffene som det diskuteres her?

En ting er alle disse rapportene som det klippes og limes fra år etter år etter år etter år hver gang dette temaet kommer på banen, men kunne vært interessant å høre om hvordan dette utarter seg i "virkeligheten" dersom noen har erfaring med det?

Hvis jeg kjapt skal snakke om egen erfaring så har vel jeg hatt det man mildt sagt kan kalle et OVERFORBRUK av light- og sukkerfrie produkter: Hver eneste dag i ihvertfall 15 år har jeg fått i meg 3-4 pakker sukkerfri tyggis, flere esker pastiller, 2-3 liter light-brus, og 6-700 (ja, faktisk!!) suketter. Joda, jeg er anorektiker og svært undervektig det meste av tiden og bejubler selvfølgelig alt som heter 0%, light, lowfat, sukkerfri osv :jepp: . Men uansett, jeg lever nå ennå og har ikke merket noe spesielt, annet enn litt "metallfølelse" i tenna når jeg har tygget sukkerfritt i mange timer i strekk. Dog påstår noen at jeg lyser i mørket... :ler:

Men dette er ditt valg! Skadevirkningene kommer ikke fra dag en, men kanskje du blir veldig syk av det en dag. Trenger ikke bli det, men kan bli det! MS er en jævli sykdom, som jeg ikke unner noen å få.

Det får bli opp til hver enkelt å tro på dette.

Du kan jo informere oss hvordan det går med helsa di om 15 år?

Men blir jo vanskelig å skille om sykdommene dine vil være grunnet aspartam eller mangel på næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er ditt valg!

Selvfølgelig er det det, har ikke påstått annet heller jeg. ;)

Skadevirkningene kommer ikke fra dag en, men kanskje du blir veldig syk av det en dag. Trenger ikke bli det, men kan bli det!

Nemlig, og det var derfor jeg bare lurte på om noen kanskje har erfart konkrete skadevirkninger selv.

Det får bli opp til hver enkelt å tro på dette.

Du kan jo informere oss hvordan det går med helsa di om 15 år?

Men blir jo vanskelig å skille om sykdommene dine vil være grunnet aspartam eller mangel på næring.

Nettopp derfor jeg ikke ser på meg selv som en egnet "prøvekanin" og derfor jeg altså var nysgjerrig på andres erfaringer!!

Du misforstår nok innlegget mitt noe, og tar det kanskje som et "jeg nekter å tro at kunstige stoffer er skadelig, og alle skrevne rapporter er bare tøv!!"-innlegg :)

Dette har jeg ikke kunnskap nok til å ta noen stilling til eller å diskutere for eller imot. Jeg var som sagt kun nysgjerrig på erfaringer fra brukerne her inne, ettersom jeg selv, med mitt store forbruk over såpass mange år, ikke kan si jeg har merket noe. Men det kan jo bare være meg, vi er alle forskjellige, og derfor spør jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da skal jeg prøve å svare deg mer konkret.

Jeg tror ikke vi klarer plassere alle sykdommene hvor de hører hjemme.

Hvorfor får man parkinsson? Ms? Me?

Hvorfor er folk sliten? Problemer med synet? Svimmelhet? Hodeverk vet jeg mange har fått etter å sluttet med pepsi max. Tappet for energi?

Vanskelig å si at dette skylder lightbrus. Skjønner?

Samme med overvekt. Jeg spiser kanskje mindre mat enn jeg burde men likevel klamrer kiloene seg fast. Jeg har også fått lavt stoffskifte, som er problemer med forbrenningen. Kan det være av aspartam. Ja men vi VET ikke sikkert.

Men med tanke på hvor lite jeg spiser hver dag så burde jeg gått ned i vekt. Jeg har 6-8 kg som ikke vil av. Så nå prøver jeg å kutte aspartam og ser om ting blir bedre.

Spontanaborter. Koffein og aspartam kan være syndere, men vi VET ikke helt sikkert. Det er mye spekulasjoner.

Jeg vet at du ligger i faresonen for hvor mye de anbefaler at du får i deg.

Hadde jeg vært deg om jeg trodde på dette eller ikke, hadde jeg kuttet ned, da det fins tydelige grenser på hvor mye du burde få i deg. Du overskrider.

Du bør tenke litt på helsa di å få i deg så mye næring som mulig. Om du klarer la være tenke lightlightlight og heller få i deg frukt, grønnsaker, grov brød, egg, kjøtt og fisk, bær og nøtter så vil klare å rette opp de mangelsykdommene du kan ha fått. Håper du kan få hjelp til spiseproblemene dine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som er skeptiske til aspartm anbefaler jeg å lese boken "den hemmelige kcocken" den er kun på svensk, men der vil dere fort se at det ikke bare ar aspartam som lurer i matvarene vår.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170373159

Det finns mange stoffer i maten vår som er forbudt i Asia.

Andre tilsetningstoffer som er omstridt han der evt lese mer om her:

http://matportalen.no/artikler/2003/11/til...kt_og_helsefare.

Men sukker er ihvertfall ikke farlig, det er et helt naturlig produkt. Man blir ikke ødelagt av å spise det. Handler bare om mengden man får i seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_Birgitte_*

Allergisk :tristbla:

Jeg er allergisk mot aspartam, og mange av venninnene mine er det. Man merker det gjerne med magesmerter og løs mage som varer fra 1 - 2 dager. Så jeg er nok en av de som mener det er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...